چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی
چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی

خروجی چوپانان آباد در بلگ اسکای اردیبهشت 92

خروجی چوپانان آباد در بلگ اسکای اردیبهشت 92

در گیری شیخ و سرکار استوار

جمعه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 13:58  


در گیری شیخ و سرکار استوار


                                        

نوشته : نسل سومی

دهه پنجاه خصوصاً از سالهای 50 تا 56 تحّولی در ژاندارمری چوپانان اتّفاق می افتد . تقریباً از زمان تاسیس ژاندارمری چوپانان منرل دوم کبلا شیر محمد در اجاره ژاندارمری بود و چون زمین افتاده بزرگی در مقابل ژاندارمری بود و تنها همسایه پاسگاه نیز محمد اصغر پاسیار بود که خود زمانی فرمانده پاسگاه بود و بعد هم بازنشسته ژاندارمری بود ماموران ژاندارمری به راحتی با آقای پاسیار کنار می آمدند و مشکلی وجود نداشت اما چون محمد جعفر بلوچی قصد هجرت از چوپانان کرد و منزلش خالی شد رئیس پاسگاه مکان ژاندارمری را تغییر داد و به وسط آبادی آمد و این منزل را اجاره کرد حسن منزل محمدجعفر این بود که نزدیک چشمه آب بود و و زمین افتاده ای نیز در کنار آن بود یعنی مکان فعلی شرکت تعاونی و همسایگانش .
اما این تغییر مکان مورد پسند مردم نبود، زیرا همیشه 5 تا 6 سرباز در کنار جوی آب زیر سایه درخت می نشستند و زن ودختر مردم را در کنار چشمه و جوی آب برانداز می کردند و از این جهت بسیاری ناراحت بودند .
یکی از ناراضیان این تغییر مکان مرحوم شیخ مستقیمی بود جون منزل شیخ در کنار زمین افتاده جلو ژاندارمری بود و سرباز ها، این زمین را تبدیل به زمین والیبال کرده بودند و صبح تا شب عدّه ای در این زمین با داد و فریاد زیاد والیبال بازی می کردند . از آنجایی که بین شیخ مستقیمی و فرمانده خوری ژاندرمری خرده دلخوری ایجاد شده بود این دو دائماً به هم، گیر می دادند . یک روز شیخ مستقیمی در میان جمع کسانیکه در کنار سایه نشسته بودند به فرمانده ژاندارمری که استواری از اهالی خور بود گفت: سرکار استوار سربازان شما مخل آسایش من هستند و دائماً وقت و بیوقت با سرو صدای زیاد اینجا بازی می کنند و از همه بدتر اینکه هر وقت توپشان در منزل ما می افتد ملاحظه نکرده که شاید ما خواب باشیم بلافاصله در می زنند و توپشان را طلب می کنند من اگر توپشان در منزلمان بیفتد، توپ را فقط روزی یکبار به آنها پس می دهم . فرمانده ژاندارمری در پاسخ می گوید: که شما وظیفه داری هر وقت توپ سربازها در منزلت افتاد فوری توپ را به آنها بدهید .یکی دونفر هم به او اعتراض می کنند و او روی حرف خودش اصرار می کند .شیخ هم در جواب می گوید حالا که اینجور است توپی را تحویل نمی دهم .
همانروز توپ سرباز ها در منزل شیخ می افتد و او توپ را توقیف می کند و سربازی که به در خانه شیخ می آید با این پاسخ روبرو می شود که توپ در منزل ما نیست .
بعداً رئیس پاسگاه مراجعه می کند و او نیز با همین پاسخ شیخ روبرو می شود. و رئیس پاسگاه می گوید که این مسأله برایت گران تمام می شود .گویا گزارش این واقعه به فرمانده گروهان نائین داده می شود و چند روز بعد فرمانده گروهان نائین به چوپانان برای سرکشی و بررسی این موضوع می آِید،ساعت 2 بعد از ظهر است که فرمانده از خور به چوپانان می آید و استوار فرمانده پاسگاه ،چنان گزارشی از توقیف توپ سربازها می دهد که فرمانده جوان ترک تبار ژاندارمری فکر می کند با یک یاغی گردن کلفت طرف است دستور می دهد که فوری این مرتیکه را به ژاندارمری بیاورید . سربازی به در منرل شیخ می آید و در می زند همسر شیخ به پشت در می آید و سرباز می گوید که شیخ را فرمانده ژاندارمری احضار کرده فوری به پاسگاه بیاید .همسر شیخ می گوید او به مستراح رفته بیرون که آمد اورا به ژاندارمری می فرستم . 
شیخ از جوانی از یک پا شل می شود و 10 سانتی پای چپش کوتاهتر از پای راستش می باشد و زانوی پای چپش خم نمی شود به همین علّت کارهایش را قدری کندتر انجام می دهد و برای راه رفتن هم عصا می زند ،او تا آماده رفتن به ژاندارمری می شود قدری طول می کشد ، و فرمانده این عمل اورا به پای نافرمانی می گذارد و خودش به اتّفاق دو سرباز و فرمانده پاسگاه به در خانه شیخ می آید و با عصبانیت در می زند که مرتیکه مگه با تو نیستم ؟ شیخ لنگان لنگان با عصا جلو او ظاهر می شود و خیلی مؤدبانه اظهار می کند که جناب سروان ببخشید تا من از مستراح بیرون آمدم و لباسم را پوشیدم قدری طولانی شد ، فرمانده ژاندارمری که انتظار دارد که با گردن کلفتی روبرو شود که حالت تهاجمی دارد ناگهان در مقابل خود پیر مرد 80 ساله شلی را می بیند که خیلی مؤدبانه دارد علت تأخیرش را توضیح می دهد، مثل اینکه یک سطل آب سردی به رویش ریخته اند رنگش می پرد، به فرمانده پاسگاه می گوید: آن مرد سرکش این است؟ فرمانده پاسگاه می گوید بله قربان! جناب سروان در جلو شیخ و دو سرباز رو به فرمانده پاسگاه می کند و می گوید: مرتیکه احمق زورت به این پیرمرد رسیده؟ خجالت بکش. سرباز های تو دیگر حق ندارند که مزاحم این پدر شوند و رو به شیخ می کند و می گوید جناب شیخ من معذرت می خواهم اگر این پاسگاه مزاحم شما شد به من بنویسید تا به حسابشان برسم و صورت شیخ را می بوسد و به او کمک می کند که به خانه برگردد .
شیخ در حیاط منزل توپ را به فرمانده می دهد و او را به چای دعوت می کند و به فرمانده می گوید که سربازها می توانند صبح ها و غروب ها که ما استراحت نمی کنیم بازی کنند و فرمانده مجدداً روی او را می بوسد و به پاسگاه می رود و فرمانده پاسگاه را توبیخ می کند وبازی والیبال سرباز ها را منوط به رضایت شیخ مستقیمی می کند.

راوی : ابوالقاسم مستقیمی


del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

حادثه دیگر در جاده چوپانان -انارک

جمعه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 13:57

نایین، اصفهان- فرمانده انتظامی نایین گفت: بر اثر برخورد یک دستگاه تریلی با یک مینی بوس در جاده چوپانان به انارک در شرق این شهرستان، دو نفر کشته و سه تن زخمی شدند.

به گزارش ایرنا، ˈسرهنگ رجبعلی مختاریˈ روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این حادثه صبح امروز در کیلومتر 30 جاده انارک - چوپانان رخ داد و دو خودرو از رو به رو به هم برخورد کردند.

وی افزود: مینی بوس مسافر نداشت و راننده آن در دم جان داد.

وی گفت: در این حادثه راننده تریلی نیز کشته شد و دو زن و یک مرد که سرنشین تریلی بودند مجروح شدند که بلافاصله به درمانگاه انارک انتقال یافتند.

فرمانده انتظامی نایین گفت: علت حادثه در حال بررسی است.

نقل ازhttp://www3.esfahan.irna.ir

del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

گفتگویی با حاج ابوالقاسم زاهدی

جمعه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 13:57

 

گفتگویی با حاج ابوالقاسم زاهدی

Image(339) - حاج ابوالقاسم زاهدى - سایت شجره نامه‌ی ما

حاج ابوالقاسم فرزند حاج محمد زاهدی است ، حاج محمد یکی از بنیانگذاران چوپانان است و حاج ابوالقاسم یکی از مالکین نسل دوم چوپانان است او می گوید که تنها سه نفر از مالکین نسل دوّم چوپانان زنده هستند که هر سه در دوران کهولت به سر می برند این سه نفر عبارتند از حاج محمدعلی بقایی فرزند محمد حاج عبدالله که در اصفهان زندگی می کنند و یکی از دختران حاج محمد باقر امینی که در تهران زندگی می کنند وو خود ایشان که در چوپانان زندگی می نمایند

حاج ابوالقاسم متولد 1291 ه .ش است، او ایّام کودکی را در چوپانان گذرانده و در مکتب ملا سواد آموخته است ایشان در مورد کتابهای درسی آن زمان می گوید که هر کس در خانه هر کتابی داشت به مکتب می آورد و ملّا همان کتاب را به او درس می داد و معمولاً قرآن ، دیوان حافظ و گلستان سعدی آموزش داده می شد و تا حدودی نیز آموزش حساب سیاق تعلیم داده می شد .اما ملا در آموزش درس ریاضی مهارتی نداشت تا اینکه مدتی آمحمد زاهدی که در جوانی فوت کرد از شاهرود به چوپانان می آید و او عدد نویسی و چهار عمل اصلی را در شاهرود آموخته بود و در زمانی که در چوپانان بود این علم را به نوجوانان آن دوره آموزش داد .

از همکلاسی های حاج ابوالقاسم سوال می کنم ایشان می فرمایند که عبدالله بقایی ، عباس عمادی ، محمدعلی بقایی، قدرت پسر ملا ، حسینقلی جلالپور ، محمد صبوحی از همکلاسی های او بوده اند .

حاج ابوالقاسم تا سال 1336 در چوپانان به فعّالیّت های کشاورزی ، شتر داری و گوشفند داری مشغول بوده است تعداد 30 تا 40 شتر داشته و گله ای گوسفند با رحمتعلی عمادی شریک بوده است  اما در سال 36 به علّت اینکه عدّه ای از انارکی ها به گنبد کاووس رفته و در آنجا فعالیت کشاورزی و بازرگانی می نمایند حاج ابوالقاسم هم تصمیم به مهاجرت می گیرد و در گنبد ساکن می شود و حدود 40 سال در گنبد به فعالیت کشاورزی و تجارت پنبه ، گندم و جو مشغول می شود .اما به علّت فوت همسر و کهولت و تحوّلاتی که در گنبد اتفاق می افتد حاج ابوالقاسم به چوپانان مهاجرت کرده و فعالیت خود را روی املاک کشاورزیش در چوپانان متمرکز می نماید و سالی یکی دو بار هم برای مدیریت اموالش در گنبد سرکشی می نماید.

مدیریت قنات چوپانان تا حدود زیادی در خانواده آقای زاهدی به صورت افتخاری انجام گرفته خود مرحوم حاج محمد تا زنده بود این مدیریت را انجام می داد و بقیه مالکان نیز از او حرف شنوی داشتند بعداً نیز مرحوم عبدالرحیم زاهدی به اتفاق مرحوم شیخ مستقیمی این مدیریت را سامان داده اند و چون شیخ مستقیمی زودتر فوت می کند چند سالی تا پایان عمر عبدالرحیم به تنهایی و با همکاری مرحوم ملا حسن مستقیمی این وظیفه را انجام دادند بعد از مرحوم زاهدی چند سالی مرحوم مصطفی مستقیمی عهده دار این وظیفه بودند تا اینکه حاج ابوالقاسم به چوپانان برگشتند و این وظیفه نا نوشته به ایشان منتقل شده است و معمولاً آقای رفیع با همکاری حاج ابوالقاسم تصمیم گیری می کنند و به رتق و فتق امور می پردازند .

حاج ابوالقاسم اکنون که یک قرن زندگی را پشت سر می گذارد هرچند که از نظر جسمی سالم است اما خیلی فرتوت و سالخورده شده است ولی هنوز از حافظه بسیار خوبی برخوردار است و به راحتی می تواند امور را تجزیه و تحلیل کند و دریایی از اطلاعات تاریخی در باره چوپانان است که انسانی محقق را می طلبد تا از وجود ایشان بهره ببرد و اطلاعات ایشان را به رشته تحریر در آورد

ان شاالله خداوند حافظ ایشان باشد.


del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

حادثه رانندگی محور چوپانان،اردکان یک کشته برجا گذاشت

شنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 13:45


حادثه رانندگی محور چوپانان،اردکان یک کشته برجا گذاشت

کد خبر: 80652132 (3304048) | تاریخ خبر: 21/02/1392 | ساعت: 12:45

نایین،اصفهان-فرمانده انتظامی نایین گفت:بر اثر واژگونی یک دستگاه خودروی زانتیا در محور اردکان به چوپانان، یک نفر کشته و یک نفر مجروح شد.

ˈسرهنگ رجبعلی مختاری ˈروز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در این حادثه که بامداد امروز رخ داد راننده خودرو زانتیا مجروح شد و سرنشین آن جان خود را از دست داد.

وی دلیل این حادثه را عدم توانایی راننده ناشی از خستگی وخواب آلودگی اعلام کرد.

نقل از http://www3.esfahan.irna.ir/fa/News/80652132

del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

طرح های توسعه معدن نخلک در دستور کار قرار دارد

شنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 13:44

نماینده مجلس: معدن نخلک قابلیت تبدیل شدن به قطب تولید سرب کشور را دارد

نایین، اصفهان- نماینده مردم نایین و خوروبیابانک گفت: معدن ˈنخلک ˈ می تواند به قطب تولید سرب کشور تبدیل شود.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا،ˈسید حمید رضا طباطبایی ناینیˈ، در مراسم تجلیل از کارگران معدن سرب نخلک اظهار کرد: بازگشایی افق 240 متر و اجرای طرح های توسعه در این معدن در دستور کار قرار دارد و در صورت مساعدت و همکاری مسوولان کشوری و استانی، این معدن می تواند به قطب تولید سرب در کشور تبدیل شود.

در این آیین از 10 نفر از کارگران نمونه معدن سرب نخلک با اهدای جوایزی قدردانی شد.

همچنین قبض هایی برای حمایت از خانواده های بی سرپرست تحت حمایت بهزیستی در این مراسم به فروش رسید و از صندوق مردمی حدود 40 میلیون ریال و از میهمانان ویژه شامل نماینده مجلس، فرماندار و جمعی از مسوولان شهرستان و بزرگان شهر انارک، مبلغ 37 میلیون ریال جمع آوری شد.

در این مراسم برنامه های شعر خوانی، شعبده بازی، بازی سایه ها ، تئاتر و اجرای برنامه طنز و نور افشانی از روی کوه ˈحاج عبد الرحیم ˈبه یاد و خاطره شهدا برگزار شد.

معدن سرب نخلک در 135کیلومتری شمال شرق شهر نایین و در 60 کیلومتری شهر انارک واقع است.

نقل از http://www3.esfahan.irna.ir/fa/News/80649702

del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

کشف هروئین در سه راهی چوپانان

شنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 13:44


بیش از 24 کیلوگرم هرویین و تریاک در جاده های نایین کشف شد

نایین، اصفهان- فرمانده انتظامی نایین از کشف بیش از 24کیلوگرم مواد مخدر در راههای این شهرستان خبر داد.

سرهنگ رجبعلی مختاری روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: ماموران از یک خودرو عبوری در جاده انارک به نایین، مقدار 12 کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک کشف کردند. 

وی افزود: این خودرو از زاهدان عازم تهران بود و دو سرنشین آن دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند. 

وی اضافه کرد: ماموران مستقر در سه راهی چوپانان نیز مقدار 12 کیلو و 100گرم هرویین از جاسازی یک خودرو سواری که از کرمان عازم تهران بود، کشف کردند.

وی افزود: در این رابطه یک مرد و یک زن دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

سه راهی چوپانان در کیلومتر 190 شرق نایین و در مسیر نایین اردکان قرار دارد.

نقل از  http://www3.esfahan.irna.ir/fa/News/80649685

del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

سرقت در چاه خربزه

شنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 13:42


تاسف و تاثر از بیخردی عده‌ای کج اندیش
 به نقل از سایت خبری انارک :با خبر شدیم با کمال تاسف و تاثر کوره ذوب معدن چاه خربزه که از بنا‌های تاریخی منطقه انارک، که از نظر تاریخی و گردشگری جزو سالم‌ترین بنا‌ها در نوع خود بود به علت سودجویی عده‌ای مورد تخریب قرار کرفته و آهن‌آلات آن با هوابرش بریده و به سرقت رفته و مقداری از بنا تخریب گشته که جای بسی تاسف و تاثر دارد.

del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

زلزله در جندق

شنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 13:42

وقوع زلزله در 11شهر کشور

تهران- زمین لرزه هایی از نخستین ساعات صبح امروز - چهارشنبه - تاکنون11شهر کشور را لرزاند که بزرگترین آن 4،1 درمقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) درمنطقه جندق واقع در استان اصفهان بوقوع پیوسته است.

این زمین لرزه ها در نخستین ساعات صبح امروز درشهرهای جندقاصفهان (4،1)، (3،3)، ورزقان آذربایجان شرقی (3،0)، کردکوی گلستان (2،7)،سی سخت کهگیلویه و بویراحمد(2،7)، فاریاب کرمان(2،6)، گرگان گلستان(2،5)، اسدیه خراسان جنوبی(2،3)، کرمانشاه(2،2)، چالان چولان لرستان(1،6) و قوچان خراسان رضوی(1،1) بوقوع پیوست. 

همچنین طی همین مدت جندق اصفهان دو بار لرزید. 

به گزارش مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، بزرگترین زمین لرزه صبح امروز به بزرگی 4،1 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) درجندق اصفهان و کوچکترین زمین لرزه به بزرگی 1،1 در قوچان خراسان رضوی بوقوع پیوسته است. 

این زمین لرزه ها از ساعت 16دقیقه بامداد تا 10:41 دقیقه صبح امروز به وقوع پیوسته است. 

نقل از http://www.irna.ir/fa/News/80648165\\/\

del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم به سود کشاورزان نیست

شنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 13:41
ارسال به دوستان
مدیرعامل خبرگان کشاورزی:
قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم به سود کشاورزان نیست

مدیرعامل خبرگان کشاورزی استان اصفهان گفت: دولت باید فاکتورهایی چون ضریب تورم سالانه، حداقل سود برای کشاورز و قیمت تمام شده را در تعیین قیمت خرید تضمینی در نظر بگیرد، اما قیمت پیشنهادی دولت به سود کشاورز نیست.

خبرگزاری فارس: قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم به سود کشاورزان نیست

اسفندیار امینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر در مناطق گرمسیری گندم‌ها برداشت شده‌اند و واسطه‌ها در این مناطق اقدام به خرید عمده گندم کشاورزان با قیمتی بالا کردند که این گندم‌ها را با کیفیت تولید داخل به خارج از کشور صادر می‌کنند و همین مسئله سبب به وجود آمدن تفاوت قیمت‌ شده است.

وی ادامه داد: کشاورز خرده پا خود امکان صادر کردن محصولش را ندارد و دولت نیز با قیمت بسیار پایینی گندم را از وی خریداری می‌کند، پس تنها گزینه پیش روی کشاورز فروش محصول به واسطه‌ها است و البته واسطه با قیمت بالاتری گندم را از کشاورزان خریداری می‌کند، اما همچنان بیشترین سود به جیب واسطه می‌رود نه کشاورزی که یک سال برای به بار نشستن محصولش تلاش کرده است.

مدیرعامل خبرگان کشاورزی اصفهان تصریح کرد: اگر قرار باشد وضع خرید دولت از کشاورزان به همین منوال باشد و واسطه‌ها حضور پر رنگی در بازار داشته باشند کشاورز نه تنها سود نمی‌کند بلکه ضرر نیز می‌دهد و تنها سود چشمگیری نصیب واسطه می‌شود.

وی افزود: باید هر چیزی در محور قانون قرار بگیرد و دولت موظف باشد برای کنترل اوضاع قبل از زمان کشت، نرخ خرید تضمینی گندم را به کشاورز اعلام کند تا کشاورز حق انتخاب داشته باشد و بتواند برای فروش محصولش تصمیم بگیرد.

امینی اضافه کرد: باید قیمت تمام شده محصول منطقی محاسبه شود، سال گذشته قیمت تمام شده هر کیلو گندم را 740 تومان محاسبه کردیم در صورتی که دولت امسال در ابتدا خرید هر کیلوگرم گندم را 550 تومان اعلام کرد و برای هر کیلوگرم 100 تومان تشویقی در نظر گرفته است در حالی که باید حداقل قیمت خرید گندم از کشاورزان یک هزار و 200 تومان باشد.

وی افزود: ضریب تورم سالانه را دولت باید در نظر بگیرد تا حداقل سود برای کشاورز لحاظ شود و همچنین میانگین تولید منطقه بسیار اهمیت دارد.

مدیرعامل خبرگان کشاورزی اصفهان اضافه کرد: زمانی که کشاورز داخلی بهترین نوع گندم را تولید می‌کند چرا باید این گندم صادر و گندم بی کیفیت و نامرغوب خارجی وارد شود.

نقل از http://farsnews.com/newstext.php?nn=13920216000848


    del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

    روزهای بعد از روز مادر

    شنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 13:40

    روزهای بعد از روز مادر

    و اگر مادرتان فوت کرده برای آمرزش او روزی یکبار سوره فاتحه و اخلاص را قرائت کنید

    نقل از:http://rahe-moshaver.blogfa.com/post-453.aspx

    del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

    برگزاری جشن روز کارگر در انارک

    جمعه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 19:04

    برگزاری جشن روز کارگر در انارک
    پنج شنبه شب در انارک مراسم جشن باشکوهی به بهانه میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)، روز کارگر و بزرگداشت روز معلم در انارک برگزار شد. این جشن که به همت مجتمع معدنی سرب نخلک برگزار شد در میدان 22 بهمن، جنب کوه حاج عبد الرحیم و مقابل رباط انارک برگزار شد. همچنین قبض هایی برای حمایت از بهزیستی و خانواده های بی سرپرست تحت حمایت بهزیستی به فروش رسید. همچنین مردم و مسئولین نیز به این امر خیر کمک شایانی نموده و مبالغی را هدیه نمودند که جمعا در دو صندوق مردم حدود چهار ملیون تومان جمع‌آوری و ردیف vip میهمانان شامل فرماندار، نماینده، و جمعی از بزرگان شهر انارک جمعا مبلغ سه میلیون و هفتصد هزار تومان به این صندوق کمک کردند.
    این جشن 1500 نفر به صورت مهمان شرکت نموده و در پایان با صرف شام از کلیه مهمانان شرکت کننده در این مراسم پذیرایی شد.

    در این مراسم استاد محمد علی ابراهیمی انارکی با خواندن شعر های زیبا زینت بخش این مراسم بودند، این جشن شامل قسمت‌های شاد و متنوع مانند شعبده بازی، بازی سایه‌ها‌، دعوت از هنرمندان موسیقی و خواننده های معتبر کشور، تاتر و اجرای برنامه طنز، مراسم نور افشانی از روی کوه حاج عبد الرحیم به یاد و خاطره شهدا و...بود.

    برندگان این مراسم آقای اسفندیار شفیعی برنده موتورسیکلت به مبلغ 1700000هزار تومان نفر اول و خانم گوهری همسر آقای عرب و سید هاشم موسویان هر کدام برنده یک دستگاه دوچرخه کوهستان به مبلغ1000000 هزار تومان بودند .

    بابت تدارک این جشن از مدیریت و کارکنان مجتمع معدنی سرب نخلک تشکر و قدردانی می‌شود همچنین از تمامی دست اندر کاران و زحمت کشانی که تلاشی شبانه روزی را صرف اجرای درست این کار کردند و تدارکات و پذیرایی و هماهنگی را بر عهده داشتند تشکر می‌کنیم.
    نقل از :http://anaraktapesh.ir/news.php

    del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

    حجت الاسلام سید جعفر موسوی مشهور به سید ریاض

    جمعه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 19:04

     

    ·         حجت الاسلام سید جعفر موسوی مشهور به سید ریاض

    سیدجعفر موسوى, ریاض - سایت شجره نامه‌ی ما

    نویسنده : نسل سومی

    اهالی چوپانان چون تقریبا همگی شیعه اثنی عشری بودند و برای انجام امورات مذهبی  وبیان مسائل دینی و ذکر مصیبت امام  حسین (ع ) و یارانش و ذکر مصیبت فاطمه زهرا سلام الله علیها و شناخت بیشتر دین مبین اسلام و تاریخ آن به مبلغی روحانی نیاز داشتند در صدد بر آمدند که فردی روحانی را ساکن روستا کنندبرای این امر با مشورت هایی که با روحانیان و معتمدین خور و فرخی انجام دادند تصمیم گرفتند سید جعفر را به چوپانان دعوت کنند این بود که مالکان سالیانه ای جهت ایشان در نظر گرفتند و قطعه زمینی را هم برای ساخت منزل به ایشان منتقل کردند و با این توافق سید جعفر به چوپانان هجرت نمودند

    سیدجعفر تنها فرزند ذکور سید اسدالله موسوی خوری بود که در خور در محضر درس ملا ها و روحانیون خوری درس خوانده بود و در خور ملبس به لباس روحانیت گشته بود و سالها با چند شتری که خود و خانواده اش داشتند امورات زندگی را با شتر داری می گذراند تا اینکه به عنوان روحانی چوپانان بر گزیده شد و دیگر تا پایان عمر در امور مذهبی چوپانان ایستاده بود و در امور کفن و دفن مردگان بسیار جدی بود و به خاطر دارم که برای کلیه مردگان چوب هایی از برگه خرمای تازه می برید و آیات و یا شعار های اسلامی و شهادتین را با چاقو بر آن می نگاشت و مطابق سنت پیامبر آنها را با دفن مردگان در خاکشان قرار می داد

    سید جعفر بر تمامی مردگان در چندین دهه نماز خواند و تلقین در بالای قبر آنها قرائت کرد

    او در تمام مدت حضورش در ایام محرم و صفر بر منبر رفت و ذکر مصیبت امام حسین (ع) را خواند

    سید جعفر در ایام فاطمیه سه شب به منبر می رفت او از اجرای نماز جماعت خودداری می کرد و من ندیدم که ایشان غیر از موقع خواندن نماز میت در جای دیگری نماز جماعت بخواند

    با همکاری مالکان چوپانان موفق به گرفتن دفتر ازدواج شد سید جعفر از پذیرفتن دفتر ثبت ازدواج اکراه داشت و حاضر به پذیرفتن چنین امری نبود . سید جعفر سالها پسران و دختران چوپانانی را به عقد هم در آورد و ازدواجشان را ثبت دفتر کرد نمی دانم چرا ولی سید جعفر هیچگاه صیغه عقد را تک نفره اجرا نمی کرد مدتها این صیغه را با همکاری شیخ مستقیمی که یک فرد مکّلا بود می خواند و از زمان ورود سید حسین (سید دلتنگ) شیخ مستقیمی این کار را به ایشان محوّل کرد

    شهرت سید جعفر" ریاض" بود و مردم اورا سید ریاض می گفتند از سید احمد فرزند ایشان چرایی این امر را سوال کردم ایشان فرمودند که مرحوم سید جعفر طبع شاعرانه داشته و شعر های زیادی سروده است و در اشعار خودرا " ریاض " تخلص کرده است . اما متأسفانه نه خود اشعارش را جمع آوری کرده و نه فرزندانشان به این امر اهتمام نموده اند لذا هیچ اثری از او در زمینه شعر باقی نمانده است.

    از خصوصیات بارز سید ریاض باید به شوخ طبعی ، او حتماً اشاره شود در بالای منبر وقتی از رفتاری انتقاد میکرد بلافاصله می گفت که من این حرفها را برای مردم پشت کوه گفتم و الا شما مردم بسیار خوبی هستید که همه مردم با این تأکید آخر او که بارها در روی منبر تکرار شده بود بلند می خندیدند. سید ریاض انسانی بسیار قانع و چشم و دل سیر بود و برای مال دنیا اصلا حرص نمی خورد . اهل کار هم بود و من بارها در دشت چوپانان او را دیده بودم که بدون عبا و عمامه بالای درخت خرمایی است و درخت را هرس می کند و در دوران بچگی این سوال برایم مطرح شده بود که مگر می شود سید ریاض عمامه نداشته باشد و بالای درخت هم برود؟

    سید ریاض در ازدواج اوّل با مرگ همسر و یک فرزند کوچک تنها می ماند تا اینکه بعد از مدتی با ساره خاتون از اهالی اردیب مجددا ازدواج می کند و هنگام مهاجرت به چوپانان همسر دوم ایشان، او را همراهی می کند که نتیجه ازدواج دوم هم 4 فرزند برومند است که اهالی انها را کاملا می شناسند

    بالاخره در روز 55/10/14 در سن 63 سالگی سید جعفر دعوت حق را لبیک می گوید چند روز قبل در کنار جوی آب هنگامی که عدّه ای با هم صحبت می کنند به علت نا مشخصی ناگهان سید جعفر به داخل  جوی آب می افتد و خیس می شود چون روز سردی بوده است تا او به منزل مراجعت می کند سرمای شدیدی می خورد و بیماری او به ذات الریه تبدیل می شود و از این ماجرا به دیار باقی می شتابد ،مردم با حزن و اندوه فراوان جنازه او را به قبرستان چوپانان می برند و در میان پدران و مادران خود او را به خاک می سپارند فکر می کنم که او تنها روحانی دفن شده در مزار چوپانان است،  خداوند او را بیامرزد.

     

    del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

    قنات حجت آباد جریان یافت

    جمعه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 19:02

    قنات حجت آباد جریان یافت


    ذبیح در وبلاگ چوپونون نوشت :خبر مهم دگه اینکه:
    قنات حجت آباد حدود یهفته پیش پاکسازی شد و آبش راه افتاد. ولی آبش کم بود و کارگرا همچنان مشغول لایروبی بودن.
    امروز شنیدم الان دگه آب قنات راه افتاده و زمینای تشنۀ حجت آبادا سیراب موکنه.

    del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

    کشف 9 کیلو و 990گرم تریاک در چوپانان

    یکشنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 08:46


    کشف 9 کیلو و 990گرم تریاک در چوپانان

    پایگاه خبری پلیس روز شنبه به نقل از رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفها ن اعلام کرد:
    با اجرای عملیاتی ویژه توسط ماموران پاسگاه ˈچوپانانˈ ماموران این پاسگاه خودروی پژو 405 حامل مواد مخدر را در سه راهی اردکان شناسایی و با متوقف کردن آن 9 کیلو و 990گرم تریاک را کشف و راننده مجرم را دستگیر کردند .
    منبع خبر : http://www3.esfahan.irna.ir/fa/News/80631421/

    del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

    جدول قیمت تولیدات روستایی تا92/2/5

    یکشنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 08:45


    جدول قیمت ها تا 92/2/5

    منبع http://www.itpnews.com

    چاپ

    محصول

    تاریخ

    حداقل 
    امروز

    حداکثر
    امروز

    میانگین 
    امروز

    میانگین 
    دیروز

    امروز در
    هفته گذشته

    تخم مرغ

    ۹۲-۰۲-۰۴

    23500

    27500

    25625

    25625

    22085

    مرغ زنده

    ۹۲-۰۲-۰۵

    33000

    39000

    36228

    36228

    36153

    مرغ کشتار

    ۹۲-۰۲-۰۵

    46400

    58000

    52250

    52250

    51589

    دام زنده

    ۹۲-۰۲-۰۴

    95000

    115000

    104800

    104800

    104500

    دام کشتار

    ۹۲-۰۲-۰۴

    185000

    240000

    211500

    211500

    214700

    کاه

    ۹۲-۰۲-۰۴

    2400

    3000

    2730

    2730

    2810

    گندم

    ۹۲-۰۲-۰۴

    6800

    7400

    7094

    7094

    7050

    جو

    ۹۲-۰۲-۰۴

    6000

    6700

    6357

    6357

    6190

    یونجه

    ۹۲-۰۲-۰۴

    3900

    4100

    4000

    4000

    5334

    سبوس گندم

    ۹۲-۰۲-۰۴

    5000

    5300

    5172

    5172

    5032

     

    del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

    برگزاری مسابقه شترسواری قهرمانی کشور در خوروبیابانک

    یکشنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 08:44

    مسابقه شترسواری قهرمانی کشور در شرق استان اصفهان برگزار شد

    اصفهان- اولین دوره مسابقات قهرمانی شتر سواری در کویر کشور و سومین دوره استانی به میزبانی شهرستان خوروبیابانک استان اصفهان در روستای توریستی ˈمصرˈ برگزار شد.

    به گزارش ایرنا، رییس هیات ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی استان اصفهان، روز جمعه گفت: در این مسابقه شترسوارانی از استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان، یزد، سمنان و اصفهان مسافتی به طول سه کیلومتر را در کویر پیمودند.

    مهدی اسدی افزود: در این مسابقه شتر سواران استان کرمان عناوین اول و دوم را کسب کردند و شترسوار خور و بیابانکی از استان اصفهان سوم شد. 

    وی ادامه داد: علاوه براهدای تندیس شتر به نفرات اول تا سوم، 10 میلیون ریال به نفر اول، هفت میلیون ریال به نفر دوم و پنج میلیون ریال به نفر سوم جایزه داده شد.

    اسدی اضافه کرد: این مسابقات پیشتر در دو دوره به صورت استانی در روستای گردشگری مصر برگزار شده بود.

    شهرستان کویری خوروبیابانک در 420 کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.

    del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

    قیمت جو در تاریخ ۰۴-۰۲-۹۲ روز چهارشنبه

    پنج‌شنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 19:27


    قیمت جو در تاریخ ۰۴-۰۲-۹۲ روز چهارشنبه

    منبع http://www.itpnews.com/ghymtha/show_detail-1000.aspx?Itemid=403

     
    نوعداخلیهندیمیانگین
    استانحداقلحداکثرحداقلحداکثر
    اصفهان650067006600
    همدان650066006550
    قزوین620063006250
    بندر امام600060506025
    میانگین کل:646760256356
    محصولتاریخحداقل 
    امروز
    حداکثر
    امروز
    میانگین 
    امروز
    میانگین 
    دیروز
    امروز در
    هفته گذشته
    امروز در
    ماه گذشته
    امروز در
    سال گذشته
    امروز در دو
    سال گذشته

    جو

    ۹۲-۰۲-۰۴60006700635763576190645046273823


      del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

      قیمت خرید تضمینی گندم از 650 تومان به 770 تومان افزایش یافت

      پنج‌شنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 19:26


      استاندار خوزستان ورود دلالان عراقی به بازار گندم خوزستان را تکذیب کرد

      » سرویس: استان ها - خوزستان
      42-99.jpg

      استاندار خوزستان، گفت: قیمت خرید تضمینی گندم از 650 تومان به 770 تومان افزایش یافت و مابه‌التفاوت مبلغ گندم خریداری شده از آغاز برداشت تاکنون به حساب کشاورزان پرداخت خواهد شد.

      به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خوزستان، سید جعفر حجازی در جلسه شورای کشاورزی که امروز(پنجم اردیبهشت‌ماه) در محل استانداری برگزار شد، عنوان کرد: فرمانداران و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها باید کشاورزان را به فروش گندم خود به شرکت غله و خدمات بازرگانی تشویق کنند.

      وی ورود دلالان عراقی و پیش خرید گندم خوزستان را تکذیب و بیان کرد: به دلیل عدم وجود مرز آزاد بین ایران و عراق جهت خروج گندم، هیچگونه دلالی اقدامی به خرید گندم از کشاورزان نکرده است.

      استاندار خوزستان افزود: شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کلیه گندم کشاورزان استان را خریداری می‌کند و مازاد بر مصرف را به خارج از استان صادر خواهد کرد.

      حجازی از فرمانداران شهرستان‌ها خواست که بر فروش گندم کشاورزان نظارت بیشتری داشته باشند.

      منبع http://www.isna.ir/fa/news

      del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

      مندلی وبیست تومانی

      پنج‌شنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 09:41


      مندلی وبیست تومانی

      نوشته :نسل سومی

                                                             

      روستای کوچک عباس آباد در دهه 20 و 30 دوران شکوفایی خود را می گذراند و زندگی در این روستای کوچک تنها با فعالیت ساکنانش لذتبخش است چند خانوار پر جمعیتی در این روستای کوچک ساکنند و به کارهای مختلفی از قبیل کشاورزی ، دامداری ، تهیه ذغال چوب ، جمع آوری گیاهان بیابانی ، و شکار مشغولند صبح زود روستا هیجان خاصی دارد زنها سفره هایی پراز نان جو و گاهاً گندم را برای مردانشان می بندند مشکاب  ها پر می شود خرها از طویله بیرون می آیند و هرکس به دنبال مأموریتی رهسپار بیابانهای اطراف می شوند دو نفر برای آماده کردن کوره ذغالی، رهسپار در ه کوه می شوند و دو سه روزی را در کوه اتراق می کنند یک نفر چوپان می شود و گله را به بیابان برای چرا می برد و دو نفر برای سرکشی از تله های کاشته شده در کنار چشمه های کوه، رهسپار می شوند تا اگر شکاری، روزیشان شده آنرا به چنگ آورند و خود و افراد روستا چند وعده ای ،کباب و غذای لذیذ با دوغ تلمی گله اشان رانوش جان کنند آنروز مندلی مأمور می شود که با دو الاغ به بیابان رفته و مقداری هیزم برای سوخت تنور و آشپز خانه بیاورد و در بعد از ظهر هم که سلخ آب پر شده مزارع را آبیاری کند ساعت 7 صبح در روستا چند زن و چند نوجوان در تکاپو هستند و بچه های کوچکتر همه در رختخواب در خواب ناز فرو رفته اند زنها تلم می زنند و کره می گیرند  دیگ کشک پزی را بار گذاشته اند و یکی از انها دانه های جو را با آسیب دستی آرد می کند تا برای نهار و شام نان تازه تهیه کنند . در زیر درخت توت کنار جوی آب جلو خانه حاج حسین نیز فرشی گسترده اند و سماور ذغالی جوش و خروش دارد تا هر کس که از خواب بر می خیزد با خوردن استکانی چای و تکه نانی، صبحانه صرف کند

      کم کم بچه ها از خواب بر می خیزند و هیاهوی بازی بچه در کنار جوی آب روح تازه‌ایی به روستا می بخشد طفل شیر خواری، از گرسنگی گریه را سر می دهد ،مادرش که پای دیگ کشک است نوجوانی را صدا می کند و ماموریت دیگ کشک را به او می سپارد تا طفل شیرخوارش را آرام کند بعد از نظافت طفل و شیر دادن به او طفل به خواب می رود و مادر اورا در زیر درخت توت در کنار جوی آب در سبدی می خواباند و پارچه ای برای حفاظت از مگسها روی او می اندازد.

      اکنون کم کم به ساعت ده صبح نزدیک می شویم که از دور از طرف چوپانان دو مسافربا الاغی به طرف عباس اّباد در حرکتند، دیده می شوند.  زنها و بچه ها در انتظارند که مسافران هرچه زودتر از راه برسند تا ببینند که در چوپانان چه خبر است و اقوام آنها چطورند هر کسی حدس می زند که این مسافران احتمالاً چه کسانی هستند . زمان آهسته و با سرعت حرکت الاغ به پیش می رود هرچه فاصله مسافران با روستا کمتر می شود ترس و دلهره بیشتری بر زنان حاکم می شود و بچه‌ها، کاملا این ترس را از چهره مادرانشان می خوانند و بازیهای بچگانه اشان تعطیل می شود چون مسافر امنیه دولتی است و لباس نظامی دارد و زنی نیز او را همراهی می کند .بالاخره انتظار ها به سر می رسد مسافر از راه می رسد و با تحکّم خاصی یکی از نوجوانان بزرگتر را صدا می زند وافسار الاغش را به او می دهد و دستور می دهد که الاغش را به طویله ببرد و کاه و یونجه برای الاغ بریزد جوان در حالیکه رنگ از رویش رفته الاغ را به سمت طویله می کشد و مادر بزرگ پیش می آید و به مرد ژاندارم خوش آمد می گوید  ژاندارم و زن همراهش در کنار جوی آب دست و صور ت را می شویند و مرد ژاندارم به سوی سایه درخت توت می رود و وقتی به طفل شیر خوار می رسد با پایش به زیر سبد می زند و بچه را به گوشه‌ای پرت می کند صدای ناله بچه بلند می شود مادرش با ترس  و دلهره به سمت کودکش می دود بچه های دیگر که این صحنه را می بینند به گریه می زنند مادر بزرگ به یکی از زنها می گوید که بچه ها را با خودش به داخل خانه ببرد ، مرد ژاندارم دستور می دهد که فوری جای اورا در زیر درخت توت درست کنند و برایش چای‌و صبحانه بیاورند بعد مادر بزرگ را صدا می زند و با تحکّم به او دستور می دهد که یکی از اتاقهای خوب ده را برای او و زن همراهش آماده کنند تا او در آنجا استرحت کند و برای ظهر آنها هم آبگوشت بپزند  مادر بزرگ می گوید که گوشت ندارند و مردانش به کوه رفته اند تا اگر شکاری گرفتند بتوانند آبگوشتی تهیه کنند و فقط تخم مرغ و ماست با نان جو دارند مرد ژاندارم چشمش به خروسی می افتد که درکنار جوی آب از مرغهای عباس آباد سر پرستی می کند فوری به دنبال خروس بیچاره می افتد  و خروس را به چنگ می آورد جنجالی در بین مرغها برپا می شود صدای اعتراض مرغها تا دهانه گراز می پیچد خروس بینوا در مقابل چشمان مرغها و زنهای روستا سربریده می شود و دستور ژاندارم که همین خروس را برای ظهرمان آبگوشت کنید.

      کلیه زنها در ارائه خدمت به مرد ژاندارم بسیج می شوند بعد از تناول چند استکان چای و نان تازه جو و چند عدد نیمرو و ماست تازه ،مرد ژاندارم به همراه زن همراهش رهسپار اتاق مهمانخانه مادر بزرگ می شود و درب مهمانخانه بسته می گردد  دلهره بر روستا حاکم است مادر بزرگ در بین زنها دعا می کند که خدا کند بخیر بگذرد مادر بزرگ به زنها می گوید که زن همراهش را می شناسد او زن فاسدِ است که هر روز در صیغه مردی می باشد. خروس سربریده بداخل دیگ می رود و آتش هیزم دود می کند و قلیف مرغ قل وقل می جوشد دهان همه زنها و بچه‌ها با بوی آبگوشت مرغ وسوسه می شود و به آب می افتد از اذان ظهر گذشته است مندلی با بار هیزم از راه می رسد اما وضعیت روستا را عادی نمی بیند از مادرش سؤال می کند که چه خبر است؟ مندلی در حال پیاده کردن هیزمهاست و مادر آهسته آهسته ماجرا را نقل می کند و زنها و بچه ها نیز در دور آنها ایستاده اند و منتظر عکس العمل مندلی هستند مندلی در تائید سخنان مادرش چند بار می گوید ای قرمساق و مادر بقیه ماجرا رانقل می کند ،مندلی می پرسد که حالا این قرمساق کجاست و مادر می گوید که او در مهمانخانه ساعتی است که کپه مرگش را گذشته است. مندلی می گوید: خروس ما را بخورد، کوفت بخورد.

       چوبدستی خودش را که از چوب بادام کوهی به کلفتی مچ دست یک انسان است را بر می دارد و به سمت مهمانخانه می رود پشت در مهمانخانه باچوب محکم به در می زند که آی قرمساق مگر اینجا فاحشه خانه است زود بیا بیرون و مرد ژاندارم بعد از مدتی با رنگ پریده در را می گشاید اولین ضربه با چماق به صورت ماهرانه ای به در کون ژاندارم نواخته می شود ضربه دوم با مشت به پست گردن او زده می شود و مردک سکندری خورده و با صورت بروی زمین می افتد مندلی چند چوب جانانه نثار او می کند مادر مندلی در جلو او قرار می گیرد و مانع زدن بیشتر او می شود مرد ژاندارم به غلط کردم می افتد زن هرزه در جلو در، مثل زردچوبه رنگش پریده است، مندلی دست های ژاندارم را با طناب می بندد و او را به سمت طویله خرها می راند و مرد ژاندارم و خرش را در طویله بازداشت می کند سپس مندلی به کنار جوی آب می آیدسر صورت را می شوید و در زیر سایه درخت می نشیند استکانی چای برای مندلی مهیّا می شود مادر رو به مندلی می کند و می گوید عاقبت چه می شود اکنون مندلی از جوش پائین آمده رو به مادر می کند و می گوید: که آنچه خدا بخواهد همان می شود . مندلی می گوید که همه بچه و زنها جمع شوند با آنها صحبت دارد مرد ژاندارم از داخل طویله التماس می کند "مندلی غلط کردم،نفهمیدم ،مرا ببخش، همین الان می روم، مرا آزاد کن "

      زن هرزه به نزد مندلی می آِید و گریه و زاری می کند و می گوید او را ببخشد مندلی رو به زنها و بچه ها می کند و می گوید که این ژاندارم و این زن به عباس آباد آمده اند و صبحانه و نهار خورده اند و ما از آنها پذیرایی کرده ایم و سپس از عباس آباد رفته اند اگر کسی برای باز رسی آمد همه باید همین سخن را بگوئید و زنها و بچه حرفهای مندلی را تائید می کنند، مندلی در طویل را باز می کند خر ژاندارم و خودش را بیرون می آورد و باز زن همراهش آنها را راهی چوپانان می نمایند .

      سیاهی آنها کم کم محو می شود قلیف خروس خوب جوشیده سفره گسترده می شود و همه اهالی ده کاسه ای آّب خروس و گوشت خروس نصیبشان می شود  خروس کوچکتری در میان گله مرغان تاجگذاری می کند در جلو مندلی در کنار جوی آّب قوقولی قو قو می خواند  مندلی به خروس رئیس شده، می نگرد لب خندی برلب او می نشیند.

      یکماه بعد مندلی در چوپانان برای خرید ارزاق و فروش محصولات روستایش آمده اما ژاندارمری او را دستگیر می کند، چند ساعتی مندلی در ژاندارمری است بزرگان فامیل و بزرگان ده، ریش سفیدی می کنند مندلی بیست تومان جریمه به رئیس پاسگاه رشوه می دهد و رئیس پاسگاه به آن ژاندارم کتک خورده می گوید که مدرکی وجود ندارد که مندلی شمارا کتک زده است غائله ختم به خیر می شود،  مندلی بعد از ظهر در حالیکه بیست تومان کمتر خرید کرده به عباس آباد مراجعت می کند.

      راوی : حاج عباس جلالپور

       

      del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

      اتّحّادسبب مدیریت موفّق در چوپانان قدیم

      سه‌شنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 17:56

       

      اتّحّادسبب مدیریت موفّق در چوپانان قدیم

      نوشته :نسل سومی

      چوپانان بر سر راه کاروان ها و مسافران خور ،جندق مشهد و شاهرود است و هر روز ممکن است که کاروانی یا مسافری از راه برسد و بخواهد شبی را در چوپانان اتراق کند . در های قلعه چوپانان شبها بسته می شود و تا صبح درب قلعه گشوده نمی شود مگر شخص مراجعه کننده از طرف اهالی شناخته شود ، امّا مسافران هم سر پناهی لازم دارند این است که در شورای مالکان چوپانان تصمیم گرفته می شود ساختمانی در کنار قلعه برای مسافران احداث شود و این مکان غریب خانه نامیده می شود مکان غریب خانه در محل اداره پست کنونی ساخته می شود که در قسمت جلو دو اتاق و ایوان ساخته می شود و در قسمت پشت ساختمان طویله برای مکان چارپایان احداث می گردد.و راه پلّه ای نیز برای خوابیدن در ایّام گرم سال در پشت بام احداث می گردد . دو مستراح نیز در فاصله چند متری به ساختمان ساخته می شود و کاروانیان و مسافران در کنار قلعه به راحتی می توانند بار بیندازند و شبی را استراحت کنند.

      امّا بعضی اوقات مسافران مأموران دولتی حکومت هستند و این مأموران را شایسته نیست که به غریب خانه بفرستند  لذا پیش بینی می شود که در داخل قلعه در اتاقی در منازل طبقه اوّل این مسافران اسکان داده شوند و با بودجه میانه چوپانان ،محمد سرکویری از آنها پذیرایی کند و اگر در میان این ماموران رئیس و صاحب منصبی بود اورا یکی از مالکان به طبقه بالا و به اتاق مهمانخانه خود ببرد و از او پذیرایی کند.

      تا اینکه یکروز به قلعه چوپانان ،سه مرد سوارکار با لباس ژاندارمری و سه اسب وارد می شوند دونفر از این سوارکاران سرجوخه و یکی از آنها گروهبانی است که مردم به او صاحب منصب می گفتند، اسب ها به طویله ای برای تیمار سپرده می شوند و دو سرجوخه با راهنمایی محمد سرکویری به مهمانخانه طبقه اول هدایت می شوند و حاج محمد زاهدی نیز گروهبان را با خود به منزل به بالاخانه خودش می برد.و برای نهار ظهر این مهمان ها تدارک دیده می شود بعد از دادن جای به آنها محمد سرکویری کال جوش کشک و نان تازه گندم را در سفره می گذارد و برای سرجوخه های ژاندارم می بردتا چشم این سرجوخه هابه سفره ساده و بی آرایش میزبان می افتد با تحکّم و فحاشی کاسه را به بیرون پرت می کنند و با توهین و یک پس گردنی به محمد سرکویری دستور می دهند که فوراً گوشت و کباب برای انها تهیه نماید چند نفر از جوانان که در حیاط قلعه بودند ناگهان این عتاب و فحاشی سرجوخه ژاندرمری را می بینند و فوری محمد را از ماجرا به کناری می کشند و ژاندارم ها را به اتاق می فرستند تا چاره ای بیندیشند  بعد از اینکه از ماجرا با خبر می شوند محمد را به بالا خانه حاج محمد زاهدی هدایت می کنند تا مشکل را با حاج محمد در میان بگذارد. حاج محمد و صاحب منصب ژاندارمری در اتاق مشغول نوشیدن چای و گرم صحبت هستند که محمد سرکویری با حالتی افروخته در می زند و به اتاق وارد می شود و سر به گوش حاج محمد می گذارد و ماجرا را برای حاج محمد بازگو می کند . حاج محمد به او می گوید که ناراحت نباشد مشکل را حل می کند. در پشت در مهمانخانه 6 تا7 نفر از جوانان غیور گوش به زنگ ایستاده اند .حاج محمد با ادب فراوان به صاحب منصب می گوید که ما در اینجا بهترین خوراکمان کشک است و نان گندم و محمد با این آذوقه برای پذیرایی به نزد نوکران شما رفته امّا ایشان به او فحاشی نموده و و او را کتک زده به بیرون انداخته اند و از او کباب گوسفند خواسته اند هنوز صحبت حاج محمد تمام نمی شود که آن ژاندارم می گوید که بسیار کار خوبی کرده اند و من به آنها چنین دستور داده ام حاج محمد از این پاسخ بر می تابد و به آن ژاندارم در حضور محمد سر کویری می گوید که تو بیجا کرده ای و حرفهای تندی بین آنها رد و بدل می شود و دست به یقه می شوند د راینجاست که در مهمانخانه باز می شود و جوانان غیور روستا وارد اتاق شده ژاندرام را گرفته و به بیرون اتاق هل می دهند و سر و صدای زیادی بر پا می شود و هنگامیکه آن شخص را به طرف پله ها هل می دهند چند پس گردنی نیز به او نواخته می شود که افرادی مثل عبدالرحیم رحیمی ، عبدالرحیم زاهدی ، عبدالله بقایی و غیره این پس گردنی ها را می نوازند سپس در حیاط قلعه آن دو سرجوخه را هم از اتاق بیرون می کشند و هر سه نفر را با هل دادن و نواختن پس گردنی و تیپا به بیرون قلعه می اندازند و درب قلعه را می بندند.

      بعد از گذشت چند مدت صاحب منصب آنها به پشت درب قلعه می آید و اظهار ندامت می کند و از حاج محمد زاهدی تقاضا می کند که اسبهایشان را تحویلشان بدهد . حاج محمد هم می گوید تا اسبهایشان را آماده کنند و با چند قرص نان تحویلشان دهند .

      چون مقصد ژاندرام ها انارک بوده است بلافاصله در شورای ده تصمیم می گیرند که شکوائیه بنویسند و چند نفر از جوانان شکایت را هر چه زودتر به نائین برسانند تا این ژاندارم ها بر علیه آنها اقدامی نکنند . بلافاصله نامه نوشته می شود و به امضا مالکان می رسد و 5 نفر جوانان با سواد و هیکل مند و تیز رو راهی این ماموریت می شوند . عصر گاهی است که در حوض حاج مرحیم جوانان به ژاندارم ها می رسند و ژاندارم ها که احساس می کنند این جوانان قصد شکایت دارند سعی می کنند آنها را از این مسافرت منصرف نمایند امّا این جوانان زیر بار نمی روند و با عجله به سمت انارک می روند . در انارک مطابق دستوری که از بزرگان چوپانان دارند با بزرگان انارک نیز مشکل را مطرح می کنند در مابین این ملاقات فرمانده ژاندرامری انارک به منزل بزرگان انارک می رود و از آنها می خواهد که وساطت کنند و مانع رفتن آنها به نائین شوند و با مشورت هایی که می شود بالاخره غائله ختم به خیر می شود و فردای آنروز آنها به چوپانان بر می گردند اما این مسأله در منطقه خور و بیابانک مانند بمب صدا می کند که چوپانانی ها سه تا ژاندرام را زده اند و از دهشان بیرون کرده اند حتی تا اصفهان و نائین نیز ماجرا گزارش می شود به طوریکه بعداً وقتی واقعیت آشکار می شود رؤسای اصفهان هم حق را به اهالی چوپانان می دهند

      در این ماجرا همه پشتیبان یکدیگرند و منافع جمع برمنفعت فردی ارجحیت دارد و این یکی از رموز موفقیت گذشتگان ماست 

      راویان : با تشکر از حاج ابوالقاسم زاهدی - عباس زاهدی 


      del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

      خدمات دولت در شهرستان خوروبیابانک

      سه‌شنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 17:55

      فرماندار خوروبیابانک: خدمات دولت در این شهرستان ستودنی است

      اصفهان- فرماندار خوروبیابانک گفت: اجرای مصوبات ویژه خوروبیابانک در سفرهای هیات دولت به استان اصفهان روند قابل قبولی دارد و خدمات دولت در شهرستان ستودنی است.

      به گزارش ایرنا،ˈحسن فیروزی ˈ روز دوشنبه با اشاره به پیشرفت 85 درصدی اجرای مصوبات دور اول، دوم و سوم سفر هیات دولت به استان اصفهان برای خوروبیابانک گفت: هماهنگی و تعامل بسیارخوب ادارات و ارگان ها نقش بسزایی درپیشرفت مصوبات داشته است.

      فیروزی افزود: تاکنون از مجموع مصوبات بیش از 85 درصد آن انجام شده که حدود 14 طرح مربوط به دور اول، 10 طرح دور دوم و 13 طرح نیز از مصوبات دور سوم است.

      فرماندار خوروبیابانک احداث ساختمان های بیمارستان 32 تختخوابی، دانشگاه پیام نور، مرکز فنی و حرفه ای، خوابگاه خواهران، سالن های ورزشی شهرهای خور و جندق، سالن های ورزشی روستایی روستاهای مهرجان و چاهملک، مطالعه گازرسانی به شهرستان، چهارخطه شدن محور طریق الرضا(ع)، مطالعه طرح فاضلاب شهری شهرهای خور و جندق را از مهمترین این طرحها بیان کرد.

      وی ایجاد شهرک تخصصی سنگ، مطالعه اجرای خط 230 ولت از زواره به انارک و خوروبیابانک، مطالعه ساخت راه آهن انارک- خور- طبس، احداث راههای جندق به گرمسار، خور به حلوان- عشق آباد و بیاذه به حاجی آباد، احداث مرکز درمان بستر شهر جندق، مطالعه مناطق نمونه گردشگری روستاهای مصر، عروسان و آبگرم

      را از دیگر طرحها بر شمرد.

      فرماندار خوروبیابانک اختصاص دستگاههای خدماتی به دهیاری های شهرستان، تهیه طرح جامع برای شهرهای خور وجندق، مطالعه و تامین زیر ساخت های ناحیه صنعتی شهرخور، ساماندهی گلزارهای شهدا، تامین آمبولانس برای مراکز درمانی شهرستان را از دیگر مصوبات مهم سفرهای دور اول، دوم و سوم هیات دولت به استان اصفهان برای این شهرستان بیان کرد.

      شهرستان خوروبیابانک در 420 کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.

      منبع http://www3.esfahan.irna.ir


      del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

      انتخاب یک شورای هماهنگ و خوب

      سه‌شنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 17:55

      انتخاب یک شورای هماهنگ و خوب 

      طبق گزارش سایت جوپونون جناب آقا ذبیح افراد زیر کاندیدای شورای چوپانان هستند


      1- مسیب کلانتری فرزند عباس حسن 

      2- محمد جلالپور فرزند خسرو محمد یوسف
      3- محمد آزاد فرزند فضل الله
      4- قدمعلی حلوانی فرزند قلی حاجی
      5- حسین خاکسار فرزند خوشحال
      6- مجید جلالپور فرزند اسکندر محسن
      7- محمدعلی جلالپور فرزند حسن نخودی
      8- محمدرضا حلوانی فرزند حسینقلی
      9- رمضانعلی قدرت فرزند حاج حسن
      10- مجتبی ثابتی فرزند اصغر
      11- سیدجواد هاشمی فرزند سید محمود

      شناخت من درباره جوانتر بسیار ضعیف است و من فقط شناختی از آقایان مسیب کلانتری- قدمعلی حلوانی -مجید جلالپور دارم آنهم به خاطر سن و سال آنها که عمری را سپری کرده اند .اما ترکیب جدید شورا می تواند تحولی را در چوپانان ایجاد نماید آنها که صداقت بیشتری دارند و تفکر سازنده دارند و منافع جمع را به منافع شخصی و فامیلی ترجیح می دهند صلاحیت بیشتری دارند امیدوارم انتخاب مردم نیز بر اساس اصول صحیح باشد پیشاپیش برای شورای جدید آرزوی موفقیت می نمایم

      ویژگی های شاخص یک کاندیدای شورای ده

       

        1-دانش و اطلاعات آنان به روز باشد.تمام مشکلات و خواسته های روستا را بشناسدو با مطالعه و هم اندیشی با دلسوران روستا بهترین راه حل را انتخاب کند


        2- اهداف اداره روستا را براساس نیازهای مردم تنظیم کنند و برنامه مدونی برای هدایت مدیریت روستا داشته باشند.


        3- مردم محور و فقرستیز باشند، برای رفع تبعیض و بی عدالتی در مدیریت روستابرنامه عملی ارایه دهند


        4- اهل عمل باشند و از شعارگرایی پرهیز کنند، شهامت و شجاعت لازم جهت اجرای طرح ها و برنامه های خود داشته باشند.


        5-خداجو و خدامحور باشند و از مقدسات دینی و احساسات مذهبی مردم به نفع گروه یا جناح سیاسی خود بهره برداری نکنند.


        6- آشنا به حقوق شهروندی مثل اصول دموکراسی و آزادی بیان بوده از حقوقسالخوردگان و درماندگان و چوپانانی های غیر ساکن دفاع کنند


        7- فن بیان و ارتباطات موثر داشته باشند تا بتوانند از حقوق مردم دفاع کنند.


        8- مهارت ایجاد وحدت ، همدلی و وفاق شهروندان را داشته باشد.

        9- سفره دار و مهمان نواز باشد تا مسئولین ادارات را نمک گیر کرده سر سفره نیاز های روستا را از آنها طلب کند . البته روستا نیز باید هزینه سفره داری او را تامین کند

      del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

      بازم سرعت زیاد

      سه‌شنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 17:54

      واژگون شدن اتوبوس در شرق استان اصفهان 15مجروح بر جا گذاشت

      نایین، اصفهان- فرمانده انتظامی شهرستان نایین گفت: واژگونی اتوبوسی که در شرق استان اصفهان در مسیر مشهد - اصفهان تردد می کرد، تعداد 15 مجروح برجا گذاشت.

      ˈسرهنگ رجبعلی مختاریˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این حادثه صبح امروز در کیلومتر 20 جاده چوپانانبه انارک رخ داد. 

      وی گفت: تعداد 13 نفر از مجروحان این حادثه برای مداوا به بیمارستان ˈجبیبیانˈ نایین و دو نفر به مراکز بیمارستانی ˈامین ˈو ˈکاشانیˈ اصفهان انتقال یافتند.

      مختاری اظهار کرد: علت وقوع این حادثه خستگی و خواب آلودگی راننده اتوبوس اعلام شده است.

      منبع http://www3.esfahan.irna.ir

      del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo

      نظرات 0 + ارسال نظر
      برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
      ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد