چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی
چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی

خروجی دهستان چوپانان تا 6 اسفند 92

 
  • 92/12/04- 15:56
  • دسته بندی : مکان های دیدنی و گردشگری , زیست چوپانان
  • نویسنده: غلامعلی صمیمی
باغوسفیدو در نزدیکی چوپانان یکی از چشمه های زیبای این منطقه است ویکی از مراتع غنی گیاهی است که دامداران چوپانان بطور فصلی در این مرتع دامهای خودرا پرورش میدهند.تصاویر گرفته شده از اردیبهشت 92 میباشد.


IMG_1423 - سایت شجره نامه‌ی ما


IMG_1378 - سایت شجره نامه‌ی ما


IMG_1383 - سایت شجره نامه‌ی ما

 
  • 92/12/04- 10:11
  • دسته بندی : شهدا و رزمندگان چوپانان
  • نویسنده: سینا صمیمی

یاد جبهه


عملیات مروارید

 

کامران صفایی - سایت شجره نامه‌ی ما

در این شماره خاطرای از برادر رزمنده ناوبان دوم غلامرضا صفایی (کامران) یکی از رزمندگان  روستای چوپانان را تقدیم شما بزرگواران می داریم .

هر لحظه از جنگ خود خاطره ای است فراموش نشدنی ولی«7 آذر» که باعث شد روز نیروی دریایی در تقویم جمهوری اسلامی رقم بخورد روزی است بیاد ماندنی .

ساعت 11 شب تاریخ   6/9/1359 از طریق اتاق جنگ منطقه دوم دریایی اطلاع دادند هر چه سریع تر با ناوچه موشک انداز جوشن عازم دریا شوید و  به ناوچه موشک انداز همیشه جاوید پیکان که روز قبل جهت انجام عملیات در دریا بود بپیوندید ساعت 1 بامداد 7/9/1359بالاخره ناوچه از اسکله جدا شد ، بعد از چهار ساعت به نزدیکی ناوچه پیکان رسیدیم ، همه نیروها آماده بودند هر لحظه انتظار درگیری با دشمن را داشتند ، هوا کاملا روشن شده بود که درگیری شروع شد ، از هر طرف هواپیما یا بالگرد به ما حمله می کرد همگی جانانه در مقابل حمله دشمن مقاومت می کردیم ، دو فروند هواپیما و یک فروند بالگرد دشمن سقوط کردند. ناوچه پیکان که از قبل در محاصره کامل دشمن قرار گرفته بود توانست.

غلامرضاصفایی2 - سایت شجره نامه‌ی ما

 یکی از  ناوچه های موشک انداز دشمن را غرق کند و حتی عده ای از نیرو های دشمن را اسیر نماید . زمان آن رسیده بود که ناوچه ی جوشن که من هم یکی از پرسنل آن بودم  محاصره را بشکند و ناوچه ی پیکان تا ناوچه ی پیکانبتواند از محاصره خارج شود . ساعت 12 ظهر بود که ازفرماندهی دستور رسید به ناوچه ی پیکان  برای خروج از محاصره کمک کنیم  تمام منطقه پر از دود و آتش بود ، با تلاش نیرو های مخابرات توانستیم با ناوچه یپیکان تماس بگیریم  به سمت بزرگترین سکوی نفتی عراق که حالا در دست رزمندگان اسلام بود و ناوچه ی پیکان هم در همان اطراف در حال رزم بود  حرکت کردیم درگیری همچنان ادامه داشت ، اضافه از درگیری در دریا از ساحل (منطقه عمومی فاو) به ما شلیک می شد چون دشمن متوجه شده توان برابری در دریا و هوا  را  با این دو ناوچه ندارد ، از آنجایی که خدا با ما بود هیچ یک از موشک هایی که از ساحل به سمت ما پرتاب  می شد اصابت نمی کرد ، (عراق در این منطقه دارای دو سکوی بزرگ نفتی به نام های الامیه و البکر بود) ، هنوز ناوچه پیکان از محاصره بیرون نیامده بود زیرا بقدری منطقه شلوغ و درگیری زیاد که تا منطقه را کاملا پاکسازی نمی کردیم امکان بیرون آمدن ناوچه از محاصره وجود نداشت .

 ساعت 4 بعد از ظهر بود که ناگهان صدای مهیبی بلند شد و چند لحظه بعد صدای فرمانده ی ناوچه ی پیکان  ناخدا شهید همتی از پشت بی سیم به گوش رسید  که می گفت موشک به ناوچه ام اصابت کرد وصدا قطع شد ، ناوچه ی پیکان برای همیشه جاوید گشت .

غلامرضاصفایی4 - سایت شجره نامه‌ی ما

در این عملیات جمعا 12 ناوچه و 2 جنگنده عراقی نابود شد و شیرازه ی نیروی دریایی عراق بکلی از هم پاشید و تنها ناوچه پیکان به فرماندهی ناخدا سوم محمد همتی با تمام رشادتی که از خود نشان داد و تعداد زیادی از ناوچه ها را هدف قرار داد هدف موشک قرار گرفت و غرق شد و حماسه ای بزرگ آفرید و ایران بزرگترین جنگ دریایی خود را پس از دوران هخامنشی پیروز بیرون آمد .

 
  • 92/12/03- 8:18
  • دسته بندی : درد دل های خودمانی
  • نویسنده: سینا صمیمی

دشت بی توت


یادش بخیر مدرسه که تعطیل میشد و از مدرسه برمیگشتیم با همکلاسی ها هم وعده میشدم که بریم دشت ، توت بخوریم یادم میاد  ، درخت توت اولی شاخه هاش پایین تراز بقیه بود و هر کسی میتونست برن  رو درخت حتی کوچولوها بعد اون ور خیابون دشت که  میرسیدی به درخت توت اُجنه که توتش نه سفید بود نه قرمزبود و  طعم خاصی داشت بود .

 اونجا هم که توت میخوردی میرفتیم میرسیدی به درخت سلمون که توت قرمزداشت (به اسم درخت ، درختِ سلمون میگفتن) که میخوردیم می اومدیم تاپایین خیابون سه تا چهار تا درخت توت بزرگ بود که اگر میرفتی روی یکی از درختا میشد از روی شاخه هاش بری روی اون درختی بدون اینکه پایین بیایی ، دو طرف خایابون دشت از بعد باغها تا آخر خیابون دو طرف درخت توت بود البته تو خیابون اصلی هم بود ولی دشت صفایی دیگه ای داشت.

بالاخره غروب  غوغایی بود توی این خیابون دشت ، دم دمای شب دشتبون (اصغر مرتضوی ) که خیلی دوسش دارم ترکه را ور مداشت و بدنبالمون  تا در خونه و به زور راهی خونمون می کرد .

حیف الان که میری به اصطلاح یه تابی بخوری توی خیابون دشت دلت میگیره .

کجا رفت اون درختای توت سر به فلک کشیده ؟ کجا رفت اون نخلهای سر به آسمون داده؟کجا رفتن اون رعیتهای باغیرت و باحال قدیم. ای داد بیداد خدا بیامرزتشون...

الان دیگه فقط زمین را میکارن برای پول، برای در آمد دیگه اون ضرب المثل که دیگران کاشتند و ما خوردیم ، ما بکاریم تا دیگران بخوردند نیست حکایت ،حکایت  پول است و پول و در آمد و کیلویی چند ؟؟

توهینی نشه خدایی ناکرده به کشاورزان زحمتکش الان ،نوکر همشون هستم در بست.

پارسال که میخواستن دوباره درختای  توت را تو خیابون دشت احیا کنند ،نهال ها رو  در خواست دادن از نایین اوردند ،ولی این دفعه صاحبان ملک اجازه ندادن که نهال ها رو توی ملک شخصیشون بکارند و به ناچار مجبور شدند که توی خیابون دشت بکارند وچون رسیدگی لازم نمیشد متاسفانه همشون خشک شدند و از بین رفتند.

یادمه همه درختهای توت تو خیابون دشت توی زمین صاحب ملک بود و صاحب ملک هم راضی بود از این قضیه ولی الان چی ؟؟؟

یه سری دیگه نهال رو اوردند روی قبرستون کاشتند که اونم چون رسیدیگی لازم نمشد همه خشک شدند یعنی این همه هزینه هم الکی بود چون بی مطلاعه کار شد .

باید چه کار کنیم و راه حل چیه؟!

مثلا مشه یه جلسه بذارن آقایان مسئولین  آبادی  با صاحبان ملک که اجازه بدن که در مجاورت خیابون دشت مثل قدیم درختکاری بشه که هم قشنگه و هم یه نوع تفریحه و هم کمک میکنه آب و هوای آبادی  بهتر بشه .

یا مثلا جلسه ای گذاشته بشه با بانک کشاورزی  که در قبال این کار تهسیلاتی در نظر بگیرند .

یا مثلا خود صاحبان ملک بکارند برای خدابیامرزیشون.

جا داره از دهیار محترم تشکر کنیم که توی این چند سالی که خودشا وقف ابادی چوپونون کرده تلاش خودشو برای فرهنگ درختکاری تا اونجایی که بنده حقیر در جریان هستم انجام داده با توجه به نیروی انسانی و بودجه ای که در اختیارش بوده.

کاشکی جنگلبانی جلودار این امر خیر میشد و توی این چند سالی که زحمت کشیدن و بیابونها را درختکاری کردند ، با توجه به امکاناتی که دارند یه گوشه چشمی هم به ابادی داشته باشند.

مطلب ارسالی از اقای علیرضا فاضلی - بهمن 92

 
  • 92/12/02- 10:57
  • دسته بندی : درد دل های خودمانی
  • نویسنده: غلامعلی صمیمی

به سلامتی مادر که وقتی غذا سر سفره کم بیاد اولین کسی که از اون غذا دوس نداره خودشه ...

.

به سلامتی همه اونایی که خطشون اعتباریه ولی معرفتشون دائمیه!

.

به سلامتی اونایی که به پدر و مادرشون احترام میذارن و میدونن تو خونه ای که بزرگترها کوچک شوند؛ کوچکترها هرگز بزرگ نمیشوند ...

.

به سلامتی مادر که بخاطر ما هیکلش به هم خورد !

 

به سلامتی کسی که دید بغلیش تو تاکسی پول نداره

به راننده گفت : پول خورد ندارم مال همه رو حساب کن!

.

به سلامتی بیل! که هرچ‌قدر بره تو خاک، بازم برّاق‌تر می‌شه ...

.

به سلامتی سیم خاردار! که پشت و رو نداره ...

.

به سلامتی اونی که بیکسه، ولی ناکس نیست ...

.

 
  • 92/12/01- 21:32
  • دسته بندی : اطلاعیه ها
  • نویسنده: سینا صمیمی

اطلاعیه گردهم‌آیی مالکین قنات‌های چوپانان، حجت‌آباد و آشتیان

سوم و جهارم فروردین‌ماه 1393

چوپانان

هم‌تباران، خویشاوندان و شرکای عزیز و محترم

با درود و سپاس بی‌کران بر شما در هر کجای این کره‌ی خاکی هستید؛ شاد و سربلند باشید

و اما غرض از تصدیع شما عزیزان این بود که چندی است دغدغه‌ای در ما چند تن که شاید بیشتر از شما به چوپانان سفر می‌کنیم به وجود آمده است و انگار شایسته است با همه‌ی شما بزرگواران در میان بگذاریم:

نیاکان ما حدود یک قرن و اندی پیش با موقع و موقعیت‌شناسی چشم‌گیری دست از چوپانی و ساربانی که احساس کرده بودند دوره‌ی آن به پایان رسیده است؛ برداشته طرح قلعه‌نشینی و کشاورزی را درانداختند و در این راستا در دل کویر سوزان بهترین موقعیت جغرافیایی را برگزیدند و قناتی احداث کردند(چوپانان) و فرزندانشان هم به تبع آنان در همان موقعیت دو قنات دیگر از درآمد همان قنات اولیه پایه احداث کردند(حجت‌آباد و آشتیان) که امروز ثابت شده است که این سه رشته قنات به گونه‌ایست که خشکسالی نیم قرن گذشته تأثیر چندانی بر آن‌ها نداشته است و در حال حاضر با آن که با سوء مدیریت همراه است و از کشاورزی مکانیزه هم در آن خبری نیست و دچار خرده‌مالکی آزاردهنده‌ایست با این حال قطب کشاورزی و انبار غله شهرستان نایین است و شهرستان بدان‌ها می‌بالد و اگر آفات اشاره شده در آن‌ها نبود چه بسا عناوین شایسته‌تری در استان و کشور احراز می‌کردند.

این گنجینه ارزشمند و افتخار‌آمیز امروز در دست ما نسل سوم و چهارم است که متأسفانه از آن دور افتاده‌ایم و از آن جا که منافع مادی آن به دلیل خرده‌مالکی چندان برایمان اهمیت ندارد؛ از ارزش‌های معنوی آن هم غافل مانده‌ایم در حالی که تقریباً تمام قنات‌های منطقه‌ی کویری و حتی مناطق دیگر سرزمین خشکمان نابود شده‌اند این سه رشته قنات همچنان می‌جوشد و می‌خروشد و از آن جا که این همه آب ارزشمند با روش‌های سنتی به هدر می‌رود این غفلت را در ما میراث‌داران آن بزرگ‌مردان اندیشمند و آگاه به وجود آورده است.

ما امضاکنندگان این اطلاعیه افتخار داریم که در چوپانان روزهای سوم و چهارم فرودین‌ماه 1393 میزبان شما عزیزان بزرگوار باشیم و پذیرای شما بزرگواران که شاید غربت مانع شده است نتوانید سری به زادگاه خویش یا پدرانتان بزنید. ما بر آنیم این غم غربت را از چهره‌ی شاد و خندان شما عزیزان بزداییم و یکی دو روز همراه با دیدار شما در فضایی نوستالژیک، از درایت و تدبیر همه‌ی شما اندیشمندان بهره گیریم و با هم‌اندیشی چاره‌ای بر درد سالیان این میراث ارزشمند بجوییم تا شرمنده نیاکان تلاشگر خویش نباشیم.

سیاهه‌ی اسامی مالکین فعلی این سه رشته قنات در ذیل همین اطلاعیه آمده است و ما میزبانان شما انتظار داریم همه‌ی کسانی که در چوپانان نیستند در این گردهم‌آیی احیاکننده حضور به هم رسانند و از آن جا که گستردگی پراکندکی شما عزیزان را در روی این کره‌ی خاکی اطلاع داریم حدّ اقل انتظارمان این است که از نوادگان هر مالک نسل دوم یک نماینده در این جمع باشد بنا بر این چنانچه مقدور است همه با هم و چنانچه نیست نماینده‌ای از هر فامیل تشریف‌فرما شوند چرا که هرچه عدد ما بیشتر، تدابیر ما ارزشمندتر و قوی‌تر برای اجرای بهتر! از امروز تا اول اسفندماه سال جاری حضور یا عدم حضور یا معرفی نماینده‌ی خویش را به یکی از تلفن‌ها یا ایمیل‌های زیر اطلاع دهید.

شرکای جدید ما اغلب یا در چوپانان حضور دارند یا سالی چند بار به آن جا می‌آیند اما بعضی از شرکای قدیمی که نوادگان دوستان پدرانمان هستند شاید چوپانان را ندیده باشند و این سفر می‌تواند سفری پرخاطره برای آنان و پربار برای چوپانان و حجت‌اباد و آشتیان باشد با ما هماهنگی و همراهی کنید تا نوروزی زیبا و خوش همراه با دست‌آوردی بزرگ داشته باشیم!

میزبانان شما:

عباس زاهدی (فرزند مرحوم عبدالرحیم زاهدی)

تلفن   989133515538+

ایمیل   r.zahedi63@gmail.com


بهروز زاهدی( فرزند مرحوم عبدالرحیم زاهدی)

تلفن   989131518616+

ایمیل nastaranzahedi2010@yahoo.com


محمد مستقیمی(فرزند مرحوم شیخ مستقیمی)

تلفن   989133081671+

ایمیل   rahi0098@yahoo.com


ابوالقاسم مستقیمی(فرزند مرحوم شیخ مستقیمی)

تلفن   989155323410+

ایمیل mostaghimi.25@gmail.com


 مالکین چوپانان                                                          مالکین حجت آباد

  

مالکین آشتیان


 
  • 92/11/30- 21:17
  • دسته بندی : درد دل های خودمانی
  • نویسنده: غلامعلی صمیمی

به سلامتی رفیقی که تو رفاقت کم نذاشت ولی کم برداشت تا رفیقش کم نیاره ...

.

به سلامتی مداد پاک کن که به خاطر اشتباه دیگران خودشو کوچیک میکنه ...

.

به سلامتی اون دلی که هزار بار شکست ولی هنوزم شکستن بلد نیست ...

.

به سلامتی اونایی که تو اوج سختی ها و مشکلات به جای اینکه تَرکمون کنن درکمون می کنن ...

به سلامتی اونایی که درد دل همه رو گوش میدن اما معلوم نیس خودشون کجا درد دل میکنن ...

.

به سلامتی اونی که باخت تا رفیقش برنده باشه ...

.

به سلامتی کسی که هنوز دوسش داری ولی دیگه مال تو نیس

 
  • 92/11/30- 20:51
  • دسته بندی : اخبار چوپانان
  • نویسنده: غلامعلی صمیمی


رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین از برنامه‌ریزی و آغاز مطالعات مقدماتی برای اجرای پروژه بررسی الگو‌های پراکنش و تراکم جمعیتی گربه شنی با استفاده از فناوری دوربین‌های خودکار در مجموعه زیستگاهی ریگ جن خبر داد.



به گزارش اینا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، رییس اداره محیط زیست نایین اظهار کرد: این پروژه با مشارکت و همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، مراکز دانشگاهی، انجمن‌های تخصصی مردم نهاد و کارشناسان بین‌المللی در سال آتی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه این پروژه سه مرحله‌ای شامل مطالعات مقدماتی و مکان‌یابی مناسب برای دوربین‌گذاری، نصب اصولی دوربین‌ها در مکان‌های تعیین شده، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها و تهیه بانک اطلاعاتی و برنامه‌های مدیریتی مربوطه است، افزود: تهیه عکس‌های حرفه‌ای نیز بخش دیگری از اهداف این پروژه است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین مطرح کرد: در حال حاضر به کارگیری فناوری دوربین‌های تله‌ای در مطالعات بوم‌شناسی روشی بسیار مؤثر و کار‌آمد در جهان برای مطالعات حیات‌وحش به ویژه برای شناسایی گونه‌های کمیاب و نادر محسوب شده و اطلاعات بسیار ارزشمندی از جمله الگو‌های پراکنش زمانی و مکانی، تراکم جمعیت، ثبت و مستندساز‌ی حضور گونه هدف، برخی الگو‌های رفتاری و مسیر‌های جابجایی در اختیار محققان قرار داده و این اطلاعات در اتخاذ برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی گونه‌های جانوری و زیستگاه‌ها بسیار با ارزش و موثر است.

وی با بیان اینکه گربه شنی کوچک‌ترین عضو از خانواده گربه‌سانان ایران و یکی از کمیاب‌ترین گونه‌های حیات وحش کشور است،بیان کرد: این‌ گونه مختص زیستگاه‌های ماسه‌ای و بیابانی اطراف کویر مرکزی و نواحی شرق و جنوب شرق ایران است.

اکبری تاکید کرد: منطقه منحصربه‌فرد ریگ جن نیز مجموعه مهم زیستگاهی واقع در 140 کیلومتری شمال شرق شهرستان نایین در استان اصفهان بوده و به استناد بررسی‌های علمی سال‌های اخیر، غنی‌ترین زیستگاه گربه شنی در کشور و یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های این‌گونه کمیاب در جهان است.

وی با بیان اینکه مجموعه عظیم ریگ جن با چشم‌انداز‌های بدیع، شرایط بکر و دست نخورده و حیات وحش متنوع و بسیار با ارزش را می‌توان به عنوان یک اثر طبیعی ملی و جهانی معرفی کرد، گفت: این مجموعه در نوع خود یک گنجینه استثنایی و فرصتی عالی در راستای توسعه صنعت اکوتوریسم، پژوهش و توسعه پایدار است.

 
  • 92/11/29- 20:49
  • دسته بندی : عمومی
  • نویسنده: غلامعلی صمیمی
جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح عنوان کرد:




به گزارش ایرنا به نقل از ایمنا، سردار موسی کمالی با بیان این که در حال حاضر مدت خدمت سربازی ۲۱ ماه است، گفت: این مدت برای سربازان مناطق عملیاتی و امنیتی ۱۸ ماه، سربازان مناطق محروم بد آب و هوا ۱۹ ماه، سربازان مشغول در یگان‌های حفاظتی مراکز دولتی ۲۱ ماه و برای سایر سربازان دستگاه‌های دولتی امریه‌دار که مشغول به کار تخصصی هستند، ۲۴ ماه در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این که طول مدت سربازی مشمولان اعزامی سال ۹۱ بر همین اساس محاسبه می‌شود، افزود: شایعات مربوط به کاهش مدت خدمت سربازی صحت ندارد.

جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه بر اساس قانون، خدمت سربازی می‌تواند تا ۲۴ ماه نیز افزایش پیدا کند، خاطرنشان کرد: با توجه به احتمال کاهش موارد ذکور، ممکن است طول مدت خدمت سربازی در آینده به ۲۴ ماه برسد.

سردار کمالی تصریح کرد: درباره کسانی که در سال ۹۱ اعزام شده باشند، طول مدت خدمت سربازی‌ آنها برابر با مقررات همان سال اعزام است.

وی ادامه داد: معیار محاسبه طول مدت خدمت سربازی، “سال اعزام” است؛ به عنوان مثال آن دسته از افرادی که در سال ۹۰ به خدمت اعزام شده‌اند، مدت سربازی‌شان نیز مانند قوانین همان سال برابر با ۱۸ ماه است.

جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح از تمامی مشمولان خواست، پیش از آن‌ که دچار غیبت شود وضعیت سربازی خود را مشخص کنند.

 
  • 92/11/29- 20:45
  • دسته بندی : اطلاعیه ها
  • نویسنده: غلامعلی صمیمی


گمانه‌زنی‌ درباره رقم دستمزد سال 93 و ارائه مدلهای پیشنهادی برای تعیین دستمزدی منطقی و منصفانه در حالی ادامه دارد که تا پایان سال فرصت بسیاری باقی نمانده و تنها یک جلسه دستمزد در کارگروه سه جانبه ملی تشکیل شده است.

فعالان کارگری بر این باورند که با توجه به موکول شدن بررسی شیوه‌های تعیین مزد به سال آینده و تاکید بر تعیین دستمزد همچون روال سال گذشته و زمزمه‌های افزایش 20 تا 25 درصدی دستمزد، به احتمال زیاد حداقل مزد کارگران به 600 هزار تومان برسد.  گروههای کارفرمایی و کارگری از هفته‌های گذشته در تلاشند تا با طرح پیشنهادات خود، مسیر تعیین مزد سال 93 را به سمت و سویی سوق دهند که هم به سود کارگران باشد و هم منافع کارفرمایان را در پی داشته باشد؛ هر چند که بیشتر پیشنهاداتی که در خصوص تعیین مزد سال آینده کارگران مطرح می‌شود جنبه تبلیغاتی دارد چرا که در شرایط کنونی هنوز بستر اجرای شیوه‌های جدید در کشور مهیا نیست و بنگاهها در رکود به سر می‌برند از آن گذشته زمان کافی برای تجزیه و تحلیل و بررسی کارشناسی این شیوه‌ها وجود ندارد با این حال دستمزد تلفیقی، مزد اجتماعی، مزد منصفانه کار شایسته و مواردی از این دست از جمله پیشنهاداتی بوده که تا کنون از سوی برخی گروههای کارگری ارائه شده است.


البته کارفرمایان همچون سالهای گذشته خود را ناتوان از هرگونه افزایش درصدی دانسته و اعلام کرده‌اند که توان افزایش دستمزد بالای 20 درصد را ندارند، بر همین اساس در پی اعلام خبر افزایش 18 درصدی حقوق کارمندان از سوی سخنگوی دولت، پیشنهاد افزایش 18 درصدی حداقل دستمزد کارگران را مطرح کردند که بلافاصله با مخالفت گروههای کارگری روبه رو شد. به دنبال طرح پیشنهادات تشکل‌های کارگری، معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز دست به کار شد و با تشکیل کارگروه مشاوره سه جانبه ملی که رویکرد بررسی دستمزد کارگران را نیز دنبال می‌کرد ایده‌های متفاوتی همچون تعیین مزد گروه سنی زیر 30 سال و بالای 30 سال و مزد منطقه‌ای را مطرح و در حمایت از کارفرمایان پیشنهاد کرد که هزینه حامل‌های انرژی و مالیاتها از دوش کارفرمایان برداشته و در مقابل به سهم مزد نیروی کار افزوده شود؛ همچنین به منظور حمایت از کارگران و بهبود سطح معیشت و رفاه حال آنان پیشنهاد کرد که در قالب اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها کارگران تحت پوشش حمایتهای اجتماعی قرار بگیرند.

هر چند که این معاونت پیشتر از شیوه جدید تعیین مزد کارگران برای سال آینده خبر داده بود اما با عقب نشینی وزارت کار اجرای هرگونه مدل جدیدی از سوی وزیر کار منتفی شد با این حال سیدحسن هفده تن‌ دغدغه ارتقای سطح معیشت کارگران، رقابت پذیری محصولات تولیدی و کاهش هزینه‌های کارفرمایان را دارد و مصمم است تا برگزاری جلسات دستمزد در شورای عالی کار را سال آینده به شکل جدی‌تری دنبال کند و با دعوت از دانشگاهیان، نخبگان و همه گروههای کارگری و کارفرمایی رنگ و لعاب خاصی به آن بدهد. در همین راستا یک کارشناس حوزه کار تاکید دارد که بازنگری شیوه تعیین دستمزد به سال آینده موکول شود.

حمید حاج اسماعیلی می‌گوید: هرگونه مدل جدید دستمزد نیازمند بسترسازی است و با توجه به فرصت باقیمانده تا پایان سال تنها باید همچون رویه‌های گذشته از ماده 41 قانون کار تبعیت کرد. به اعتقاد وی عدم سرمایه‌گذاری و نبود رونق در بازار کار شرایط خاصی را به وجود آورده که امکان ارائه مدل‌های جدید دستمزد وجود ندارد. از نگاه این فعال کارگری شیوه تعیین دستمزد سنتی و ناکارآمد است و وزارت کار باید به دنبال مدلی باشد که پاسخگوی نیازهای معیشتی کارگران باشد. حسین حبیبی - دبیر کانون شورهای اسلامی کار استان تهران - نیز معتقد است اگر چه پیشنهادات مختلفی برای تعیین دستمزد سال 93 مطرح شده ولی این پیشنهادات نمی‌تواند آن طور که باید جلوی تورم را بگیرد و قدرت معیشت به کارگران بدهد.

وی در توضیح دلیل خود شیوه دستمزد تلفیقی را که بخشی از آن متشکل از دستمزد نقدی و بخشی دیگر به صورت کالایی است مورد اشاره قرار داده و می‌گوید: ماده 41 و 42 قانون کار دستمزد تلفیقی را صراحتا نفی می‌کند چرا که در ماده 41، نوع پرداخت حداقل دستمزد و نحوه محاسبه آن مشخص شده و ماده 42 نیز می‌گوید که حداقل دستمزد به صورت نقدی باشد بنابراین نمی‌توان مزد تلفیقی را به آن مرتبط دانست. البته او از پیشنهاد اختصاص سبد کالای مجزا برای کارگران به عنوان یک بحث جانبی در کنار حداقل دستمزد استقبال می‌کند.

به گفته دبیر کانون شورهای اسلامی کار استان تهران در طول یکسال و نیم گذشته تورم در کشور چندین بار نوسان قیمت داشته اما حقوق و دستمزد کارگران تغییری نکرده و افزایشی نداشته که بخواهد در تورم تاثیرگذار باشد. اما رییس کارگروه مزد کانون شوراهای اسلامی کار سراسر کشور با وجود آنکه بر جنبه مثبت پیشنهادات مطرح شده در خصوص دستمزد سال 93 اذعان دارد، معتقد است که شورای عالی کار امسال تنها باید به دستمزد نقدی فکر کند و دیگر مد‌ل‌های پیشنهادی را برای بررسی بیشتر به سال آینده بسپارد. علی خدایی می‌گوید: یک دلیل بزرگ برای رد هرگونه مدل مزدی در شرایط کنونی این است که فرصت باقیمانده تا تعیین دستمزد نهایی به هیچ وجه کافی نیست چرا که اساسا مقوله مزد چیزی نیست که صرفا ارتباطش با کار باشد مزد با مسایل اجتماعی و اقتصادی درهم تنیده است و لذا صحبت از دیگر مدل‌ها و شیوه‌های تعیین مزد در شرایط فعلی کارساز نیست.وی تاکید دارد که شورای عالی کار صرفا دستمزد نقدی را با استناد به ماده 41 و 42 قانون کار برای کارگران در نظر بگیرد.

در حال حاضر پیشنهاد تشکیل کمیته مزد دائمی به شورای عالی کار ارائه شده و گروههای کارگری و کارفرمایی امیدوارند که با پذیرش این پیشنهاد یک کارگروه دائمی به منظور بررسی کارشناسی ابعاد دستمزد در طول سال به وجود آید و فشردگی جلسات بررسی دستمزد در دو ماه پایانی سال را از بین ببرد؛ با توجه به تاکید گروههای کارگری بر لزوم تعیین دستمزد به شیوه سال گذشته، اصرار کارفرمایان به اعمال درصد افزایش جزئی و پیش‌بینی فعالان کارگری از وضعیت بازار کار ایران، به نظر می‌رسد که دستمزد سال 93 کارگران با همان شیوه سنتی سابق و به احتمال زیاد بین 20 تا 25 درصد تعیین شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد