چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی
چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی

دیدنیهای ایران - چوپانان شهر بادگیرها


مطلبی با عنوان «دیدنیهای ایران - چوپانان شهر بادگیرها» در مجله اطلاعات هفتگی به چاپ رسیده که آقایان جواد جلالپور و امیر افضل جداگانه آنرا برای سایت ارسال کرده‌اند. تاریخ چاپ آن را نمیدانیم. اصل این مطلب در سایت مجله به آدرس زیر قرار دارد:



(4) نظرات
  موضوع: مقاله و شعر ،  نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 30 آذر 1390 ساعت 06:29 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی

پیشنهادی در مورد نام چوپانان

محمد، ستــوده، امین، استوار
به قرآن ثنا گفت وی را خدای

وجهه تسمیه نام چوپانان همانگونه که میدانید به علت وجود چاه چوپانها در محل چاه خاری [؟] فعلی بوده که در واقع منشاء و شروع کار احداث چوپانان از آن محل نشأت گرفته و به همین مناسبت چوپانان از چاه چوپانها متولد گردید و این نام نه چندان زیبا بر روستایمان ماند و اکنون بیش از یکصد سال است که این نام را با افتخار تمام یدک میکشد. 

بسیار شهرها و روستاها هستند که ابتدا نام دیگری داشتند و بعد متناسب با وسعت و سلیقه ساکنین تغییر نام داده و امروز نامهای زیبا و قشنگی بر پیشانی خود دارند. حال که روستای ما نیز با ازدیاد جمعیت به سوی شهر شدن میشتابد شایسته است نامی زیباتر برای آن انتخاب نموده و چه بهتر نامی با مسمّی و با معنی برای آن انتخاب گردد. 

اینجانب به عنوان یک عضو کوچک و حقیر این روستا که همواره به وجود زادگاهم مفتخر بوده و خواهم بود پیشنهادی دارم که اگر مورد موافقت دانایان و سخن سنجان قرار گیرد این نام را بر روستایمان که در آینده نه چندان دور شهر خواهد شد بگذاریم. 

در کتاب لغت نصاب الصبیان (ابو نصر فراهی) نام نامی حضرت ختمی مرتبت (ص) این گونه معنی گردیده (محمد ستوده امین استوار) محمد با لغت کاملا فارسی ستوده معنی گردیده و از طرفی نام ستوده برای ما نامی کاملا آشنا است زیرا بر تارک اولین مدرسه روستایمان نام ستوده میدرخشد. حال به میمنت نام نامی حضرت رسول (ص) معنی محمد را که کلمه «ستوده» است بر روستایمان بنهیم تا در آینده نیز شهر ستوده گردد و امروز نیز می‌توانیم همین نام را بر تابلوی زیبایی نوشته و در ورودی روستایمان نصب نماییم (روستای ستوده). باشد که آیندگان نام انتخابی ما را پسندیده و سلیقه‌مان را بستایند و رفته رفته نام چوپانان در اذهان به ستوده مبدل گردد.

از تمامی همشهریان عزیزی که به این سایت مراجعه و دسترسی دارند استدعا دارم اظهار نظر فرموده و چنانچه نام ستوده را که همان نام حضرت پیامبر اعظم میباشد مورد تأییدشان می‌باشد اعلام فرمایند تا به شورای محترم روستا پیشنهاد گردد تا با هماهنگی با فرمانداری محترم شهرستان نایین نسبت به تغییر نام و تهیه تابلو اقدام فرمایند.

عباس زاهدی    
یزد - ۱۳۹۰٫۹٫۲۸

توضیح: در کتاب نصاب الصبیان ابونصر بدر الدین فراهی که تصویر صفحه‌ای از آن ضمیمه میباشد همان گونه که مشاهده میفرمایید لغت عرب بلافاصله به فارسی معنی گردیده و شامل دویست بیت مشتمل بر یک هزار و سیصد و شصت و پنج لغت عربی و معنی فارسی است. 

(116) نظرات
  موضوع: مقاله و شعر ،  نوشته شده در تاریخ سه شنبه 29 آذر 1390 ساعت 11:22 ق.ظ
نویسنده: سعید مالکی

بررسی کاستی ها 4


بررسی کاستی ها 4
چهارشنبه 23 آذر 1390

در این قسمت بررسی کاستی ها می خواهیم کمبود موضوعی را مورد بحث قرار دهیم، که در صورت برطرف شدن آن چهره ی چوپانان به کلی تغییر خواهد کرد.

همه ی شما می دانید که مقدمه هر چیز بیانگر محتوای آن می باشد. مثل مقدمه کتاب که بیانگر کیفیت و محتوای کلی کتاب است.

مقدمه ی یک شهر یا یک روستا هم گذرگاه ورود به آن است که اگر در ابتدای ورود به شهر یا روستا بتوانیم شهر یا روستای خود را معرفی کنیم، می تواند به پیشبرد فرهنگ ما کمک کند.

متاسفانه به دلیل نبود سردر و تابلو مناسب در ابتدای راه ورود به روستا این روستا برای کسانی که مسافر هستند و از کنار آن عبور می کنند ناشناخته می ماند. و همچنین خطر عدم تشخیص راه و انحراف را هم برای هموطنانی که می خواهند وارد روستا شوند به دنبال دارد.

در سردر روستایی مثل فرخی نوشته شده : "به روستای شهید پرور ......" یا در سردر شهر خور نوشته شده : "به شهر شعر و خورشید ....." که این نمایانگر محتوای کلی روستا و شهر می باشد.

امیدواریم روزی روی سردر چوپانان بنویسند : "به چوپانان، شهر ... خوش آمدید"

شما دوستان عزیز می توانید عبارتی را برای سردر چوپانان برایمان پست کنید. در ضمن نظرات شما در پیشبرد این اهداف سازنده می باشد.

(22) نظرات
  موضوع: عمومی ،  نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 23 آذر 1390 ساعت 08:52 ق.ظ
نویسنده: مصطفی مراد

نصب تیر چراغ برق در خیابان امامزاده


کار نصب تیر چراغ برق در امتداد خیابان امامزاده چوپانان امروز به پایان رسید و به بهره‌برداری رسید. [خبر از: رضا رستاقی]
(3) نظرات
  موضوع: خبرهای عمران و آبادی ،  نوشته شده در تاریخ سه شنبه 22 آذر 1390 ساعت 11:11 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی

تصویری از عزاداری مردم چوپانان-تاسوعای90


  موضوع: مناسبت‌ها ،  نوشته شده در تاریخ شنبه 19 آذر 1390 ساعت 06:54 ب.ظ
نویسنده: غلامعلی صمیمی

تاسوعا و عاشورا در چوپانان به روایت تصویر

چهارشنبه 16 آذر 1390

جهت مشاهده کامل عکس ها روی ادامه مطلب کلیک کنید. 

ادامه مطلب ...

فاتحه خوانی روز تاسوعا برای درگذشتگان سال پیش تا کنون

مردم چوپانان رسمشان این است که روز تاسوعا، برای فاتحه خوانی به خانه‌های کسانی بروند که از سال پیش تاکنون درگذشته‌اند. اسامی متوفیان امسال که طبق سنت مردم چوپانان، روز تاسوعا عزاداران باید به درب خانه‌هایشان جهت مراسم عزاداری و فاتحه خوانی مراجعه نمایند به شرح ذیل است: 
ادامه مطلب ...