چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی
چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی

چهارمین کتاب آشنایی با زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی : پناهگاه حیات وحش عباس آباد

چهارشنبه 19 مرداد 1390

عباس آباد نام چهارمین کتاب آشنایی با زیستگاههای یوزپلنگ آسیایی می‌باشد که توسط «اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین» تهیه گردیده و با همکاری و پشتیبانی «اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان» و «دفتر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ و زیست بومهای مرتبط با آن» در حال انتشار می‌باشد. نویسندگی این اثر را حسین اکبری و مهدی جلالپور به عهده داشته‌اند و با شمارگان 2000 نسخه منشر می‌شود .
در این کتاب ویژگیهای شاخص و منحصر بفرد «پناهگاه حیات وحش عباس آباد» و ارزشها و ظرفیتهای این زیست بوم کم نظیر که دارای اعتبار ملی و بین المللی بوده ارائه شده است و قرار است به منظور افزایش دانش همگانی زیست محیطی و ارتقاء فرهنگ مشارکت عمومی که رکن اصلی حفاظت و بهسازی عرصه‌های زیست محیطی بوده در میان مردم منتشر شود. 
پیش از این نیز کتابهای معرفی مناطق توران، نایبندان طبس، و پارک ملی کویر از سوی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و ادارات کل استانهای مربوطه منتشر شده است. پناهگاه حیات وحش عباس آباد با حدود 400 هزار هکتار وسعت و سیمای کوهستانی صخره‌ای، تپه ماهوری، دشتی، رودخانه‌ای، سیلابی و ماسه‌ای دارای تنوع زیستی فوق العاده شامل 42 گونه پستاندار، 85 گونه پرنده بومی، 175 گونه پرنده مهاجر، 32 گونه خزنده و انواع بندپایان می‌باشد.





(11) نظرات
  موضوع:  نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 19 مرداد 1390 ساعت 11:29 ق.ظ
نویسنده: مهدی جلالپور

اطهری - قهرمان کشتی (عکس سال ۱۳۴۲)

پنجشنبه 13 مرداد 1390

آقای مرتضی اطهری فرزند مرحوم سید محمد چند عکس برای ما ارسال کرده اند که مضمون آن ها مدال آوری مرحوم پدرشان در مسابقات کشتی ایران در سال 1342 و قهرمانی استان در سال 1343 می باشد. همچنین دو عکس دیگر هم از طرف ایشان به دست ما رسیده که یادآور زمانهای قدیم می باشد. که از نظر ما دیدن آنها خالی از لطف نیست. 
ادامه مطلب ...

کبودان


قضاوت با شما
شنبه 8 مرداد 1390

تصویر برج کبودان پس از بازسازی باصطلاح سنتی توسط افراد محلی.؟!!!!(طرح من درآوردی)



برج کبودان قبل از بازسازی در دوران تاریخی گذشتگان.

عکس اول توسط صمیمی جمعه 90/5/7 کبودان
(19) نظرات
  موضوع: گردشگری ،  نوشته شده در تاریخ شنبه 8 مرداد 1390 ساعت 10:37 ق.ظ
نویسنده: غلامعلی صمیمی
تصویر استخر کبودان :دیروز جمعه 90/5/7.
خشکسالی تاثیر زیادی بر محیط زیست اطراف گذاشته بطوریکه اکثر چشمه سارهای خودجوش در منطقه  یاخشک شده اند ویا کم شده اند وباعث مهاجرت گونه های جانوری از منطقه شده.البته به نظر میرسد در کبودان اب کمتر شده.
(4) نظرات
  موضوع: محیط زیست ،  نوشته شده در تاریخ شنبه 8 مرداد 1390 ساعت 10:13 ق.ظ
نویسنده: غلامعلی صمیمی

خاطرات آقای علیرضا علی بمانی - قسمت چهارم


با عرض سلام خدمت شما اهالی محترم چوپانان
از این پس با درج ماهانه خاطرات شما دوستان عزیز در خدمتتان هستیم.امید که مورد پسندتان واقع شود.

« تحصیل علم »

   از کودکی علاقه ی زیادی داشتم که به مدرسه بروم. هنوز به سن هفت سالگی که سن قانونی برای رفتن به دبستان بود نرسیده بودم.دبستان ستوده چوپانان، تنها دبستان پسرانه چوپانان بود.
   وقتی معلمان و مدیر آن زمان علاقه ی مرا به درس و مدرسه مشاهده کردند، اجازه دادند به صورت مستمع آزاد به مدرسه بروم. اما موقعی که رییس فرهنگ می آمد، مرا بیرون می کردند. برای همین روز هایی که بازرس یا رییس فرهنگ از نایین می آمدند، من کیف جلی خود را که از پارچه های دولتی ( پارچه هایی که برای لباس کار به کارگران معدن نخلک می دادند. ) ساخته شده بود، به دوش کشیده و گریه کنان از مدرسه بیرون می آمدم.و پشت دیوار کشیک می کشیدم تا ببینم چه وقت آقایان می روند تا باز به مدرسه بروم.

   یاد مدیران و مربیان و معلمان آن زمان به خیر. بزرگانی چون : « آقای علی هنری – آقای نقیب زاده – آقای میرزابیگی – آقای سعادتی و... . » که نمی دانم کدام در قید حیات هستند و کدام به رحمت خدا پیوسته اند.یادشان گرامی باد.

»شما دوستان عزیز هم می توانید با ارسال خاطرات خود ما را یاری کنید«

(2) نظرات
  موضوع: مقاله و شعر ،  نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 5 مرداد 1390 ساعت 10:17 ق.ظ
نویسنده: مصطفی مراد

بررسی کاستی ها 1


بررسی کاستی ها 1
سه شنبه 4 مرداد 1390

( ضعف در سیستم بهداشتی روستا )

یکی از مشکلاتی که متأسفانه هم اکنون در بهشت سجاد وجود دارد نبود سیستم بهداشتی می باشد که ما همچنین این ضعف را در خیابان ها و کوچه های روستا نیز شاهد هستیم. حداقل کاری را که می توان برای بر طرف ساختن این مشکل انجام داد نصب سطل های زباله در نواحی مختلف روستا مانند خیابان ها و مزار می باشد.
همانطور که می دانید در ایام عید نوروز و محرم و غیره جمعیت بسیار زیادی از نقاط مختلف کشور به چوپانان می آیند که در این مواقع این مشکل تشدید خواهد شد. پس از مسولان خواهشمندیم برای زیباتر جلوه دادن روستا در نظر اهالی و مسافران، نسبت به این موارد اقدام نمایند. باتشکر

(9) نظرات
  موضوع: عمومی ،  نوشته شده در تاریخ سه شنبه 4 مرداد 1390 ساعت 08:00 ق.ظ
نویسنده: مصطفی مراد

افتتاح ایستگاه خودکار هواشناسی شهرستان خوروبیابانک



 
تاریخ : سه شنبه 4 مرداد1390

اولین ایستگاه خودکار هواشناسی شهرستان خوروبیابانک با حضور مدیر کل و جمعی ازمسئولین هواشناسی اصفهان وبا حضور مسئولین ادارات و ارگانهای شهرستان خوروبیابانک در اداره هواشناسی خور افتتاح گردید.

 این مراسم در ساعت 9.30 روز یکشنبه 2/5/90 با تلاوت آیاتی از قران مجید آغاز شد سپس آقای فیروزی مسئول اداره هواشناسی خورضمن تشکر از حضور مدعوین گزارشی از تاریخچه هواشناسی در شهرستان را بیان کردند.

در ادامه آقای مهندس قطره سامانی مدیر کل هواشناسی استان مطالبی در خصوص ایستگاه خودکار و خدمات هواشناسی  در جامعه  و همچنین  آلاینده های  جوی و  تشعشعات  خورشیدی  وخشکسالی و راهکارهای مقابله با آن به خصوص که شهرستان خورو بیابانک خشکترین نقطه استان می باشد را بیان کردند.در پایان آقای فیروزی معاون فرماندار مطالبی را بیان کردند.

ایستگاه  خودکار هواشناسی خور  قادر است  اکثر  پارامترهای  جوی  شامل : دما ، رطوبت ، سمت و سرعت باد ، فشار هوا، تبخیر،باران، تابش  کل خورشید ، و ......... بطور آنلاین  اندازه گیری کند.

 ضمناً تمام این اطلاعات از طریق سایت اداره هواشناسی خور قابل دسترسی است.

 آدرس اینترنیتی سایت اداره هواشناسی خوروبیابانک : www.khoormet.ir

 خبراز:واحدمرکزی خبر اصفهان، پیام خور

(0) نظرات
  موضوع: خبرهای منطقه ،  نوشته شده در تاریخ سه شنبه 4 مرداد 1390 ساعت 08:20 ب.ظ
نویسنده: غلامعلی صمیمی

محیط زیست - نبود انگیزه یا نابودی انگیزه؟


قابل توجه مدیران ارشد محیط زیست:
از اینکه در تنظیم لایحه حق‌الکشف به مردم هم بها داده‌اید از شما سپاسگزاریم. بی‌گمان اگر مردم محلی، منطقه را متعلق به خودشان بدانند با جان و دل برای حفاظت از آن خواهند کوشید و اگر به این موضوع بی‌توجهی شود حق‌الکشف هم اثری در جوامع محلی کوچک که منطقه و متخلفان آنرا چون کف دست می‌شناسند، نخواهد داشت.
حال که در پی یافتن راهی برای همگامی مردم هستید بهتر است عوامل مهمتر را نیز در نظر بگیرید. مثلاً به نظر شما اگر مردم حس کنند به آنان بی‌توجهی می‌شود و تمام زحماتشان برای حفظ تنوع زیستی، فقط برای مطرح شدن فلان مدیر، بهره‌برداری می‌شود و حتی نام منطقه را نیز به نفع خود بطور غیر قانونی در رسانه‌ها عوض می‌کنند حق‌الکشف چقدر می‌تواند موجب همراهی و همدلی مردم شود؟
این موضوع چیزی نیست که بتوان بعداً به آن پرداخت. چرا که وقتی یک گونه زیستی نابود شد ذخیره ژنتیک آن برای ابد از بین رفته است و هزارها میلیارد هم هزینه کنیم بازگشتی در کار نخواهد بود.

عکسها برگرفته از choopanan.ir (با اندکی ویرایش)


(8) نظرات
  موضوع: محیط زیست ،  نوشته شده در تاریخ یکشنبه 2 مرداد 1390 ساعت 03:41 ق.ظ
نویسنده: سعید مالکی

فیلم از توفان بیستم فروردین ۱۳۹۰ در چوپانان



فیلم ارسال شده توسط آقای حسن نظرنژاد
(3) نظرات
  موضوع: حوادث ،  نوشته شده در تاریخ شنبه 1 مرداد 1390 ساعت 04:07 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی