چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی
چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی

روجی چوپانان آباد تا 6 اسفند 1392

روجی چوپانان آباد تا 6 اسفند 1392  

                                                
                             نمیذارم دیگه تنهات چوپونون 
                                                  عکس از :منوچهر نظریان 


                                      
             نمیذارم دیگه غم لونه کنه                     نمیذارم تو دلت خونه کنه  

              نمیذارم تو رو دیـوونه کنــه                    آبادانی‌هاتو  ویروونه  کنه  

                                 میکارم شادی رو لب‌هات چوپونون  

                     نمیذارم  دیگه تنهات چوپونون          

                                                                                       شعر از : استاد مستقیمی

                                                                                                                                   

                     


واژگونی سواری پژو در جاده چوپانان به انارک یک کشته بر جا گذاشت

اصفهان-ایرنا- واژگونی یک دستگاه سواری پژو در جاده چوپانان به انارک در شرق استان اصفهان جان راننده آن را گرفت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان، این حادثه در ساعت 3 و 55 دقیقه بامداد روز دوشنبه رخ داد و خودرو پژو پس از منحرف شدن از جاده واژگون شد.

سرهنگ رضایی رییس پلیس راه انتظامی اصفهان در این باره گفت: در این سانحه راننده خودرو به دلیل شدت صدمات وارده در دم فوت کرد.

کارشناس پلیس راه پس از برسی صحنه، علت واژگونی را عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه اعلام کرد.


استحصال 1200 کیلو گرم روغن زیتون در شهرستان خوروبیابانک

امسال از باغات زیتون شهرستان حدود 1200 کیلوگرم روغن زیتون استحصال گردیده است.

با پیگیری های مدیریت شهرستان و مدیریت باغبانی استان یک دستگاه  روغن کشی زیتون یارانه دار جهت بهره برداری شهرستان با ظرفیت 80 کیلو در ساعت خریداری شده و تحویل یکی از باغداران گردید و انشاالله امید است از سال آینده پاسخگوی نیاز زیتون کاران شهرستان باشد و دیگر از رفت و آمد باغداران جهت روغن گیری زیتون به استان های همجوار و اتلاف زمان جلوگیری و هزینه های روغن گیری کاهش یابد . هم اکنون سطح زیر کشت زیتون شهرستان حدود 70 هکتار می باشد که با توجه به عملکرد مناسب و تولید اقتصادی این درخت هر ساله به متقاضیان کشت و احداث باغ زیتون افزوده می گردد وامید است تا 4-5 سال آینده سطح زیر کشت این شهرستان به حدود 200 هکتار برسد.

نقل از:http://khoor2news.com


شرط سنی برای بیمه روستاییان وجود ندارد

یاسوج - ایرنا - رییس هیات مدیره صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور گفت: با لغو بخشنامه دولت قبلی که شرط سنی برای بیمه اجتماعی روستاییان قائل شده بود، هم اینک همه روستاییان بالای 18 سال می توانند از این بیمه استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن ایزدخواه روز پنجشنبه در همایش دهیاران و فرمانداران کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، افزود: براساس مصوبه جدید دولت یازدهم، تمام افراد بالای 18 سال اعم از روستاییان، عشایر، کشاورزان و زنان بی سرپرست از بیمه روستایی و عشایری برخوردار شدند.

وی بیان داشت: براساس بخشنامه دولت قبلی بیش از چهارمیلیون نفر از روستاییان و عشایر از فهرست برخورداری از بیمه اجتماعی حذف شدند. 

رییس هیات مدیره صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشوراضافه کرد: لغو این بخشنامه و حذف شرط سنی مهمترین اقدام مثبت دولت تدبیر و امید در این زمینه است.

ایزدخواه افزود: بخشنامه دولت گذشته و ایجاد محدودیت سنی برای زیر پوشش قرار دادن بیمه روستاییان و عشایر، هیچگونه سنخیتی با شعار عدالت محوری و مهرورزی نداشت و تا حد قابل توجهی فعالیت ها و اقدامات این صندوق را با کندی و چالش مواجه کرد.

وی گفت: زیر پوشش قرار دادن بیمه تمام زنان بی سرپرست از جمله اقدامات مثبت و اولویت های اساسی دولت یازدهم است.

رییس هیات مدیره صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور، ادامه داد: زنان مطلقه، زنانی که همسران خود را از دست داده و دارای فرزند هستند و زنانی که فرزندی ندارند لیکن از همسر خود جدا شده اند، مشمول مصوبه هیات وزیران در دولت تدبیر و امید قرار خواهند گرفت. 

ایزدخواه با بیان اینکه هم اکنون بیش از 15 میلیون نفر در کشور مشمول بیمه روستایی و عشایری هستند، گفت:تاکنون حدود یک میلیون نفر زیر پوشش این بیمه قرار گرفته اند.

وی با اشاره به برخی مزایای بیمه روستایی و عشایری، افزود: هر زن و مرد روستایی و عشایری که حداقل 65 سال سن و حداقل 15سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، می تواند از مزایای مستمری استفاده کند.

ایزدخواه گفت: علاوه بر این کشاورزان ساکن شهرها نیز می توانند در تمام بخش های کشاورزی و دامداری برای بیمه خود و اعضای خانواده هایشان اقدام کنند.

وی بیان کرد: چنانچه یک فرد روستایی بر اثر حوادث ناشی از کار از سوی کمیسیون های پزشکی صندوق از کارافتاده کلی شناخته شود بدون در نظر گرفتن مدت پرداخت حق بیمه می تواند تا پایان عمر و پس از آن از مزایای مستمری ماهانه استفاده کند.ک/2


نون داغ از تنور مزه دگه ای داره(نحوه ساخت تنور)


نقل از :فروی نیوز


نویسنده : سلیمان جلالی

به گزارش فروی نیوز در شهر فرخی تا چند سال پیش هر خانه ای بنا میشد قطعا یک یا دو تنور ساخته میشد در گذشته انواع تنور کوچک و بزرگ ،زمینی و در سطح زمین با انواع آجرهای فشاری یا خشتی یا سفالی ساخته میشد و اساتیدی از قبیل مرحوم کربلایی بنده علی اسلامی و مرحوم گلمحمد کاظمی در ساخت  تنور مهارت داشتند ولی چند سالی هست که تنور های سفالی مد شدند و بیشتر  کسانی که دوست دارند نان داغ در منزل تهیه کنند از این نوع استفاده میکنند این نوع تنور به دو طریق سفال پخته و خام استفاده میشود و نوع خام آن در دو کارگاه تنور مالی خانگی  در  شهر خور و روستای چاهملک درست میشود و با باید بعد از نصب توسط یک استاد کار بلد این تنوز پخته شود تا از از هم پاشیدن و شکستن ان جلو گیری شود.واگر از خود تعریف نباشته حقیر هر چهار مدل تنور ( با آجر فشاری یا گری ، آجر سفالی ، تنور سفال خام ،سفال پخته )را کار گذاشته ام . تنور های سفالی منطقه بیشتر از شهر اردکان یزد تهیه میشود چون هم قیمت مناسبی و هم کیفیت خوبی دارند و طریقه گل درست کردن و ورز دادن گلها با دستگاه انجام میشود و خیلی سریع ساخته میشود. و از حالت نیمه سنتی میباشند

به گزارش فروی نیوز تعدادی از کارگاه‌های سنتی تنورسازی فارغ از دنیای مدرن امروزی همچنان به کار خود ادامه می‌دهند ، تنور‌های سفالی بیشتر مورد استفاده هتل‌ها، رستوران‌ها و برخی کشاورزان در روستا‌ها برای پخت نان قرار می‌گرفت اما امروز با رشد نانوایی های به اصطلاح آزاد پز سفارش خرید تنور هم بیشتر شده است.

 

عکسهای دیدنی از ساخت تنور (تنورمالی) در ادامه مطلب ببینید


ادامه مطلب

نقل از : حرف و نقل
نویسنده: مهدی افضل - ۱۳٩٢/۱۱/۳٠




پدر شام خورد و چای پشت بندش را سر کشید و بی آنکه حرفی بزند لباس کارش را پوشید و از خانه بیرون زد. و من در نور مهتاب دیدم که به خانه یکی از همسایگان رفت و من خوشحال بودم که می توانم شب کاری پدر را ببینم. روزکاریش را موقعیکه نیم چاشتی برایش می بردم دیده بودم. اندیشیدم اگر در کار بگذارد خروسی سر بریده خواهد شد و سرش را زیر آستانه در چال خواهند کرد که این دیدن ندارد. بخصوص موقعیکه خروس سر کنده بالا و پایین میپرد. شنیدم مادر گفت: "برای ساختن تنور رفته است. " لیوان چایم را نصفه نیمه رها کردم و با دو خودم را گذاشتم خانه همسایه. زنان بسیاری را دیدم که آستین هایشان را بالا زده و در روشنایی مهتاب و دو تا فانوس که یکیش پت پت میکرد و  من از اشکالی که تکه پاره های نورش در سایه مهتاب میساخت می ترسیدم و آن یکی هم، رنگ ورویی نداشت، چانه های بزرگی از گل را ورز میدادند. شوخی و جدی میزدند و می خندیدند. پدرعادت به سکوت داشت و بی آنکه گوشش بدهکار قیل و قال های زنانه باشد در آن طرف  حیاط در محلی که با یک چراغ طوری روشن بود، دایره ای کشید و در وسط آن ایستاد و گل ها را دور تا دور خود با دقت و وسواس روی هم می گذاشت و گاه نگاهی از روی شفقت به من می کرد. آهسته آهسته تنور شکل می گرفت و هر چه بالا تر می رفت پاسخ این سوال  که پدر چگونه از تنور بیرون خواهد آمد برای من سخت تر میشد. از آن زمان تا کنون سالهای زیادی میگذرد و حالا از پدر چگونگی ساخت تنور را می پرسم: "گل سبز را در لگن و بادیه های بزرگ  24ساعت  آب می کردند و بعد از صاف کردن از سنگ  و کلوخ، با کرک آهو، سبوس جو و کاه نرم مخلوط  کرده چنانچه باز هم شل  بود با کمی خاک رس سفت می کردند. گل بدست آمده را ورز میدادند وبعد استفاده می کردند." 


تردد ۹۲ میلیون وسایل نقلیه در جاده‌های استان اصفهان

جاده بوشهر

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان و به نقل از اداره‌کل حمل و نقل و پایانه‌های استان اصفهان، داریوش امانی با بیان اینکه استان اصفهان دارای 47 ایستگاه تردد شمار بر خط بوده اظهار کرد: از جمله عملکرد دستگاه‌های تردد شمار بر خط، گرفتن میانگین سرعت متوسط وسایل نقلیه عمومی، تردد وسایل نقلیه دارای سرعت، سبقت و فاصله غیر مجاز، نشان دادن درصد تعداد وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین نسبت به تعداد کل وسایل نقلیه عبوری است.

وی با اشاره به تردد نزدیک به 92 میلیون وسیله نقلیه در 11 ماهه در سال 92 و ثبت آن توسط دستگاه‌های تردد شمار بر خط استان گفت: بیشترین سهم وسایل نقلیه سنگین در مدت مذکور نزدیک به 25 میلیون بوده و بیشترین سهم تردد از کل تردد عبوری، در محور نائین –  انارک بود.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان اصفهان پیرامون پرترافیک‌ترین مسیرهای استان اصفهان گفت: پرترافیک‌ترین مسیرهای استان اصفهان در محورهای آزادراه اصفهان – ذوب‌آهن و بلعکس، اصفهان – مورچه‌خورت و بلعکس و محور اصفهان – شهرضا و بلعکس بود.

وی خاطرنشان کرد: تعداد 16 دستگاه تردد شمار بر خط در حال قرارداد و نصب بوده و نصف 6 ایستگاه دیگر در دست بررسی است که در سال آینده نسبت به نصب آن اقدام می‌شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد