چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی
چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی

خروجی دهستان چوپانان

خروجی دهستان چوپانان تا 04/09/92  
اعضای انجمن یوزپلنگ آسیایی در چوپانان

سه تن از اعضای انجمن یوز آسیایی که از تهران آمده بودند بمنظور ترویج فرهنک وشناخت یوز  با کمک دانش آموزان مدارس چوپانان تصاویری از یوز را درساختمانهای بهزیستی ومدارس  ترسیم نمودند. تخصص این عزیزان در نقاشی ومجسمه سازی بود که قرار شد در اینده نیز فعالیتهایی در همین زمینه ومجسمه سازی در چوپانان داشته باشند.



غلامعلی صمیمی 92/09/04 نظر بدهید  نظر بدهید!

شب عاشورا در حسینیه شهدای چوپانان


عزاداری هیئت محبین اهل بیت چوپانان در شب عاشورا

غلامعلی صمیمی 92/09/02 یک نظر  نظر بدهید!

عزاداری مرد م چوپانان روز عاشورا

هیئتهای عزاداری چوپانان روز عاشورا پس از طی مسیر در آرامستان بهشت سجاد

غلامعلی صمیمی 92/08/30 نظر بدهید  نظر بدهید!

درگذشت شادروان فاطمه بلوچی همسر مرحوم مهدی قاسم


بازگشت همه بسوی اوست
امروز صبح سه شنبه 92/8/28 ساعت 8 صبح فاطمه بلوچی همسر مرحوم مهدی قاسم در سن 100 سالگی بعلت کهولت سن در منزلش در چوپانان دعوت حق را لبیک گفت وبه دیار باقی شتافت.فاطمه بلوچی از سن جوانی را در چوپانان زندگی میکردو ایشان از عمر بابرکتش49 نوه و83 نتیجه و8 نبیره را دیده است که کمتر کسی وجود دارد که در دنیای امروز بتواند حتی نبیره خود را ببیند وانشااله که روح پاکش قرین رحمت الهی قرار بگیرد.
فقدان این بانوی بزرگ چوپانان را به همه اهالی خوب چوپانان وخانواده ه های بلوچی وخاندان بزرگ جلالپور تسلیت عرض نموده وبرای آنمرحومه علو درجات  وبرای اهالی، صبر از قادر متعال آرزو میکنیم.
روحش شاد ویاد وخاطره اش گرامی باد

قسمتی از بیوگرافی وی که در سال پیش تهیه شده را در پست قبل مشاهده مینمایید.



غلامعلی صمیمی 92/08/28 یک نظر  نظر بدهید!

فاطمه بلوچی با بیش از یک قرن سن


این پست در سال پیش تهیه وباطلاع دوستان رسید.

اکنون که خانم فاطمه بلوچی امروز از بین ما رفت لازم دیدم یکبار دیگر جهت معرفی این پست را زنده کنم.

باسپاس

خدایش بیامرزد


فاطمه بلوچی فرزند حجی جعفر ونرگس خانم وهمسر مرحوم مهدی قاسم جلالپور متولدخرداد 1292 شمسی یکی ازمسن ترینهای چوپانان میباشد البته بعداز ربابه خانم جلالپور همسر مرحوم حاج حسین نصراله جلالپور که خداوندطول عمر بابرکت به هردوی این مادران چوپانان بدهد.

فاطمه خانم که هم اکنون درچوپانان درمنزل شخصی خودش زندگی میکند وتوسط فرزندان مواظبت میشود بیشترسالهای عمرش را درکنارهمسر درقریه حجت آباد به کارکشاورزی مشغول بوده ویکی از دلایل طول عمر بابرکتش شاید همین کار کشاورزی دوشادوش همسرش درجوانی باشد که مسلما همین خواهدبود.

وی در سن 20 سالگی با مرحوم مهدی قاسم ازدواج کرد وحاصل این ازدواج تعداد 4پسر و5 دختر میباشد که تا این تاریخ از این فرزندان تعداد 49 نوه وتعداد 83 نتیجه و8تا نبیره را بهمراه داشته است.

فاطمه خانم درطول عمرش دوران حکومت رضاخان را بخوبی بیاد دارد ویکی از خاطرات این دوران مطلبی است که از زبان خودش درذیل میآورم:

دریکی از روزهایی که تازه با مهدی ازدواج کرده بودم در خیابان چوپانان در کنار آسیاب آبی (که در کنار چشمه بالایی ودرجوار خانه مالکی بود وخرابش کردند) براه خود ادامه میدادم که ناگاه ژاندارمها جلویم راگرفتند و روسری از سرم کشیدند ومن نیز همانطور ناراحت از این بودم که چکارکنم که شوهرم متوجه  نشود وگرنه با این اوضاع مرا ببیند کتکم میزند خوب ازیک طرف نوعروس بودم واز طرفی شوهرم دراین موارد بد اخلاقی میکرد که در همین مابین مرحوم میرزا(پدر خانم عبدالرحیم زاهدی وپدر حاج علی آقا نجفیان) ازراه رسید وگفت چرا گریه میکنی ؟ ازچه ناراحتی؟ چرا روسرس نداری؟ قضیه را تعریف کردم ناگهان مرحوم میرزا نجفیان گفت الان میرم از ژاندارمها روسری راپس میگیرم وبواسطه گری میرزا روسری از ژاندارم گرفته شد وبه خانه بازگشتم.

خدای مهربان راشاکریم که هنوز چنین سرما یه هایی را در چوپانان داریم که جوانان امروز ما وهمه ما بتوانیم زندگی ایشان را الگو وسرلوحه کار خوبش قرار دهیم.الهی سالهای سال شما را زیارت کنیم انشااله.

درپایان از نوه ایشان فاطمه جلالپور فرزند مرحوم ابوالقاسم که در تهیه گزارش وتصویر وتحقیق مرا یاری کرد کمال سپاسگزاری را مینمایم.

بزودی بیوگرافی پیرترین مادر چوپانان...ربابه خانم جلالپور نیز در همین سایت درج خواهدشد.



غلامعلی صمیمی 92/08/28 آرشیو نظرات  نظر بدهید!

فلسفه وجودی حوض شیخ حسن

دو برادر بودند بنامهای شیخ حسن وشیخ حسین که هر دو برادر باتفاق خانواده هایشان در چوپانان زندگی میکردند،

بلحاظ مالی هر دو برادر تمکین مالی داشتند واز وضعیت بسیار خوبی برخوردار بودند.شیخ حسن دارای فرزندانی بود که چندی پیش در مراسم مرحوم علی اکبر مرتضوی یکی از فرزندان وی در مزارحضور داشت وایکاش فرصتی بود که با وی نیز حضوری صحبتهایی داشتم که متاسفانه فرصت نشد.

شیخ حسین که  بنا به دلایل پزشکی دارای فرزند نشد ،روزی بفکر می افتد که حالا که میراث خواری ندارم مقداری از اموالم را در راه خیر صرف کنم، این بود که با برادرش شیخ حسن مشورت میکندکه آب انباری را در مسیر کاروانیان که همان مسیر چوپانان به سمت انارک بوده را بسازند.


شیخ حسن جای آب انبار را انتخاب میکند (همین حوضی که در سی کیلومتری چوپانان ساخته) وشیخ حسین برادرش دستور ساخت آنرا میدهد

آب انبار یا حوض شیخ حسن

در اصل این آب انبار که امروزه بنام حوض شیخ حسن میشناسیم  را جناب شیخ حسین میسازند وگویا در روی سنگ تاریخ ساخت آن  این حوض بنام خود شیخ حسین بوده.

متاسفانه تا چند سال پیش این سنگ تاریخ آن در محل ورودی آب انبار نصب بود وبنده (نگارنده) آنرا مشاهده کرده بودم وسنگ فکر کنم از جنس مرمر بود اگر اشتباه نکنم واما افراد سودجو وبی منطق انرا ربودند.

همسر شیخ حسین که از سادات انارک بود نیز در صدد بر میاید که اکنون که حوض ساخته شده من هم میخواهم منزلگاهی در کنار این حوض بسازم که مسافران در این مسیر بتوانند در آن به استراحت بپردازند وبنای یادبودی نیز باشد که دستور میدهد در بالا دست این حوض منزلگاهی بزرگ وبسیار محکم بسازند که نوع مصالح آن از جنس خشت خام وسنگ است  نیز ساخته میشود وهم اکنون نیز این بنا سالم  است که میتواند اکنون هم مورد استفاده قرار گیرد وامروزه جاده جدید چوپانان به انارک از حدود 5کیلومتر بالاتر از این ساختمان عبور میکند بنا به شنیده ها حاکی است که استاد بنای این ساختمان جناب استاد علی اصغر افضل بوده است که ایشان الحمدلله در قید حیات ودر یزد زندگی میکنند که خداوند طول عمر با برکت بایشان عطا بفرمایند. واقعیت یا نادرستی این قضیه را جناب آقای مهدی افضل انشااله برایم حتما پس از بازدید از سایت خواهند نوشت.

منزلگاه حوض شیخ حسن در نزدیکی حوض

هنوز گاهگاهی که اهالی چوپانان برای جمع آوری تخمه سرخو(قدومه) وماش صحرایی به آن وادی پا مینهند سری به این حوض وساختمان میزنند وشب را در انجا استراحت میکنند.

یادم هست که در سالهای دهه 40 که نزدیکان وبستگانم در مزرعه جواد(الله اباد کنونی) بکار کشاورزی اشتغال داشتند برای آب آشامیدنی اشان به همین حوض مراجعه میکردند زیرا اب حوض ابی زلال وشیرین باران بود وبا الاغ می امدندواز انجا آب به مزرعه جواد میبردند.

روح این خیرین پاک وبی الایش شاد باد وقرین رحمت الهی وراه ایشان پررهرو ومستدام باد

خدایشان رحمت کند  وصلوات نثار روح پاکشان میفرستیم.


غلامعلی صمیمی 92/08/27 3 نظر  نظر بدهید!

تشکیل شورای اداری در چوپانان

امروز شنبه 92/8/18 شورای اداری مسئولین شهرستان نایین باتفاق اعضای محترم شورای اسلامی چوپانان و دهیاری محترم روستادر سالن اجتماعات دهیاری چوپانان تشکیل می شود .

فرماندار محترم نایین وبخشدار محترم انارک وجناب اقای طباطبایی نماینده محترم شهرستانهای نایین وخوروبیابانک در مجلس ودیگر مسئولین شهرستان در این نشست حضور دارند.

این گروه دراین نشست به گفتگو وکمیت وکیفیت روستا خواهند پرداخت ودر پایان از روستای چوپانان بازدیدی خواهند داشت وسپس در ادامه سفر خود به مجتمع معدنی نخلک رهسپار خواهند شد.

غلامعلی صمیمی 92/08/18 4 نظر  نظر بدهید!

13 آبانماه

بناسبت 13 آبان راهپیمایی از ساعت 10 صبح با حضور اقشار مردم، دانش آموزان،ادارات دولتی و نیروی انتظامی از محل بانک کشاورزی شروع و در انتها بس از گذشتن از میدان غدیر در مسجدخاتمه یافت.

1 - سایت شجره نامه‌ی ما
2 - سایت شجره نامه‌ی ما

3 - سایت شجره نامه‌ی ما 




سینا صمیمی 92/08/17 2 نظر  نظر بدهید!

سایت دهستان چوپانان

سایت برای اشاعه ی فرهنگ ،تاریخ و معماری  چوپانان 

سایت چوپانان ، سایتی فراگیر 

سایت چوپانان ، فراجناحی



سینا صمیمی 92/08/17 نظر بدهید  نظر بدهید!

درگذشت خانم فاطمه قمی

در گذشت خانم فاطمه قمی همسر مرحوم حسین یوسف یزدانی را به خانواده و بستگان  انمرحومه تسلیت عرض مینماییم. ایشان امروز در چوپانان تشییع و در بهشت سجاد  به خاک سپرده شدند . 

روحش شاد
سینا صمیمی 92/08/16
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد