چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی
چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی

خروجی چوپانان آباد در اردیبهشت 94

خروجی چوپانان آباد در اردیبهشت 94


  

گوهری ناشناخته و بی ارزش در چوپانان
نوشته :نسل سومی


"آب دیگر یک کالای مصرفی و بی ارزش نیست آب امروزه یک کالای استراتژیک، راهبردی اقتصادی و بسیار ارزشمند است و دارندگان آن قدرت چانه زنی  و برهم زدن  معادلات سیاسی و منطقه ای را دارا هستند"1
خصوصا این کالا در منطقه کویری ارزش بالایی دارد . گذشتگان ما برای دسترسی به لیوانی از این آب که حیات آنها را حفظ می کرد مخارج زیادی را صرف کرده آب انبارهای بین راهی احدث کرده اند و یا قناتی را با هزاران خون دل بوجود آورده اندچشمه سارهای کوچکی مثل چفت یا عروسان یا کبودان یا عباس آباد عامل ارتزاق چندین خانواده بوده اند و قنات های چوپانان و حجت آباد و آشتیان مراکز تولیدی بوده که هزاران نفر را از خطرات بیکاری و گرسنگی نجات داده و سبب رشد و تعالی آنها شده است 
اما متاسفانه این گوهر با ارزش مفت ارزان در کویر به هدر می رود 
اکثر کشاورزان امروز چوپانان که در واقع مستاجرانی هستند که این کالای با ارزش را با بهایی نا چیز اجاره کرده اند آنرا بیهوده هدر می دهند اکثرا در آبیاری شبانه این آب را در زمین هایشان بدون مدیریت به هرز می دهند 
در ملاقاتی که ایام عید با مهندس مسعود عمادی داشتم ایشان گفتند که من در یک نوبت وقتی یک آبیار نوبت آبش تمام شد و آب به مسیری دیگر هدایت گردید و آب در داخل جوی از حرکت افتاد با آب باقیمانده ته جوی آب توانستم حوضچه احداثی را پر از آب کنم که این حوضچه می تواند یک دوره کامل باغ احداثی او را آبیاری قطره ای نماید . و در اینجاست که مفهوم به هدر رفتن آب در مزارع چوپانان  آشکار می شود 

 آقای مهندس عمادی معتقد بود که اگر ما بتوانیم در زمینه احداث منبع ذخیره آّب مشارکت کنیم و منبعی در نقطه مطلوب احداث کنیم و آب را به منبع هدایت کرده و سپس استفاده از آب منبع را به صورت آبیاری قطره ای تقسیم نمائیم چندین استفاده بدست می آوریم 
1- از آبیاری شبانه راحت می شویم و شبها آب را ذخیره می نمائیم 
2-با لوله کشی آب به مزارع از هدر رفتن آّب در جویها و کانالها جلوگیری می نمائیم
3-سطح زیر کشت را بالا می بزیم و تمام دشت چوپانان را آباد می کنیم 
4-نیاز به تیروی انسانی را کاهش می دهیم



فعال بودن کارگاه‌های مرمت از چهل ستون و مسجد امام گرفته تا روستای چوپانان 

میراث فرهنگی استان، تنها محدود به اصفهان نیست

  به گزارش ایسنا :مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت:  20 هزار اثر تاریخی در استان وجود دارد و طبیعی است که سازمان قادر به حفاظت از تمام این آثار نیست. باید ارزش آثار سنجیده شود و برطبق میزان نفیس بودن، از همکاری ارگان‌های دیگر مانند شهرداری‌ها نیز استفاده شود. به عنوان نمونه به دلیل نفیس بودن عمارت عالی قاپو، این عمارت به هیچ وجه به ارگان‌های دیگر برای حفاظت واگذار نخواهد شد.

وی یکی از فعالیت‌های جدی سازمان را تقویت حضور سازمان در شهرستان‌ها ذکر کرد و گفت: میراث فرهنگی تنها به اصفهان و مرکز شهر خلاصه نمی‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه 110 کارگاه فعال مرمت در استان وجود دارد، افزود: این کارگاه‌ها از چهل ستون و مسجد امام گرفته تا روستای چوپانان نائین یعنی در تمام استان فعال هستند.

الهیاری با تأکید بر اینکه استحکام بخشی جزء ضرورت‌های اولیه سازمان است، ادامه داد: انجمن میراث فرهنگی با ریاست استاندار و با حضور دستگاه‌های مختلف برگزار شد و قرار شد در 12 شهرستان انجمن میراث فرهنگی تشکیل شود. جذب مشارکت مردمی و فرهنگ‌سازی در صورت حفظ میراث فرهنگی از جمله اهداف تشکیل میراث فرهنگی در استان‌ها محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: برای نخستین بار میدان نقش جهان به صورت هیأت امنایی اداره می‌شود. در صورت موفقیت، این طرح قرار است در کل کشور به اجرا درآید و پایگاه‌های جهانی به صورت هیأت امنایی اداره شوند.



زنده شدن قنات صد ساله انارک پس از 30سالاصفهان / خبرگزاری صدا و سیما / اجتماعی 

قنات صد ساله دره انجیر انارک نائین پس از 30سال دوباره لایروبی ، مرمت و پر آب شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، رئیس آب و فاضلاب شهرستان نایین گفت : لایروبی ، افزایش تاج آب رو ، کول گذاری و حوضچه سازی با هزینه بیش از 200میلیون ریال انجام شد.
میری با بیان اینکه چاه مادر این قنات در دل کوه دره انجیرکنده شده است و پس از 100 متر با 2 حلقه چاه از زمین خارج می شود افزود : قنات دره انجیر از منابع اصلی تامین آب شرب شهر انارک است که در مواقع بارندگی در ارتفاعات این کوه و آبگیری سد دره انجیر، دبی آب آن افزایش می یابد.
وی افزود: در شرایط کنونی خشکسالی و قرار گرفتن در فصل گرما ، دبی خروجی آب این قنات در حال حاضر یک لیتر بر ثانیه است که در مواقع بارندگی به طور متوسط بیش از 10 لیتر بر ثانیه خروجی آب این قنات است.
رئیس آب و فاضلاب نایین با اشاره به اینکه شهر انارک حدود هزار مشترک دارد گفت: میزان مصرف آب شرب شهر انارک در حال حاضر بیش از 5 لیتر بر ثانیه است که این قنات نقش بسزایی در تأمین آب شرب مورد نیاز شهر انارک دارد.


حجت آباد چوپانان



نوروز 94


برخورد دو دستگاه تریلردرجاده نایین - انارک سه مصدوم بر جای گذاشت

نایین،اصفهان-ایرنا- برخورد دو دستگاه تریلر درجاده نایین به انارک پنجشنبه شب سبب مصدومیت سه سرنشین این تریلرها شد.

ابراهیم عادل زاده نایینی رییس جمعیت هلال احمر نایین به خبرنگار ایرنا گفت: در پی وقوع این حادثه رانندگی امدادگران و نجاتگران پایگاه های امداد و نجات بین شهری انارک و ملا احمد به محل حادثه اعزام شدند و کمک های اولیه را برای مصدومان حادثه آغاز کردند.

وی افزود: از سه نفر حادثه دیده این حادثه ، یکنفر توسط ست نجات رها سازی شد . 

وی تصریح کرد: این حادثه در کیلومتر 50 نایین به انارک رخ داد و مصدومان حادثه با آمبولانس های هلال احمر و اورژانس به مراکز درمانی انتقال یافتند . 

عادل زاده گفت: در این عملیات که چهار ساعت بطول انجامید ، یک دستگاه آمبولانس ، ست نجات و پنج نفر نیروی امداد رسان حضور داشتند . 

انارک در75کیلومتری نایین وشهرستان نایین در140کیلومتری شرق اصفهان قراردارد.


نویسنده: مهدی افضل - ۱۳٩٤/٢/٢۳

اولی: "با دست نشونش نده."

دومی: "چطور میشه؟"

اولی: "ممکنه با تیر آدما بزنند."

دومی:" خیلی خب." و دستش را سایبان چشمانش کرد.

ولی: "خیلی خب نداره. خلبانش از اون بالا خیال میکنه تفنگ دستته."

دومی: "نگاه کن دوباره رفت رو کوه دشت. چرا دور چوپنون می گرده!؟" و با نگاهش مسیر هواپیما را دنبال می کرد.

اولی: "نمدونم. گاباشه بخواد بنشینه. داره دنبال یه جای صاف مگرده." و چشم از هواپیما بر نمی داشت و همراه با دور زدن هواپیما دور خود می چرخید.

دومی: "اگه نشست میای بریم پهلوش؟"

برای مطالعه بقیه داستان اینجا را کلیک کنید


ادامه مطلب

گازرسانی به  خور، انارک، جندق و فرخی طی سال جاری

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان خبر داد
گازرسانی به 4 شهر کویری استان اصفهان

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان گفت: گازرسانی به چهار شهر کویری استان شامل خور، انارک، جندق و فرخی طی سال جاری در دستور کار قرار گرفت.

خبرگزاری فارس: گازرسانی به 4 شهر کویری استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس  از اصفهان به نقل از روابط عمومی شرکت گاز استان اصفهان، سعید مومنی اظهار کرد: گازرسانی به چهار شهر کویری خور، انارک، جندق و فرخی، طی سال جاری در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این شهرها در حال حاضر از سوخت‌های فسیلی به عنوان انرژی استفاده می‌کنند، افزود: گازرسانی به این شهرها از طریق جایگاه‌های CNG به وسیله کپسول‌های بزرگ قابل حمل انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان علت تاخیر در گازرسانی به این مناطق نسبت به سایر شهرستان‌های سطح استان را فاصله زیاد این شهرها از خط انتقال سراسری (خط هشتم انتقال گاز)، پراکندگی شهرها و روستاهای تابعه و تجهیزات مورد نیاز عنوان و تصریح کرد: تاکنون از لحاظ  اقتصادی مقرون به صرفه نبوده که از انرژی گاز برای تامین سوخت این شهرها استفاده شود.

وی بیان کرد: استاندارد مصرف انرژی در اکثر کشورها مطابق با بررسی‌های اصولی اقتصادی و فنی صورت می‌گیرد و هر انرژی که مقرون به صرفه‌تر باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مومنی افزود: در عملیات اجرایی این طرح تمامی زیرساخت‌های گازرسانی اعم از شبکه‌ها، خطوط انتقال ایستگاه‌ها و علمک‌ها راه‌اندازی می‌شود اما گاز طبیعی از کپسول‌های بزرگی که در ایستگاه‌های CNG مستقر خواهد شد به شبکه‌ها تزریق می‌شود.

وی بیان کرد: پس از اینکه خط انتقال سراسری یازدهم به استان اصفهان رسید این کپسول‌ها حذف و شبکه گازرسانی شهرها به خط یازدهم متصل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان اضافه کرد: با اجرای این طرح چهار شهر و 100 روستای تابعه، از نعمت گاز طبیعی برخوردار می‌شوند.


 آبگیری سیل بند جندق بر اثر بارندگی ها   

اصفهان / خبرگزاری صدا و سیما/ اجتماعی 
در پی بارندگی‌های اخیر دو بند آبخیزداری در شهرستان آران و بیدگل سرریز شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان امروز گفت : آب در پشت این دو بند سنگی و سیمانی با گنجایش 5 هزار متر مکعب سرریز و به میزان 50 هزار متر مکعب آب ذخیره شده است .
آقای امینی افزود : همچنین بر اثر بارندگی ها سیل بند جندق شهرستان خوروبیانک آبگیری شده و میزان آب آن به 25 هزار متر مکعب رسیده است .
وی گفت: دو بند آران و بیدگل 50هکتار از زمین های کشاورزی ابوزیدآباد این شهرستان را آبیاری می کند و آب ذخیره شده در سیل بند جندق هم برای تامین آبیاری 10هکتار باغهای جندق استفاده می شود .




برگزاری کارگا ه آموزشی شناخت آفات و بیماریهای پسته در دهستان چوپانان

برگزاری کارگا ه آموزشی شناخت آفات و بیماریهای پسته در دهستان چوپانان

             به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی نایین ، در روز سه شنبه مورخ 22/02/94، کا رگاه  آموزشی شناخت آفات و بیماریهای پسته دردهستان چوپانان شهرستان نایین با حضورآقای مهندس بارانیان از حفظ نباتات استان وجمعی از باغداران چوپانان برگزارگردید.

        دراین جلسه آقای مهندس بارانیان در مورد مدیریت آبیاری، مدیریت تغذیه بهینه گیاهی (محلول پاشی ) و مدیریت آفات و بیماریهای پسته توضیحات کاملی ارائه نمودند.

       شایان ذکراست سطح باغات پسته در دهستان چوپانان  درحال حاضر620 هکتار می باشد.




بازدید کارشناس معین حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی اصفهان از دهستان چوپانان

بازدید کارشناس معین حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی اصفهان از دهستان چوپانان

 به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی نایین، روز سه شنبه مورخ 22/02/1394 آقای مهندس بارانیان کارشناس مدیریت حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی اصفهان از باغات و مزارع سبزی و صیفی در دهستان چوپانان  بازدید نمود.

 به گفته کارشناس حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی نایین هدف از این بازدید را بررسی وضعیت آفات در باغات  و مزارع سبزی و صیفی شهرستان عنوان نمود.

           علاوه بر این آقای مهندس ضمن بازدید از باغات از نزدیک با باغداران این مناطق دیدار کرده و توصیه های لازم در زمینه کاهش خسارت آفات و بیماریهای باغ  را ارائه نمودند.


سیل راه اردکان -چوپانان را بست

به گزارش ایسنا :رییس ستاد بحران شهرستان اردکان از خسارت 30 میلیارد ریالی بارندگی و سیل اخیر به روستاهای شهرستان اردکان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، حسین اسماعیلی در نشست فوق العاده ستاد بحران شهرستان گفت: در یک هفته اخیر بارش شدید باران باعث جاری شدن سیل در برخی روستاهای بخش خرانق شهرستان اردکان شد که بیش از 30 میلیارد ریال خسارت به بار آورد.

فرماندار اردکان اظهار کرد: بلافاصله پس از وقوع سیل، رییس و اعضای ستاد بحران شهرستان اردکان با حضور در روستاهای بخش خرانق به کمک حادثه‏‏‎‎دیدگان شتافتند. با اعزام تیم­‎‎های امدادرسان و هماهنگی با مسئولان اداره‌ها، عملیات رفع انسداد جاده‌های اردکان- چوپانان و روستای توت که بر اثر سیل دچار آب گرفتگی شده بود، انجام شد.



آغاز عملیات کاوش در تپه های باستانی ایراج

 به گزارش بچه کویر :ایراج چهار هزار ساله:از پنج شنبه عملیات کاوش در تپه های باستانی ایراج زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی آغاز شده در این کاوش چهار کار شناس میراث و دو کارگر از ایراج مشارکت دارند تا کنون چند شی نیز کشف شده است


آش شله‌قلم‌کار

(بخش دوم، پاره‌ی دوم)

 

تجدید فراش باباحاجی

Image result for ‫محمد مستقیمی‬‎نوشته: محمد مستقیمی 

بماند؛ حاجی با اشتیاق تمام به آن جلسه‌ی تقسیم ارث رفت و لابد همان احساسی را داشت که من در جلسه‌ی تقسیم ارث «عمّه حاج هدیه» داشتم و لابد او هم تخم لقی در جیب داشت مثل من تا در دهان یکی بترکاند. هر چه بود حاصل این جلسه سهم‌الارث «بیگم‌جان خانم» بود که جدود 70 – 80 نفر شتر شد[1] که قابل ملاحظه بود به ویژه از دیدگاه شترداری چون حاج مندلی رمضون که: قدر زر، زرگر شناسد قدر گوهر، گوهری و به استناد همه‌ی روایت‌ها نگاه طمع‌کار و قدردان حاجی شتران «بیگم‌جان» را گرفت و کرد آنچه باید بکند که من البته با این نظریه مخالفم و بر این گمانم که خود «بیگم‌جان خانم» چشم حاجی را گرفت نه شتران او که حاجی چندان هم ندید بدید شتر نبود که خود ظاهراً 300 ، 400 نفر شتر داشت. او چیز دیگری در این بیوه‌ی جوان دید و یا اگر منصفانه‌تر بگوییم این است که شتران یکی از چند عامل این چشم‌گیری بودند نه تنها عامل. بابا حاجی از بیگم‌جان خانم خواستگاری کرد و او هم بلافاصله پذیرفت این است که


برای مطالعه بقیه مطلب اینجا را کلیک کنید


ادامه مطلب

دستگیری ۷۰ نفر از گردشگران تورهای مختلط ایرانی در روستای علم انارک توسط پلیس اط استان . در حال حاضر در حال انتقال به مرکز استان. با اخبار تکمیلی با ما همراه باشید

 به گزارش نائینا :دستگیری ۷۰ نفر از گردشگران تورهای مختلط ایرانی در روستای علم انارک توسط پلیس اط استان .

در حال حاضر در حال انتقال به مرکز استان.

9_8608070517_L600

با اخبار تکمیلی با ما همراه باشید


 
خر درون

نوشته : دکتر حمید زاهدی
تو محلمون پورشه پارک شده بود
جاتون خالی ، کودک عقده ای درونم میگفت : 
خط خطیش کن !
کودک روشنفکر درونم میگفت :
خاک بر سرت ...
کودک مذهبی درونم میگفت : 
الحسود ، لا یسود ، لا مرض !
دسته جمعی درگیر بودن که یهو
خر درونم 
یه لگد بهش زد صداش در اومد
دسته جمعی فرارکردیم
راستش خر درون ، خیلی بد خریه حواستون بش باشه


تصویر یک سندتاریخی - فرهنگی از چوپانان

برای بزرگ شدن تصویر روی آن کلیک کنید


من سعی می کنم تا آنجا که برایم مقدور است متن نوشته را باز نویسی کنم خوانندگان محترم هر جا که اشتباه بود یا نتوانستم بخوانم کمک فرمایندپرانتز نشانه شک من یا عدم تشخیص من است برای کامل شدن متن کمک فرمائید و چنانچه اطلاعاتی در این زمینه دارید مرقوم فرمائید یا به صورت نظر یا به صورت ایمیل 
فروختند به مبایعه صحیحه شرعیه اسلامیه،مالکین چوپانان آقای میرسیدعلی طباطبایی و آقای حاج محمد زاهدی،و آقای (     )محمد بقائی و آقای (   )محمد باقر امینی ( مشتری       ) خود آقایان زیرمیر سیدعلی طباطبائی و محمد باقر امینی و آقای محمد حاج محمدعلی مستقیمی و رحمتعلی عمادی و عبدالرحیم زاهدی و عبدالرحیم رحیمی و آقای محمد بقایی و حاج محمد زاهدی یک قطعه زمین (           ) که محدود است (                ) حد شمالی آن به کوچه فرعی حد جنوبی آن به کوچه مشترکی حاج محمد زاهدی و حد شرقی آن  ( به 
محمدبرادران ) و حد غربی آن به خیابان عام که عبارت از 24 متر عریض و40 متر طول به ثمن چهار هزار ریال ( روی عدد عدد به شماره سیاق است)رایج مملکت ایران به موجب صیغه شرعیه فیما بین (                    گردید) و زمین مذکور از ید (              ) و به تصرف مشتری ( مذکور گردید) و وجه آن را هم پرداخت گردید و توضیح اینکه زمین مذکور اختصاص دارد ( برای    ) یکباب آموزشگاه /ودبستان که از حال شروع به ساختمان آن بشود خریداران (                             ) تحریراً فی یوم 18 اردیبهشت 1318
و ضمن العقد شرطه شرعی شدکه فوراً شروع به ساختمان دبستان و زمین مورد معامله بشود خریداران مرقوم پس از خاتمه و ساختمان دبستان به هیچ وجه حق خرید و فروش و اجاره و استجاره در زمین و ساختمان مذکور ندارندو زمین و ساختمان مذکور منحصراًبرای دبستان چوپانان اختصاص داده شده است
بتاریخ 11 اردیبهشت 1318
محل امضا مالکین چوپانان فروشندگان زمین
صحیح است علی طباطبایی
مراتب فوق را تصدیق می نمایم  حاج محمد زاهدی      ( احتمالاً ) مهر محمد حاج عبدالله
در حاشیه سمت راست قولنامه نوشته شده
محل امضا (                   )
در حضور اینجانب علی محمد نجفیان (دهدار) چوپانان این معامله انجام گرفت  مهر نجفیان
در حضور اینجانب گروهبان (  حبدری        ) رئیس پاسگاه (    )چوپانان این معامله انجام گرفت   مهر رئیس پاسگاه
محل امضا خریداران
یک مهر ( نا مشخص)





چوپانان بعنوان اولین منطقه برداشت جو استان اصفهان


          به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی نایین، برداشت جو از 7 اردیبهشت ماه در مزارع دهستان چوپانان، منطقه دق سرخ و انارک این شهرستان آغاز گردید.

         

به گفته آقای مهندس الهی کارشناس مسئول زراعت و مکانیزاسیون این مدیریت، برداشت جو بصورت مکانیزه با استفاده از سه دستگاه کمباین مهاجر از شهرستان های اردستان و اصفهان از اراضی چوپانان بعنوان اولین منطقه برداشت غلات استان آغاز گردید. در سال زراعی جاری سطح زیر کشت جو در این شهرستان 370 هکتار می باشد که با توجه به ترویج کشت رقم پر پتانسیل جو یوسف، متوسط عملکرد جو در این شهرستان 4 تن در هکتار است و پیش بینی می شود در حدود 1480 تن جو در این شهرستان تولید شود.

        شایان ذکر است برداشت جو در تاریخ 14/02/94 پایان پذیرفته است .


تریلر حامل سنگ، پس از سقوط در گردنه زنجیر گاه آتش گرفت

نایین،اصفهان-ایرنا- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان نایین گفت: یک دستگاه تریلر حامل سنگ، پس از انحراف از جاده اصلی در گردنه زنجیر گاه به دره سقوط کرد و آتش گرفت.

  ابراهیم عادل زاده نائینی به خبرنگار ایرنا گفت: این حادثه صبح دوشنبه رخ داد و امدادگران و نجاتگران مستقر در پایگاه امداد و نجات بین شهری انارک، بلافاصله پس از اطلاع، به محل حادثه اعزام شدند و اقدامات اولیه امدادی را برای مصدوم حادثه آغاز کردند. 

وی افزود: این حادثه در 90 کیلومتری نایین در گردنه زنجیرگاه رخ داد و راننده خودرو پس از رها سازی، توسط اورژانس به مرکز درمانی انتقال یافت.

عملیات اطفاء حریق و رها سازی مصدوم این حادثه، حدود سه ساعت با تلاش نجاتگران ادامه داشت.

گردنه زنجیر گاه در 90کیلومتری شرق نایین قرار دارد.

شهرستان نایین با بیش از 38 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری شرق اصفهان واقع است .


آش شله‌قلم‌کار(بخش دوم، پاره‌ی نخست)

تجدید فراش باباحاجی

Image result for ‫محمد مستقیمی‬‎نوشته: محمد مستقیمی 


گفتم که «ماه‌سلطان» همسر باباحاجی مادر یک عمو و سه عمّه‌ام بود امّا مادربزرگ من نبود. مادربزرگ من خود داستانی دارد:

روزی از طرف «بیگم‌جان» بیوه‌ی هنوز عزادار «حیدر آقابیک»[1] که خود از شترداران انارک و از دوستان حاج محمّدعلی رمضان بود برای باباحاجی پیغام رسید که برای حمایت از او که بیوه‌ای بی‌پناه است در جلسه‌ی تقسیم ارث زوج مرحوم او، حیدر، شرکت کرده از حق و حقوق این بیوه دفاع کند. «بیگم‌جان» از سادات صدریه انارک بود[2] و خواهر و برادر فراوان داشت ولی انگار هنوز این حضرات به آن چه امروز از ایشان می‌دانیم نرسیده‌اند و نیاز هست بزرگی چون حاج محمّدعلی رمضان حامی این سیّده‌ی بیوه باشد. بماند که امروز خدای را صد هزار مرتبه شکر همه به جاهی و مقامی مادی و معنوی رسیده‌اند و علاوه بر سیّدی و اولاد پیغمبر بودن دو سه سر و گردن خود را بلندتر از می‌دانند و خلاصه از ما بهترانند. دنیاست دیگر و فراز و نشیب آن فراوان است. هر چند صباحی یک بار جامعه غربال می‌شود و ریز و درشت را زیر و رو می‌کند و به همین دلیل من نه به چیزی در گذشته و حال می‌بالم و نه از چیزی در گذشته و حال شرمنده‌ام. پدران و مادران من در گذشته هر که و هر چه بودند از آن جهت که ژن‌های آنان در من کارآیی دارد برایم عزیزند و احساس خوش‌آیندی به من مننتقل می‌کنند حتّی اگر این ژن‌ها رفتارهای ناخوش‌آیند را به وجود آورند.

برای مطالعه بقیه مطالب اینجا را کلیک کنید


ادامه مطلب

چاه ذغال بادام
نوشته :نسل سومی 

نتیجه تصویری برای ذغال بادامصبح سحر دو برادر و دامادشان راهی دره کوه شدندتا حاصل دسترنجشان را برای فروش آماده عرضه به بازار نمایند الاغی نیز برای آوردن جوالها آنها را کمک میکرد . پدر پیر و مادر و سایر کوچکتر ها به بدرقه و خدا حافظی آمده بودند در لحظات آخر پدر گفت: اگر دو روز دیگر توقف می کردید تا کوره خوب سرد شود بهتر بود.اسماعیل پاسخ داد :ان شا الله کوره سرد شده و مشکلی نخواهد بود.
آفتاب نیم جان در بالای کوه خود نمایی میکرد که آنها به کوره ذغالهای بادامشان رسیدند .
نصراله به نزدیک کوره رفت و بعد از آزمایشاتی مختصر گفت که کوره هنوز گرم است و پدر راست می گفت کاش دو روز دیگر صبر می کردیم . اما آنها تصمیم گرفتند درب کوره را برای خارج ساختن ذغالها باز کنند نیمروز بود که خاکها کنار زده شد و درب کوره باز گردید و چند جوال ذغال پر شد اما حرارت ذغال ها از حد معمول بیشتر بود اسماعیل گفت من کتری را بار بگذارم و نیمچاشتی بخوریم و بقیه جوالها را بعد پر کنیم او به سایه سنگی رفت آتش افروخت و کتری را بار گذاشت و بر گشت تا جوش آمدن آب به یارانش کمک کند آما در دهانه کوره دامادشان را دید که با حالت بیهوشی روی زمین افتاده و چند متر جلوتر نیز نصراله برادرش روی ذغال ها دمر افتاده بود اسماعیل فوری دامادشان را بغل کرد و به سرعت او را به بالای کوره رساند و اورا در نقطه امنی رها کرد و به سرعت برای آوردن برادرش به داخل کوره رفت خم شد برادر را روی کولش گذاشت سرش گیج زفت اما تلاش خود را کرد هنوز قدمی بر نداشته بود که روی زمین افتاد دو مرتبه تلاش کرد اما ناگهان کوره با وزش بادی خنک مشتعل شد اسماعیل فریاد کشید او و برادرش شعله ور شده بودند فریادهای اسمعیل بگوش هیچکس نمی رسید الاغ سخت هراسان شده بود سم هایش را مرتب به زمین می کوبید ،اما وقتی فریاد های اسماعیل خاموش شد و شعله های آتش از کوره زبانه کشید الاغ به تاخت به سوی آبادی دویدن را آغاز کرد خودش را به آبادی رساند .
پدر وقتی از دور چشمش به الاغ هراسان افتاد همه اهالی روستا را صدا زد کارها را رها کنید بدوید ببینیم چه بلایی بر سرمان آمده است .
نزدیک ظهر اهالی روستای کوچک زن و مرد با بچه ها ،گریان و شیون کنان به نزدیک کوره رسیدند فقط دامادشان را دیدند که گیج ومنگ به آتش کوره می نگرد و اثری از دو برادر نیست 


آّب لوله کشی چوپانان قطع است  

به گزارش مسافری که برای تعطیلی شنبه به چوپانان رفته است  دو روز است که آّب لوله کشی چوپانان قطع است 

یکی از خوانندگان چنین توضیح داده اند:
اب چوپانان به مدت 6 ساعت قطع شد اونم به خاطر پوسیدگی های شدید لوله های اب 


عباس آباد که میرم جوگندا میخام
جوگند که میرم عباس آبادا میخام

نوشته : نسل سومی

جملات فوق نقل از نصراله جوگندی است که در چوپانان به صورت ضرب المثل مورد استفاده قرار می گیرد

عکس از کریم مستقیمی

عباس آباد روستایی با امکانات بالقوه گردشگری زیاد اما مبتلا به درد خرده مالکی 

همه مالکان عباس آباد فقط به این خاطر حاضر به فروش عباس آباد به یک یا دونفر از مالکان و اقوام خود نیستند چون دوست دارند در ایام نوروز بتوانند به راحتی پایشان را به عباس آباد بگذارند و این طرز تفکر و خرده مالکی سبب عدم توسعه و رشد عباس آباد در زمینه گردشگری و باغداری است عباس آّباد زمینه خوبی برای گردشگری دارد وجود کاروانسرا ، دره های باصفای کوه عباس آباد ، نزدیکی به چوپانان و آشتیان و حجت آباد و ریگ جن، نزدیکی به روستا های ایراج و هفتومان و بازیوک و کبودان،آسمان پر ستاره و شبهای زیبای عباس آباد، سکوت مطلق و نزدیکی آسمان به زمین  هر گردشگری را به سوی خود می خواند

عکس از کریم مستقیمی برای بزرگ شدن تصویر روی آن کلیک کنید
متاسفانه در باره تاریخ عباس آباد تا کنون مقاله  ای نوشته نشده و تنها نقل قول های مختصری را می توان از این روستای کهن بدست آورد من استاد افضل  را به علت خویشاوندی با عباس آبادی ها شایسته ترین فرد می دانم که با توجه به قلم توانا و ذوق لطیف و منابع بکر در اختیارش و تجارب با ارزش حتما در این زمینه اقدام فرمایند

عکس از کریم مستقیمی


حفاری های غیر مجاز در ایراج

چشم طمع به میراث 4000 ساله

1430050653091_1.jpg

دو تپه‌ی تاریخی دارند و از حدود 5 سال پیش که دوستداران میراث فرهنگی روستا، آثاری به قدمت بیش از 4 هزار سال در آن کشف کردند، برای زنده ماندن و نجاتش خون دل‌های زیادی خوردند، اما حالا این دو تپه چیزی شبیه یک پنیر سوئیسی هستند تا محوطه‌ای تاریخی!

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، دو تپه‌ تاریخی شمالی (دم چاله باغ) و جنوب غربی (قبرستان گبرها) در روستای ایراج در توابع شهرستان نائین اصفهان کشف شدند که قرار بود با تسطیح محوطه، اهالی روستا خانه‌‎های خود را آنجا بنا کنند، اما با کشف سفال‌هایی که پس از بررسی‌ها قدمت‌شان در حدود 4600 سال تخمین زده شد، این اقدام متوقف شد.

هرچند هنوز هم هراقدامی در این محوطه متوقف است به جز حفاری و تکه‌تکه کردن آن!

مصطفی ایزدی، دهیار روستای ایراج با تاکید بر این‌که حفاران غیر مجاز از بهمن سال گذشته و به خصوص در نوروز امسال محوطه باستانی ایراج را با حفاری‌های متعدد سوراخ کرده‌اند، به خبرنگار ایسنا گفت: هرچند این محوطه حدود 5 سال قبل کشف شد و باستان‌شناسان میراث فرهنگی این محوطه بررسی‌هایی را در این محوطه انجام دادند، اما هنوز آن را در فهرست میراث ملی ثبت نکرده‌اند، به همین دلیل هنوز هیچ اقدام حفاظتی برای این محوطه انجام نشده است.

او با اشاره به نامه‌نگاری‌های انجام شده برای انجام اقدامات حفاظتی در این محوطه با مسئولان میراث فرهنگی اصفهان افزود: متاسفانه هرکس بخواهد - از جمله حفاران غیرمجاز - به راحتی می‌توانند با وارد شدن به این محوطه در آن گودبرداری کرده و هر تخریبی که بخواهند انجام دهند. آن‌ها حتی یک گودال بزرگ به عمق تقریبی چهار متر در دل محوطه ایجاد کردند که به نظر می‌رسد هیچ‌چیز از آن به دست نیاورده‌اند.

وی ادامه داد: زمانی که شورای روستا قصد داشت بخشی از زمین‌ها را برای ساخت مناطق مسکونی به مردم واگذار کند، آن تپه به تسطیح نیاز داشت. با آغاز کار تراکتورها برای گودبرداری، کوزه‌ها و سفال‌های زیادی از دل خاک بیرون آمد که خوشبختانه دوستداران میراث فرهنگی آنها را دیدند و کار متوقف شد.

او گفت: زمستان سال گذشته هم کوزه سنگی از این محوطه پیدا شد که با وجود این‌که توسط کارشناسان به میراث فرهنگی منتقل شد، اما هنوز جوابی درباره‌ی قدمت و وضعیت آن به ما اعلام نکرده‌اند!

ایزدی تاکید کرد: تاکنون برای این محوطه تاریخی هیچ کاری به جز نامه‌نگاری انجام نشده است، نزدیک‌ترین منطقه انتظامی به این محوطه 35 کیلومتر با آن فاصله دارد، آنها تا کنون برای حفاظت قول داده‌اند و می‌گویند به زودی کارهایی را در این زمینه انجام می‌دهند.

وی مساحت تپه ایراج را پنج هزار متر عنوان کرد و گفت: مدتی پیش نامه‌ای به دهیاری فرستاده شد که براساس آن اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان قصد آغاز کاوش و بررسی را در این محوطه را دارد.

دهیار روستای ایراج تاکید کرد: از زمانی که میراث فرهنگی رسما اعلام کرد که این منطقه تاریخی است، ما انتظار داشتیم که حفاظت‌های بیشتری از آن انجام شود در صورتی که هیچ اتفاقی نیفتاد.

انتهای پیام

محوطه ایراج


کل  مست
نویسنده: مهدی افضل - ۱۳٩٤/٢/۳

نمیدانم در تابستان کلاس چهارم بودم، یا پنجم، اما همین قدر میدانم که اوایل دهه چهل بود و من برای وصول طلب سید محمد بقال که پسر دایی پدرم بود و در چوپانان بقالی داشت، به خانه ی بعضی از مشتریانش می رفتم. آنروزها نقد فروشی بسیار کم بود. نخلکیها وعده آخر برج و به قول خودشان  پرداخت که شد، را می دادند. رعیت ها وعده سرخرمن می دادند. البته نه به معنای امروزی، که منظورشان بعد از درو جووگندم بود.

روزی سید به من گفت:" مردش هستی بریم کبودون."

– بله

 – سفرمون ممکنه چند روز طول بکشه. نگی دلتنگ مادرم شدم.

این حرف سید شانه ام را گرفت، اما به روی خود نیاوردم. ولی طعم شیرین جمله ی اولش که مرا مرد خطاب کرده بود، به کامم تلخ شد. سید، زن و بچه داشت و تازه داشت شقیقه هایش آردی می شد. او فردی با ملاحظه، خوش مشرب و بذله گو بود با قیافه ای متناسب و چشم و ابرویی سیاه. به سختی از جا در می رفت و بسیار با حوصله بود. رویهمرفته آدم نازنینی بود و هیچ فرصتی را برای اینکه از شنیده ها و دیده هایش، برایم بگوید، از دست نمیداد. بگذریم. سید دوچرخه هِرکولِس پدرم را برداشت و من دوچرخه کوچک خودم را. آفتاب نزده، زدیم به ریگوهای انارک. وقتی توی دق رکاب می زدیم، آفتاب به پیشبازمان آمد. باد تو رو بود
برای مطالعه بقیه ماجرا اینچا را کلیک کنید


ادامه مطلب

کشف بیش از 29 کیلو و500 گرم حشیش درچوپانان

نایین،اصفهان-ایرنافرمانده انتظامی شهرستان نایین از کشف 47 کیلو و 300 گرم مواد مخدر از انواع تریاک و حشیش در بازرسی از خودروهای عبوری از این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایرنا، سرهنگ 'سواد کوهی' شامگاه شنبه افزود: در 24 ساعت گذشته ماموران این فرماندهی در بازرسی از یک سواری پراید که در مسیر چوپانان به انارک حرکت می کرد، مقدار 29 کیلو و500 گرم حشیش کشف کردند. 

وی افزود: در بازرسی ماموران ایست و بازرسی شهید شرافت نایین از یک پژو 405 که از شهر های شرقی به مرکز کشور می رفت نیز مقدار 10کیلو و 500 گرم ماده مخدر تریاک که به طرز ماهرانه ای جاسازی شد بود، کشف شد. 

سواد کوهی ادامه داد: همچنین از یک مسافر اتوبوس که از زاهدان عازم اصفهان بود مقدار هفت کیلو و300گرم تریاک که در ساک جاسازی کرده بود، بدست آمد.

وی خاطر نشان کرد: در رابطه با کشف مواد مخدر مزبور، پنج نفر دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شدند. 

شهرستان نایین در 140 کیلومتری شرق اصفهان واقع است.



نخل و آسمان پرستاره چوپانان


عکس از : کریم مستقیمی
برای بزرگ شدن تصویر روی آن کلیک کنید


آمارتکان دهنده روستاهای خالی از سکنه/ بیکاری مهمترین عامل مهاجرت روستائیان


هزارروستا وآبادی کشورخالی از سکنه است. آمار تکان دهنده ای که ما را برآن داشت تا درگفتگوی ۱۸:۳۰ امروزبه این موضوع بپردازیم.معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به همراه عبدالرضا عزیزی نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی مهمان این گفتگو

معاون توسعه روستایی ومناطق محروم ریاست جمهوری می گوید: فرایند تخلیه روستا ها ومهاجرت روستائیان به شهر ها از 35 تا 36 سال پیش آغاز
شده است. درکشورحدود 97 هزار روستا وآبادی وجود دارد که اگر هر کدام از اینها فقط 100 هکتار مساحت در اختیار داشته باشند متوجه می شویم چه حجم وامکاناتی از فعالیت اقتصادی به دور ماند ه اند این درحالی است که دربرنامه پنجم توسعه قرار بود ما به رشد اقتصادی 8 درصد برسیم  ولی الان بسیار پائین تر قرار داریم وبرای جبران این نقصان باید در برنامه ششم به رشد اقتصادی 12 در صد برسیم  و باید تمام مردم چه روستایی وچه شهری در فعالیت اقتصادی شرکت کنند.

بیکاری وکمبود اشتغال مهمترین عامل مهاجرت روستائیان است که به سوء مدیریت تمام نهاد ها برمی گردد که دولت ها بیشترین نقش را دارند . ما چند استان برخوردار وچند روستا محروم داریم چرا برخی چاق شد ه اند  وبرخی بی بهره، این بی عدالتی است . چرا بعضی بهره مند شده اند وبعضی روستا که بیشترین خدمت را هم به نظام کرد ه اند وپشت ولایت بوده اند بی بهره مانده اند ؟

اوج بحث این بود که می خوانید:

عزیزی درپاسخ به  سوال  مجری برنامه که چرا خود مجلس دراین خصوص حساسیت نداشته واز دولت ها نخواسته که به تعهدات خود عمل کنند ،گفت: وزیر به وظیفه خود عمل نمی کند ورئیس مجلس بخواهد استیضاح شود این که درست نیست.

امسال بغیر ازگاز کشی اسفالت ودامداری، 4000 هزارمیلیارد برای اشتغال و رونق اقتصادی روستائیان مصوب شده است ولی تا کنون آیا دولت یک قران به روستائیان داده است .دولت باید اقدام کند، بایستی مدیریت انجام شود اشتغال برای آنها ایجاد شود.

روستایی که درحاشیه نشسته است ودچار بحران شده است اگر بداند وام خوب داده می شود اشتغال ایجاد شده است این افراد حاضر به برگشت هستند.

رضوی گفت: درد آقای عزیزی مثل اینکه زیاد است چون اجازه به صحبت به ما را نمی داد. من 31  استان کشور را سرکشی کرده ام و با فرمانداران آن صحبت کردم .

عزیزی؛ این مطلب را رد می کند و می گوید :که اگر سرکشی به روستا ها کردی پس چرا کسی خبر دار نشد ه است.

رضوی گفت: من درتمام سفر های رئیس جمهور کشور بجز سفرهای شخصی خودم رفته ام .من 320 روستا نائین را می شناسم.

شما می توانیدکل بحث را اینجا بخوانید


مؤذّن پیر

نوشته: نسل سومی

اسماعیل نقوی مردی زحمتکش ، کشاورزی فعّال ،و انسانی مومن و معتقد که تا آنجا که به یاد می آورم کوشش نمود تا آنجا که توان داردروزی سه بار بر بلندی بایستد و اذان بگوید و سالها اذان را در آشتیان بر بام منزل برپا دارد
او نیز از افراد زحمتکشی است که توسط رحمتعلی عمادی از گود جگارگ به چوپانان برای امور کشاورزی کوچ کرد و به آشتیان رفت و مدت 50 سال در آشتیان کشاورزی کرد و موفق شد چند حبه از املاک آشتیان رابخرد و تا روزی که می توانست بیل بدست بگیرد کار کند اما کهولت او را مجبور کرد که آخرین نفراتی باشد که آشتیان را ترک کرد و املاکش را فروخت و در چوپانان ساکن گردید
یادی از مرحوم عمادی کردم که جا دارد شرح حالی از این بزرگ مرد نیز در تاریخ چوپانان ثبت گرددو برای اینکار باید فرزندان و نوه های آن مرحوم در این زمینه همت نمایند.
مرحوم رحمتعلی عمادی در انتخاب نیروی کار مهارت خاصی داشتند او معمولاٌ انسانهای زحمتکش ، مؤمن، وقانع را برای کشاورزی خود انتخاب می کرد نمونه بارز آن استاد قربانعلی سعادت بود که سالها کارهای کشاورزی او را انجام می داد که اگر جناب مهندس سعادت و فرزندان آن بزرگواران شرح حال و تصویر پدر بزرگوار و عموهایشان را برای انتشار مهیا سازند جای تشکر فراوان دارد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد