چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی
چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی

ترمیم و بازسازی گلزار شهدا


ترمیم و بازسازی گلزار شهدا
چهارشنبه 25 خرداد 1390

   بنابر اخبار رسیده گروهی از سازمان بنیاد شهید استان اصفهان برای ترمیم و بازسازی گلزار شهدا و اسکلت و ساختمان این بنا به سوی چوپانان اعزام شده اند و در حال حاضر مشغول به کار هستند. یکی از کارهایی که ایشان در حال حاضر در حال انجام آن می باشند عوض کردن تیرچه بلوک های سایه بان است که ما از اینجا به این زحمت کشان خسته نباشید می گوییم.
   دلیل نبود عکس به روز شده از اقدامات و عملیات ترمیم بنابر گفته های ایشان نداشتن اجازه از سوی سازمان بنیاد شهید می باشد.
[خبر از : رضا رستاقی]

(2) نظرات
  موضوع: خبرهای عمران و آبادی ،  نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 25 خرداد 1390 ساعت 12:40 ب.ظ
نویسنده: مصطفی مراد

کشاورزی



به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی نایین، 10 هکتار از اراضی این شهرستان به کشت زیره سبز اختصاص یافته که با عملکرد 800 کیلوگرم در هر هکتار در مجموع 8 تن زیره سبز تولید می شود. آقای مهندس محمدی مسئول اداره بهبود تولیدات گیاهی این شهرستان اعلام نمود: زیره سبز با نام علمی Cuminum cyminum L. گیاهی است یکساله از خانواده چتریان(Umbellifera یا Apiaceae) که ارتفاع آن بر حسب شرایط محیطی از 10 تا 50 سانتی متر متغیر می باشد. نام انگلیسی آن cumin و در عربی به آن کمون می گویند. طول دوره زندگی گیاه از زمان رویش تا رسیدگی کامل حداکثر 110 تا 120 روز است که زمان کاشت در این شهرستان دیماه و برداشت آن اواخر اردیبهشت تا اوایل خرداد می باشد. وی در ادامه با اشاره به اینکه منطقه اصلی کشت این محصول در این شهرستان چوپانان است مزایای کاشت این محصول بعنوان یک گیاه دارویی و ادویه ای برای شهرستان نایین را با توجه به کوتاه بودن فصل رشد و نیاز آبی کم و همچنین عدم تلاقی کاری آن با سایر محصولات دانست که باید برای توسعه کشت آن برنامه ریزی نمود البته به این نکته باید توجه داشت که عملکرد این محصول به شدت تحت تاثیر بارندگی های اواخر زمستان و اوایل بهار می باشد زیرا این گیاه را حداکثر دو بار آبیاری می نمایند و قسمت عمده نیاز آبی آن توسط بارندگی تامین می گردد. لازم به توضیح است قیمت کنونی هر کیلوگرم زیره سبز 36000 ریال می باشد.
(0) نظرات
  موضوع: کشاورزی و صنعت ،  نوشته شده در تاریخ دوشنبه 23 خرداد 1390 ساعت 09:04 ب.ظ
نویسنده: غلامعلی صمیمی

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نائین، 15 هکتار از اراضی این شهرستان به کاشت خربزه اختصاص یافته که قسمت عمده آن در روستای چوپانان در فاصله 170 کیلومتری نایین می باشد که با تولید متوسط 30 تن در هر هکتار در مجموع 450 تن خربزه تولید خواهد شد. به گفته کارشناس مسئول زراعت و مکانیزاسیون این مدیریت ارقام خربزه کشت شده در این شهرستان مشهدی و گرمساری می باشد که به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب، محصول تولیدی از کیفیت بالایی برخوردار می باشد. آقای مهندس الهی در ادامه افزود کاشت این محصول در این شهرستان در اوائل اسفند ماه و بصورت جوی و پشته و زیر پلاستیک انجام می شود و برداشت آن از اواخر خرداد آغاز و در اواخر تیر ماه پایان می یابد و کشاورزان برای تولید این محصول از کود مرغی و هر سه نوع کود شیمیایی فسفاته، پتاسه و ازته استفاده می کنند. که کودهای فسفاته و پتاسه به همراه کود مرغی پوسیده در یک نوبت و قبل از کشت با خاک مخلوط و کود ازته در چند مرحله و به تقسیط در اختیار گیاه قرار داده می شود. وی در ادامه افزود کشاورزان برای زودرسی محصول، جلوگیری از رشد علفهای هرز و کاهش مصرف آب و همچنین جلوگیری از سرمازدگی بوته ها در اوایل رشد از پلاستیک برای پوشاندن سطح جوی ها استفاده می کنند و فاصله آبیاری در اوایل دوره رشد این محصول حدود 15 روز یکبار بوده که با گرم شدن هوا و افزایش رشد بوته ها این فاصله به 3 تا 4 روز کاهش می یابد.
i
(4) نظرات
  موضوع: کشاورزی و صنعت ،  نوشته شده در تاریخ دوشنبه 23 خرداد 1390 ساعت 08:54 ب.ظ
نویسنده: غلامعلی صمیمی
مزرعه اسلام آباد که در گفته محلی به آن زنبور آباد هم می‌گویند اخیراً به فروش رسیده است. این معامله در اواسط اردیبهشت انجام شده ولی مالکیت آن هنوز انتقال نیافته و در مهرماه امسال به تملک چند نفر از اهالی رفسنجان در خواهد آمد.
وضعیت مالکیت فعلی آن نسبت به کل آب آن که ۹ شبانه روز است به قرار زیر می‌باشد:
محمود فریدونی - دو شبانه روز
اصغر فریدونی - یک شبانه روز
ابوالقاسم جلالپور (فرزند حاج مندلی رادیو) - یک شبانه روز
فتح‌الله جلالپور (فرزند حسن بور) - یک شبانه روز
حاج عباس رستاقی - یک شبانه روز
چند نفر اصفهانی - سه شبانه روز

به جز حاج عباس رستاقی بقیه مالکان سهم خود را به قیمت هر شبانه روز ۴۵ میلیون تومان فروخته‌اند. حاج عباس رستاقی معتقد است که ارزش هر شبانه روز این مزرعه از سه برابر آنچه که فروخته شده هم بیشتر است. اگر چه خریداران اصرار به خرید سهم او نیز دارند ولی او می‌گوید که من سهم خودم را ارزان نخواهم فروخت و به ارزش واقعی آن می‌فروشم.
(4) نظرات
  موضوع: کشاورزی و صنعت ،  نوشته شده در تاریخ دوشنبه 23 خرداد 1390 ساعت 07:34 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی

زیباترین عکس از یوزپلنگ آسیایی

یکی از عکاسان حیات وحش ایران که به همراه اعضای کانون پژوهش و حفاظت از طبیعت پایدار محیطبان به پارک ملی توران رفته بود، عصر دیروز موفق شد از فاصله ۷ متری بیش از ۶۸ فریم عکس زیبا از یک ماده یوزپلنگ در پارک ملی توران تهیه کند. 
ادامه مطلب ...

افزایش استخراج سرب از معدن دو هزار ساله نخلک


معدن سرب نخلک در شهرستان نایین اصفهان با استخراج ۱۵ هزار تن ماده معدنی در آستانه تحول قرار دارد. 
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس اداره صنایع ومعادن نایین گفت: در قراردادی که از طرف شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با شرکت نوین در حال انعقاد است، به زودی شاهد رشد وشکوفایی معدن سرب دو هزار ساله نخلک و افزایش ماده معدنی استخراجی از آن خواهیم بود. 
مسعود مطلبی از بازگشایی افق ۲۴۰ متری ودسترسی به ماده معدنی قابل ملاحظه جهت سیر استمرار فعالیت این معدن برای دو دهه خبر داد و گفت: فعالیت استخراجی مطلوب و جذب ۵۰ نیرو برای فعالیت‌های آتشفشانی و استخراجی از جمله این اقدامات است. 
وی خاطر نشان کرد: از جمله مزیت‌های سرب تولیدی معدن سرب نخلک برخورداری از درصد بالای نقره «۴۵۰ گرم در تن» است. 
گفتنی است مجتمع معدنی سرب نخلک واقع در ۴۶ کیلومتری شمال شرق انارک و ۲۶۰ کیلومتری شرق اصفهان و۵۰کیلومتری شمال غربی چوپانان، از قدیمی‌ترین معادن سرب محسوب می‌شود.



(2) نظرات
  موضوع: کشاورزی و صنعت ،  نوشته شده در تاریخ شنبه 21 خرداد 1390 ساعت 04:16 ب.ظ
نویسنده: غلامعلی صمیمی

قدم به قدم تا گربه شنی


قدم به قدم تا گربه شنی
پنجشنبه 19 خرداد 1390

   بالاخره با پایان سال 1389، پس از نزدیک به دو سال ردیابی و مطالعات گسترده، برای نخستین بار در ایران از گربه شنی فیلمبرداری شد. این فیلم توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی و با همکاری محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست نایین در پناهگاه حیات وحش عباس آباد گرفته شد. نتیجه این تلاش مشترک سه قطعه فیلم با کیفیت HD به مدت بیش از یک ساعت می باشد که در آن رفتارهای طبیعی این گربه سان نادر به صورت کامل ثبت شده است. در این فیلمها، طریقه شکاریابی گربه شنی به خوبی دیده شده و هم در روز و هم در شب (با استفاده از نور مادون قرمز) در کمال آرامش به رفتار خود می پردازد.
   پناهگاه حیات وحش عباس آباد یکی از زیستبوم های منحصربفرد
 کویری ایران با تنوع گونه ای و زیستگاهی بالا می باشد که توانسته جمعیت مطلوبی از گربه شنی را در خود جای دهد. گربه شنی کوچکترین گربه ایران محسوب می شود که سازگاری منحصر به فردی با مناطق بیابانی خصوصا تپه زارهای ماسه ای دارد. یکی از خصوصیات بارز این گونه داشتن مقادیر زیادی موهای بلند و قهوه ای در کف دست و پای خود است تا مانع فرو رفتن گربه در ماسه بادی و کاهش سرعت آن در هنگام شکار شود. براساس نتایج و گزارشهای مربوط به بانک اطلاعات گربه سانان ایران که از سال 1386 توسط این انجمن درحال توسعه و بروز رسانی است، درحال حاضر، حضور گربه شنی در کمتر از پنج نقطه در ایران به صورت مستند قطعی شده که عباس آباد یکی از آنهاست.
   متأسفانه در سالهای اخیر، در چند نوبت گربه شنی در این
 منطقه توسط سگ های گله از پا درآمده بود. از این رو در کنار این تلاش فیلمبرداری، کارشناسان این انجمن در زمان زنده گیری یک گربه شنی توسط چوپانان بومی این منطقه حضور پیدا نموده و پس از انجام بررسی های لازمه، با ملاقات با چوپان ها و گله داران، اطلاعاتی درخصوص اهمیت این گونه و بی آزار بودن آن برای دامهای اهلی به آنها ارائه دادند تا از تلفات بیشتر این گربه توسط سگهای گله جلوگیری شود.

[منبع خبر:www.mohitbaniran.blogfa.com/90031.aspx]

(2) نظرات
  موضوع: محیط زیست ،  نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 19 خرداد 1390 ساعت 04:56 ب.ظ
نویسنده: مصطفی مراد

فیلم مستند پناهگاه حیات وحش عباس آباد

چهارشنبه 11 خرداد 1390

مستند حیات وحش عباس آباد نایین [!] درحال گذران آخرین روزهای تدوین خود می باشد که از تابستان 1388 تولید آن در استان اصفهان آغاز شده است. یکی از مهمترین ویژگی های متمایزکننده این مستند حیات وحش، فیلمبرداری از اکثر گونه های خانواده سگ سانان در عباس آباد است. درحال حاضر، خانواده سگ سانان دارای 6 گونه در کشور می باشد که گروه فیلمبرداری انجمن یوزپلنگ ایرانی موفق به ثبت تصاویری منحصربفرد از 5 گونه با نامهای گرگ، شغال و سه گونه از روباه ها با نام شاه روباه، روباه شنی و روباه معمولی شده است. تنها عضو خانواده سگ سانان که در این منطقه ثبت نشد، روباه ترکمنی است که محدوده پراکنش آن به ترکمن صحرا در شمال شرقی ایران محدود شده است. 
ادامه مطلب ...

شما، تاریخ چوپانان، و شجره نامه‌ی پدید آورندگان


و اما چرا شجره نامه باید ضمیمه‌ی تاریخ چوپانان شود؟
تاریخ چوپانان، تاریخ ایجاد و احداث و آبادانی یک روستاست. نه قصه‌ی غم انگیز و نخ نمای ارباب و رعیتی دارد و نه داستان فتوحات سرداری و یا ظهور و سقوط پادشاهی.  پس چه دارد؟ زحمت کشان با صفا و شایستگان با مرامی که تک‌تکشان شایسته‌ی بسی تقدیرند .
بیش از یکصد نفر از این بزرگواران در این کتاب نام برده شده‌اند . حال این شخصیت، ارباب بود و یا رعیت، تفنگچی بود یا شکارچی، زاغ می سوزاند و یا دعا می نوشت، نجار بود یا بقال، در هر صورت با نامی و نشانی از او یاد شده است. حال اگر اینها همه‌ی آنها که باید باشند نیستند ، چه باید کرد؟
عباس خوری ، محمد جندقی و رضا آبگرمی چه گناهی کردند که دیده نشدند؟! نه عکسشان و نه وصفشان. چرا میرزا مهدی، حسین حاج مهدی و عباس مندلی را نگوییم؟ آقا محمد رضا قلی و محمدِ باقر و خیلی های دیگر چی؟
مگر اینها کمتر از آنها بودند و یا خون آنها از اینها رنگینتر بود؟ که صد البته نبود. زبانم قاصر بود و کلامم ناقص که جواب نمی‌شود.
پس به همت فرزندان، نوه و نتیجه های این بزرگواران، ان شاء الله کسی از قلم نیفتد و از همه‌ی از یاد رفته‌ها یاد شود. چرا که همه با هم یا علی گفتند و این آبادی را ساختند.

مهدی افضل
 mahdiafzal31@yahoo.com    
(0) نظرات
  موضوع: عمومی ،  نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 11 خرداد 1390 ساعت 07:05 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی

گرداب (گردوو) gerdow


گرداب (گردوو) gerdow
چهارشنبه 11 خرداد 1390

'گرداب یا باصطلاح محلی چوپانان گردو gerdow محلی است که در انتهای بیابان کوچه وجود دارد این محل همانطور که از نامش پیداست گردابی است که از سیلاب رودخانه نهو( noho) بوجود آمده است البته این محل یکی از آثار بجا مانده از دریا  نیز میباشد که قرنهای پیش وجود داشته است.
این محل باتلاقی است که در بعضی از نقاط ان هنوز اثری از آب وجود دارد وبر اثر راه رفتن برروی باتلاق، اب نمایان میشود وحرکت بر روی این باتلاق کمی خطر ناک بنظر میرسد .وجود نیزاروبیشه زارها براین نظریه قوت میبخشد.سبزه های دراین تصویر طبیعی وخودرو هستند.کویرنوردان وگردشگران زیادی ازاین منطقه بازدید میکنند البته فصل تماشای این منطقه را باید نیمه دوم سال انخاب کنید زیرا در اواخر بهاروهمینطور تابستان بسیار گرم وهوا تفتیده است.فاصله گرداو تا چوپانان حدود45کیلومتراست. درضمن سطح این زمین پوشیده از نمک میباشد ودرقدیم نمک مصرفی این منطقه از همینجا تامین میشده حتی از منطقه به جاهای دیگر هم صادر میشده است.

(1) نظرات
  موضوع: گردشگری ،  نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 11 خرداد 1390 ساعت 10:13 ب.ظ
نویسنده: غلامعلی صمیمی

آغاز برداشت گندم در چوپانان


به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی نایین، از اول خرداد ماه برداشت گندم از مزارع این شهرستان در مناطق چوپانان و دق سرخ انارک آغاز گردیدبه گفته آقای مهندس باقریان مدیر جهاد کشاورزی نایین ، برداشت مکانیزه گندم در این شهرستان توسط 2 دستگاه کمباین در سطح 375 هکتار از مزارع گندم این شهرستان از اول خرداد آغاز که با متوسط عملکرد 4 تن در هکتار در مجموع 1500 تن گندم در این شهرستان تولید و بالغ بر 600 تن از آن بعنوان گندم مازاد بر نیاز کشاورزان تحویل کارخانه آرد یا سیلو می گردد. لازم به توضیح است در سال جاری نرخ تضمینی خرید هر کیلوگرم گندم مازاد بر نیاز کشاورزان 3600 ریال اعلام و کارخانه آرد هرند و سیلوی شهید اسلامی بهارستان آماده تحویل محصول زارعین بوده است.

( به نقل از : choopanan.ir )

(0) نظرات
  موضوع: کشاورزی و صنعت ،  نوشته شده در تاریخ جمعه 6 خرداد 1390 ساعت 04:00 ب.ظ
نویسنده: مصطفی مراد

اولین همایش شهرداران استان اصفهان در سال 90 در شهرجندق


شهر جندق روز دوم خرداد میزبان گردهمایی شهرداران شهرهای استان اصفهان در سال 90 بود. این گردهمایی با حضور جناب آقای مهندس صمصام شریعت معاونت امور عمرانی استانداری ، مهندس ذاکر اصفهانی سرپرست دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فرماندار شهرستان خوروبیابانک و تنی چند از مدیران استان و شهرداران شهرهای استان برگزار گردید.
نقل از سایت choopanan.ir
(1) نظرات
  موضوع: عمومی ،  نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 4 خرداد 1390 ساعت 01:15 ب.ظ
نویسنده: غلامعلی صمیمی

وبلاگ خبری شورای شهر جندق


وبلاگ خبری شورای شهر جندق
چهارشنبه 4 خرداد 1390

به همت آقای سید علیرضا طباطبایی (رئیس شورای شهر جندق) وبلاگ خبری جندق راه اندازی شده است. برای بازدید از آن به آدرس زیر مراجعه فرمایید:

(1) نظرات
  موضوع: خبرهای سایت ،  نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 4 خرداد 1390 ساعت 10:43 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی

کتاب تاریخ چوپانان آماده چاپ شد


آقای مهدی افضل یکی از کتابهای نوشته شده خود را آماده چاپ کرده است این کتاب به تاریخ چوپانان از آغاز تا انقلاب اسلامی پرداخته است. وی قصد دارد در راستای حفظ انساب، بخشی به نام شجره نامه نیز به آن بیفزاید تا یادی از پدران، پدر بزرگها و اجداد چوپانانی ها، آنها که تلاشگران این سامان بوده اند کرده و از آنان تقدیر نماید.
لذا تقاضا می شود از کسانی که مایلند شجره نامه اجداد خود (فقط فرزندان ذکور) در این کتاب آورده شود شجره خود را حداکثر تا تاریخ 31 خرداد برای آقای افضل به آدرس ایمیل زیر ارسال نمایند:

mahdiafzal31@yahoo.com

شجره نامه خود را به زبان ساده همانند متن زیر بنویسید:
آقای حسن حسینی دو پسر داشت به نام های محمد و محسن
پسران محمد عبارتند از علی و احسان
پسران علی عبارتند از جمال و کمال
محسن یک پسر داشت به نام جعفر 
(10) نظرات
  موضوع: عمومی ،  نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 4 خرداد 1390 ساعت 11:51 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی

خاطرات آقای علیرضا علی بمانی - قسمت دوم


با عرض سلام خدمت شما اهالی محترم چوپانان از این پس با درج ماهانه خاطرات شما دوستان عزیز در خدمتتان هستیم. امید که مورد پسندتان واقع شود.


 « توبره پر از نعمت » 

   پدرم کارگر معدن نخلک بود و در بخش چراغ سازی کار می کرد. چراغ سازی محلی بود که چراغ های کاربیتی را تعمیر و آماده سازی می کردند. این چراغ ها وسیله روشنایی برای کارگرانی بود که در اعماق معدن نخلک کار می کردند. و سوخت اصلی آن سنگ کاربیت بود.
   آن مرحوم یک هفته در میان با کمپرسی به همراهی سایر کارگران معدن بعد از ظهر پنج شنبه می آمد و عصر جمعه هم می رفت. از ظهر پنج شنبه ما بچه هایی که پدرانمان در معدن نخلک کار می کردند، با پای برهنه در خیابان به انتظار می نشستیم تا ماشین نخلکیها بیاید.
   با رسیدن کامیون کمپرسی که دور تا دور آن توبره های زیادی بسته شده بود، ازدحام جمعیت و شلوغی بسیاری در خیابان به راه می افتاد. با وجود اینکه کودکی بیش نبودم، ساعت ها در خیابان به انتظار می نشستم و با رسیدن کمپرسی با خوشحالی و التماس توبره پدرم را به دوش می کشیدم و به سمت خانه می بردم. توبره بزرگ پر از نعمت برای خانواده ی پر جمعیت 9 نفری سنگین بود و به خاک کشیده می شد. اما رزق و روزی بود. قند، چای، حبوبات و خاکه برنج. شبهای عید هم حاجی بادام و سایر نیازمندی ها ی آن زمان.
   عصر جمعه با گرفتن یک، یک ریالی ، توبره را برداشته، می رفتم که عقب کمپرسی برای آن جای بگیرم هر کسی و هر توبره ای جایی داشت. انسان ها ی محرومی که عقب کامیون به صورت فشرده جای می گرفتند و جاده خاکی 60 کیلومتری را در یک تا یک و نیم ساعت طی می کردند. با هزار امید و آرزو... . 
   و من با امید تا دوهفته دیگر روز شماری می کردم تا شب جمعه شود و ماشین نخلکیها بیاید تا به استقبال بروم
.

قسمت اول


  » شما دوستان عزیز هم می توانید با ارسال خاطرات خود ما را یاری کنید»
(10) نظرات
  موضوع: مقاله و شعر ،  نوشته شده در تاریخ سه شنبه 3 خرداد 1390 ساعت 08:00 ق.ظ
نویسنده: مصطفی مراد

چوپانان، تولید کننده محصول سیر شهرستان


به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی نایین، برداشت سیر در سطح 15 هکتار از اراضی این شهرستان در اواخر اردیبهشت آغاز گردید. به گفته آقای مهندس الهی کارشناس مسئول زراعت و مکانیزاسیون این مدیریت، عملکرد سیر در این شهرستان 8 تن در هکتار می باشد و پیش بینی می گردد 120 تن سیر مرغوب از مزارع این شهرستان برداشت شود. فاصله آبیاری این محصول در زمستان 15 روز یک بار و در بهار3 تا 5 روز انجام می شود و برداشت محصول بصورت دستی و با استفاده از نیروی انسانی انجام می شود. وی در ادامه افزود عمده سیر تولید شده دراین شهرستان در روستای چوپانان تولید می شود که به دلیل عدم مصرف کودهای شیمیایی فسفاته، پتاسه و ازته برای تولید این محصول و همچنین عدم استفاده از سموم شیمیایی، محصول تولید شده در این شهرستان بخصوص روستای چوپانان از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار است. [برگرفته از: choopanan.ir]
(2) نظرات
  موضوع: کشاورزی و صنعت ،  نوشته شده در تاریخ دوشنبه 2 خرداد 1390 ساعت 10:02 ق.ظ
نویسنده: سعید مالکی