چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی
چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی

خروجی چوپانان آباد تا پایان اسفند 93

خروجی چوپانان آباد تا پایان اسفند 93


  

بارندگی خوب در پایان سال

بارندگی خوب در پایان سال 

امردز 29 اسفند شاهد یک بارندگی خوب و چند ساعته در چوپانان بودیم ان شا الله بارندگی در سال نو ادامه یابد و خسارتی هم به بار نیاورد اگر همشهری های عزیز در چوپانا ن اخبار بیشتری از بارندگی به ما بدهند ممنون می شویم


سال نو بر هموطنان عزیز خصوصاٌ چوپانانی های مهربان بهاری و مبارک باد


http://s6.picofile.com/file/8177962334/%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B294.jpg

عکس از :استاد مرتضی ارجمند یغمایی


ارباب خودم چرا نمی خندی



سمنان/ خبرگزاری صدا و سیما / اجتماعی 

تصادف هیوندا و کامیون در جاده دامغان - جندق 2 کشته بر جای گذاشت .فرمانده پلیس راه دامغان - جندق امروز گفت : ساعت هشت بامداد امروز خودروی سواری هیوندا که از یزد عازم دامغان بود در 150 کیلومتری دامغان با یک دستگاه کامیون برخورد کرد .
سرگرد برزویی افزود : در این سانحه 2 نفر از سرنشینان هیوندا در دم جام باختند و 2 نفر دیگر مجروح شدند که هم اکنون در بیمارستان ولایت دامغان بستری هستند.
وی علت تصادف را انحراف به چپ خودروی هیوندا عنوان کرد .
در چهار روز گذشته این دومین حادثه منجر به فوت در جاده دامغان - جندق است .
چهار روز پیش هم بر اثر یک تصادف بین خودروی پراید و کامیون هر 6 نفر سرنشین پراید جان باختند .
2 نفر از کشته شدگان آن حادثه کودکانی پنج ساله و چهار ماهه بودند .


ترافیک محور نائین - چوپانان-خور و بیابانک تراکم سنگین است.

چهارشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 19:44

اصفهانسرهنگ رضا رضایی رئیس پلیس راه استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت:

وی افزود: در ورود محور غربی ترافیک عادی و روان و در خروجی شرق به سمت مشهد و از سمت نائین و خور و بیابانک تراکم سنگین است.

رئیس پلیس راه استان اصفهان گفت: نوروز سال گذشته با ۲۰ ایستگاه امنیت و سلامت و دعوت رانندگان به استراحت چند دقیقه ای توانستیم تصادفات ناشی از خواب آلودگی را تا ۲۰ درصد کاهش دهیم.

وی با اظهار اینکه امسال تعداد این ایستگاه ها را به ۴۰ مورد رساندیم، گفت: امید است که میزان تصادفات ناشی از خواب آلودگی دو برابر کاهش یابد.

رضایی همچنین به استقرار ۲۰۰ اکیپ خودرویی با بیش از ۵۰۰ نفر نیرو در کلیه نقاط استان اعم از آزاد راه ها و بزرگراه ها اشاره کرد و بیان داشت: نیروها از صبح تا ساعت ۱۱ شب به صورت مستمر مستقر هستند و از ساعت ۱۱ شب تا ۵ صبح ترافیک ها کاهش می‌یابد.

وی گفت: پیش بینی می شود که بار ترافیک امسال در جاده های استان نسبت به سال گذشته ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.


تسنیم گزارش می‌دهد؛

روستای گرمه، نخلستانی دل‌انگیز در دل کویر اصفهان + تصاویر

خبرگزاری تسنیم: روستای پرنخل زیبای گرمه در واقع نقطه‌ای بر جاده تاریخی ابریشم، در اصفهان، منطقه خور و بیابان است که ۳۵۰ کیلومتر از اصفهان ۷۲۰و کیلومتر از پایتخت شلوغ کشور فاصله دارد؛ این روزها، وقت سفر به کویر است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، گرمه در قلب اصفهان عظمت بی‌کران مرموزی در این منطقه کویری جاری است ،وقتی که در منتهی‌الیه جاده‌ای آسفالتی می‌گذرید تا به سرزمینی بروید که آدمی  را افسون می‌کند، به قول دکتر شریعتی که در کتاب کویر می‌گوید: کویر انتهای زمین است، پایان سرزمین حیات است.

در کویر بیرون از دیوار خانه پشت حصار ده دیگر هیچ نیست، صحرای بیکرانه‌ی عدم است، خوابگاه مرگ و جولان‌گاه هول، راه تنها به‌سوی آسمان باز است، آسمان، چشمه‌ی مواج و زلال نوازش‌ها امیدها و انتظار!

درست یک جایی درمیان کویرمرکزی و مرکز ایران، آبادی کوچکی به نام گرمه وجود دارد که چندسالی است میزبان توریست های زیادی است .

روستای پرنخل زیبای گرمه در واقع نقطه‌ای بر جاده تاریخی ابریشم، در اصفهان، منطقه خور و بیابان است که 350 کیلومتر از اصفهان 720و کیلومتر از پایتخت شلوغ کشور فاصله دارد؛ این روزها، وقت سفر به کویر است.

برای سفر به این روستای پر جاذبه گردشگری می توانید از مسیرهایی که معرفی می‌شوند استفاده کنید:
مسیر 1 :اصفهان -نایین -انارک -چوپانان -گرمه
مسیر 2 :تهران - سمنان -معلمان - جندق -چوپانان - گرمه
مسیر 3 :مشهد -تربت حیدریه -کاشمر -بردسکن -طبس -خور -گرمه
مسیر 4 :یزد -خرانق -رباط پشت بادام -بیاضه –گرمه

برای مطالعه بقیه مطالب به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب

روز عرفه و بزرگداشت درگدشتگان در انارک


از رسوم بسیار زیبا و تاثیر گذار در انارک روز "عرفه" می باشد. آخرین روز سال را "عرفه" گویند که از صبح زود، روز بزرگداشت درگدشتگان همان سال می باشد.
از صبح زود تا حدود ظهر مردم گروه گروه به منزل آنانی که امسال از بین ما رفتند و عزیزانشان را داغدار کردند برای "فاتحه خوانی"  می روند. با این کار هر دو طرف داغدار و شریک غم، خود را در غم و شادی یکدیگر شریک می نمایند و همگی با هم به پیشواز سال نو می روند.
پذیرایی این مراسم با سینی پر از خرمای خشک، انجیر خشک، بادام، نقل و شکلات و احیاناً چای می باشد. برخی نیز ابن مجموعه آجیل را در بسته ای کوچک قرار می دهند و هنگام خروج به مردم می دهند. 
به یاد  از دست رفتگان، امسال این مراسم جمعه 29 اسفندماه می باشد. یاد و خاطره شان گرامی باد

چوپانان آباد
مراسم فوق تا قبل از انقلاب عینٌا در چوپانان برگزار می شد اما بعد از انقلاب این سنت پدران و مادرانمان تعویض گردید و مردم و دوستان و آشنایان همگی در حسینه چوپانان جمع می شوند و فاتحه کلی برای همه اموات می خوانند و از بلند گو اسامی اموات به ترتیبی که نمی دانم چگونه است اعلام می شود اقوام متوفی آن سال بین مردم شیرینی ، خرما ، نقل ومیوه تعارف می نمایند 
سوال این است 
1- چرا این سنت زیبا ترک شد؟
2- آِیا رسم جدید از رسم قدیم بهتر است ؟



نوروز کجا برویم؟
تعطیلات عید نوروز به طور حتم اصلی ترین زمان برای گردشگی خانواده‌های ایرانی ست؛ که معرفی جاذبه‌های گردشگری برای این ایام خالی از ضرورت نیست.
گروه اجتماعی مشرق درصدد است طی این گزارش به معرفی مصور بیش از 100 جاذبه برتر گردشگری کشور عزیزمان بپردازد تا مخاطبان برای سفرهای نوروزی امسال قدرت انتخاب بیشتری در تعیین مقصدهای مسافرت خود داشته باشند.
کویر ریگ جن

کویر ریگ جن در جنوب غربی و غرب دشت کویر، از شمال به جنوب سمنان و جنوب شرق گرمسار، از غرب محدود به پارک ملی کویر و تنگ ظلمات از شرق به محور ارتباطی جندق ـ معلمان و از جنوب به شمال انارک و چوپانان محدود است. ریگ جن با وسعتی برابر با ۳۸۰۰ کیلومتر مربع در این محدوده قرار دارد. به عبارتی ریگ جن در حاشیه شمالی به کوه گوگردی، در حاشیه شرقی به جاده دامغان ـ جندق و در قسمت شمالی به رودخانه ورگی که از ارتفاعات کوه گوگردی سر چشمه می گیرد منتهی می شود. این رود در جهت شمال غربی ـ جنوب شرقی وارد ریگ جن می شود و کوه ملاهادی در حاشیه جنوبی این ریگزار قرار دارد.

همانطور که گفته شد "ریگ جن” منطقه ای کویری و دارای تپه های ماسه ای در کویر مرکزی ایران است و به دلیل وسعت زیاد و نداشتن چشمه یا چاه آب، در گذشته های دور، محل عبور کاروان ها نبوده و فقط در سال های اخیر، چند گروه از محققان و سیاحان به آن منطقه رفته اند. گسترش ریگ جن از شمال غرب به جنوب شرق است و در قسمت جنوب شرقی پوشیده از تپه های ماسه ای به هم پیوسته است که به دم ریگ شهرت دارند.

کویر ریگ جن

کویر ریگ جن
برای مطالعه بقیه مطالب به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب


کاهش 40 درصدی تلفات جانی در حوادث جاده‌ای امسال اردکان

سرپرست جمعیت هلال احمر اردکان از کاهش 40 درصدی تلفات جانی در حوادث جاده‌ای اردکان در سال جاری خبر داد.

خبرگزاری فارس: کاهش 40 درصدی تلفات جانی در حوادث جاده‌ای امسال اردکان

جواد کمال‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردکان اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 88 تصادف در سه محور مواصلاتی اردکان به نایین، اردکان - طبس و اردکان - چوپانان رخ داده است.

سرپرست جمعیت هلال احمر اردکان اضافه کرد: در این سوانح رانندگی متاسفانه بیش از 18 نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند و 235 نفر نیز مصدوم شدند.

وی عنوان کرد: در سال گذشته، 27 نفر در تصادفات رانندگی در محورهای این شهرستان جان خود را از دست دادند که این تعداد در سال جاری به 18 نفر کاهش یافته است.

این مسئول بیان کرد: اضافه شدن دو پایگاه ثابت نجات بین شهری در محورهای اردکان - طبس و اردکان - چوپانان باعث کاهش تلفات جانی در جاده‌های مواصلاتی این شهرستان شده است.

کمال‌آبادی، کاهش آمار فوتی و افزایش آمار مصدومان در سال جاری را نشان دهنده کاهش زمان رسیدن نجاتگران هلال احمر به محل وقوع تصادفات دانست.

سرپرست هلال احمر اردکان عنوان کرد: هرچه سرعت رسیدن به محل وقوع تصادفات افزایش یابد و نجاتگران بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن خدمات امدادی را به سانحه دیدگان ارائه دهند جان افراد بیشتری نجات داده می‌شود و به طور قطع آمار مصدومان سوانح رانندگی نیز افزایش خواهد یافت.


آیین چهارشنبه سوری در چوپانان


چهارشنبه سوری



خبر گزاری چوپانان :یکی از آئینهای سالانه ایرانیان چهارشنبه سوری یا به عبارتی دیگر چارشنبه سوری است. ایرانیان آخرین سه شنبه سال خورشیدی را با بر افروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند.

 

چهارشنبه سوری، یک جشن بهاری است که پیش از رسیدن نوروز برگزار می شود.


مردم در این روز برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهایشان مراسمی را برگزار می کنند که ریشه اش به قرن ها پیش باز می گردد.

 

 مراسم ویژه آن در شب چهارشنبه صورت می گیرد برای مراسم در گوشه و کنار کوی و برزن نیز بچه ها آتش های بزرگ می افروزند و از روی آن می پرند و ترانه (سرخی تو از من ، زردی من از تو ) می خوانند.


رسم ما اهالی چوپانان هم این بود درشب چهارشنبه سوری درست موقع غروب آفتاب که آفتاب به کوه میرفت مادر حانواذه می رفت پشت بام ویک برگ درخت خرما را آتیش میزد وازبالای سردرگاه ورودی خونه به پایین می انداخت وپشت سرش هم یک کاسه گلی قدیمی می انداخت پایین. البته این کاسه پراز اب بود.. دعای مادر درحق اهل خانه هم را بدنبال داشت.

آتش:بمعنی آتش زدن به کینه ها رفع بلا دور کردن  دشمن واهریمن

آب:روشنایی وشفافیت وراحتی سهولت درکارها

شکستن کاسه: بمنزله شکست کارشون دور بشه.

پس ازروشن کردن آتش نوبت بچه ها بود که از روی آتش بپرند واین شعررا زمزمه کنند که:

سرخی تو از من ، زردی من از تو.

یعنی  سلامتی وانرژی (سرخی نشانه سلامتی) تو برای من وزردی(کسالت وبیماری) من برای تو. دراینجا روی سخن به اتش که همان نماد اهریمن وپلیدی است میباشد..

امید است که همیشه این سنت دیرینه که از گذشتگان ما بیادگار مانده حقظ شود تا این سوال برای نسل جدید پیش نیاید که:

ما با میراث پدرانمان چه کردیم؟؟؟.


چه شده که همچین شده !!؟
نوشته: نسل سومی



سال 1354
تازه کامیون های بنز به چوپانان وارد شده بود و من هم یک کامیون بنز را به صورت قسطی و قزض و قوله از بازنشسته ها و پیر زن ها خریده بودم و برای ادای قرض هایم سخت بارکشی میکردم هندوانه از جیرفت به تهران 
صبح به ایست و بازرسی برای قاچاق به نائین رسیدم مامور از من گواهینامه درخواست نمود و وقتی دید من بچه چوپانانم یک خسته نباشید گفت و دستور حرکت داد.
سال1374
یک کامیون برای پسرم خریدم و فقط بعضی مواقع برای تفریح سفری با او می رفتم اینباربرای حمل هندوانه از جیرفت به تهران می رفتیم نزدیک نائین جایم را با پسرم عوض کردم و راننده کامیون شدم در پاسگاه ایست و بازرسی نائین مامور گواهینامه مرا در خواست کرد با دقت زیادی گواهینامه را مطالعه کرد بعد نگاهی به چهره من انداخت گفت چوپانانی هستی ؟با خوشحالی و افتخار گفتم بله ! گفت بزن داخل پاسگاه باید بارت بازرسی شود . گفتم هندوانه بار دارم گفت : مشکل بیشتر شد 
داخل پاسگاه چند سرباز هندوانه ها را زیر و رو کردند و بعد از 4 ساعت اجازه حرکت دادند 
به رئیس پاسگاه گفتم 20 سال پیش من با بار هندوانه در همین مکان بدون بازرسی رفت و آمد می کردم ، رئیس پاسگاه نگاهی به پسرم انداخت و گفت :از پسرت بپرس تا برایت بگوید چه شده که همچین شده ؟اما واضح بود که خودم بهتر جوابش را می دانستم


در محور دامغان به جندق؛

انحراف به چپ سواری پراید ۶ نفر را به کام مرگ فرستاد

6 کشته در تصادف پراید در سمنان

تصادف

در این تصادف 6 سرنشین خودروی پراید شامل دو برادر اهل زاهدان و ساکن گرگان به همراه همسرانشان، یک کودک پنج ساله و نوزادی چهار ماهه به علت شدت تصادف در دم جان باختند.
در تصادف یک دستگاه خودرو پراید با یک دستگاه کامیون در جاده دامغان - جندق در استان سمنان، هر 6 سرنشین پراید در دم جان باختند.

به گزارش ایرنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان سمنان، این حادثه حدود ساعت 21 شنبه شب در کیلومتر 90 محور کویری دامغان به جندق رخ داد.

در این تصادف 6 سرنشین خودروی پراید شامل دو برادر اهل زاهدان و ساکن گرگان به همراه همسرانشان، یک کودک پنج ساله و نوزادی چهار ماهه به علت شدت تصادف در دم جان باختند.

سرهنگ جعفر برزوئی رییس پلیس راه دامغان - جندق انحراف به چپ خودروی پراید را علت این تصادف دلخراش عنوان کرد و گفت: کامیون نیز از بهشهر عازم شیراز بود.
منبع: ایرنا


یک چوپانانی اصیل 
Image result for ‫چوپانان‬‎تصویر آرشیوی است و ربطی به داستانک ندارد
نوشته :نسل سومی
ازصبح به عنوان عوامل اجرایی انتخابات ریاست جمهوری در حوزه حاضر شدم و کارم نوشتن مشخصات رای دهندگان روی برگه های تعرفه بود آن هم در یکی از شهرهای مرزی شرق کشور کاری بسیار خسته کننده اما آن روز با یک شناسنامه روبرو شدم که تمام خستگی از تنم زدوده شد 
آقایی خوش تیپ با کلاس و جوان با لهچه چوپانانی تهرانی ،برای رای دادن مراجعه کرد شناسنامه او بدست من رسید و من مشغول نوشتن مشخصات او شدم که نا گهان کلماتی مرا متحیر ساخت ، پدر نوجوان چوپانانی بود و مادرش هم چوپانانی ولی خودش تهرانی ، در حین نوشتن مشخصات او بودم وتصمیم گرفتم او را که هم پدرش را می شناختم و هم مادرش را بیازمایم 
از او سوال کردم آقای ......... شما اهل تهران هستید ؟ او نگاه تیزبینانه ای به من انداخت  آنگاه گفت من متولد تهرانم اما خودم چوپانانی هستم آِیا شما می دانید چوپانان کجاست ؟
نگاهی به صورت او افکندم حالا تمام پرسنل به مکالمه ما گوش می دادند گفتم آقای ...........پدر بزرگت نیست ؟ 
گفت حدس می زدم و از برق نگاهت فهمیدم که چوپانانی هستی من این برق نگاه را در چهره یکی دیگر از همشهری ها قبلا دیده بودم 
خیلی خوشحال شدم و فهمیدم او یک چوپانانی اصیل است 


هیچ

  • جمعه, 22 اسفند 1393
  • نوشته شده توسط  حمید
با تشکر از : انارک نیوز

اوایل دهه هفتاد که به عنوان مهندس برق در نخلک کار می کردم، نمی توانستم رفتار مهندسین معدن آنجا را که رییس مجموعه و رییس بهره برداری بودند درک کنم.. آنها فرمانروای بی منازع معدن و حاکم بر سرنوشت کارگران بودند. احساس می کردم آنان را به بردگی کشانده اند. به چشمان خود دیدم با کوچکترین اعتراض و حق خواهی برایشان پرونده سازی می کنند تا آنها را ضمن معلق نمودن از کار حتی روانی جلوه دهند. صورتمجلس را هم که معلوم است بالاخره عده ای بی خبر یا با خبر از درد آن کارگر بینوا امضا می کردند.
خلاصه از رییس معدن از اوضاع و احوال این رفتار پرسیدم در حالی که از مدتها قبل خودم هم بنای نارضایتی از اوضاع حاکم را شروغ کرده بودم. او جان کلام را این چنین بیان کرد که من اطلاعی از اطراف ندارم و در این اتاق ریاست نشسنه ام. اما هر از چند گاهی یکی از کارکنان یا کسانی که در نخلک زندگی می کنند و اختلافی با دیگری پیدا کرده اند، می آیند و زندگی او را برایم نقل می کنند و در حین آن حتی مسایل جزیی را که به اختلاف مربوط نمی شود و خیلی هم خصوصی می باشد عنوان می نمایند.
با این دانسته ها من شمشیری در دست دارم که بالای گردن دیگران نگه داشته ام و با آن قادرم در این اتاق زیر باد کولر بنشینم و راحت حقوقم را دریافت نمایم. بعداً دریافتم که تحصیلکرده خارج از کشور هم می باشد.
من هم دوام نیاوردم و چندماه بعد با برخورد غیر فنی و دخالت جویانه معاونت بهره برداری شرکت که همشهری بود (به مستعار ناردارب یا اخوان بخوانیدش) به معدنی در اطراف یزد تبعید شدم که چون با تخصصم ربطی نداشت، نرفتم و در واقع با لطف ایشان اخراج شدم.
همیشه وقتی به آن روزها می اندیشم، می بینم آن رییس راه فرار از قانون و اعتراض زیردستان را یافته بود و محیطی امن برای راحتی خود فراهم کرده بود. عده ای دور قاب چین هم انجام بی چون و چرای دستوراتش را بر خود واجب می دانستند و هر حق خواهی را در نطفه خفه می کردند.
پس با بی قانونی حاکم بر بر آنجا و حمایت روسای تهران نشین، آن تحصیل کرده خارج ار کشور و معصومیت حتی اگر در او وجود داشت کارساز نبود و اورا تبدیل به فرمانده ای می کرد که کارگران را به عنوان زیردستانش می دید که به او وابسته اند و می کرد آنچه را که نبایستی می کرد.
در انارک هم چنین وضعیتی را کم و بیش می توان دید که عده ای انگشت شمار زمام امور را در دست گرفته اند و می توانند به کار بگمارند و اخراج نمایند، توصیه نمایند و دست در دست هم وضعیت معاش تعدادی جوان را به هم بریزند یا بسازند. و با اینکه در خانواده های ضعیفی هم بزرگ شده اند که شریف هم بوده اند اما با وجود سالمندی اخلاق و حق را زیر پا می گذارند و می شوند انچه که نبایند بشوند یعنی "هیچ".


جاده جندق - معلمان هنوز قربانی می گیرد/ مردم منطقه نگران هستند

جاده جندق - معلمان
شناسهٔ خبر: 2516747 
دامغان- با آغاز سفرهای نوروزی دغدغه خطرات جاده ای برای مسافران رنگ و لعاب تازه به خود گرفته و در این میان جاده جندق – معلمان که حوادث مرگباری در آن رخ داده، بیش از پیش نگرانی ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مدتی است عملیات دوبانده کردن جاده جندق – معلمان شروع شده ولی پیشرفت چندانی نداشته و این جاده همچنان هموطنان را به کام مرگ می کشاند و خانواده ها را داغدار می کند.

با وجود کشته شدن معلمان دامغانی، کشته شدن تمامی سرنشینان خودروی سمند اصفهانی در اثر برخورد با کامیون که یکی دوماه اخیر در این جاده اتفاق افتاد، حادثه تصادف اخیر یک دستگاه کامیونت با نیسان که هر دو راننده خودرو جوان و از شهروند دامغانی بودند را به کام مرگ کشاند و خانواده هایی را داغدار کرد و نظیر اینگونه حوادث طی سالهای اخیر می طلبد تا برای رفع مشکلات آن از سوی مسئولان چاره اندیشی شود.

هر چند مسئولان ارشد کشوری، استانی و شهرستانی در تمامی مصاحبه های خود این جاده را به عنوان کریدور شمال به جنوب و از پر اهمیت ترین و اقتصادی ترین جاده های کشور به عنوان محور مواصلاتی نام می برند اما خطرات جانی نیز شهروندان دامغانی و دیگر هموطنانمان را کماکان تهدید می کند.برای مطالعه بقیه مطالب به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب

آخرش مسافر خودمی

از :دکتر حمید زاهدی

کنارخیابان وایستاده بودم 
باخودم گفتم آخرین مدل ماشینی که در آینده سوارمیشم چیه؟؟؟

همون لحظه یه آمبولانس نعش کش ازبغلم ردشد؛

روش نوشته بود:
؛؛فکرشو نکن،آخرش مسافر خودمی؛؛...?


چرا آنچه مربوط به چوپانان است به نام دیگران مصادره می شود ؟
Image result for ‫ریگ جن جندق‬‎نوشته :نسل سومی
یکی از همشهریان خوب ما در کامنتی اعتراض فرموده بودند که چرا در آن پست ،اقامتگاه سنتی آشتیان انارک ،نوشته شده و من در پاسخ این همشهری خوب نوشتم که این مطلب از سایت انارک نیوز نقل شده و معمولا سایتهای محلی تلاش دارند که نکات جالب و جذب کننده منطقه را به اسم خود تمام کنند البته در اینکه نوشته شود آشتیان انارک ، دروغ نیست و چوپانان زیر مجموعه انارک است و اگر نوشته شود عباس آّباد نائین ،باز هم دروغی در کار نیست اما چوپانان مطرح نمی شود کما اینکه ریگ جن هم به تام انارک و جندق نوشته می شود در حالیکه ریگ جن کاملا در حوزه جغرافیایی چوپانان است اما چرا چنین است ؟


متاسفانه با اینکه تحصیلکردگان چوپانانی زیاد هستند اما متأسفانه کسانیکه قلم می زنند و قلم توانایی در معرفی وطن ما دارند انگشت شمارند معمولا ما آقایان  عباس زاهدی،محمد مستقیمی - مهدی افضل ، ابوالقاسم مستقیمی  ، غلامعلی صمیمی ،دکتر مالکی، سینا صمیمی ،ذبیح مرتضوی -علیرضا بمانی ،مصطفی مراد و گاها جلال و - من  با نام نسل سومی و گاها نامهای دیگر- قلم بدست گرفته و مطالبی را نوشته ایم، 
اما بعضی که در این زمینه فعال بودند قلم را کنار گذاشتند مثل دکتر مالکی و ذبیح مرتضوی و ما نفهمیدیم که چرا این عزیزان ترجیح دادند که ننویسند !؟بسیاری از افراد فوق کم کارند و بعضی مواقع قلم می زننداما افراد فعال در حال حاضر فقط غلامعلی صمیمی-نسل سومی - محمد مستقیمی و مهدی افضل هستند اما برای معرفی چوپانان به نوشته های بیشتر و فعالیت بیشتر در عرصه مطبوعات خصوصا رادیو و تلویزیون و روزنامه ها و اینترنت نیاز است وا قعاٌ چرا همشهریان خوب ما از گرفتن قلم و نوشتن هراس دارند  آیا معلمین ما در چوپانان مقصر هستند یا اینکه وقتی ما اکثرا در بچگی برای تحصیل تک و تنها راهی شهرها شدیم تا درس بخوانیم این جرات ما از بین رفت به هر حال ما برای معرفی چهر ه زیبای چوپانان به جهانیان نیاز به نویسنده ،شاعر نقاش ،هنرپیشه، موسیقی دان ،فیلمساز و..... زیادی نیاز داریم که به چوپانانی بودن خود افتخار کنند .به هر حال چه خوب می شد که آقایان دکتر مالکی و مرتضوی دوباره قلم می زدند و تعداد این یاران روز به روز بیشتر می شد 


خانه تکانی هنگام نوروز در ایراج قدیم و.....

برگرفته از وبلاگ بچه کویر

در روستای ایراج به دلیل اینکه در زمان قدیم مردم ازنعمت نفت وبرق محروم بودند در زمستان فضای خانه را به وسیله چوب وذغال گرم میکردند وبه قول معروف اجاق وبخاری دیواری داشتند یه چیزی تو مایه های شومینه خودمان مردم ایراج حدود همین مواقع که هوا رو به گرمی میرفت ودیگر به اجاق نیاز نداشتند شروع به خانه تکانی می کردند چون اتاقها به علت استفاده از ذغال وهیزم دود زده وسیاه میشد مهمترین کار تمیز کردن دیوار وسقف بود. که برای این کار از روش جالبی استفاده میکردند اولین کار این بود که دخترکان ده تا دوازده سال همراه با هم به( دره بیدوها )بالای کلاته ایراج میرفتند واز آنجا گِل سرخ آنهم در چند نوبت می آوردند واین گل را با آب مخلوط می کردند و حسابی آن را رقیق میکردند ودر کاسه ای میریختند وزیر سقف وبه دیوارها می پاشیدند تا رنگ سیاه از بین برود ومرحله دوم آوردن گل زرد بود که از خانه حاج سروی ویا از خانه خدابیامرز عباس سیما می آوردنداما مرحله سوم آودن گِل سفید از پشت برج بودباز هم دخترها به آنجا میرفتند واز محلی که در آن گل سفید بود وآنقدر که از آنجا گل برداشته بودند به صورت گودال در آمده مقداری گل سفید می آوردند. گل زرد را هم به همان صورت رقیق کرده ودر کاسه ای میریختند و در جاهایی که گِل قرمز را ریخته بودند میپاشیدند تا رنگ اتاق روشنتر شود اما مرحله بعد و آخرین مرحله گل سفید بود که این گل را هم به همان صورت رقیق می کردند وزیر سقف میپاشیدند تا سقف یک دست سفید شود وبه دیوارها هم کمی میپاشیدند تا رنگ اتاق حسابی باز شود واز تاریکی به در آید اما بعضیها به این گِلها نقش ونگار میدادندوبا گل قرمز روی دیوار وبیشتر طاقچه دایره ای میکشیدند وتوی آن را با گل سفید می پوشاندند وپس از پایان کار در اتاق را باز می انداختند تا گلها خشک شود .در آن زمان نه پودر لباسشویی بود ونه فرش وموکت اما مردم همان زیلو  ویا لباسهای خودرا برای عید ویا غیر عید با اشنان می شستند (اشنان گیاهی است که ریشه آن را در می آورند واین ریشه راپس از خشک شدن میکوبند و به جای پودر لباسشویی استفاده میکنند که تمیزی فوق العاده ای دارد) رخت ولباسها را هم که می شستند ودیگر آماده برای سال جدید بودند چه خوب بود آن زمان تشریفاتی در کار نبود برای سفره عید در آن زمان تخم مرغ رنگ میکردند و رنگ کردن تخم مرغ هم برای خودش جذابیتهایی داشت مقداری از پوست بادام کوهی که تر باشد را داخل آب جوش همراه با تخم مرغ میجوشاندند وهنگامی که تخم مرغ پخته میشد رنگ این چوب رابه خود میگرفت وقرمز رنگ میشد اما بعضیها هم گل سوسن  را به جای پوست بادام کوهی انتخاب میکردند ورنگ تخم مرغ بنفش میشد صبح عید که میشد بچه های فامیل به جای پول تخم مرغ رنگ شده عیدی میگرفتند وباچه شادی آن را میخوردند سر سفره عید چه چیزهایی بود که الان در خاطره هایمان جا خوش کرده است (سبزه بود نان وتره صحرایی بود.برنج بود.دونو. بنه .کوشه.شاهدانه.کنجد) وبلا استثنا هم بر سردرگاه خانه ایراجیها دسته ای علف سبز که بیشتر جو وگندم بود آویزان میکردند که سال سبز وپر برکتی داشته باشند وخیلی از سنتهای دیگر که من از آنها بی خبرم خوش به حال آن مردم اگر فقیر هم بودند از محبت غنی بودندحداقل دلشان خوش بود(دل خوش سیری چند؟؟؟) اما زمان گذشت وچرخید تا که رسیدیم به اکنون شکر خدا همه چیز فراوان است همه با لباسهای نو وسفره های عیدپروپیمان سال نو را آغاز میکنیم عیدیهامان اسکناسهای سبز تا نشده است اما دیگر شور وشوقی نمانده است باور میکنید این عیدها با آن عیدها تفاوت عمده ای دارد همه اتاقهارنگ زده و سفید شده است  اماآیا دیگر ردی از دخترانی که گِل می آوردندمانده است؟؟؟؟ آیا دیگر در ایراج کسی تخم مرغ رنگ میکند ؟؟؟آیابچه های ما به جای عیدی تخم مرغ از ما قبول میکنند؟؟؟آیا عیدهایمان واقعا عید است؟؟؟ 

دشت‌هایی چه فراخ!
کوه‌هایی چه بلند
در گلستانه چه بوی علفی می‌آمد!
من در این آبادی، پی چیزی می‌گشتم:
پی خوابی شاید،
پی نوری، ریگی، لبخندی.

پشت تبریزی‌ها
غفلت پاکی بود، که صدایم می‌زد.

پای نی‌زاری ماندم، باد می‌آمد، گوش دادم:
چه کسی با من، حرف می‌زند؟
سوسماری لغزید.
راه افتادم.
یونجه‌زاری سر راه.
بعد جالیز خیار، بوته‌های گل رنگ
و فراموشی خاک.

لب آبی
گیوه‌ها را کندم، و نشستم، پاها در آب:
"من چه سبزم امروز
و چه اندازه تنم هوشیار است!
نکند اندوهی، سر رسد از پس کوه.
چه کسی پشت درختان است؟
هیچ، می‌چرخد گاوی در کرت
ظهر تابستان است.
سایه‌ها می‌دانند، که چه تابستانی است.
سایه‌هایی بی‌لک،
گوشه‌یی روشن و پاک،
کودکان احساس! جای بازی این‌جاست.
زندگی خالی نیست:
مهربانی هست، سیب هست، ایمان هست.
آری
تا شقایق هست، زندگی باید کرد.

در دل من چیزی است، مثل یک بیشه نور، مثل خواب دم صبح
و چنان بی‌تابم، که دلم می‌خواهد
بدوم تا ته دشت، بروم تا سر کوه.
دورها آوایی است، که مرا می‌خواند

 

 

تصاویری از این گل پاشیها و نقش زنیها

 


ساخت و فیلم برداری فیلم پیغمبر رحمت(ص) در مهرجان

چند سالی است که شهرستان خوروبیابانک مورد توجه تهیه کنندگان و کارکردانان بسیاری قرار گرفته است و در طول این سالها لوکیشن های بسیاری از فیلم ها در این منطقه ضبط گردیده است. در هفته های اخیر فیلم پیغمبر رحمت(ص) به کارگردانی حاج محمد تقی انصاری و تهیه کننده محمد مصری پور جهت پخش در شبکه برون مرزی سحر در حال فیلمبرداری است. این فیلم بخشی از زندگی حضرت محمد (ص) است که تمامی لوکیشن های این فیلم در شهرستان خوروبیابانک ضبط می گردد. لازم بذکر است بازیگرانی همچون حسن اسدی، علی جاویدفر، حسین توشه، ازاده ریاضی و.....در این فیلم نقش ایفا می نمایند.

منبع:کانون فرهنگی هنری حضرت ابوالفضل مهرجان

تصاویر بیشتر در ادامه مطلب


ادامه مطلب

اقامتگاه توریستی "ساربان" در روستای آشتیان انارک

اقامتگاه توریستی "ساربان" در روستای آشتیان انارک در تمام ایام سال پذیرای شما مهمانان گرامی از سراسر کشور می باشد.
اقامت در خانه روستایی به سبک سنتی با تمام امکانات رفاهی و غذاهای محلی، رصد ستارگان در شب پرستاره کویر، آرامش سکوت کویر، تفریح و پیاده روی در تپه های شنی و جنگل های تاغ روستا، گردش در جوار قنات و شترسواری از جمله برنامه های این سفر آرامش بخش می باشد.
جهت رزرو و اطلاعات بیشتر با آقای محمد کریمدادی به شماره 09133234128 تماس حاصل فرمایید.


محدودیت های ترافیکی نوروزی اعلام شد


پلیس راهور نیروی انتظامی با توجه به حجم فزاینده سفر در تعطیلات نوروز 94 و افزایش ظرفیت تردد محورهای مواصلاتی کشور به منظور ارتقاء ضریب ایمنی و ایجاد کشش و روانی ترافیک از 27 اسفند تا 16 فروردین ماه محدودیت ها و ممنوعیت های عبور و مرور را اعلام کرد.

به گزارش ایرنا از پلیس راهور نیروی انتظامی، در صورت ایجاد شرایط جوی یا ترافیکی خاص، محدودیت های مقطعی هم در برخی محورها اعمال می شود اما پیش از اجرای این محدودیت ها اطلاع رسانی های لازم انجام می شود.
و اما در محور های اصلی استان اصفهان تردد انواع تریلی وکامیون های کمپرسی حامل سنگ و مصالح ساختمانی از ساعت 7 صبح روز 27اسفندماه 93 تا ساعت 24 روز 5 فروردین ماه و همچنین از ساعت 7 صبح روز 12 فروردین ماه 94 تا ساعت 24 روز 15 فروردین 94 در محورهای اصلی استان اصفهان ممنوعیت آن اعلام شده است .
در محور های نائین - خور ، خور - طبس ، نایین - دامغان و راور دیهوک تردد انواع تریلر و کامیون به استثناء حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی مجهز از ساعت 23 تا ساعت 7 صبح روز بعد در روز های 28و29 اسفندماه 93 و همچنین 1،2،3،4،5،11،12،13و14 فروردین ماه ممنوع است.
با تشکر از :عصر ایران


 به بهانه روز درختکاری

کاش از درختان سر به فلک کشیده توت چوپانان تصویری داشتم اما حیف!!!!!

هنوز شیرینی توتها را در روی درختان کنار جوی آّ ب احساس می کنم 



 
14 تن بادام زمینی قاچاق در نائین توقیف شد 
پایگاه خبری پلیس ایران گروه استان ها-ماموران انتظامی شهرستان نائین ،استان اصفهان، موفق به کشف چهارده تن بادام زمینی قاچاق به ارزش یک میلیارد و 100 میلیون ریال شدند. 

به گزارش پایگاه خبری پلیس،  فرمانده انتظامی شهرستان نایین با بیان این خبر اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان نائین حین کنترل خودروهای عبوری در محور اردکان به چوپانان به یک دستگاه کامیون کشنده ولوو مشکوک و آن را متوقف کردند.

سرهنگ "نبی الله سواد کوهی" با بیان اینکه ماموران در بازرسی از این خودرو موفق به کشف 14 تن بادام زمینی فاقد هرگونه مدارک مثبته گمرکی شدند افزود: ارزشی تقریبی محموله کشف شده توسط کارشناسان اقتصادی یک میلیارد و 100 میلیون ریال گزارش شده است.

سرهنگ سواد کوهی گفت : در این زمینه یک نفر دستگیر و پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد. 


یک عکس قدیمی از کارکنان معدن نخلک 

عکس از استاد ابراهیمی

تعدادی از این افراد چوپانانی هستند در شناسایی آنها کمک بفرمائید:

همشهری خوبمان جناب مهندس پورحیدری چنین توضیح فرموده اند

ابوالقاسم پورحیدری
دوشنبه 11 اسفند 93 23:10
باسلام دوست وخویشاوند محترم این عکس متعلق به البوم مرحوم پدرم( جواد پورحیدری) است ردیف اول از سمت راست حاج مهدی برادران-حاج محمد علی برادران-محمد طالبی ردیف دوم احتمالا شجاعیه-حسین مستقیمی-جواد پورحیدری-علی مستقیمی-احمد شفیعی-ملا حسن مستقیمی-چالاک ردیف سوم افروز-نمیشناسم-علی قوام زاده-ابوالقاسم مستقیمی-نمیشناسم-محمد زاهدی
نفر پشت سر مرحوم پدرتان محمد عمادی هستندخداوند روح رفتگان را شاد و به زندگان عمر طولانی عنایت فرماید


قوم مغول

نوشته: محمد مستقیمی

دقیقاً یادم نیست امّا به نظر می‌رسد سال ۱۳۴۰ و من کلاس چهارم ابتدایی و هم‌کلاس برات‌علی صمیمی(علی‌برات) و معلّم ما آقای کریم حسنی، مدیر دبستان ستوده، آقای علی هنری که از او خاطرات زیادی دارم که باید به مرور نقل کنم.

Untitled-49 - براتعلى صمیمى - سایت شجره نامه‌ی ما1gr - سایت شجره نامه‌ی ماملا - سایت شجره نامه‌ی ما

نفر اول سمت راست مرحوم برات علی صمیمی ,و تصویر ایستاده مدیر مقتدر دبستان ستوده مرحوم علی هنری و مرحوم علی ملا

عصر یک روز بهاری بود و مدرسه‌ی ما هم تمام وقت بود صبح‌ها سه زنگ از ۸:۰۰ تا۱۱:۳۰ و عصرها هم از ۲:۰۰ تا ۴:۰۰ کلاس می‌رفتیم. من مبصر کلاس چهارم بودم. آقای حسنی معلّم کلاس ما توسّط برات‌علی صمیمی پیغام داده بود که به من بگوید املا بگویم و تصحیح کنم و لابد مثل اغلب روزها نمی‌خواست از چرت بعد از ناهار بگذرد که خیلی می‌چسبد. برات‌علی صمیمی هم که عشق رانندگی بود و همیشه در ذهن خود در حال رانندگی، هی عقب جلو می‌کرد. ترمز بادی هم‌راه با فسّ و فسّ پمپ باد می‌زد. دنده‌ی دو کلاچه عوض می‌کرد مخصوصاً از نوع معکوسش با گاز خلاصی‌های خوش‌نفس. بغل به فرمان می‌زد؛ خلاصه تخیّلی بلندپروازانه داشت و اغلب اوقات هم در فضای خیال خود بود و در حال رانندگی. معلوم بود آخر عاقبت راننده می‌شود که همین طور هم شد البتّه بهره‌ی چندانی از دنیا نبرد و در میان‌سالی در اثر سکته‌ی قلبی از دار دنیا رفت -روانش شاد و یادش جاودان باد- رفیق دوست‌داشتنی و مهربانی بود. بگذریم؛ ما نشسته بودیم با بچه‌ها در سایه‌ی دیوار شمالی دبستان زیر خرپشته که سایه‌اش بلندتر بود. جلوی ما دیگر ساختمانی نبود. از کمی بالاتر ریگ‌های روان آغاز می‌شد. سمت چپ خیابان تا خانه‌ی استاداصغر افضل ساخته شده بود امّا این طرف که ریگ بیشتری داشت هنوز کسی دست به کار ساخت و ساز نشده بود و این میدان بزرگ جان می‌داد برای بازی بچه‌ها در مواقع قبل از باز شدن مدرسه و زنگ‌های ورزش. ما نشسته بودیم و گپ می‌زدیم با هم‌کلاسی‌ها که برات آمد ترمزی در سمت راست ما زد. دنده عقب گرفت و ته ماشینش را به بالا داد با سرعت به سوی ما آمد و با یک ترمز شدید جفت‌پا که خطّ ترمزش ۲ متری کشیده شد و تا بغل پاهای من آمد و هر چه خاک‌مرده‌ای توی کوچه بود بر سر و روی ما در سایه نشسته‌ها کرد و هنوز گرد و خاک ترمزش ننشسته بود که گفت:برای مطالعه بقیه ماجرا اینجا راکلیک کنید


ادامه مطلب

قلعه جندق در ۳۵۰ کیلومتری شمال شرقی اصفهان، یک و نیم هکتار مساحت دارد و منسوب به دوره ایلخانی و ساسانی است. این قلعه در تاریخ ۲۷ مرداد ۹۳ به شماره ۳۱۰۹۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
تابناک: قلعه جندق در ۳۵۰ کیلومتری شمال شرقی اصفهان، یک و نیم هکتار مساحت دارد و منسوب به دوره ایلخانی و ساسانی است. این قلعه در تاریخ ۲۷ مرداد ۹۳ به شماره ۳۱۰۹۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. در حال حاضر به تدریج این قلعه از سکنه خالی می‌شود و با توسعه منطقه و روند تخریبی ساختمان‌ها، مردم یک یک به قسمت‌های نوساز بیرونی قلعه کوچ می‌کنند
روزگار ویرانی «قلعه جندق»
تصاویر بیشتر در ادامه مطلب


ادامه مطلب

اماربارندگی  شهرستان خور و بیابانک1393/12/2

به گزارش عصر خور :آمار بارندگی ایستگاه سینوپتیک خور و ایستگاھهای باران سنجی شهرستان خور وبیابانک (١٣٩٣/12/2) به شرح زیر است:

شهرمیزان بارندگی
خور3.8
جندق6.5
فرخی1.5
مهرجان3
مصر4.5
خنج4
ایراج4.1
بازیاب7
گرمه

1.5

چاهملک1.4
میان اباد گود6.2
هفتومان3.5
بیاضه3.5
اردیب3.1

 به گزارش ایرنا در همین تاریخ در  چوپانان 1،4 میلی متر باران باریده است


بادگیر ها و بافت تاریخی چوپانان نایین مرمت می ‎شود

نایین،اصفهان-ایرنا- مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین گفت: برای مرمت بادگیرها و بافت تاریخی روستای چوپانان؛ مبلغ 500 میلیون ریال از اعتبارات ملی تخصیص یافته است.

  محمود مدنیان روز چهارشنبه به ایرنا گفت: روستای چوپانان از نظر معماری و شهرسازی ویژگی های خاص دارد و دارای بادگیر های متعدد با اشکال متنوع است.

وی افزود: چوپانان با کوچه و خیابان های عمود بر هم، به عنوان یکی از نخستین روستاهای منظم هندسی محسوب شده و وجود بادشکن ها و ریگ برگردان ها و مزارع و درختان نخل، مرمت و نظارت میراث فرهنگی بر این روستا را چند برابر کرده است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان نایین با اشاره به اهمیت و جایگاه این روستای زیبا بیان کرد: پیگیری های متعدد علاقه مندان به این روستا سبب شد که مبلغ 500میلیون ریال از اعتبارات ملی و از طریق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برای مرمت بادگیرها اختصاص یابد .

وی تصریح کرد: مرمت بادگیرها و بافت چوپانان به صورت مشارکتی و همکاری دهیاری و اهالی و مالکان و با نظارت معاونت میراث فرهنگی، با استفاده از استادکاران بومی آغاز می شود.

چوپانان روستایی با ویژگی های خاص گردشگری در مجاورت یکی از شگفت انگیز ترین کویر های ایران یعنی ' ریگ جن' ، منطقه محیط زیستی حفاظت شده عباس آباد و در مجاورت جاده طریق الرضا و مشهد مقدس قرار دارد.

بافت بسیار زیبای این روستا امکان تبدیل شدن به یکی از مجموعه های گردشگری را دارد.

شهرستان نایین در شرق اصفهان، بیش از یکهزار و 200 اثر تاریخی دارد که 80 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

روستا ی چوپانان در 160 کیلومتری شرق نایین و نایین در 140کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.
چوپانان آباد : متاسفانه ایرانا در این خبر تصاویری را قرار داده که اصلا ارتباطی با چوپانان ندارد شما می توانید برای دیدن این تصاویر اینجا را کلیک کنید


حسینیه نوساز خور و بیابانکی های مقیم تهران جمعه این هفته، افتتاح خواهد شد.
تاریخ : یکشنبه سوم اسفند 1393 | 9:11 | نویسنده : خور نگین

پیامبر صلی الله علیه و آله : « مَن بَنى مسجداً فی الدّنیا أعطاهُ اللَّهُ بِکلّ شِبرٍ مِنهُ أو قال بِکلِّ زَراع منه مَسِیرةَ أربعین ألفَ عامٍ؛ مدینةٍ مِن ذَهَبٍ و فِضّةٍ و دُرٍّ و یاقوتٍ و زُمُرّدٍ و زَبَرجَدٍ و لؤلوٍ؛

پیامبر اکرم: اگر کسی در دنیا مسجدی بنا کند، خداوند در مقابل هر وجب از آن، به اندازه‏ مسیر چهل هزار سال را، شهری از طلا، نقره، دُرّ، یاقوت، زُمُرُّد، زبرجد و مروارید به ‏وی می­­بخشد.»

به گزارش خور نگین سبز کویر حسینیه نوساز 14 معصوم علیهم السلام و انجمن خیریه نیکوکاران آسمانی وابسته به اهالی شهرستان خور و بیابانک مقیم تهران ، در روز جمعه آینده مورخه 8 اسفندماه 1393  ساعت 17 افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید. این حسینیه از قدیم الایام محل گردهمایی خوری های مقیم تهران بوده و بعد از این هم به همینگونه خواهد بود، و در کنار آن استفاده های جانبی بعنوان، یک مرکز بزرگ فرهنگی، اجتماعی، خیریه، درمانی و ...نیز گردد. در ادامه بصورت خلاصه تاریخچه و نحوه پیشرفت این حسینیه زیبا و ماٌمن مذهبی خوری ها در تهران بصورت اختصار خواهد آمد.


ادامه مطلب

کل مشهور عباس آباد توسط پلنگ شکار شد

با تشکر از :مهدی جلالپور وhttp://www.iew.ir/1393/12/03/33928

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: یک کل وحشی مسن که در پناهگاه حیات وحش عباس آباد به دلیل سن بالا و شاخ و ریش بسیار بلند شهرت داشت توسط پلنگ شکار شد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان نایین در این باره گفت: کل های مسن دیگری نیز در پناهگاه حیات وحش عباس آباد زندگی می کنند اما این کل وحشی که بین ۱۲ الی ۱۳ سال سن داشت به دلیل شرایط ظاهری ویژه کاملا در منطقه شناخته شده بود.

حسین اکبری افزود: چند روز قبل تعدادی از محیط بانان حین گشت زنی شاخ این کل را پشت تپه ای با دوربین کشی مشاهده و تصور می کنند که حیوان روی زمین نشسته و استراحت می کند.

آخرین تصاویر تهیه شده از کل وحشی مشهور عباس آباد در زمستان ۱۳۹۳ توسط محیط بان مهدی جلالپور

رئیس اداره محیط زیست شهرستان نایین گفت: محیط بانان به قصد تهیه عکس از این کل به سمت محل مشاهده شاخ حرکت کرده و پس از رسیدن به پشت تپه متوجه می شوند که حیوان کشته شده است.

شواهد و علائم ازجمله ردپا و سرگین های بجا مانده در کنار لاشه نشان می داد که این کل مسن بوسیله پلنگ شکار و خورده شده و پس از آن توسط سایر گوشتخواران نیز مورد تغذیه قرار گرفته است.

آخرین تصاویر تهیه شده از کل وحشی مشهور عباس آباد در زمستان ۱۳۹۳ توسط محیط بان مهدی جلالپور

حسین اکبری گفت: ابعاد شاخ این کل وحشی توسط محیط بانان اندازه گیری شده که طول شاخ ۱۱۸ سانتی متر و فاصله نوک شاخ ها از یکدیگر ۸۳ سانتی متر بوده است.

طول شاخ این کل ۱۲ ساله با توجه به خشکسالی ها و شرایط نامناسب پوشش گیاهی طی چند سال اخیر قابل توجه است و درصورتیکه شرایط اقلیمی و پوشش گیاهی مساعد بود می توانست بیش از این اندازه نیز باشد.

تصویر لاشه کل وحشی مشهور عباس آباد که چند روز قبل توسط پلنگ شکار شده و مورد تغذیه قرار گرفته است

پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین یکی از غنی ترین زیستگاه های کشور به لحاظ تنوع زیستی بخصوص در مورد گوشتخواران می باشد بطوریکه از ۸ گربه سان فعلی کشور حضور ۶ گونه شامل پلنگ، یوزپلنگ، گربه شنی، گربه وحشی، کاراکال و گربه پالاس و ۵ گونه سگ سان شامل گرگ، شغال، شاه روباه، روباه شنی، و روباه معمولی در این منطقه اثبات شده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد