چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی
چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی

ماشاالله نجفیان، دهیار چوپانان شد


امروز با حضور آقای عادل‌زاده (بخشدار) و آقای وحدتی (ریاست شوراهای شهرستان) و اعضای شورای چوپانان، آقای ماشاالله نجفیان به عنوان دهیار جدید چوپانان برگزیده شد.
[خبر از: حاج عباس رستاقی]
(6) نظرات
  موضوع: عمومی ،  نوشته شده در تاریخ شنبه 26 شهریور 1390 ساعت 11:12 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی

خسارتهای حمله گرگها


خسارتهای حمله گرگها
پنجشنبه 24 شهریور 1390

مدت زمان دو ماه بود که چندین گرگ درنده و قوی هیکل در منطقه چوپانان / جندق و کوچه و روستا های اطراف باعث نگرانی مردم شده بودند به طوری که هر شب در این مناطق به احشام و چارپایان حمله ور شده و تا کنون حدود 70 راس گوسفند در چوپانان و 250هاشی و 40 شتر در منطقه جندق و کوچه کشته شدند و حتی این اواخر یکی از این گرگ ها وارد حیاط چندین خانه در چوپانان گردیده که اهالی را بیش از پیش نگران کرده بود . تا اینکه با هماهنگی مامورین شکار بانی پس از 4 شبانه روز در کمین گرگ نشسته نهایتا در ساعت 4 بامداد مورخ 18/6/90 یکی از این گرگها (گرگ نر) توسط حسین جلالپور (محمد یوسف) کشته شد و تحویل مامورین شکاربانی گردید و حداقل از آن تاریخ تا کنون آرامش در روستا حاکم شده است.
اسامی اهالی که دامهایشان توسط گرگ تلف شدند. مهدی کربلا شیر 11 راس _ نرگس بقایی 4 راس _علی فریدون 3 راس _اصغر فریدونی 8 راس _ کوکب 4 راس _ کرم طاهر 3 راس_ عباس رفیعی 1 راس _ علی بلوچی 1راس_ حاج حسن عارف 7 راس _ اسفندیار خاستار 4 راس_مزرعه جواد 4 راس و به گفته یکی از شتر دارن منطقه جندق و کوچه250 هاشی و 40 شتر.
[گزارش از: حسین جلالپور]
(19) نظرات
  موضوع: حوادث ،  نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 24 شهریور 1390 ساعت 06:22 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی

مرحله اول باند دوم محور نایین،انارک، خور، طبس تکمیل شد


 رییس اداره راه و ترابری شهرستان نایین گفت: مرحله اول احداث باند دوم محور' نایین،انارک، خور، طبس' به طور کامل احداث شد.
'هوشنگ طایی' روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود:این محور به طول هفت کیلومتر، با بیش از 53 هزار متر مکعب خاکبرداری و 54 هزار متر مکعب خاکریزی آماده سازی شده است. 
به گفته وی، افزون بر 9 هزار تن آسفالت با اعتبار 11 میلیارد ریال در این مسیر هزینه شده است. 
رییس اداره راه و ترابری نایین در اهمیت احداث این محور تصریح کرد:این مسیر تنها راه باقی مانده دوخطه ارتباطی محور نایین، طبس(طریق الرضا) است و برای جلوگیری از تصادفات و کاهش هزینه های سوخت احداث شد. 
طایی درباره ادامه بهسازی و احداث قطعه دوم این محور از شهر انارک به چوپانان در گردنه 'زنجیرگاه' هم گفت:این قطعه نیز به طول 53 کیلومتر با حجم عملیات خاکی یک میلیون متر مکعب در دست اقدام است. 
وی با بیان اینکه 83 هزار تن آسفالت در بخش دوم این محور شریانی هزینه و احداث شده است، اظهار داشت: 108 میلیارد ریال تا زمان حاضر برای این قطعه هزینه شده است. 
طایی اظهار امیدواری کرد: بزودی شاهد افتتاح و بهره برداری از بخش دوم در محور انارک به چوپانان حوزه راه و ترابری شهرستان نایین باشیم. 
پیام خور
(4) نظرات
  موضوع: عمومی ،  نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 24 شهریور 1390 ساعت 08:05 ب.ظ
نویسنده: غلامعلی صمیمی

بررسی کاستی ها 3

بررسی کاستی ها 3
دوشنبه 21 شهریور 1390

پس از آنکه چندی پیش خبری با عنوان "بررسی کاستی ها 1" با محتوای عدم وجود سیستم مناسب بهداشتی در روستا در سایت درج شد، متوجه شدیم که در درب تمامی مغازه ها و همچنین در بهشت سجاد سطل زباله نصب شده است. 

ادامه مطلب ...

حمله مجدد گرگ به چوپانان


روز پنجشنبه صبح ساعت 4 بامداد مجددا گرگی پاورچین قصد حمله به اغلی در حوالی زمین فوتبال راداشت که قبل از هر گونه کاری گرگ کشته شد.
آقای حسین جلالپور(محمدیوسف) که به کمین این گرگ نشسته بود توانست سحرگاه 5شنبه گرگ رابه دام واو را به قتل برساند،بارها این گرگ به اغلها حمله وگوسفندان را پاره کرده بود.
خبراز:رضارستاقی
(21) نظرات
  موضوع: حوادث ،  نوشته شده در تاریخ شنبه 19 شهریور 1390 ساعت 07:55 ق.ظ
نویسنده: غلامعلی صمیمی

مهاجرت تعدادی ازخانوارهای چوپانانی به شهرها


با توجه به نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید نزدیک به هشت خانوار محترم برای ادامه تحصیل فرزندشان مجبور شده اند که چوپانان رابه قصد شهرهای اطراف ترک بنمایند.{شهرهای اصفهان،اردکان،میبد،خور،نایین} از انجمله اند.اسامی خانوارها در آرشیو موجود است.
با اینکه مهاجرت انها جنبه پیشرفت اموزش وتحصیلی دارد وبمنظور کسب وکارنیز هست برای این خانواده های محترم ارزوی موفقیت داریم ،اما این خبرها برای آینده چوپانان فاجعه است وتا کی مسئولین دست روی دست می گذارند وتماشاگر چنین حوادثی میباشند،بویژه آبانماه سال جاری سرشماری نفوس ومسکن میباشد ومسئله ای است حیاتی برای چوپانان ما.
اصل خبر {رضارستاقی}
(4) نظرات
  موضوع: خبرهای سایت ،  نوشته شده در تاریخ جمعه 18 شهریور 1390 ساعت 01:46 ب.ظ
نویسنده: غلامعلی صمیمی

خاطرات آقای علیرضا علی بمانی - قسمت پنجم


با عرض سلام خدمت شما اهالی محترم چوپانان
از این پس با درج ماهانه خاطرات شما دوستان عزیز در خدمتتان هستیم.امید که مورد پسندتان واقع شود.

« ختنه سوران قدیم چوپانان »

   در زمان های قدیم در چوپانان، ختنه سوران مراسم و سنت های خاص خود را داشت. سالی یک بار مرحوم استاد پلنگ و بعدها هم مرحوم زمانی در تابستان های داغ به چوپانان می آمدند و این مراسم را در خانه ها برگزار می کردند.
   در این هنگام، بچه های بین 6 تا 14 سال را در یک خانه جمع می کردند و آنها را بر اساس نام خانوادگی ختنه می کردند. 
   از دیگر رسوم این بود که در خلال انجام مراسم ختنه سوران، بزرگانی چون : (مرحوم علی اصغر کلانتری) دایره می زدند و خانواده هایی که بچه هایشان ختنه شده بودند هم با پخش نقل و خرما شادی و پایکوبی می کردند.
   مرحوم زمانی پنبه سوخته را در اطراف زخم می گذاشت تا خونریزی نکند. در این هنگام، لنگ جای شلوار را می گرفت. و آن هایی که شرایط بهتری داشتند، دامن می پوشیدند.
هر سال که می گفتند زمانی آمده، من از ترس فرار می کردم و ته دشت قایم می شدم. بالاخره کلاس چهارم بودم که گیر افتادم. من و پسر خاله ام (پسر مرحوم علی اصغر کلانتری) را در یک خانه گیر انداختند و زمانی با تیغ و قیچی خودش آمد و خلاصه کار را تمام کرد. آن روز بیش از 27 کودک ختنه شدند. و تعداد آن ها هم بایستی حتما تاق (فرد) می بود.
   ما هم از بابت اینکه چند روزی مورد توجه قرار می گرفتیم خوشحال بودیم. اما اجازه بیرون رفتن و بازی کردن به ما نمی دادند و می گفتند "سیم" می کند. این اصطلاح رایج بین مردم چوپانان بود. خلاصه چند روزی از بازی (قرقره، تالنگه، و... .) محروم بودیم. اما به آن می ارزید چون نقل و خرما و غذاهای مغذی گیرمان می آمد.
جشن و پایکوبی با دایره زدن های مرحوم علی اصغر و دوبیتی های محلی و آینه قرآن و تجمع اقوام و همسایه ها در خانه ای که پسرش را ختنه کرده اند، و همچنین مهر و محبت و روابط نیکو و حسنه ای که بین اهالی روستای چوپانان وجود داشت، از رسومی بود که امروزه بسیار کمرنگ شده است.

قسمت اول   قسمت دوم   قسمت سوم   قسمت چهارم


»شما دوستان عزیز هم می توانید با ارسال خاطرات خود ما را یاری کنید«

(3) نظرات
  موضوع: مقاله و شعر ،  نوشته شده در تاریخ دوشنبه 14 شهریور 1390 ساعت 08:34 ق.ظ
نویسنده: مصطفی مراد

تاریخچه‌ای از مهندسی حفر قنات چوپانان


مهندسی حفر قنات: به علمی می‌گوئیم که به صورت شفاهی و تجربی در گذشته آموزش داده می‌شد و به وسیله این علم انسان‌ها در دورانهای گذشته مخصوصا در ایران زمین موفق شده‌اند از اعماق زمین نهر‌ها و جوی‌های آب را بر روی زمین جاری نموده و به کشاورزی بپردازند. 
 
ادامه مطلب ...