چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی
چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی

متن سخنرانی استاد افضل برای رونمایی از کتاب «چوپانان، نگین کویر»

متن سخنان استاد مهدی افضل
در مراسم افتتاحیه نمایشگاه و رونمایی از کتاب «چوپانان، نگین کویر»
سلام علیکم؛
با نام و یاد خداوند تبارک و تعالی و سلام و درود بر شما که بر ما منت گذاشتید و خیر مقدم و خسته نباشید خدمت میهمانان عالیقدر و گرامی.
امیدوارم این کتاب شایسته نام بزرگش باشد و مورد اقبال مردم بزرگ چوپانان قرار بگیرد، چرا که رایحه لطف خوانندگان است که یک اثر را ارزشمند جلوه داده و به آ ن بها میدهد و الّا مشتی لغت است در زنجیره واژه‌ها.
برای تالیف این کتاب قریب دو سال تحقیق کردم و سعی کردم بگونه‌ای بنویسم که عوام بفهمند و خواص بپسندند و در عین حال هویت دردانه‌ای که اینهمه به آن می نازیم مستند شود آنچنان که شایسته مردم بزرگ چوپانان باشد.
مردمی که من از آن‌ها یاد کردم مردانی برجسته و زنانی شایسته بودند. دانایانی توانمند و پارسایانی خردمند، در گفتار صادق و در اعمال کامل بودند. ارباب، رعیت، فقیر و غنی هم نداشتند در وجود هر کدام از مردانشان دهها مرد خلاصه شده بود و زنانشان بگونه‌ای دیگر آنچنان از عهده کارهای دشوار برمی‌آمدند که از عهده یک مرد فهمیده و استخواندار برنمی‌آمد. آنها زیبایی زندگی را در جوهر کار جستجو می‌کردند و در عرق سوزان تلاششان استحمام می‌شدند و اینگونه، مرا شیفته خود کردند. 
از عمر صد و چهارده ساله چوپانان هشتاد سال آ‌ن را نوشتم، یعنی تاریخ قبل از انقلا‌بش را؛ بخش بعد از انقلابش قلمی جوان‌تر می‌جوید. کمترین انتظارم این است که همه این کتاب را بخوانید و به نیاکان غرورآفرین‌تان ببالید چون من به ریز و درشتشان نازیدم.
اگر قبول داشته باشیم که سخن دل به دل می‌نشیند، این دل نوشته جای خود را در دلها باز خواهد کرد و به شما اطمینان می‌دهم که هیچگاه از مطالعه این کتاب پشیمان نخواهید شد؛ اگر چه ممکن است آب زلالی چشمانتان را تر کند که آن هم نشان از سرور دارد نه سوک.
استدعا دارم در دسترس سالمندان قرار بگیرد نوه ها برای پدر و مادر بزرگها بخوانند چون برای آنان ملموس‌تر است و حظ بیشتری می‌برند، چرا که آن‌ها در می‌یابند که تلاششا ن در جایی ثبت شده و از زندگی سرشار ازافتخارشان تقدیر گردیده است. آنها در می‌یابند که عمرشان به هدر نرفته و اینگونه احساس خوبی به آنها دست خواهد داد.
در پایان کتاب، شجره‌نامه مردم چوپانان را ضمیمه کردم تا هیچکس از قلم نیفتد، زیرا ارادتم به همه یکسان است و چون ناگزیرم از خطا، با عرض پوزش، چنانچه فامیلی نه از دل که از قلم افتاده باشد یا وصلت به غیر از فامیلهای چوپانان انجام گرفته باشد، صفحه‌ای اضافه در نظر گرفته شده است فقط زحمت تحریرش را باید خودتان بکشید.
لطفا عذر مرا در تصدیع این چند دقیقه بپذیرید. منهم با کمال میل، نقد و نظر، انتقاد و پیشنهاد شما را می‌پذیرم.
متشکرم.
(22) نظرات
  موضوع: مقاله و شعر ،  نوشته شده در تاریخ سه شنبه 5 اردیبهشت 1391 ساعت 08:02 ق.ظ
نویسنده: سعید مالکی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد