ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
وبلاگ چوپونون هفته سوم دی 1391
نوشته شده توسط: ذبیح نوع مطلب :عکس و فیلم چوپونونی ،
اساس موسیقی سنتی بر صوت استوار است. سرایندگان نقشی اساسی را دارا میباشند: او تصمیم میگیرد چه حالتی جهت ابراز مناسب بوده و اینکه چه دستگاهی مرتبط به آن است. در خیلی از موارد، سراینده مسئولیت انتخاب شعری که باید با آواز خوانده شود را نیز برعهده دارد. چنانچه برنامه نیاز به یک خواننده داشته باشد، خواننده باید با حداقل یک آلت بادی یا سیمی و حداقل یک نوع آلت ضربی همراهی گردد. البته میتوان یک مجموعه از آلات موسیقی را یکجا داشت ولی سراینده اصلی نقش خود را ابقاء نماید. زمانی لازم بود که نوازندگان خواننده را با نواختن چندین قطعه بصورت تکی همراهی کنند. بصورت سنتی، موسیقی در حال نشسته و در محلهای مزین شده به پشتی و گلیم نواخته میگردید. گاهی در این محلها شمع روشن میکردند. گروه نوازندگان و سراینده نوع دستگاه و اینکه کدام گوشهها اجرا شوند را با توجه به شرایط زمانی و مکانی، مشخص مینمودند.
http://www.flashkhor.com/forum/showthread.php?tid=21767
نمی دانم چرا مردم ما اهل موسیقی نبوده اند و چرا موسیقی نه تنها در روستای ما رشدی نداشته بلکه موسیقی در خور و جندق و انارک نیز ماجرایش شباهت زیادی به موسیقی چوپانان داشته است .
در این مقاله من چند هدف را دنبال می کنم که برای پاسخگویی به آنها نیاز به مطالعه بیشتر دارم و منتظردیدگاههای صاحبنظران هستم
1- چرا موسیقی در چوپانان رشد جندانی نداشته است.
2- در چه زمینه هایی از موسیقی در چوپانان استفاده می شده است
3- چه کسانی در موسیقی چوپانان نقش داشته اند .
4-سرایند گان موسیقی کلامی در چوپانان چه کسانی بوده اند
5- چه آلات موسیقی در چوپانان مورد استفاده بوده است .
6- این نوشته زمینه ای برای تحقیق بیشتر در این مطلب باشد
موسیقی محلی چوپانان صرفا در مراسم جشن عروسی مورد استفاده قرار می گرفته و تنها آلت موسیقی که در این مراسم مورد استفاده بوده داریه بوده که یک ساز ضزبی و شاید یکی از قدیمی ترین سازهای ساخته بشری باشد .در چوپانان استفاده از بقیه سازهای معمول مثل تنبک و سرنا نیز رواج نداشته و کسی با نواختن آنها آشنایی نداشته است .ومااز موسیقی کلامی حداکثر استفاده را داشته ایم
ویژگی موسیقی چوپانان این بود که هنگام نواختن داریه حتما مردان به رقص و پایکوبی می پرداختند و بعضی از خوانند گان در هنگام رقص ترانه خود را اجرا می کردند . بعضی اوقات نیز نوارندگان داریه خود به خواندن ترانه هایی اقدام می کردند . در مجالس عروسی زنانه بیشر با زدن لگن آهنگ رقص با ریتمی تند ایجاد می شده است. و گاها نیز بعضی خانم اقدام به نواختن داریه می کردند .
چه داریه توسط مردان نواخته می شده و چه داریه توسط زنان نواخته می شد همیشه نواختن آن دارای یک ریتم بود و من هیچوقت غیر از آن یک ریتم را از نوازندگان داریه نشنیده ام.
بیشتر اشعار ترانه های مورد استفاده دوبیتی بود که در اصطلاح چوپانانی ها آنرا چاربیتی می گفتند . بعضی از این دوبیتی ها همان دوبیتی هایی بود که در اکثر نقاط ایران مورد استفاده قرار می گرفت اما تعداد دوبیتی که حال و هوای فرهنگ مردم چوپانان را داشته توسط مردم عادی و بیشتر خوانندگان موسیقی سروده شده بود و یا به کمک یکدیگر ابیات را سروده بودند.
ترانه هایی که بیشتر در مراسم عروسی شهرت داشت به شرح زیر است :
ترانه حنا بندان
ترانه خنچه بران
ترانه کاسه می شکنم
ترانه عروس کشان
و گاها ترانه های محلی از سایر نقاط ایران
مردان موسیقی در چوپانان
منبع عکسhttp://www.myheritage.ir
من فکر می کنم که باید علی اصغر کلانتری و میرگل کلانتری و غضنفر کلانتری را از پیشگامان موسیقی چوپانان بدانیم اصولا موسیقی در چوپانان اختصاص به فامیل بزرگ کلانتری داشت که از مهاجران اولیه چوپانان هستندو از خور به چوپانان هجرت کرده اند و به احتمال زیاد موسیقی چوپانان تحت تاثیر موسیقی در خور است .انارکی های مهاجر اصولا هیچکدام اهل موسیقی و رقص و آواز نبوده اند . فکر می کنم میرگل می تواند اطلاعات خوبی را در اختیار محققین قرار دهد
مجالس عروسی در چوپانان شاید نیم قرن با نوای موسیقی این بزرگواران به پا داشته شده و تعداد از فرزندانشان نیز در این زمینه درسشان را از بزرگانشان آموخته اند .
در نوشتن این مقاله این سوال برایم مطرح شد که واقعا چرا رشد موسیقی در چوپانان حالت رکود داشته و ما در این زمینه رشدی نداشته ایم .
انا لله و انا الیه راجعون
صبح امروز خانم حمیده سلمان به دیار باقی شتافت
مرحومه سلمان صبح امروز در سن 91 سالگی بعلت کهولت سن در خور درگذشت
مرحومه سلمان فردا صبح در مزار خور به خاک سپرده میشود
این فقدان را به خونوادۀ سلمان و خانلری بویژه دوستای داغدارم مسلم، محمود، مجتبی و عباس خانلری تسلیت مگم
ما را تو غم خودتون شریک بدونت و خدا صبر بده
روحش شادش