خروجی وبلاگ چوپانان آباد تا 2013-10-30T18:57:45+01:00
http://choopananabad.mihanblog.com 2013-10-30T18:57:45+01:00 text/html 2013-10-30T11:39:52+01:00 choopananabad.mihanblog.com نسل سومی http://choopananabad.mihanblog.com/post/326
عکس شهر معدن نخلک
Photos provided by Panoramio. Photos provided by Panoramio are under the copyright of their owners
نام برنامه : 62 کیلومتر پیمایش دُم ریگ جن معروف به مثلث برمودای ایران ، از روستای الله آباد تا معدن نخلک
نام گروه : گروه کوهنوردی اسپادانا اصفهان
زمان و تاریخ برنامه : ساعت 14 پنج شنبه مورخ 21/10/1391 لغایت ساعت 23 شنبه مورخ 23/10/1391
مبدا حرکت : اصفهان – ترمینال جی
سرپرست برنامه : فرزاد صادق زاده
راهنما و عکاس : احسان امین جواهری
گزارش : احسان کبیری
مختصات ها و اطلاعات فنی گزارش:احسان امین جواهری
شرکت کنندگان : 4 نفر شامل فرزاد صادق زاده، احسان امین جواهری، علی اوقانیان، احسان کبیری
آب و هوا : روز اول نیمه ابری و معتدل از عصر وزش نسبتا شدید باد سرد بویژه هنگام تاریکی هوا،شب بسیار سرد در حدود10 درجه سانتیگراد زیر صفر،روز دوم آفتابی و معتدل.
وزن کوله¬ها : حدود 12 کیلوگرم
آب مورد نیاز: حدود 4 لیتر برای هر نفر
تجهیزات مهم:
گتر و کفش ساق دار(جلوگیری از نفوذ ماسه) ، عینک ،کلاه وکرم ضد آفتاب ،هدلامپ،کیف کمکهای اولیه، جی پی اس (دو عدد چون اگر خراب شود احتمالا خواهید مرد! )،قطب نما،کیت بقا،چادر،زیرانداز،کیسه خواب،لباس گرم،دستکش،بادگیر
شرایط برنامه:
نیاز به استقامت بدنی و روحی به اندازه کافی(آمادگی رویارویی با هر نوع حادثه ، اضافه شدن احتمالی یک روز بیشتر به برنامه، تحمل تشنگی، رویارویی با طوفان شن، باد و ...)،تمرینات آمادگی قبل از برنامه،برنامه غذایی قبل از سفر و حین برنامه
توصیف ریگ جن:
کویر« ریگ جن» از صعب العبورترین نواحی کویری ایران و حتی جهان و پر از تپه های ماسه¬ای و باتلاق های نمکی است. در حال حاضر در این منطقه کمترین علایم از حیات دیده می شود. این کویر در جنوب غربی و غرب دشت کویر، جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، شرق منطقه حفاظت شده کویر، شمال انارک و غرب جندق قرار گرفته است. هیچ گونه چشمه یا چاه آبی در این منطقه وجود ندارد.
مردم محلی معتقدند این سرزمین نفرین شده است. در قدیم کاروان ها و مسافران هرگز از این کویر عبور نمی کردند. قدیمی ها معتقد بودند، این سرزمین نفرین شده و پایگاه شیطان ها و ارواح پلید است. مردمی که در اطراف این کویر زندگی می کنند بر همین باور هستند.این مردم محلی می گویند هر کسی که وارد این سرزمین شده زنده نمانده و ناپدید شده است. ریگ جن را مثلث برمودای ایران هم می نامند. ( به نقل از ویکی پدیا
منطقه دم ریگ جن، عکس از احسان امین جواهری
گزارش سفر:
ساعت 14 روز پنج شنبه مورخ 21 دیماه سال 91 در ترمینال جی اصفهان سوار بر اتوبوس شده و پس از گذشتن از سگزی، کوهپایه،تودشک و نایین در ساعت 17:40 به انارک رسیدیم. انارک شهر بسیار کوچکی بود که به نقل از راننده، از هشت هزار اهالی آن در حال حاضر حدود هزار و دویست نفر در آن زندگی می¬کنند. از قبل با یک راننده ساکن انارک هماهنگ کرده بودیم و بعد از رسیدن به انارک به همراه او راهی روستای الله آباد شدیم. حدود 70 کیلومتر تا روستای الله آباد راه در پیش رو داشتیم. بعد از دیدن تابلوی 15 کیلومتر تا چوپانان، حدود 4 کیلومتر دیگر رفتیم و سپس به جاده فرعی با آسفالتی خراب در سمت غرب پیچیدیم. از آنجا حدود 10 کیلومتر رفتیم تا حدود ساعت 19 شب به روستای متروکه الله آباد رسیدیم.جاده قدیم انارک به چوپانان از الله آباد میگذشته است و این به خوبی در نقشه زیر هم مشخص است.
از راننده جدا شدیم و به او گفتیم که حدود 48 ساعت دیگر در معدن نخلک مجددا منتظر ما باشد. قرار بود شب را در کنار جاده کمپ بزنیم و صبح حرکت را آغاز کنیم. ولی سورپرایز شدیم، چرا که یک مزرعه متعلق به آقایی متولد انارک به نام دکتر جعفری در آنجا بود که تعدادی کارگر در آنجا در اتاقی کوچک زندگی می¬کردند. شغلشان دامپروری و مزرعه¬داری بود. انسان¬های بسیار مهربان و مهمان ¬نواز. ما هم خوشحال شدیم که امشب نیاز به رویارویی با هوای سرد نیست. در آنجا با یک گروه از گردشگران آشنا شدیم که با ماشین¬های دو دیفرانسیل برنامه گردشگری با ماشین در چند کیلومتر داخل کویر را در پیش رو داشتند. پس از خوردن شام حدود ساعت 21 تصمیم گرفتیم بخوابیم که ناگهان 4 نفر دیگر وارد اتاق شدند. دو نفر تهرانی به همراه دو نفر فرانسوی.برای فیلم برداری داخل کویر به ایران آمده بودند.آنها نیز نیمه شب رفتند اما حدود 3 بامداد بازگشتند.ماجرایی داشتیم آن شب تا صبح ! بالاخره پس از چند ساعت خواب صبح حدود ساعت 5 بیدار شدیم و پس از جمع کردن کوله¬ها، و خوردن یک لیوان شیر و خرما، حدود ساعت 6 از مزرعه بیرون زدیم وابتدا به سمت شمال غرب و سپس جهتمان شمالی شد.رفتیم و راه رفتیم و راه رفتیم و راه رفتیم. ابتدای مسیر هموار با زمین سفت بود. بوته ها و گیاهان خشکیده فراوان دیده می¬شد. راه رفتن زیاد سخت نبود. در زیر تصویر طلوع زیبای آفتاب در کویر دیده می¬شود.
بعد از یکی دو ساعت ارتفاع تپه¬های ماسه¬ای زیاد شد.آن¬ها هم چندان سخت نبود ولی در ادامه بعد از حدود 8 کیلومتر پیمایش از شروع حرکت به منظور رسیدن به جنگلی کویری در دل ریگ جهت را غربی کردیم و به تناوب بیشتر در جهت غرب و کمی شمال غرب حرکت کردیم و ناچار به عبور از دیواره های بلند ماسه ای شدیم.امان از دیواره¬ها و تپه -های ماسه¬ای بزرگ! راه رفتن در آنها خیلی انرژی می¬برد. پاها تا بالای مچ داخل ماسه فرو می¬رود. برای شکستن شیب تپه¬ها مجبور می¬شوید کلی راه اضافه بروید.به طور کلی در این برنامه هیچ نگرانی از سخت کردن کار بر خود نداشتیم چون نیاز به کسب تجربه و قرار گیری در شرایط سخت با توجه به آمادگی که داشتیم را در خود حس میکردیم ضمن اینکه برای برگذاری برنامه های سنگین تر در آینده نیاز به این کار بود!!!! رفتیم تا حدود ساعت 11 به جنگل مورد نظر رسیدیم. تصویر مربوط به جنگل در زیر مشاهده می¬گردد.
17 کیلومتر از آغاز پیمایش گذشته است.تراکم بسیار قابل توجه است.لطفا اگر اینجا آمدید آتش روشن نکنید. احتمال دارد کل جنگل را نابود کنید. تا ساعت 12 مشغول خوردن صبحانه !!! و استراحت شدیم. ساعت 12 به مسیر خود ادامه دادیم.چون قصد داشتیم از ریگ خارج شویم و به سمت رودخانه فصلی برویم جهت را کاملا شمالی کردیم و به همین دلیل از چند دیواره بلند عبور کردیم.چون جهت دیواره ها غربی شرقی بود این کار انرژی زیادی برد تا سرانجام وارد دشت شدیم.حدود 5 کیلومتر از جنگل فاصله گرفته بودیم اما هنوز چند کیلومتری تا رودخانه فاصله داشتیم که با توجه به کمبود زمان و شروع طوفان با نظر سرپرست برنامه از ادامه مسیر به سمت رودخانه صرف نظر کردیم و جهت را غربی کردیم اما باد شدیدی شروع شده بود.حرکتمان در خلاف مسیر باد خیلی سخت بود.باد کاملا از غرب به شرق می وزید در عین حال ناچار به ادامه بودیم. با کوله سنگین، خلاف جهت باد. اینجاست که آدم به خودش میگوید من اینجا چه کار می¬کنم ؟؟!!! از تپه¬ها و دیواره¬ها رها شده بودیم ولی باد اذیت می¬کرد.حدود 6 کیلومتر در سخت ترین شرایط راه رفتیم.شاید اگر باد نمی وزید این 6 کیلومتر 12 کیلومتر میشد. تا حدود ساعت 15:30 مجددا به سمت تپه¬ها و دیواره¬-های شنی برگشتیم تا شب در بین تپه¬ها اقامت کنیم و از بادها در امان باشیم. حدود ساعت 16 مکانی برای توقف شبانه پیدا کردیم. می¬توانستیم حداقل دو ساعت بیشتر حرکت کنیم اما باد خیلی اذیت می¬کرد و انرژی بسیار زیادی تلف می-کرد. ابتدا با درختان شکسته شده و خشکیده در بین تپه¬های ماسه¬ای، آتش روشن کردیم. دور آتش نشستیم و استراحت کردیم و چادر زدیم. به تجربه سرپرست، شب هنگام زغال¬های آتش را گستراندیم و روی آن¬ها را با ماسه نرم پوشاندیم.
ناهموار شد ولی خلاصه بگویم سیستم گرمایش از کف راه انداختیم برای زیر چادرهایمان!!! این هم سورپرایز دوم سفر من بود. فقط مواظب باشد اگر روی ذغال¬ها را خوب با ماسه نپوشانید چادرتان میسوزد. کلی خسارت می¬بینید با این وضع دلار!!! حدود 8 شب خوابیدیم. نیمه¬های شب بود من بیدار شدم. عادت به خوابیدن روی جای سفت ندارم. اولین بار بود که در کل عمرم داخل چادر میخوابیدم!!! و البته دومین بار بود که در کیسه خواب میخوابیدم. ( اولین بارش مربوط به شب قبل داخل اتاق مزرعه بود). صداهایی میشنیدم. اون سه نفر همه خواب سنگین رفته بودند. یک صدا مربوط به خر و پف دوستام بود. صدای دوم هم مربوط به وزش ملایم باد و بارش شن های ریز روی چادر. خبری از جن و پری و اشباح هم نبود!!! آدم هم که اونجا پیدا نمیشد که ازشون بترسیم. موجود زنده دیگه ای هم که اونجا دوام نمیاره! همه اینا رو به خودم گفتم و دوباره خوابیدم.
مسیر پیمایش برنامه
خلاصه روز اول :
زمان حرکت : هفت ساعت و چهل دقیقه
زمان توقف : دو ساعت و بیست دقیقه
سرعت متوسط : 7/3 (سه و هفت دهم) کیلومتر بر ساعت
طول پیمایش : 6/28 ( بیست و هشت و شش دهم) کیلومتر
ارتفاع محل کمپ نسبت به دریا : 830 متر
مصرف آب: شش لیتر
مسیر حرکت : رجوع کنید به فایل GPS مربوطه
روز دوم : شنبه صبح ساعت 5:45 دقیقه بیدار باش. بیرون خیلی خیلی سرد بود. روی پوش بیرونی چادر ها یک لایه برفک مشاهده می¬شد. اصلا به میله¬های چادر دست میزدیم یخ میزدیم. نمیدونم شب چطوری در اون سرما خوابیده بودیم. سرپرست مهربان دوباره آتش روشن کرد. پنج دقیقه وسایل را جمع می¬کردیم، 10 دقیقه جلو آتش گرم می¬شدیم. کمی خرما خوردیم ،بدن ها را گرم کردیم و نهایتا 8 صبح حرکت خود را به سمت غرب آغاز کردیم. مجددا کمی در جهت شمال غربی از ریگ(تپه های ماسه ای) دور شدیم تا سرعت حرکتمان بیشتر شود و دوباره جهت حرکت غربی شد.این کار با وجود اینکه کمی طول پیمایش ما را بیشتر می¬کرد، بر سرعت ما به دلیل رهایی موقت از تپه¬ها می¬افزود. ساعت 11 صبح صبحانه خوردیم و مجددا ادامه دادیم.بعد از سه ساعت پیمایش و طی کردن بیش از 10 کیلومتر مجددا به سمت جنوب تغییر جهت دادیم و وارد ریگ شدیم که برای رسیدن به مقصد گریزی از آن¬ها نبود.از اینجا بیش از 20 کیلومتر باید در جهت جنوب و البته خیلی کم متمایل به جنوب غربی حرکت کنیم.روز دوم هوا معتدل بود و خوشبختانه باد نمی-وزید و در نتیجه موقعیت برای عکس گرفتن نیز مناسب بود. هرچند این هوا باعث افزایش مصرف آب میشد. در طی مسیر به یکی از بلندترین دیواره های مسیر برخورد کردیم که ارتفاعش 940 متر از سطح دریا بود. در بالای آن منظره¬ای بسیار زیبا پیش رو داشتیم. کوهی که معدن نخلک در پایین آن قرار داست نیز هویدا شده بود.
ولی راه بسیار زیادی مانده بود. بعد از یک سرسره سواری و فرود از دیواره 100 متری حرکت کردیم و رفتیم و رفتیم و رفتیم. و باز هم رفتیم. حدود ساعت 15:30 ناهار خوردیم. در حدود ساعت 17:10 چراغ¬های معدن از دور هویدا شد. به سختی دیده میشد.
حدود 12 کیلومتر دیگر در پیش رو داشتیم. ولی خوشبختانه جاده دیگر هموار بود و کوله¬ها تقریبا سبک. چون 80 درصد آب و غذایمان مصرف شده بود. یک ساعت آخر با وجودیکه جاده صاف و هموار بود به خاطر سنگلاخ بودن جاده خیلی اذیت شدیم. رفتیم تا بالاخره ساعت 20 به چراغ¬های معدن رسیدیم. نزدیک شدیم. سیم خاردار داشت !! دور زدیم تا به یک مسجد رسیدیم . مسجد معدن نخلک. داشتیم آب میخوردیم که ناگهان مجددا سورپرایز شدیم!!! با یک ماشین آتش نشانی به جرم ورود غیر مجاز به معدن ما را به نگهبانی ورودی بردند. البته خوشبختانه راه ما را کوتاه کردند. در آنجا پس از پرسش و تفحص فراوان و بازرسی کوله¬ها (از ترس اینکه دینامیت از معدن برنداشته باشیم)رهایمان کردند. بالاخره راننده تاکسی به ما ملحق شد و با سواری به سمت اصفهان حرکت کردیم. ساعت 23 به اصفهان رسیدیم.باید از همان دور که چراغ¬های معدن را می¬دیدیم به سمت چراغ¬های شرقی که ورودی معدن بود متمایل می-شدیم اما وجود یک ماشین در سمت غرب ما را به آن سو کشاند.
خلاصه روز دوم :
زمان حرکت : نه ساعت و بیست دقیقه
زمان توقف : سه ساعت
سرعت متوسط : 8/3 (سه و هشت دهم) کیلومتر بر ساعت
طول پیمایش : 34 ( سی و چهار) کیلومتر
مصرف آب: هشت لیتر
فایل جی پی اس مسیر حرکت به پیوست ارائه می¬گردد.
در پایان از تیم پشتیبانی شامل مسیح فروزمهر،جاوید کاظم زاده،ابراهیم معینی و منیره دادخواه که در تمام طول برنامه پیگیر امور بودند همین طور از محسن ادیب بابت راهنمایی های قبل از برنامه سپاسگزاریم
برخی از مختصات ها:
فرعی روستای الله آباد از جاده اصلی:
N33 35 16.6 E54 17 49.8
محل شب مانی در الله آباد:
N33 37 05.9 E54 09 28.7
جنگل بیشه:
N33 41 40.7 E54 04 17.8
شب مانی در ریگ:
N33 44 15.2 E54 00 18.9
معدن نخلک:
N33 33 43.8 E53 50 30.5
فرعی معدن نخلک از جاده اصلی:
N33 30 48.8 E53 54 49.9
نقل ازhttp://www.irandeserts.com
text/html 2013-10-22T10:16:05+01:00 choopananabad.mihanblog.com نسل سومی http://choopananabad.mihanblog.com/post/324نماینده مردم اردکان در مجلس، حمایت از تولیدات کشاورزی و صنعتی را از مولفههای اصلی در تحق حماسه اقتصادی دانست.
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدرضا تابش، بعد از ظهر امروز در جلسه رسیدگی به مشکلات شهر احمدآباد اردکان با اشاره به شرایط ایجاد شده پس از انتخابات ریاست جمهوری و تحقق حماسه سیاسی مورد نظر مقام معظم رهبری اظهار داشت: حرکت به سمت حمایت از تولیدات کشاورزی و صنعتی یکی از مولفههای اصلی تحقق حماسه اقتصادی است و رسیدگی به مشکلات مردم شهرهایی همچون احمدآباد که کانون تولید به ویژه در بخش کشاورزی است، مورد انتظار است.
وی با اشاره به برخی مسائل و مشکلات موجود در شهر احمدآباد، برخی از این مشکلات و نیازها را برق رسانی به مجتمع دامداری، لوله گذاری مزارع، تامین نهادههای کشاورزی، تکمیل احداث مدرسه وکیلی، روشنایی معابر، تقویت شبکه آب شرب و نصب آب شیرین کن، تعویض و جابهجایی چاههای کشاورزی و ... را برشمرد و خواستار حل آن شد.
در این جلسه همچنین مدیران کل آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، توزیع برق، آب منطقهای، آب و فاضلاب شهری و معاونان میراث فرهنگی و راه و شهرسازی در مورد مشکلات مطرح شده قول مساعد دادند.
از جمله تصمیمات گرفته شده در این جلسه میتوان به تامین اعتبار و ترانس جهت برق رسانی به مجتمع دامداری، تخصیص اعتبار برای تکمیل مدرسه وکیلی، جابهجایی تیر و تامین روشنایی برخی معابر، خرید آب شیرین کن، تامین اعتبار آبرسانی به مزارع، مشارکت در احداث سالن اجتماعات و سالن ورزشی دبیرستان رحمتی، تامین اعتبار تکمیل راههای بین اردکان و احمدآباد و احمدآباد به چوپانان به صورت مشارکتی و .... اشاره کرد.
این جلسه با دعوت نماینده مردم اردکان و با حضور پنج نفر از مدیران کل استان، مسئولان شهرستان اردکان، امام جمعه، اعضای شورا و مردم شهر احمد آباد برگزار شد.
text/html 2013-10-11T02:03:38+01:00 choopananabad.mihanblog.com نسل سومی http://choopananabad.mihanblog.com/post/316کاربری قناتها در تمام کشور برای کشاورزی است، فقط کم و زیاد بودن آب میتواند در نوع کاربری آن اثر بگذارد مثلاً قناتهایی که پرآب بودند در کنارشان آسیاب آبی هم ساخته میشد و آنها دارای پایابهای زیادی بودند.
چه شد که گذشت روزگاران ما را به سویی برد که به کشتزارها بیحرمتی کنیم در حالی که پیشینیان ما بر سر راه درختان نور میافشاندند.چه باشکوه است بردن آب دامنه کوهستانها به حاشیه کویر. درون این قناتها ناگفتههایی از تمدنهایی که به واسطه آن سر برآوردند وجود دارد که رفته رفته با خشک شدن آنها این میراث هم به سوی نابودی میرود.
محمد برشان نویسنده پیشینه قنات در تاریخ ایران و کارشناس آب منطقهای کرمان که شناسنامه قناتهای کرمان را تدوین کرده درباره پیشینه قنات و وضعیت آنها در کشور میگوید: نخستین قناتها در شهداد کرمان شکل گرفت، تمدن شهداد یکی از قدیمیترین تمدنهای ایران به تمدن آراتها معروف است و این تمدن با تمدن سومری و عیلامی معاصر بوده است و ارتباطات بازرگانی نیز با هم داشتهاند.
انواع قناتهابرشان میگوید: اگر بخواهیم درباره انواع قناتها صحبت کنیم ما سه نوع قنات داریم: قناتهای کوهستان، قناتهای دشت و قناتهای رودخانهای.قناتهای رودخانهای هوابین هستند یعنی اگر آن سال باران زیادی ببارد قنات آب دارد و اگر آن سال رودخانه به دلیل نبود بارش آب نداشته باشد قنات هم آب ندارد. در مقابل قناتهای کوهستانی و دشت همیشه آب دارند و جزو قناتهای هوابین نیستند.معماری قناتها در طول قرنها هیچ تغییری نکرده است، قنات عبارت است از کانالی که آب در آن جریان دارد و دارای تعداد زیادی چاه و مادر چاه است، قناتها با هم تفاوت دارند، قناتی مثل قنات قصبه گناباد 300 کیلومتر طولش بوده و مادرچاه آن 300 متر است اما قناتهای کوچکی هم وجود دارند که چندین چاه دارند. قسمتهای مختلف یک قنات را مادرچاه، مظهر، هرنج و تعدادی چاه تشکیل میدهد.
قناتها و پیشرفت تمدندرباره شکلگیری تمدنها به واسطه وجود قناتها میتوان گفت: ما دو نوع تمدن داریم: تمدن رودخانهای و تمدن قناتی. تمدنهای بزرگ مثل تمدن نیل در آفریقا، تمدن فرو در امریکای لاتین، تمدن شوش، تمدن شهر سوخته، تمدن سند و گنگ و تمدن چین تمدنهای بزرگ رودخانهای هستند و شهرهای بزرگی مثل لندن، پاریس، اصفهان و قاهره در کنار رودخانهها ساخته شدند، در مقابل این تمدنها تمدن قناتی داریم که شهرهایی مثل کرمان، بم، یزد، کاشان، نایین، بیرجند، اردستان، گناباد، طبس، ری، قم و سبزوار شهرهایی هستند که اگر قنات نبود شکل نمیگرفتند، اهمیت تمدن قناتی اینجا نشان داده میشود. آب اساس تمدن و آفرینش است و بدون آن تمدنی شکل نمیگیرد. به دلیل نبود رودخانه در مناطق ذکر شده قنات ساخته شد و از اینرو تمدن قناتی در جهان مختص ایران است و در هیچ جایی چنین تمدنی وجود ندارد. ایران با داشتن 39 هزار رشته قنات، نخستین کشور قناتی جهان است و عمان به عنوان دومین کشور قناتی فقط 3 هزار قنات دارد و میتوان گفت هر جای جهان قنات دیده میشود ردپایی از ایرانیها در آنجا است.
کاربری متفاوت قناتها در نقاط مختلف کشورکاربری قناتها در تمام کشور برای کشاورزی است، فقط کم و زیاد بودن آب میتواند در نوع کاربری آن اثر بگذارد مثلاً قناتهایی که پرآب بودند در کنارشان آسیاب آبی هم ساخته میشد و آنها دارای پایابهای زیادی بودند.
قناتها از نظر معماری تفاوتهایی نیز دارند، مثلاً میگویند قنات اردستان دو طبقه است، در این قنات آب از دو منطقه مختلف در یک سطح جریان پیدا میکند. منشأ آب یک جا بوده ولی چون به دو سمت مختلف در کنار هم میرفته مجبور بودند یک چاه را بالاتر بزنند و یک چاه را پایینتر، آب از دو طبقه عبور نمیکرده و در جوار هم بوده ولی فقط اختلاف عمق داشتند. قنات قصبه بزرگترین و قدیمیترین قنات جهان، مربوط به 2700 سال پیش و تنها اثر ثبت شده خراسان بزرگ در سازمان جهانی یونسکو است که در گناباد واقع شده است. قنات قصبه گناباد از شاهکارهای آبی جهان است. طول این قنات بیش از 33 کیلومتر است. قنات سابقه تاریخی دارد و ناصر خسرو قبادیانی از این قنات نام برده و در کنار آن به استراحت پرداخته است. ناصر خسرو عمق چاه قنات را 700 گز و طول آن را 4 فرسنگ ذکر کرده است. رشته اصلی قصبه که 131 هزار و 35 متر طول دارد، در امتداد دره پرآب خانیک حفر شده است. این قنات با دستکشهایش درازترین قنات در جهان شناخته میشود.
روحیه پهلوانی و صلحطلب بودن در تمدن قناتیتمدن قناتی تمدن خاص خودش است. در تمدن قناتی هرگز نمیبینید که مردم به جایی حمله کرده باشند و در تاریخ نمیخوانید شهرهایی مثل کرمان، یزد، نایین و کاشان روحیه تهاجمی داشته و به جایی حمله کنند، مردم تمدن قناتی مردمی صبور، آرام و زحمتکش بودند و خصوصیات پهلوانی زیادی داشتند و عرفا و پهلوانان زیادی در این تمدن پرورش یافتند.از طرف دیگر شاهد هستیم که خود قنات باعث همکاریهای اجتماعی و همافزایی در جامعه شده است. اما مردمانی که با قنات سرو کار داشتند زمانی که به قناتشان تعرض میشد با افراد متجاوز با مسالمت برخورد میکردند زیرا اگر غیر از این برخوردی داشتند آن مهاجم نخستین کاری که میکرد نابود کردن قنات و بستن آب داخل آن بود و به این ترتیب هست و نیست آنها تهدید میشد. به خاطر همین، افرادی که از قنات استفاده میکردند همیشه روحیه صلحجویی و مسالمت داشتند که فرهنگ آن هنوز هم باقی است.
شماره خبر : 173687 | تاریخ خبر :۱۳۹۲/۷/۱۵ | ساعت خبر :۱۲ : ۱ | ![]() ![]() |
روز نامه ایران / جستوجو برای یافتن جوان گمشده در کویر مصر شهر خور و بیابانک از زمین و هوا صورت میگیرد. حیدرعلی خانبازی معاون امداد و نجات هلالاحمر اصفهان گفت: جستوجو برای پیدا کردن جوان گمشده در کویر مصر شهر خور و بیابانک تاکنون بینتیجه مانده است و در جستوجو یک روزه بالگرد اعزامی به این منطقه هیچ اثری از این فرد پیدا نشده و گمشدن این جوان در این منطقه تنها یک حدس است. وی افزود: جستوجو برای یافتن این جوان هنوز ادامه دارد و احتمال زنده پیدا شدن وی وجود دارد. علیرضا گودرزی جوان 30 ساله اصفهانی چهارشنبه، دهم مهر به دلیل ناآشنایی با منطقه کویری روستای مصر گم شد. خور و بیابانک شرقیترین شهر استان اصفهان است و روستای گردشگری مصر در 50کیلومتری شمال غربی مرکز این شهر قرار دارد و امسال برای دومین بار است که در کویر مصر افراد به دلیل ناآشنا یی با موقعیت جغرافیایی منطقه گم میشوند.
البته یکی از خوانندگان ما کامنتی گذاشته به شرح زیر: اما تا چقدری می توان به آن استناد کرد نمی دانم
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نخلک
آغاز دومین مرحله نوسازی آسانسور نفربر مجتمع معدنی نخلک
دومین مرحله از برنامه نوسازی و تعمیراتی آسانسور نفربر مجتمع معدنی نخلک از روز شنبه مورخ 16/6/92 با حضور کارشناسان و متخصصین شرکت مجری طرح آغاز گردید. در این مرحله از برنامه که در بازه زمانی یک ماهه زمانبندی گردیده نسبت به طراحی کابین و روشنایی داخل آن و دوربین و تهویه، طراحی و نصب گیربکس جدید، درهای ورودی طبقات 6 گانه معدن و برنامه ریزی عملیاتی جهت مرحله انتهایی اقدام خواهد گردید. ضمنا مرحله نخست بازسازی و نوسازی آسانسور در 6 ماهه دوم سال 91 آغاز و با موفقیت به پایان رسید. همچنین لازم به بذکر است قدمت 30 ساله این آسانسور و افزایش ضریب ایمنی تردد و افزایش کارایی مستمر از جمله دلایل اجرای این پروژه می باشد. در انتها لازم به ذکر است که طول چاه آسانسور معدن نخلک در حال حاضر 200 متر و دارای 5 افق می باشد که در حال حاضر پروژه افق 240- متری نیز در حالدومین مرحله از برنامه نوسازی و تعمیراتی آسانسور نفربر مجتمع معدنی نخلک از روز شنبه مورخ 16/6/92 با حضور کارشناسان و متخصصین شرکت مجری طرح آغاز گردید. در این مرحله از برنامه که در بازه زمانی یک ماهه زمانبندی گردیده نسبت به طراحی کابین و روشنایی داخل آن و دوربین و تهویه، طراحی و نصب گیربکس جدید، درهای ورودی طبقات 6 گانه معدن و برنامه ریزی عملیاتی جهت مرحله انتهایی اقدام خواهد گردید. ضمنا مرحله نخست بازسازی و نوسازی آسانسور در 6 ماهه دوم سال 91 آغاز و با موفقیت به پایان رسید. همچنین لازم به بذکر است قدمت 30 ساله این آسانسور و افزایش ضریب ایمنی تردد و افزایش کارایی مستمر از جمله دلایل اجرای این پروژه می باشد. در انتها لازم به ذکر است که طول چاه آسانسور معدن نخلک در حال حاضر 200 متر و دارای 5 افق می باشد که در حال حاضر پروژه افق 240- متری نیز در حال اجراست. اجراست.
text/html 2013-10-10T10:35:46+01:00 choopananabad.mihanblog.com نسل سومی http://choopananabad.mihanblog.com/post/310به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نخلک
افزایش 1.6 برابری تولید کنسانتره سرب در نیمه اول سال 1392 نسبت به سال گذشته
طبق برنامه ریزی انجام گرفته توسط مدیریت مجتمع نخلک و حسن انجام وظیفه کارکنان، این مجتمع توانست تولید کنسانتره سرب خود را در نیمه اول امسال به 1.6 برابر همین مدت در سال گذشته و 3.6 برابر آن در سال 1390 افزایش دهد. به گزارش مهندس شهریاری، سرپرست کارخانه فرآوری این واحد، تولید کنسانتره در نیمه اول سال 1390، 425 تن و در مدت مشابه سال 1391، 968 تن و در سال جاری 1530 تن بوده است. امید است با عنایت ویژه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و اجرای برنامه های منسجم، به هدف مجتمع یعنی تولید 5000 تن کنسانتره در سال نائل آییم.طبق برنامه ریزی انجام گرفته توسط مدیریت مجتمع نخلک و حسن انجام وظیفه کارکنان، این مجتمع توانست تولید کنسانتره سرب خود را در نیمه اول امسال به 1.6 برابر همین مدت در سال گذشته و 3.6 برابر آن در سال 1390 افزایش دهد. به گزارش مهندس شهریاری، سرپرست کارخانه فرآوری این واحد، تولید کنسانتره در نیمه اول سال 1390، 425 تن و در مدت مشابه سال 1391، 968 تن و در سال جاری 1530 تن بوده است. امید است با عنایت ویژه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و اجرای برنامه های منسجم، به هدف مجتمع یعنی تولید 5000 تن کنسانتره در سال نائل آییم. text/html 2013-10-06T15:07:34+01:00 choopananabad.mihanblog.com نسل سومی http://choopananabad.mihanblog.com/post/309حسین ایرجی روز یکشنبه به ایرنا گفت: علیرضا گودرزی عصر چهارشنبه هفته گذشته برای دیدن جاذبه های طبیعی روستای کویری مصرخوروبیابانک به این منطقه رفته بود که به سبب نا آشنا بودن با منطقه گم شده است.
وی گفت: 12امدادگر با تجهیزات امدادی و با کمک ساکنان منطقه در جستجوی این جوان هستند اما تاکنون اثری از این گردشگر دیده نشده است.
وی افزود: پس از هماهنگی های لازم یک فروند بالگرد جمعیت هلال اقدام به گشت زنی و تجسس در منطقه پرداخت که تلاش این تیم هوایی نیز تاکنون بی ثمر بوده است.
وی گفت: تلاش برای یافتن این گردشگر همچنان ادامه دارد.
کاه ماش
بوته ای که در پائین بوته کاه ماش روی زمین گسترده شده هندوانه مار است
"کاه ماش" یا "کاه معاش" یا " کاه در" یا "ماش بار" گیاهی است بوته ای که ارتفاع هر بوته به یک متر می رسد و در ریگزار های اطراف چوپانان در سالهایی که بارندگی خوب بوده به وفور می روید متاسفانه از نظر گیاه شناسی من فاقد اطلاعات هستم و نمتوانم این گیاه را معرفی کنم فقط اینکه به احتمال زیاد تا کنون در باره این گیاه تحقیقی صورت نپذیرفته است
در مهرماه که دانه های این گیاه می رسد عده ای از مردم کویر نشین آنرا درو کرده و در روی چادری خرمن می کنند و سپس با چوب بوته ها را می کوبند تا دانه ها از بوته ها بریزد و سپس با بوجاری دانه ها را پاک و تمیز می کنند
این دانه ها در نزد اهالی از نظر غذایی امروزه خیلی با ارزش است اما در قدیم بخشی از خوراک سالانه مردم را تشکیل می داده است
بعد از آنکه دانه های گیاه ریگ شور شد همراه با برنج نیمدانه و ارزن پوست کنده به دمپخت تبدیل می شود و اگر مقداری گوشت بومی چوپانان نیز در پخت این غذا به کار رود غذای مطلوب و پر خاصیتی خواهد بود ،که مورد علاقه اکثر کسانی است که در کودکی از این غذا تناول کرده اند
امروزه در انارک با قیمت بالایی این دانه ها به فروش می رسد و انارکیهای اصیل علاقه زیادی به تهیه غذا با آن دارند و شنیده ام که در سال گذشته تا کیلویی 50 هزارتومان خرید و فروش شده است .
خوشبختانه امسال به علت بارندگی بوته های زیادی در اطراف چوپانان روئیده است و حتما گروهی از مردم این محصول را برداشت خواهند کرد .
برای تکمیل مطالب و معرفی بیشتر این گیاه به تصاویر بوته های بیشتر و دانه های گیاه طرز برداشت نحوه پخت غذا و خواص این گیاه نیاز است که اگر محققی در این زمینه تلاش نماید خدمتی به علم و دانش بشری کرده است .