چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی
چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی

دعوت‌نامه برای افتتاحیه نمایشگاه چوپانان ۱۳۹۱


[تهیه شده توسط جعفر مختار]
(0) نظرات
  موضوع: رویدادهای ویژه ،  نوشته شده در تاریخ دوشنبه 29 اسفند 1390 ساعت 09:27 ق.ظ
نویسنده: سعید مالکی

دهیار خوب و سایر بزرگواران، از شما سپاسگزاریم!


در آخرین روزهای سال ۱۳۹۰ که همه جا جنب و جوش و کمبود وقت غوغا می‌کند، با مدیریت خوب آقای ماشاالله نجفیان (دهیار چوپانان) و همکاری اعضای شورا، چوپانان چهره‌ای نو به خود گرفته است.
از نخستین روزهای اسفند، تعداد بسیار زیادی درخت که با یاری آقای مهندس غلامرضا جلال (معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی در استان اصفهان) به چوپانان اهدا شد، در خیابانهای چوپانان کاشته شده است.
بلوار جدید و میدان ورودی شهر، برق کشی شده و لامپهای آن نیز نصب شده است.
با کمک ستاد بزرگداشت شهدا و رزمندگان، کوچه‌های خیابان اصلی چوپانان با نام شهدا نامگذاری و با تصاویر شهیدان مزین شد.
[خبر از: غلامعلی صمیمی]
(1) نظرات
  موضوع: عمومی ،  نوشته شده در تاریخ یکشنبه 28 اسفند 1390 ساعت 12:27 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی

نشست ادبی شعر و مقاله در چوپانان (شب شعر)


ضمن تشکر از کلیه دوستان و همشهریان عزیزی که برای برگزاری محفل شعر چوپانان ابراز علاقه نموده و مارا در امر برگزاری مصمم تر نمودند, باطلاع میرساند جهت برگزاری بهتر محفل و انتخاب  آثاربرتر توسط داوران محترم، دوستان تا ظهر روز دوم فروردین ماه اشعار خود را بصورت مکتوب و با ذکر مشخصات در چوپانان بدست آقای ذبیح مرتضوی برسانند تا در اختیار داوران قرار گیرد و ایشان تعدادی از آثار را در بخش مسابقه انتخاب و از بین آنها سه نفر که بهترین شعر را سروده‌اند بعنوان نفرات برتر معرفی و به رسم یادبود هدایایی تقدیم ایشان گردد. کلیه دوستانی که شعر سروده اند چنانچه مایل باشند میتوانند  خودشان اشعار را خوانده و یا به مجری برنامه واگذار نمایند. ضمنا چنانچه دوستانی امکان حضور در محفل را ندارند میتوانند آثار خود را با مشخصات بدست برگزار کنندگان برسانند تا در غیاب ایشان اشعارشان خوانده شود.
این محفل طبق برنامه ریزی بعمل آمده صبح روز پنج شنبه سوم فروردین ماه راس ساعت 9 صبح آغاز میگردد.
از همین جا از کلیه همشهریان جهت حضور در محفل دعوت بعمل می آید. ضمناً یکی از شرکت های فعال که متعلق به جوانان چوپانان می باشد هزینه‌های مربوطه به هدایا و تقدیرنامه‌ها به عهده گرفته‌اند که در مراسم معرفی میگردند.
[خبر از: علینقی جلال]
(5) نظرات
  موضوع: رویدادهای ویژه ،  نوشته شده در تاریخ شنبه 27 اسفند 1390 ساعت 12:06 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی

مراسم فاتحه خوانی عید برای درگذشتگان چوپانانی


مراسم فاتحه خوانی روز عید امسال برای درگذشتگان از ساعت ۶:۳۰ تا ۸:۰۰ بامداد روز دوشنبه ۱۳۹۰٫۱۲٫۲۹ در مسجد جامع و حسینیه شهدا برگزار می‌شود. سالهای گذشته مراسم در حسینیه ۷۲ تن برگزار می‌شد ولی به علت انجام کارهای ساختمانی در آن حسینیه، امسال در مسجد جامع برگزار می‌شود. 
ادامه مطلب ...

گفتگوی رادیو اینترنتی در مورد پناهگاه عباس آباد


گفتگویی که در زیر لینک آنرا می‌بینید در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۰ بصورت زنده در رادیو اینترنتی ایران صدا پخش شده است. مدتی لینک آن که یکی از بازدید کنندگان معرفی کرده بود کار نمی‌کرد. امروز سری به سایت مربوطه زدم و گفتگوی آنرا شنیدم. مهمان برنامه مهندس محمد درویش عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سازمان جنگلها و مراتع کشور بوده و گفتگویی تلفنی با مدیر محیط زیست شهرستان نایین نیز داشته‌اند.

(0) نظرات
  موضوع: محیط زیست ،  نوشته شده در تاریخ شنبه 27 اسفند 1390 ساعت 07:01 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی

غبارروبی زیارتگاه سید جلال الدین


عصر روز چهارشنبه، گروهی از خواهران واحد بسیج چوپانان، کار غبارروبی زیارتگاه سید جلال الدین را به عهده گرفتند تا در عید نوروز این زیارتگاه همچون سالهای قبل پاکیزه و مرتب باشد.
(0) نظرات
  موضوع: عمومی ،  نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 25 اسفند 1390 ساعت 11:37 ق.ظ
نویسنده: سعید مالکی

روبه‌راه کردن زمین والیبال پیش از نوروز



از هفته پیش  به همت  جوانان ورزش دوست چوپانان و همچنین کمک دهیاری زمین والیبال قدیمی واقع در محوطه کودکستان قدیم ( باغ ملی) کامل سیمان شد و همچنین میله های تور  بازی رنگ شد و اطراف محوطه بازی را برای تماشاچیان اماده کردند .

[برگرفته از: choopanan.ir]

(1) نظرات
  موضوع: عمومی ،  نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 25 اسفند 1390 ساعت 11:51 ق.ظ
نویسنده: سعید مالکی

طبیعت ، امانتی الهی و سرمایه ملی در دست ما ، همه با همه در حفاظت آن بکوشیم .

طبیعت میراث گذشتگان ، امانت آیندگان و بستر زندگی امروز است .تک تک انسانها در هر رده و پست و مقام و با هر وضعیت زندگی و آداب و رسوم اجتماعی بر طبیعت خود تاثیر دارند.متاسفانه انسانها با طبیعت که امانت الهی بزرگی است نامهربانند و دانسته و ندانسته ، مستقیم و غیر مستقیم با اقدامات غیر اصولی خود مبادرت به آلایندگی و تخریب آن می پردازند و این روند تاسف بار و ناموزون روز به روز شدت می یابد .لذا باید بدانیم و درک کنیم یک زمین بیشتر نداریم .هر چشم انداز و منطقه ای از طبیعت و هر تفرجگاهی منحصر بفرد است. 
ادامه مطلب ...

مراسم گشایش نمایشگاه ۱۳۹۱ «چوپانان، الماس خوش‌تراش کویر»


صبح روز چهارشنبه دوم فروردین ۱۳۹۱ از ساعت ده بامداد، مراسم گشایش نمایشگاه «چوپانان، الماس خوش‌تراش کویر» برگزار خواهد شد. در این جشن افزون بر مردم چوپانان، از مقامات دولتی بخش و شهرستان نیز دعوت شده است و در همین راستا از همفکری دهیار چوپانان، بخشدار انارک، فرماندار شهرستان نایین و رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نایین سپاسگزاری می‌شود.

نمایشگاه از روز چهارشنبه دوم فروردین تا روز جمعه چهارم فروردین به مدت سه روز برای بازدید همگانی برپا است. به چند نفر از دارندگان بهترین مقاله در مورد چوپانان (چه درباره سرزمین چوپانان و چه درباره تاریخ و فرهنگ مردم چوپانان) و نیز بهترین سبزه جشن نوروز نیز پاداشی به رسم یادبود داده خواهد شد.

برای ارائه مقاله با آقای  عباس صادق‌محمدی (کدخدا) تماس بگیرید:
09138497868

برای هماهنگی ارائه شعر در شب شعر با آقای علینقی جلال تماس بگیرید:
09137840170

برای شرکت در والیبال پسران با سیدجواد هاشمی تماس بگیرید:
09378829601

برای شرکت در والیبال دختران با خانم جلالپور تماس بگیرید:
03243322100

برای چیزهایی که می‌خواهید در نمایشگاه شرکت دهید با آقای مختار تماس بگیرید:
09132589648

از سوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی چوپانان
(به زودی اساسنامه این انجمن مراحل ثبت رسمی خود را طی خواهد کرد)
(0) نظرات
  موضوع: رویدادهای ویژه ،  نوشته شده در تاریخ سه شنبه 23 اسفند 1390 ساعت 12:27 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی

خاطرات آقای علیرضا علی بمانی - سری دوم

راهیان نور - قسمت پنجم

از پلی که بر روی کارون زده شده بود. گذشته و به سوی اروند رفتیم. رو بروی جاده ای که پاسگاه زید در آن قرار داشت، به سمت شلمچه و خرمشهر حرکت کردیم. محلی که دشمن از طریق نخلستان های فشرده به آن حمله کرده و به سمت راه آهن جلو آمده بود. تا اینکه بالاخره، خرمشهر توسط دشمن بعثی تصرف شد. اما این شادمانی دشمن طولی نکشید و نتوانست به سمت جزیره مینو برود تا اینکه آبادان را به راحتی تصرف کند.
کمی جلوتر، خاکریز های احداث شده در دوران دفاع مقدس در آن دشت وسیع هنوز به چشم می خورد. ساعت 9:30 بود که به ورودی خرمشهر رسیدیم. وجب به وجب آن کتابچه ی پر از رمز و راز تاریخ در این منطقه رقم خورده بود.
سر انجام وارد جاده شلمچه شدیم. همین جا بود که آخرین فرمانده یعنی شهید خرازی، به شهادت رسید و خونش، منطقه، کشور و انقلاب را بیمه کرد.
در مسیر به گروهی برخورد کردیم که در آثار باقیمانده از جهاد فرزندانشان به تفحص پرداخته و با دقت زمین را کنده و مشغول حفاری بودند. به گلزار شهدای شلمچه رسیدیم. وضو گرفته و آماده ی زیارت شدیم. صحنه ها را باز سازی کرده بودند. میدان مین، سیم های خار دار، خورشیدی ها و... . صداهای دوران جنگ و عملیات، از بلندگوهای نصب شده در محوطه پخش می شد. سعی شده بود صحنه های دفاع مقدس هر چه طبیعی تر بازسازی گردد.
در ظاهر میدان جنگ، غرش هواپیما ها و تفنگ ها و رگبار گلوله ها و تانک ها و در باطن آن معنویتی که از زمین و آسمان موج می زد، به چشم می خورد.. از آن دوران بعضی از آثار باقی مانده بود اما آنچه که به خاطره تبدیل شده بود، وجود آن عزیزان پاک بود.
حماسه ی دفاع را شهدایی چون بهنام محمدی، حسین فهمیده و ... که سن و سالشان اگر از این محصلان کمتر نبود، بزرگتر هم نبودند آفریدند.
از آنجا به سمت اروند رفتیم. اروند جایی است، مقدس که عملیات کربلای 5 و والفجر در آن سرزمین برپا شد. رودخانه ای عریض، گل آلود و متلاطم که به خلیج همیشه فارس می پیوندد.

(0) نظرات
  موضوع:  نوشته شده در تاریخ سه شنبه 23 اسفند 1390 ساعت 01:20 ب.ظ
نویسنده: مصطفی مراد

چارشنبه‌سوری پاک


چارشنبه‌سوری پاک
سه شنبه 23 اسفند 1390

چارشنبه‌سوری پاک را اینگونه برگزار کنید:

جایی را برای آتش افروختن پیدا کنید. بهتر است جایی باشد که رفت و آمد روزانه مردم زیاد نیست و دردسری برای ساکنان ایجاد نکند. اگر بر روی زمین خاکی باشد بهتر است.

نیروی انتظامی محل را برای برگزاری چارشنبه‌سوری در جریان قرار دهید تا از آن ممانعت نکنند.

چند کپه هیزم یا شاخه درخت با اندازه مناسب آماده کنید و بر طبق اصول افروختن آتش، نخست بوته‌های نازک و بر روی آن شاخه‌هایی کمی کلفت‌تر و بر بالای آن نیز شاخه‌هایی تقریباً به اندازه ساعد دست بگذارید. پهنا و درازای هر کپه کمتر از یک قدم و بلندای آن نیز کمتر از زانوی شما باشد.

کپه‌های هیزم سه‌تا، پنج‌تا و یا هفت تا باشد.

آتش را بدون استفاده از مواد نفتی دودزا از زیر شاخه‌های بوته‌های نازک روشن کنید. چند دقیقه بعد شعله آتش خوبی برپا می‌شود.

اکنون می‌توانید از روی آتش بپرید و سرودهای مربوط به چارشنبه‌سوری و همچنین سرودهای محلی دیگر را بخوانید.

http://newfun.ir/wp-content/uploads/2011/03/4shanbenewfun.ir_.jpg

بهتر است که شربت و خوراکیهای دیگر نیز در جشن چارشنبه‌سوری داشته باشید. صندلی‌های سفری برای نشستن افراد سالمند در فاصله مناسب از آتش فراموش نشود.

استفاده از هرگونه ماده آلوده کننده طبیعت و نیز ترقه و فشفشه و سایر ابزارهای خطرزا در چارشنبه‌سوری پاک ممنوع است. یادمان باشد کسانی که می‌خواهند فرهنگمان را نابود کنند و به جای آن فرهنگ بیگانه را جایگزین کنند منتظر چنین رفتارهایی هستند تا بهانه‌ای برای بد جلوه دادن فرهنگ باستانی ایران زمین داشته باشند.

اگر خواستید سایرین هم از محل چارشنبه‌سوری شما باخبر شوند به جای ترقه و فشفشه از بالون استفاده کنید. اینگونه بالنها در فروشگاههایی که لوازم جشن می‌فروشند یافت می‌شود و قیمت آن نیز گران نیست.

در هنگامی که آتش دارد تمام می‌شود مقداری سیب‌زمینی زیر خاکستر و ذغالها کنید تا وقتی پخته شد آنها را بخورید.

در آخر هم خاکسترها را جمع کنید و محیط را پاکیزه کنید.
(2) نظرات
  موضوع: مناسبت‌ها ،  نوشته شده در تاریخ سه شنبه 23 اسفند 1390 ساعت 02:16 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی

فراخوان کمک برای آزادی همیار محیط‌بان


bگمان ما باید بر این باشد که گردانندگان سازمان محیط زیست خیلی دلشان می‌خواهد که از باقر پشتیبانی کنند و با پرداخت بدهی وی، او را آزاد کنند ولی شاید در این اندیشه‌اند که کارهای دیگر مهمترند.
شاید هم سازوکاری برای اینگونه پشتیبانیها از نظر قانونی وجود ندارد که اگر چنین است و اگر واقعاً محیط زیست برای آنان اهمیتی دارد، اولویت اول آن است که در اصلاح قوانین بکوشند. 
ادامه مطلب ...

بهزاد فاتح - برترین دیده‌بان هواشناسی استان اصفهان




روز چهارشنبه ۱۳۹۰٫۱۲٫۱۷ دومین جشنوارۀ برترینهای سازمان هواشناسی کشور با حضور مسئولین عالیرتبۀ این سازمان در تهران برگزار شد. برترین دیده بانهای هر استان پیش از این به سازمان معرفی شده بودند که از بین برترینها یک نفر انتخاب شده بود و در این جشنواره از ایشان تجلیل بعمل آمد.
این جشنواره در سالن همایشهای سازمان هواشناسی کل کشور برگزار شد. در این مراسم آقای بهزاد فاتح (پسر علی فتحی)، دیده بان ادارۀ هواشناسی چوپانان، بعنوان برترین دیده بان استان اصفهان شناخته شد و از ایشان و 31 نفر دیگر (برترین دیده بانهای استانهای دیگر) تقدیر بعمل آمد.

بهزاد لوح تقدیرشا از دست مهندس صناعی، معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواشناسی کشور دریافت کرد.



{برگرفته از وبلاگ ذبیح]
(11) نظرات
  موضوع: رویدادهای ویژه ،  نوشته شده در تاریخ شنبه 20 اسفند 1390 ساعت 07:32 ق.ظ
نویسنده: سعید مالکی

کتاب «چوپانان، نگین کویر» چاپ شد


کتاب «چوپانان، نگین کویر» که به قلم استاد مهدی افضل نگارش یافته است در آخرین روزهای سال ۱۳۹۰ مراحل چاپ و صحافی خود را گذراند و برای اولین بار در نمایشگاه نوروز ۱۳۹۱ چوپانان عرضه خواهد شد.

(از آنجا که نگارش این کتاب، کاری بزرگ در زمینه فرهنگی چوپانان است این مطلب تا نوروز در بالای سایت قرار داده می‌شود)






مردم چوپانان چون خود بهترینند شایسته بهترین‌ها نیز هستند. برای تالیف این کتاب از مستنداتی استفاده شده است که راویان آن هرکدام دائره المعارف پیشینه چوپانان هستند، گنجینه‌هایی که قریب به اتفاقشان بیش از هشتاد بهار و پاییز را پشت سر گذاشته‌اند. 
البته ادعا نمی‌شود که این اثر، تالیف بی‌نظیریست ولی دل نوشته‌ایست که جای خود را در دلها باز خواهد کرد. امیدوارم این کتاب، شایسته نام بزرگش باشد و مورد اقبال مردم بزرگوار چوپانان قرار بگیرد.


مهدی افضل
اسفند ۱۳۹۰
(26) نظرات
  موضوع: رویدادهای ویژه ،  نوشته شده در تاریخ شنبه 20 اسفند 1390 ساعت 11:03 ق.ظ
نویسنده: سعید مالکی

وبلاگ آزاد و رستاقی به نام «چوپانان عروس کویر ایران»


از روز پنجم اسفند، آقایان جابر آزاد و رضا رستاقی یک وبلاگ برای چوپانان راه‌اندازی کرده‌اند و نام آن را «چوپانان عروس کویر ایران» گذاشته‌اند.
برای ورود به این وبلاگ می‌توانید از آدرس زیر استفاده کنید:

(12) نظرات
  موضوع: خبرهای سایت ،  نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 18 اسفند 1390 ساعت 09:48 ق.ظ
نویسنده: سعید مالکی

عیدانه


عیدانه
چهارشنبه 17 اسفند 1390

خرابات: جایی که عاشقان حق برای سیر الی الله مراجعه می کنند تا به کمک پیر و مرشد راه حق وجود خاکی و تعلقات مادی و دنیوی خود را خراب کنند.  مست : کسی که به خرابات میرود تا با راهنمایی پیر و مرشد خود مادی را خراب و با حواس جمع شده از رایحه دل انگیز جلوه حق مست شود. الست: ازل، روزی که خداوند متعال فطرت توحیدی و حق جویی را در سرشت انسان قرار داد و از روح خود در کالبد خاکی انسان دمید. و نهایتا با ادم عهد و پیمان بست فرمود: (الست بربکم آیا من پروردکار شما هستم) انسان گفت:قالو بلی و از اینجا بنظر می رسد عشق و فُرقت درعالم فرش و زمین خاکی افریده شد.مغان: در اینجا پیر مغان. مرشد و راهبر راه حق موغون: اسم کوه و چشمه ای نزدیک چوپونون و تلویحا مغان و جایی که پیر و مرشد و سالکان حق هستند راهی: شاعری از چوپاناناونجا را دید: چوپانان را دید.انچه هستم است: انچه هستی من است و در اینجا انچه هستی ظاهری و مادی من است.سراسیمه شد: سراسیمه رفت

تو خرابات یه زنی پیدا شده

های و هوی و صد جر و دعوا شده

"زنه" عاشق و خراباتی و مست

ادعا داره از اینجا تا اَلَست

میگه من اومده ام تا مست بشم

بهتر از آنچه که هستم است بشم

میگه من را ببرید پیش مغان

اونا که راه بلدن در دو جهان

تا ببینم حق ما پیش کیه

این همه شقاوتا از چی چیه

از روزی خدا زنا را آفرید

شده اند اسیر و زار و زرخرید



"زن" طلبکاره پای کوی موغون

چند کیلومتری جنوبِ چوپونون

همین طوری داد و فریاد میزنه

عجب از صدای جیغ این زنه

راستی راستی ممکنه پیر موغون

باشه نزدیک و قرین چوپونون



چوپونون صدای اون زن را شنید

از جیغِ "زن" نعره زد از جا پرید

گفت: این زن چرا فریاد میزنه

نکنه درد و دلاش مثل منه

تا دیروز من با غمام ساز می زدم

گاهی از غم زیر آواز می زدم

 من با "راهی" راهی و رها شدم

قاطیِ نشاط و شادی ها شدم

نمیذارم دیگه تنها بمونم

از روی سوز و گداز شعر بخونم

نمیذارم زندگیم تموم بشه

شادی ام پای غمام حروم بشه

امید اول من هست به خدا

بعدش هم با مردم و راه بلدا



"زنه" حرف های چوپونون را شنید

رفت سر کویِ موغون " اونجا" را دید

دید هواش ابی و ابی تر شده

بارون اومده زمین ها تر شده

کوجه ها خیسن و آب پاشی شدن

پسر و دخترا همبازی شدن

کوجه ها پُر از بوی پلو شده

بوی نوروز همه جا ولو شده

بچه ها داریه و تنبک می زنند

کار ندارن پسرن یا دخترند



آق یدالله دو باره جوون شده

همدم زالوی چوپونون شده

گر چه پیره مردا زالو گزیده

می تلنگه چوپونون را جون میده



"زنه" پایین اومد از کوی موغون

سرا سیمه رفت به سوی چوپونون

دخترا نشسته بودن لب جو

پسرا با هم میکردن گفت و گو

 غنچه ی خنده میون لب هاشون

عشق پر کشیده بود از دلاشون

 

چه قیامت و حنابندونی بود

خوشی و شادی هایِ ارزونی بود

کاسه  هایِ غم می رفتن تو هوا

موج شادی جاش میومد  تو دلا

دو سه تا با هم دیگه دَف می زدن

همگی با هم دیگه کف می زدن

 

""صحبت ازچپول بود و پنبه و زن

میگفتن چپول چپول پنبه زن

زنه پرسید که شما چی چی میگید

گفتنش میخوای بزن میخوای نزن! ""

 

زنا هم با بچه ها می رقصیدن

قهقهه بود و همه می خندیدن

صدای شُرشُر ناودون میومد

بهار از دشت و بیابون میومد

بوی نون از توی کوچه میومد

همه جا بوی کلوچه میومد


آره "راهی" چوپونون جهون می شه

چوپونون لایق چوپونون می شه

من می دونم با توکل به خدا

با اراده ی تموم شما ها

همین روزا چوپونون جهون می شه

عروس کویر اصفهون میشه

 

شاهد

(9) نظرات
  موضوع: مقاله و شعر ،  نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 17 اسفند 1390 ساعت 03:32 ب.ظ
نویسنده: کارشناس کشاورزی