ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
خروجی دهستان چوپانان تا 29 بهمن 1392
جاده مرگ !
از وقتی که محور اردکان به چوپانان را افتاد یادم میآید خدا بیامرز مصطفی کلانتری (صغری) با مینی بوسش هر پنجشنبه سرویس میبرد تازه نصف مسیر یعنی طرف محدوده اصفهان خاکی بود و مردم با چه بدبختی میرفتن و می آمدند.
خودم چند بار مسافر آقای کلانتری بودم خداییش از مالش مایه میذاشت ، من جای اون بودم ماشینمو توی این مسیر پراز چاله وچوله نمی انداختم دعا دعا میکردیم کی طرف اصفهان آسفالت بشه و جون همه راحت بشه تازه محدوده راه اردکان – یزد هم آسفالت بود ولی از خاک بدتر بود ...
که آخرشم متاسفانه خود آقای کلانتری خدابیامرز توی همین جاده از دنیا رفت.
بنده نمیخوام انتقادی کنم که ناراحتی پیش بیاد ولی الحق و النصاف توی این چند سالی که این جاده راه افتاده چند تا از همشهریای ما توی این جاده غیر استاندارد کشته یا زخمی شدن؟؟ تا کی ما باید ضرر مالی و جانی بدیم تا اقایون مسئولین به فکر بیفتن؟؟ تا کی باید بودجه را بهانه ای برای کشته شدن ما چوپانانی ها و هموطنامون توی این جاده باشه ؟؟ تا کی باید ساکت باشیم و شاهد این مصیبتها باشیم؟؟؟
خدا وکیلی اگر این اتفاق خدایی نکرده برای یکی از مسئولین ویا نزدیکان مسئولین بیفته چه کار میکنند؟!
تازه دقت کردین توی این 160 و 170 کیلومتری نه پلیس و نه دوربین کنترل سرعت و نه هیـــچی نیست!!!
بذارید با هم از یزد حرکت کنیم تا برسیم به چوپانان...
شما از کمربندی یزد که میخواهی وارد جاده چوپانان بشین اول میرسیم به فلکه (چه کنم ؟؟!!) که واقعا اگر کسی برای بار اول به این فلکه برسه به جای چوپانان میره جاده ی هامانه!!
وارد جاده چوپانان که میشوی تقریبا کیلومتر 70 که میرسی اولِ چاله و چوله هاست که باید مثل مسابقه رالی بهترین مسیر را انتخاب کنی که از کجای جاده بری که نیفتی توی چاله یا از مسیر خارج نشی تا اول محدوده ی استحفاظی اصفهان همین جور یه که گفتم ...
سعی کنید شب نرید تو این جاده که باید تا چوپانان 2 تا رینگ عوض کنید به حوزه استحفاظی اصفهان که میرسی تازه میفهمی جاده آسفالت چیه؟!!زیاد خوشحال نشید چون به دهنه قدنی که میرسی باید دو دستی به فرمون بچسبین که مبادا ماشین از دستت در نره !!چون بعضی از جاها باید با ماشین پرش کنی میدونی چرا؟؟؟
چون بعضی از جاها چنان نشست کرده که باید 3 تا کمپرسی آسفالت اونجا خالی کنند تا هم سطح جاده بشه!!!خب رسیدیم به جاده اصلی از جنگلبانی که رد میشیم باید با سلام و صلوات و راهنما و بالاخره با هر چی بلدیم با سرعت 120 تا بپیچیم توی جاده گدارو که اونم اولش خاکیه وطبق معمول بودجه نداریم حالا اون بحث ورودی باشه یه موقع دیگه مینویسم که خودش داستانیه.
همشهریان و دوستان عیزیز تا از مسولین نخواهیم، چیزی درست نمیشه؛ پس به هر طریقی که ممکنه تلفن، نامه ، ایمیل و... پیام خود را به گوش مسئولین برسونید و از اونا بخواهیم که پیگیری کنند تا شاهد این مسائل نباشیم.
مطلب ارسالی از اقای علیرضا فاضلی - بهمن 92
حوض ابریشم تنها باز مانده از جاده ابریشم در منطقه است که مصالح ساخت آن از سنگ وساروج است. بهمین خاطر بسیار زیبا ودلنشین و در این منطقه تحفه ای است که به آن می نازیم.
اما دریغ از یک تفکر درست در ترمیم آن.هم اکنون با سیمان به حساب خودشان مقاوم سازی کردند در صورتیکه با همان سبک وسیاق سنگی خود بسیار مقاوم بود همانطور که سالهای سال پابرجا مانده بود وزیبایی آن در محور اردکان-چوپانان چشم نواز بود.حالا از روی دلسوزی محیط زیست اردکان وجه آن را ازبین برده واکنون به آب انباری میماند که تازگی ساخته باشند.بسیار متاسفیم.
شاید هم با سیمان تیکه هایی از آن را سیمانکشی کرده اند تا بتوانند یادگاری خودشان را بنویسند تا ماندگار بماند.
لطفا در این مورد نظر خود را بیان بفرمایید.باسپاس
حوض ابریشم قبل از بازسازی
حوض ابریشم بعد از بازسازی
دستخطی از شاهکار مقاوم سازان قرن 21
نخستین عشق
پر زده مرغ دلم ، در آسمان یاد او
چونکه آمد خاطرش در خاطرم ، کردم وضو
چهره ی معصوم او در خط دید چشم من
از برکردم آن کتاب آرزو را، مو به مو
می روم در خانه ی متروک و سوت و کور او
مانده بر خاک حیاط نقشی یقین ، از پای او
می زنم بر شیشه ی درب اتاقش تقه ای
این منم آن دلشکسته بشگا ، ای آرزو
می چکد بر گونه هایم قطره های ، اشک گرم
دیده می گرید و دل در حسرت ، یک گفتگو
کاغذی از هم گسسته بود ، بر یک آینه
نامه ای ناخوانده هست و نام من نقش است برو
آه کجایی ای نخستین عشق من در روزگار
سرزند نگاه من بر هر طرف بر همه سو
زار و گریان پا برون بگذاشته ام ، از خانه اش
ای دریغا ریخته آن پیمانه و بشکست سبو
دلنوشته محمود همایونی
نویسنده: نسل سومی
منبع : وبلاگ چوپانان آباد
مهندس علی عسکریان یکی از اولین دانش آموزان دبستان ستوده چوپانان
اینجانب علی عسکریان متولد تیر ماه 1317 آنطوریکه والدین اظهار میداشتند بعد از سیل و خرابی قلعه در منزل حسینعلی مبینی متولد شدم ...
بقیه در ادامه مطلب
ادامه عکس ها در ادامه مطلب
choopananvatan@yahoo.com
اضافه شدن قسمت شماره تلفن های ضروری چوپانان به قسمت نوار بالای سایت . برای اضاف کردن و تصحیح این شماره ها از طریق ایمیل به ما اطلاع دهید.
با سپاس
نماینده مردم شهرستان نائین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی گفت: بیمارستان خور وبیابانک پیشرفت ۹۰ درصدی داشته و در دیدار با استاندار نسبت به تکمیل آن قولهای مساعدی داده شده است.
به گزارش اینا به نقل از تسنیم، سید حمیدرضا طباطبایی نایینی، پیرامون آزادسازی پروژه مسکن مهر اظهار کرد: این اقدام دولت سبب رونق بازار مسکن میشود و هر چقدر اموال مردم در قید وبند نباشد، وضعیت خروج این بازار از رکود بیشتر محقق میشود.
وی به بودجه در نظر گرفته شده در سال 93 برای شهرستان نائین، خور و بیابانک اشاره کرد و گفت: در ردیفهای استانی، بودجهای برای شهرستان در نظر گرفته شده و در دیدار با استاندار نیز، وی قول مساعد برای تکمیل بیمارستان خوروبیابانک داد.
نماینده مردم شهرستان نایین، خور و بیابانک در مجلس با بیان این که بیمارستان خور و بیابانک 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، افزود: با مجوز سازمان انرژی اتمی، دستگاه سیتی اسکن بیمارستان نائین نیز نصب میشود.
وی با بیان این که ردیف بودجهای برای خط جاده طریقالرضا تخصیص داده شده، بیان کرد: علاوه بر تخصیص بودجه برای جاده جندق و گرمسار، برای اب شرب نائین نیز بودجههائی در نظر گرفته شده است.
طباطبائی به تهدیدات نظامی مقامات آمریکا علیه ملت ایران نیز اشاره و خاطرنشان کرد: این بار نخست نیست که مقامات آمریکا علیه مردم و منافع ملی ایران موضعگیری میکنند و وزارت امور خارجه باید در این بخش موضع صحیح را انجام دهد اما ملت ایران در مقابل تمامیتخواهی استکبار مقاومت میکند.
وی با بیان این که همه مسئولان باید در مسیر وحدت ملی گام بردارند، تصریح کرد: همه مردم و مسئولان باید در مسیر منافع کشور حرکت کنند.
نماینده مردم شهرستان نائین، خور و بیابانک در مجلس به رابطه ایران با سایر کشورها نیز اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در رابطه با کشورهای که به رسمیت میشناسد، منافع ملی خود را در نظر میگیرد و در این مسیر علاوه بر روابط 2 جانبه، روابط منطقهای و فرا منطقهای را نیز در نظر میگیرد.
نمادی ازمحل چاه معدن طرز:از راست به چپ علی اصغرفاتح.مرحوم حاج علی آقانجفیان.مرحوم آقامحمد جلالپور
تولدی دیگر
نوع بازی : دسته جمعی
تعداد بازیکنان :حداقل در هردسته 10 نفر
سن بازیکنان : 12 تا17 سال
وسایل بازی: دوتا آجریا سنگ، یک قطعه چوب به طول 10سانتی متر به نام الک ویک قطعه چوب به طول یک متربه نام دولک
محل بازی: فضای باز، زمین صاف وهموار
هدف بازی: رشد مهارتهای حرکتی، چابکی وتقویت عضلات دست وپا
وسائل مورد نیاز:
۱- دوعدد جوب (یک چوب کوچک به اندازه بیست الی چهل سانتیمتر و یک چوب بزرگ به اندازه ۶۰ الی ۱۰۰ سانتیمتر)
۲- دو عد د آجر یا سنگ
تعداد بازیکنان: دودسته مساوی ( ۵ نفر یا بیشتر)قوانین بازی:
۱- اگر موقع زدن جوب بزرگ به جوب کوچک برخورد نکند فرد بازنده می شود
۲- اگر طرف مقابل چوب کوچک را که در هوا می باشد تاقبل از برخورد به زمین بگیرد ، تیم باخته وجای آنها عوض می شود وتمام امتیاز تیم صفر می شود.
۳- اگر فاصله چوب کوچک تا سنگ کمتر از اندازه چوب بزرگ باشد فرد بازیکن بازنده می باشد.
۴- هنگامی که چوب کوچک روی زمین قرار داردو فرد بازیکن باچوب بزرگ روی آن می زند تا به هوا پرتاب شود اگر چوب به زمین برخورد کند فرد بازیکن بازنده می شود( گندیدن )
۵- امتیاز بازی توافقی می باشد مثلا" ۵۰۰ یا عددی دیگر.
۶- هر تیمی که امتیاز بگیرد از تعداد امتیاز تیم حریف کم می شود .
یا اینکه چوب را پرتاب می کنند وفرد بازنده باید یک نفس حرفی (مثلا" زوووو) را بگوید و بدود و چوب را بیاورد اگر در بین راه حرفش راقطع کند تنبیه می شود.
نویسنده : نسل سومی
اهالی چوپانان چون تقریبا همگی شیعه اثنی عشری بودند و برای انجام امورات مذهبی وبیان مسائل دینی و ذکر مصیبت امام حسین (ع ) و یارانش و ذکر مصیبت فاطمه زهرا سلام الله علیها و شناخت بیشتر دین مبین اسلام و تاریخ آن به مبلغی روحانی نیاز داشتند در صدد بر آمدند که فردی روحانی را ساکن روستا کنندبرای این امر با مشورت هایی که با روحانیان و معتمدین خور و فرخی انجام دادند تصمیم گرفتند سید جعفر را به چوپانان دعوت کنند این بود که مالکان سالیانه ای جهت ایشان در نظر گرفتند و قطعه زمینی را هم برای ساخت منزل به ایشان منتقل کردند و با این توافق سید جعفر به چوپانان هجرت نمودند
سیدجعفر تنها فرزند ذکور سید اسدالله موسوی خوری بود که در خور در محضر درس ملا ها و روحانیون خوری درس خوانده بود و در خور ملبس به لباس روحانیت گشته بود و سالها با چند شتری که خود و خانواده اش داشتند امورات زندگی را با شتر داری می گذراند تا اینکه به عنوان روحانی چوپانان بر گزیده شد و دیگر تا پایان عمر در امور مذهبی چوپانان ایستاده بود و در امور کفن و دفن مردگان بسیار جدی بود و به خاطر دارم که برای کلیه مردگان چوب هایی از برگه خرمای تازه می برید و آیات و یا شعار های اسلامی و شهادتین را با چاقو بر آن می نگاشت و مطابق سنت پیامبر آنها را با دفن مردگان در خاکشان قرار می داد
سید جعفر بر تمامی مردگان در چندین دهه نماز خواند و تلقین در بالای قبر آنها قرائت کرد
او در تمام مدت حضورش در ایام محرم و صفر بر منبر رفت و ذکر مصیبت امام حسین (ع) را خواند
سید جعفر در ایام فاطمیه سه شب به منبر می رفت او از اجرای نماز جماعت خودداری می کرد و من ندیدم که ایشان غیر از موقع خواندن نماز میت در جای دیگری نماز جماعت بخواند
با همکاری مالکان چوپانان موفق به گرفتن دفتر ازدواج شد سید جعفر از پذیرفتن دفتر ثبت طلاق اکراه داشت و حاضر به پذیرفتن چنین امری نبود . سید جعفر سالها پسران و دختران چوپانانی را به عقد هم در آورد و ازدواجشان را ثبت دفتر کرد نمی دانم چرا ولی سید جعفر هیچگاه صیغه عقد را تک نفره اجرا نمی کرد مدتها این صیغه را با همکاری شیخ مستقیمی که یک فرد مکّلا بود می خواند و از زمان ورود سید حسین (سید دلتنگ) شیخ مستقیمی این کار را به ایشان محوّل کرد
شهرت سید جعفر" ریاض" بود و مردم اورا سید ریاض می گفتند از سید احمد فرزند ایشان چرایی این امر را سوال کردم ایشان فرمودند که مرحوم سید جعفر طبع شاعرانه داشته و شعر های زیادی سروده است و در اشعار خودرا " ریاض " تخلص کرده است . اما متأسفانه نه خود اشعارش را جمع آوری کرده و نه فرزندانشان به این امر اهتمام نموده اند لذا هیچ اثری از او در زمینه شعر باقی نمانده است.
از خصوصیات بارز سید ریاض باید به شوخ طبعی ، او حتماً اشاره شود در بالای منبر وقتی از رفتاری انتقاد میکرد بلافاصله می گفت که من این حرفها را برای مردم پشت کوه گفتم و الا شما مردم بسیار خوبی هستید که همه مردم با این تأکید آخر او که بارها در روی منبر تکرار شده بود بلند می خندیدند. سید ریاض انسانی بسیار قانع و چشم و دل سیر بود و برای مال دنیا اصلا حرص نمی خورد . اهل کار هم بود و من بارها در دشت چوپانان او را دیده بودم که بدون عبا و عمامه بالای درخت خرمایی است و درخت را هرس می کند و در دوران بچگی این سوال برایم مطرح شده بود که مگر می شود سید ریاض عمامه نداشته باشد و بالای درخت هم برود؟
سید ریاض در ازدواج اوّل با مرگ همسر و یک فرزند کوچک تنها می ماند تا اینکه بعد از مدتی با ساره خاتون از اهالی اردیب مجددا ازدواج می کند و هنگام مهاجرت به چوپانان همسر دوم ایشان، او را همراهی می کند که نتیجه ازدواج دوم هم 4 فرزند برومند است که اهالی انها را کاملا می شناسند
بالاخره در روز 55/10/14 در سن 63 سالگی سید جعفر دعوت حق را لبیک می گوید چند روز قبل در کنار جوی آب هنگامی که عدّه ای با هم صحبت می کنند به علت نا مشخصی ناگهان سید جعفر به داخل جوی آب می افتد و خیس می شود چون روز سردی بوده است تا او به منزل مراجعت می کند سرمای شدیدی می خورد و بیماری او به ذات الریه تبدیل می شود و از این ماجرا به دیار باقی می شتابد ،مردم با حزن و اندوه فراوان جنازه او را به قبرستان چوپانان می برند و در میان پدران و مادران خود او را به خاک می سپارند فکر می کنم که او تنها روحانی دفن شده در مزار چوپانان است، خداوند او را بیامرزد.
بررسی شبکه معابر روستا شامل سطح بندی معابر ، تعیین طول و عرض آنها، شیب معابر و
تعیین نوع وسایل نقلیه وحجم تقریبی تردد آنها در معابر اصلی با استفاده از اطلاعات محلی
معابر روستا بر اساس سطح عملکرد به چهار دسته اصلی تقسیم میشود که عبارتند از :
1_ اصلی درجه یک
پوشش این معابر در قدیم خاکی بوده و در دوطرف آن دو جوی اب که از قنات روستا به سمت
محل کشتزار و باغات اهالی سرازیر بود و باغچه هایی غیر منظم بصورت پراکنده برای کاشت
درخت وجود داشت .امروزه مسیر این دو جوی آب هنوز برقرار است و دوطرفه معبر اصلی
روستا قرار دارند و پوشش آن آسفالت میباشد و دوطرف آن پیاده رو سازی جهت عبور اهالی
شده است و قسمت هایی از فلکه غدیر تا حدودا کوچه شهید مرتضوی باغچه هایی جهت ایجاد
فضای سبز وجود دارد اما متاسفانه از آن قسمت به سمت شمال روستا هیچگونه باغچه وجود
ندارد و چهره ای نامطلوب به این معبر داده است .
در حاشیه این معبر اصلی بیشترین فضا های تجاری و فروشگاه ها قرار دارد که بیشتراهالی از این محور جهت برگزاری مراسمات راهپیمایی و عزاداری و خرید و فروش مواد غذایی استفاده میکنند.
2_اصلی درجه دو
معابر اصلی درجه دو به محور هایی اطلاق میشود که نسبت به معابر اصلی درجه یک از تردد
کمتر برخوردار میباشد و در وضعیت موجود ، محور حاشیه ای بافت جدید که به صورت یک
رینگ دور روستا گسترش دارد اصلی درجه دو محسوب میشود.
در حاشیه این معابر قسمت های اداری از جمله : مخابرات ،جهاد کشاورزی ، هواشناسی و ...
قرار دارد وهمچنین خانه های جدید نیز اکثرا در این معابر قرار دارند.
3_فرعی درجه یک
محمورهایی که ارتباط بین دو محور اصلی درجه یک و دو را برقرار مینمایند ودارای نقش جمع
کننده میباشد و نیز ارتباط درون محله ای را فراهم میکنند.به عنوان فرعی درجه یک تعریف شده
اند واین نوع معابر در محدوده بافت در نقشه ی درجه بندی معابر مشخص شده است .
سیما این معابر به گونه ای است که خانه های دوطرف با ارتفاع 4 الی 5 متر با اندود کاهگل
همراه با درگاهایی برای وردو به خانه و درب های چوبی برای نگهداری اهشام و تیر های
چراغ برق چوبی میباشد که جبه های مجاور کوچه هیچگونه پنجره ندارند و ازاره هایی اجری
و گاها سنگی تا ارتفاع 30 سانتی متری از سطح کوچه دارند. در ایامی از سال با توجه به
تفاوت فصل ها سایه روشن هایی زیبا در این کوچه های اتفاق میافتد.
4_فرعی درجه دو
مابقی معابر روستا که از محور های فوق الذکر منشعب شده و دسترسی واحدهای مسکونی را
برقرار مینماند.در ردیف معابر فرعی درجه دو دسته بندی شده اند .
چگونگی شیب ها و نوع عملکرد هر یک در بافت روستا :
شیب عمومی بافت کالبدی از شمال به جنوب و از جنوب شرقی وشرق به جنوب غربی است
،شیب معابر روستا از یک تا پنج در صد در نوسان است .
سلسه مراتب شبکه راه روستایی چوپانان
سسله مراتب راه | سطح (متر مربع) | درصد |
اصلی درجه 1 | 39162 | 26/2 |
اصلی درجه 2 | 36324 | 24/3 |
فرعی درجه 1 | 44573 | 29/8 |
فرعی درجه2 | 29470 | 19/7 |
مجموع | 149529 | 100 |
شناخت و تعیین محدوده محلات و مراکز آنها :
عموما در محدوده کالبدی روستاها، مناطقی از بافت فیزیکی نحت عنوان محله شناسایی
میشوند.این محله در مواردی از زیر ساخت های اجتماعای و قومی مستحکمی برخوردار
هستند.
همان طور که در سابقه پیدایش روستا اشاره شده بافت روستا بعد از سال 1317 شکل گرفته
است ، بر اساس اطلاعات به دست آمده در حال حاضر دو محله که چوپانان قدیم و شهرک
جدید نامرده میشوند در روستا وجود دارد .
منابع :
طرح هادی روستای چوپانان ( طرح بازنگری )
پروژه روستای 1 چوپانان بهار 91 سینا صمیمی - امید گلستانی
بقاء مختص ذات اقدس الهی است
شادروان باقرکلباسی که سالهای زیادی را در تهران می زیست وبازنشسته شد پس از بازنشستگی باتفاق همسرش به چوپانان آمدند وچوپانان را برای سکونتش انتخاب نمودند واز هوای پاک روستا که پزشکش به وی پیشنهاد داده بود استفاده میکرد .
برنامه وزارت آموزش و پرورش، انتخاب مشمولینی است که کسر خدمت ندارند و در این خصوص از متقاضیان، تعهد خدمت اخذ میشود.
در این بخشنامه تأکید شده است که در جذب و بهکارگیری افراد، ارتباط رشته تحصیلی با رشته تدریس کاملاً رعایت شود و از مشمولین واجد شرایط دارای برگه آماده به خدمت بدون مهر غیبت که تاریخ اعزام آنها اردیبهشت و تیرماه 93 است، از تاریخ وصول بخشنامه لغایت تاریخ مندرج در جدول زیر ثبتنام صورت گیرد.
مرحله | افراد مجاز برای ثبتنام | پایان ثبتنام و ارسال اسامی به گزینش | دریافت پاسخ گزینش | ارسال اسامی پذیرفتهشدگان نهایی به حوزه ستادی |
اول | دارندگان برگه اعزام اول اردیبهشت 93 الی دوم تیرماه 93 | 30 بهمن ماه 92 | 20 فروردین ماه 93 | 9 اردیبهشت ماه 93 |
دوم | دارندگان برگه اعزام اول اردیبهشت 93 الی دوم تیرماه 93 | 20 اسفند ماه 92 | 6 اردیبهشت ماه 93 |
داوطلبان باید از سلامت کامل جسمی و روحی و روانی متناسب با شغل معلمی برخوردار باشند (به تأیید اداره کل آموزش و پرورش)؛ برگه آماده به خدمت پذیرفتهشدگان باید ممهور به مهر انجام واکسیناسیون باشد.
به گزارش فارس، برنامه وزارت آموزش و پرورش، انتخاب مشمولینی است که کسر خدمت ندارند و باید در این خصوص از متقاضیان، تعهد خدمت اخذ شود؛ متقاضیان در صورت کتمان کسر خدمت و سپس درخواست استفاده از آن در طول سال تحصیلی، ملزم به جبران خسارات مادی ناشی از «خروج قبل از پایان سال تحصیلی» و «هزینههای دوره آموزشی بدو خدمت» هستند؛ اتمام اشتغال معلمان وظیفه پس از اتمام خدمت موظف غیرمجاز است.
اگر مشمولان قبلا درخواست معافیت پزشکی و یا تحصیلی کرده باشند، سازمان وظیفه عمومی اعزام وی را لغو نموده و لذا از لیست سرباز معلمان کنار گذاشته میشوند؛ لازم است این افراد، در مهلت ثبتنام، نسبت به ابطال درخواست معافیت، اقدام کنند.
برای گذر از این جاده از سمت نایین پس از طی 170کیلومتر به چوپانان وپس از 90کیلومتر به شهر خور وابتدای جاده طریق الرضا به این جاده دیدنی میرسیم.
طبس ـ خور و بیابانک
درخواست از دوستداران میراث فرهنگی چوپانان در پروژه زیباسازی چوپانان
عکس از ذبیح الله مرتضوی
در راستای زیباسازی وجلوه بخشیدن هر چه بیشتر به بخش آثارباستانی چوپانان بویزه بادگیرها بخصوص هنگام شب نیاز به نورپردازی در اطراف بادگیرها میباشد وبرای اینکار همت شما جوانان عزیز واهالی محترم را میطلبد وبا وجود اینکه هزینه بالایی را جهت نورپردازی برای هر بادگیر نمی خواهد فقط یک همت میخواهد تا در شب روستایمان چشم انداز زیبا وخیره کننده ای را داشته باشد پس از هم اکنون برنامه ریزی نمایید تا حالا که ایام عید نوروز در پیش است از تعطیلات استفاده کنیم ولوازم موردنیاز را هر شخصی برای خانه خود یا پدری ویا مادربزرگش خرید کند وانشااله برای نوروز هرکسی بادگیر منزل خود را نورپردازی کند.
لوازم مورد نیاز چند متر سیم وکابل ویک کلید برق ویک پروزکتور کوچک یا لامپ رنگی یا کم مصرف با حفاظ در مقابل باران وباد میباشد که روی پشت بام مقابل بادگیر درل پایین آن نصب میشود ونیازی نیست که همیشه روشن باشد .در ایام نوروز واعیاد وجشنها ومناسبتها از ان استفاده میشود.
برای اینکه اکثر خانه ها را پیرزنها ویا پیرمردها تشکیل میدهند بهتر است که کلید قطع ووصل برق را در حیاط ودر دسترس انان قرار دهید.
از طرف سازمان میراث فرهنگی در نظر است بودجه ای برای ترمیم وبازسازی بادگیر های چوپانان اختصاص یابد اما برای اینکه توجه مسئولان را دراین خصوص جلب نماید نیاز به راهکارهای اینگونه ای هست تا مسئولان بدانند که مامردم چوپانان علاقه شدیدی به میراث گرانبهای گذشتگان خود داریم .
لذا از تمامی جوانان عزیز که دوستدار پیشرفت وآبادانی چوپانان هستند وهمینطور اهالی محترم درخواست مینماییم در این امر مهم سهیم شوند وبی تفاوت از کنار ان رد نشوند وبرای تعطیلات نوروز حتما هر کسی خانه خودش راکه دارای بادگیر است را در حد زیباسازی وروشنی نورپردازی کند.
انشااله روزی بیاید که تمامی گردشگرانی که از کنار این الماس زیبای کویری درشب میگذرند تا به مصر وخور وگرمه بروند به چوپانان که میرسند ترمز رابکشند واز زیبایی های الماس خوش تراش کویر لذت ببرند.
باسپاس:انجمن دوستداران میراث فرهنگی وگردشگری چوپانان
عکاس : خانم مسائلی
باز ماندگان قافله عشق
![]() |
در این شماره مسن ترین رزمنده روستای چوپانان ، رزمنده سلطان محمود نظریان چوپانان ، را حضور شما بزرگواران معرفی می کنیم .
استاد سلطان محمود نظریان در 25اسفند سال 1309در روستای چوپانان دیده به جهان گشود ایشان فرزند حاج محمدحسین نظریان چوپانان می باشد . در سن 12 سالگی مادرش از دنیا می رود ایشان از همان کودکی خصوصا بعد از مرگ مادر درکنار پدر مشغول کار بنایی می شود بعد از مهارت در بنایی در کول مالی قنات مشغول به کار می شود ، و در قنات روستاهای چوپانان ،آشتیان ،حجت آباد وهمت آباد (کوچه)فعالیت داشته است ، در سن 18 سالگی با دختر کدخدا (مرحوم آقای محمد صادق محمدی )ازدواج می کند حاصل این ازدواج یک پسر وچهار دختر می باشد .
از سال 1340 برای امرار معاش به کنبد کاووس می رود ودر آنجا نیز به کار بنایی اشتغال داشته تا اینکه در سال 1348در سنگ آهن مرکزی ایران استخدام و در معدن چغارت بافق مشغول به کار (بنایی) می گردد در سال 1370 در سن 60 سالگس در معدن چادرملو بوده که به افتخار بازنشستگی نائل می گردد .
حضور در جبهه را از زبان خودش تقدیم می داریم.
در مهر ماه 1365 در چادر ملو مشغول به کار بودم که با عنوان راننده وسایل مهندسی (لودر ، بلدزر ، گریدر) با چند نفر از همکاران به صورت دواطلب به جبهه های حق علیه باطل اعزام شدیم ، در جبهه در منطقه فاو وشلمچه در پشت خط د رجاده سازی وسنگر سازی (سنگر سازان بی سنگر) مشغول بودم مدت 45 روز در منطقه جنوب بودم .
تمام این مدت کوتا که در جبهه بودم همش خاطره و غرامش نشدنی می باشد . خداوند را شاکرم که به من توفیق داد تا بتوانم مدت کوتاهی از زندگیم را در جبهه های حضور داشته باشم .
![]() |
منبع :www.catheaven.ir
مامورین اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین و سر محیط بانی چوپانان در راستای گشت و کنترل مناطق و حفاظت از تنوع زیستی سه گروه از متخلفین شکار و صید غیر مجاز را قبل از موفقیت در شکار شناسایی و دستگیر کردند.در این ارتباط سه نفر دستگیر و از ید نامبردگان یک قبضه سلاح 270 دوربین دار ، دو قبضه برنو دوربین دار و یک قبضه سلاح دو لول ، تعدادی فشنگ و دوربین های شکاری را کشف و ضبط کردند.
این افراد بصورت مخفیانه وارد زیستگاههای انارک و پناهگاه حیات وحش عباس آباد شده که توسط مامورین بصورت نامحسوس ردیابی و پس از اتخاذ تهمیدات لازم و تلاش زیاد شناسایی و دستگیر شدند.
اطلاعیه مهم سازمان سنجش اموزش کشور درخصوص تعویق زمان برگزاری ازمون کارشناسی ارشد سال 1393
براساس گزارشات واصله در رابطه با شرایط نامساعد جوی در اغلب استانهای کشور و درخواست داوطلبان و خانواده های محترم آنان، مسؤولین محترم استانی، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و هماهنگی بعمل آمده با وزارت محترم کشور در رابطه با عدم امکان حضور داوطلبان یا مشکلات حضور به موقع در حوزه های امتحانی، سازمان سنجش آموزش کشور به منظور رفاه حال داوطلبان ترتیبی اتخاذ نمود تا آزمون کارشناسی ارشد سال 1393 به ترتیب طی روزهای چهارشنبه 23 ، پنجشنبه 24 و جمعه 25 بهمن ماه برگزار گردد. اطلاعیه تکمیلی این سازمان ساعت 14 روز شنبه 19 بهمن ماه از طریق سایت سازمان به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.
روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور
برای تکمیل این بخش پذیرای پیشنهادات و انتقادات شما هستیم .
دریک روز برفی وسرد زمستان در گوشه ای از شهر شلوغ به سراغ مردی رفتم که هیچگاه اخم نکرده وهمیشه خوشرو وخندان است ووقتی در مقابل کسی قرار بگیرد اول خنده میکند وسختی روزگار برپیشانیش موج میزند اما اینجا چهره اش را در خود میبینم زیرا از جایی آمده که توفیق اجباری بوده ودوست دارد که به دوران قبل بازگردد اما تنهایی اورا به شهر کشانده تا یادگاران همسرش که همانا فرزندان خلفش هستند را بیاد گذشته با همسرش به نظاره بنشیند وبیاد او زندگی کند.
وقتی اورا پس از سالها زیارت کردم سالهای دهه 40 برایم تداعی شد وگویی کتاب تاریخ 50 ساله گذشته را باز نمودم وخاطرات انزمان که هم در حجت اباد وهم درچوپانان در همسایگی هم زندگی کردیم را تازه کرد.
بیوگرافی:
اوکسی نیست جز حسینعلی که اصالتا اهل خور اما بزرگ شده این دیار خوش تراش کویری است که هنوز به آن افتخار میکند. وی قبل از اینکه به چوپانان بیاید بهمراه خانواده اش به آبگرم میروند وسپس راهی چوپانان میشوند.حسینعلی فرزند علی نام خانوادگی اش مراد است وی متولد سال 1306 شمسی است که در خور بدنیا آمده وپدرش برای اینکه وی باسواد شود او را بهمراه خود به چوپانان میاورد زیرا در آن دوران چوپانان بود که مکتب داشت وبه گفته خودش خور مکتبی نداشت. از 6سالگی بهمراه خانواده به چوپانان کوچ کردند.که هم پدر در چوپانان بکار کشاورزی مشغول شود وهم پسر به تحصیل ادامه دهد.
چوپانان در زمانیکه تاسیس شد یعنی آب قنات در چشمه هایش که واقع در خیابان است ظاهر شد مردم از اقصاء نقاط بیابانک برای کار کشاورزی ودامداری به چوپانان مهاجرت نمودند وخانواده حسینعلی مراد نیز از این دسته بودند..
مکتب :
به نقل از خودش مکتب در گوشه ای از خیابان چوپانان آنروز بود که در نزدیکی خانه علی ملا بود که صندلی میگذاشتند ودر آنجا بچه ها درس میخواندند.حسینعلی مکتب را نزد محمد رضا کربلایی پدر مرحوم علی ملا وجمشید ومحمود ملا آموخت.
تنها کتابی که درمکتب از آن استفاده میکردند قرآن بوده وحدود 15 شاگرد دراین مکتب بودند که تعدادی از انان که در ذهن ایشان بودند را یادآوری نمودند از جمله عباس میرزا حسن اقا رحمتعلی علی اقا طاهری غلامرضا صبوحی محمد صبوحی قاسم حسن بور محمود وجمشید ملا عباس ابوالحسنی برادر موسی شاید دیگرانی بودند که بیادش نیامد.
حدود 4-5سال حسینعلی در مکتب ملا درس خواند که بقول خودش مطابق با لیسانس کنونی است.
حسینعلی بسیار بااستعداد بود که در شبهای جمعه ایشان قران میخواندند وبقیه جواب میدادند .روزی از روزها دانش آموزان مکتب بر بالای پشت بامی میروند وسر وصدا راه میاندازند وشیطنت های کودکانه را بر بلندای خانه راه میاندازند که وقنی به مکتب میروند ملا تمام آنها را با ترکه انار که همیشه در مکتب بوده فلک میکند اما حسینعلی بخاطر اینکه مظلومتر بوده ودرسش نیز بهتر بوده به ملا میگوید که من هیچ تقصیری ندارم بچه ها سر وصدا کردند بهمین خاطر حسینعلی را فلک نمی کند.
استعدادها:
حسینعلی پس از فراگیری علم وقران نوحه خوانی هم میکردند به گفته خودش از هشت سالگی نوحه میخواندند نوحه های ایشان از سروده های محتشم ،یغما و...بوده. وبرای اولین بار در مراسم محرم در حجت اباد نوحه خواندند آنزمان مسجدی در حجت آباد وجود نداشت یکی از انبار های بزرگ کاه که در گوشه ای از ان پر از شالی کاه بود در همانجا روضه خوانی هم میکردند. مرحوم کربلا سید حسین ودرویش عباس سالی یکمرته به آنجا می آمدند وروضه می خواندند وایشان هم نوحه میخواندند ذوالقرنین رحمانی هم از ساکنین حجت اباد یکی دیگر از نوحه خوانها بود واز نوحه خوانهای آن دوره قاسم حسن بور ومندلی ملا رضا هم بودند که آنها در چوپانان نوحه میخواندند. روزی توسط ملا به من پیشنهاد شد که حسینعلی تو که درس ومشقت خوب است 2سال دیگر درست را ادامه بده تا بروی انارک هم فروشنده شوی وهم اینکه به بیسوادان درس بدهی وانجا تدریس کنی اما به سفارش پدرومادرم این کار رانکردم.حسینعلی علاوه بر گویش چوپانانی به گویش انارکی وخوری میتوانند صحبت کنند.خط سیاقی یکی از خطهایی است که در حسابها بکار برده میشود ایشان این خط را بخوبی مینویسند.(از لحاظ املایی سیاق شاید اینگونه نباشد وهنوز درمورد این خط تحقیق نکرده ام)
اشتقال بکار:
از همان ابتدای جوانی حسینعلی در حجت اباد بکار کشاورزی مشغول شدند مالک زمینهای ایشان محمدرضا مندلی بودند .ایشان سالهای متوالی را در حجت اباد مشغول کار کشاورزی ودامداری بودند تا اینکه سیل زمستان در آن سالهای پیش در قنات افتاد وقنات انجا را کور کرد وبالاجبار تمام مردم حجت اباد به چوپانان کوچ کردند واینجا بود که حجت اباد خالی از سکنه شد. حسینعلی کار کشاورزی را در چوپانان ادامه داد اما اینبار در زمینهای میرزا مهدی.
ازدواج:
در سن بیست سالگی مادرش بی بی رباب به ایشان پیشنهاد یکی از دختران عباس خوری را به حسیتعلی برای ازدواج میدهدد ومیگوید اگر این دختر راگرفتی که ازتو راضی هستم اگر نگرفتی کاری به کارت ندارم وخود ایشان هم راضی بودند وبرای عقد حاج ریاض وحاج محمد بزرگ(پدر عبدالرحیم زاهدی) ومیرزا مهدی و شیخ حاج مندلی رمضون را خبر میکنند وخطبه عقد را می خوانند وسپس فردای انروز راهی فرخی میشوند وعقد را به ثبت میرسانند وعروسی مفصلی را در چوپانان بپا میکنند واینجا ست که خانواده تشکیل میدهند ثمره این ازدواج 5پسر و4دختر 30نوه و20نتیجه است. و در ادامه سکونتشان در چوپانان سالهای سال بکار کشاورزی در همین زمیتها ادامه دادند تا اینکه بخاطر کار بیمه مجبور میشوند در این 12 سال آخر را به نخلک بروند وخانواده اش را بیمه تامین اجتماعی کنند وهم اکنون ایشان مستمری بگیر معدن سرب نخلک هستند.
قلعه ویران شده:
حسینعلی قلعه چوپانان را بخوبی بیاد دارند ومیگویند زمانیکه قلعه خراب شد ما در قلعه زندگی میکردیم ووقتی سیل آمد ما فورا اثاثیه امان را جمع کردیم وبه بالای چوپانان رفتیم وآن لردکی در کنار کوه تا مدتها سکنی گزیدیم. هنوز که هنوز است حسینعلی آن دوران حجت اباد را بهترین دوران زندگی اش میداند واز شهر وزندگی شهر نشینی متنفر است.
............................................................................................................................................
همسرش در 2-3 سال پیش وی را تنها گذاشت وبه رحمت خدا رفت از ان زمان ایشان در نزد فرزندان زندگی میکنند وبهمین خاطر مجبور است در شهر زندگی کند وزندگی در شهر باعث شده دیگر پاهایش رمق راه رفتن نداشته باشند واو را خانه نشین کرده.
یک خاطره:
یکی از شبهای محرم در مسجد نشسته بودیم ومحمد پروری بلند شد نوحه بخواند وهمینطور که نوحه را میخواند نوحه از یادش رفت وبا همان وزن وملودی که نوحه را میخواند به حسینعلی میفهماند که:"حسینعلی یادم بشی" بزبان خوری میگوید که حسینعلی یادم رفت وحسینعلی هم بلافاصله در کنار دستش قرار میگیرد ودنباله نوحه را کمکش می خواند. آخه آنزمان بیشتر نوحه ها را از حفظ میخواندند وحسینعلی بسیلر در این زمینه تبحر داشت.
دراینجا لازم است اسامی کلیه کسانی که در این بخش آورده شد واکثر انان در قید حیات نیستند یادی بکنیم وبه روح پر فتوح تمامی گذشتگانمان صلوات وفاتحه ای نثار بکنیم .خدایشان رحمت کند.
انشااله آقای مراد سالهای سال سایه اش بر سر فرزندانش باشد وخدا عمر طولانی وبا برکت به ایشان عطا فرماید.
از خانواده اقای عبدالرضا مراد ومصطفی مراد که مرا در تهیه این گزارش یاری نمودند واین نشست را تدارک دیدند کمال تشکر وامتنان را دارم.
پیامک:5000499
منبع: سایت پناهگاه عباس اباد
پاسی از شب رفته بود و برف می بارید،چونان پر افشانی پر بهای هزار افسانه ی از یاد رفته باد چونان امری مامور و ناپیدا ، بس پریشان حکم می راند مجنون واربر سپاهی خسته و غمگیم و آشفته ، برف می بارید و ما خاموش فارغ از تشویش، نرم نرمک را ه میرفتیم هیچ کس از ما نمیدانست که این راه خم اندر خم به کجا می کشاند باز برف می بارید و پیش از ما، دیگرانی همچون ما خشنود و نا خشنود،زیر این کجبار خامشباراز این راه رفته بودند و نشان پاهایشان بود.
این غار که دراصل یک دالان بزرگی است وایوان ورودی ان که بشکل یک صفه است وارتفاع حدود10متری دارد وبخاطر همین صفه بزرگی که دارد صفه درو گویند.موقعیت این کوه در کنار دشت بزرگی است بانام قدومه چینا که دارای پوشش گیاهی متنوعی است از جمله آویشن،قدومه (تخمه سرخو).
درداخل دالان این صفه گیاهان ترشو زیاد می رویند.واستراحتگاه گوسفندان وحش نیز میباشد.درروبروی این غار درفاصله ای نه چندان دور معادن طلای خونی وکال کافی وجود دارد.
حاجی استاد اصغر افضل، معماری کاردان و بنّائی هم فن حریف
چوپانان امروز ما ، نتیجه تلاش بزرگ مردان و زنانی است که در طول یک قرن زحمات جانفرسایی را متحمّل شده اند و هر کدام با توجه به تخصص و علم ونیروی کار و درایت وکاردانی و سرمایه خویش چوپانان را به امروز رسانده اند و آن را چون نگینی در کویر در کنار ریگ جن به مانند عروسی رویایی بر تخت نشانده اند که امروز دل هر سیاح و جهانگردی را می رباید و همه را انگشت به دهان می نماید ، در این راه افراد بسیاری کوشیده اند و من بر آنم که تا در توانم هست از تک تک آنها قدری دانی کنم و شرح حالشان را بیارایم ،چون دست توانای آتها چنین زیبایی مسحور کننده ای را در دل کویر نگاشته است.
و یکی از این بزرگان حاج استاد اصغر افضل است او که در بنای معماری سنتی چوپانان همچون ، معلم استادش سنگ تمام گذاشته و هم در ساختن بخش اعظمی از چوپانان تلاش نموده و هم تعدادی بنّا و معمار در مکتب خویش برای سازندگی چوپانان، تربیت نموده است و علم و مهارت خود را به آنان منتقل نموده است او در باره معرفی خویش چنین می گوید:
"متولد چوپانانم از پدر و مادری جندقی در سال 1308. هشت ساله بودم که روزی مادرم مرا نزد استاد محمد حسین ( نظریان ) برد و از او خواهش کرد که مرا به شاگردی قبول کند. این شد که من بنّا شدم و تا قدرت ایستادن روی داربست را داشتم کار کردم. از همان روزهای اول چون رضایت صاحب کار برایم مهم بود با تمام توان کار می کردم و همیشه کمترین دستمزد را برای خودم در نظر می گرفتم. چون اعتقاد داشتم که آنها به کار من احتیاج دارند پس هرچه دستمزد بخواهم مجبورند و می دهند اما ته دلشان راضی نیست و در این مال خیر و برکت نیست. برای ساختن خانه خودم خیلیها حاضر بودند در مقابل یک روز کار من سه و حتی چهار روز برای من کار کنند اما من به دو روز قانع بودم."
استاد افضل از مردان مومن و وظیفه شناس و قانع و تلاشگر و مردمدار و سختکوش و دقیق چوپانان است او اعتقاد شدید به لقمه حلال دارد و نه تنها خودش، وظیفه اش را به بهترین نحو انجام می دهد بلکه کارگر زیر دست او نیز باید چون استاد، وجدان کاری داشته باشد . استاد، چوپانان را دوست دارد و به مردمش عشق می ورزد او در مقابل این پرسش ما که : حاج استاد جندق را بیشتر دوست دارید یا چوپانان را ؟ می گوید:
" چوپانان. حتی موقعیت شغلی خوبی در جندق توسط مرحوم عامری به من پیشنهاد شد که قبول نکردم او یک قواره زمین مسکونی (نزدیک400 متر) به من هدیه داد که خانه بسازم و در جندق سکونت کنم. نمیدانم چرا هم آن روز و هم حالا در جندق احساس غربت می کنم با اینکه قوم و خویش فراوان دارم. نمیدانم شاید زادگاه آدم یک جور دیگریست."
استاد افضل، مردی متواضع است و از گزافگویی پرهیز می نماید وقتی از ایشان پرسیده می شود کة : می گویند 20-30 در صد خانه های چوپانان، حجت آباد و آشتیان را شما ساختید؟ پاسخش نشان تواضع دارد مختصر می گوید:
" در صدش را نمیدانم اما خیلی هایش را."
حاج استاد اصغر در چوپانان با یک خانواده اصیل چوپانانی ازدواج می کند که مطمئناً همسر ایشان نقش بسزایی در موّفّقیت او در کارها و در تربیت فرزندانش داشته است ،حاجیه منور خانم همسر استاد اصغر زنی کاردان، خوش سلیقه، مهربان، قانع و متدین و دقیق بود به همین علت نیز، استاد از نظر تربیت فرزندان خیالش کاملاً جمع بود. نتیجه این وصلت 6 پسر تحصیلکرده و2 دختر بود که باعث افتخار چوپانان هستند و استاد آقا مهدی افضل از پیشکسوتان فرهنگی کشورند که در دوران باز نشستگی دست به قلم برده اند و تا کنون دو اثر گرانبها برای پاسداری از چوپانان تحریر و چاپ نموده اند.و من از فرزند دیگر ایشان حسن افضل نیز آثار ترجمه شده علمی چندی را مشاهده کرده ام.
استاد افضل در همان دوران جوانی، به استخدام معدن سرب نخلک در آمدند و در نخلک نیز عهده دار امور بنّایی در این معدن دولتی شدند استاد افضل تقریبا همیشه نفر آخری بودند که سوار کمپرسی دولتی بعد از یک هفته تلاش می شدند ایشان در این مورد چنین بیان می کنند:
" پنجشنبه ها خیلی ها که کارشان زودتر تمام می شد یا کارشان کنتراتی بود زودتر سوار میشدند اما من تا دقیقه آخر کار می کردم. همسفرها هم عادت کرده بودند و تاخیر مرا تحمل می کردند."
ایشان در باره معماری چوپانان و نظم هندسی آن چنین اعتقاد دارند:
" استاد مردم چوپانان این نظم خانه ها، کوچه ها و خیابانها را مدیون چه کسانی هستند؟
میرسید علی اردکانی، که معماری، مسجد ساز بود، اول خیابان دشت و زمینهای زراعی را طراحی کرد که بعد هم خیابان اصلی و کوچه ها از روی آن طراحی و اجرا شد. و بعد هم نظارتی بود که کدخداها و این اواخر مرحوم عبدالرحیم زاهدی با جدیت انجام میداد و الا در همین اواخر در حاشیه شهرهای بزرگ دیده میشود هر جا جوی آب پیچیده کوچه هم پیچیده و خانه ها هم به تبع آن."
ضمن تشکر از جناب استاد آقا مهدی افضل که مرا در تهیه این بیوگرافی مدد فرمودند از ایشان تقاضا دارم که شرح کاملی از تجربیات و خاطرات پدر گرامیشان را تهیه و جهت انتشار در اختیار همگان قرار دهند برای نمونه من یکی از تجربیات استاد افضل را که در نوشته های فرزندشان خواندم طرز ساختن آب انبار بود که واقعاً برای من مبحث جالبی بود
در پایان طول عمرو سلامتی و تندرستی برای استاد حاج اصغر آرزومندم
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از اختصاص «سبد کالا» تنها به مستمری بگیرانی خبر داد که حداقل حقوق و دستمزد را دریافت میکنند.
برگرفته شده از سایت چوپانان اباد
معدن «نخلک» واقع در استان اصفهان براساس مصوبهی سال 1388 هیئت دولت قرار است به نخستین «موزه - معدن» ایران تبدیل شود.
دوهزار سال است که از معدن نخلک یا معدن «نخل زرو» سرب و نقره استخراج میشود، اما این موضوع، توجهها را آنگونه که باید به این پتانسیل جذب نکرد تا سرانجام با تصویب مصوبهای در هیئت دولت در سال 1388 برای تبدیل این معدن واقع در 46 کیلومتری شمال شرقی روستای تاریخی «انارک» در حاشیهی کویر مرکزی و بر لبهی ریگزار معروف به «جن»، به نخستین «موزه - معدن» کشور، قدری بودجه و نیروی کارشناسی به این معدن اختصاص یافت.
رییس پژوهشکدهی هنر، معماری و مرمت در اصفهان در اینباره به خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: سرب از این معدن از زمانهای باستان و در دورههای متعدد و حتی در شکلهای مختلف برداشت میشد و تأیید این ادعا را میتوان ابزارهای چوبی و آهنی و توبرههای چرمی دانست که در بیش از 250 کارگاه قدیمی این معدن پیدا شده است.
حمید مظاهری تهرانی با اشاره به بازدید یک گروه باستانشناس آلمانی در سال 1970 میلادی از این معدن و بررسی قدمت آن با استفاده از شیوههای علمی، اظهار کرد: در این بررسیها، قدمت معدن بیش از دوهزار سال و قدمت دژ و آتشکده (چهارتاقی نخلک) در کنار آن حدود 1800 سال دانسته شد. همچنین آثار کشفشده در این منطقه، آنها را متقاعد کرد که در دورههای بعد از اسلام نیز در این معدن فعالیتهایی وجود داشته است.
وی با بیان اینکه از گذشتههای دور این معدن توسط مردم محلی روستاهای اطراف مانند «انارک»، «چوپانان» و «جندق» مورد بهرهبرداری بود، ادامه داد: در سال 1307 تا 1332 نخلک توسط شرکتهای خصوصی اداره شده است. همچنین از مهمترین اتفاقهای رخداده در این معدن میتوان به رونق اقتصادی شهر انارک، ضرب سکه توسط یک شرکت خصوصی، تأسیس نخستین بانک ملی منطقه در سال 1316 و نابودی جنگلهای «تاغ» و سوختن آنها در کورههای ذوب سرب اشاره کرد. این معدن در سال 1332 با واگذار شدن به شرکت سهامی کل معادن و ذوب فلزات ایران رسما دولتی شد.
این مدرس دانشگاه همچنین دربارهی پتانسیل این معدن برای تبدیل شدن به موزه، بیان کرد: معدن فقط یک سوراخ عمیق حفرشده در دل خاک برای بیرون کشیدن کانیهای با ارزش نیست، بلکه موادی که از یک معدن بهدست میآید ویژگیهای منحصربهفردی دارد که آن را از همهی ساختههای دست بشر کاملا متمایز میکند. آمیختگی مداوم فعالیتهای معدنی با مفاهیم باستانشناسی، دانش زمینشناسی و بویژه حضور موثر انسان و ماشین در فرآیند دشوار استخراج باعث تمایز معادن و این معدن تاریخی از دیگر آثار تاریخی میشود.
این کارشناس حوزهی میراث فرهنگی فرم ویژهی مسیرها و تونلها، ترکیب ریلگذاری و شیوههای حمل و نقل سنگ توسط واگنها، شکل ورودیهای متنوع تونلهای تاریک و کمتر دیدهشده پوستهی زمین، نورپردازی خاص و پر کنتراست (تضاد نور و تاریکی) تونلها و تالارها، اگوستیک و انعکاسهای صوتی، روشها و تجهیزات جالب استخراج و بسیاری دیگر از مشخصات ذاتی و فنی یک معدن را از جمله پتانسیلهای یک معدن برای تبدیل شدن به «معدن – موزه» دانست و افزود: اینگونه مکانها راه را برای برقراری یک ارتباط تأثیرگذار با بازدیدکنندگان فراهم میکند. به عبارت دیگر، فرم متفاوت و نایاب بسیاری از معادن، ارزش این ساختههای دست بشر را تا حد یک اثر هنری ارتقا میدهد.
وی گفت: فرآیندهای دشوار استخراج و حفاری در معادن در کنار شخصیت متفاوت معدنچیان که ترکیبی همگون از شجاعت، سختکوشی، مهارت و ماجراجویی را دارند، از دیگر عناصری است که معرفی و نمایش آن در قالب یک موزه میتواند بسیار قابل توجه باشد. از سوی دیگر، بهدلیل دور بودن بیشتر معدنها از شهرها و آبادیها و دور از دید و دسترس بودن آنها برای مردم، جذابیتی برای بازدیدکنندگان ایجاد میشود.
رییس پژوهشکدهی هنر، معماری و مرمت در اصفهان وجود چنین شاخصههایی را عاملی برای تبدیل شدن تعداد بسیار زیادی از معادن در کشورهای پیشرفتهی دنیا به موزههایی جذاب، پرمخاطب و با بالاترین استانداردهای موزهداری دانست و گفت: موزههای معتبری مانند «موزهی جهانی معدن بریتانیا»، موزهی معدنی «کسل دام»، موزهی معدنی « استرلینگ هیل»، موزهی معدنی «زغال بکلی»، موزهی معدنی «نمک هاچینسون» و دهها موزهی معتبر جهانی بهعنوان پرطرفدارترین موزههای جهان بهشمار میروند.
مظاهری فرآیند بازدید گردشگران از تونلها و واگنها، گرفتن عکسهای یادگاری و لمس سنگهای معدنی را در کنار مجموعهای گسترده و متنوع از امکانات و تسهیلات آموزشی، تفریحی، رفاهی، علمی و حتی ورزشی، عاملی برای جذب گردشگران بیشتر در این معدن تاریخی و با ارزش دانست و اظهار کرد: برگزاری کلاسها و دورههای آموزشی، نمایشگاههای فیلم و عکس، راهاندازی آرشیو تصاویر، برگزاری تورهای متنوع و متفاوت برای گروههای سنی مختلف، برپایی سمینارها و همایشهای تخصصی، موزهی کانیشناسی، فروش محصولات مربوط با معدن و دیگر فعالیتهای قابل توجه میتواند این را برای مخاطبان جذابتر کند.
او از معدن نخلک اصفهان بهعنوان «جواهری در قلب کویر» نام برد و بیان کرد: این معدن بهعنوان یکی از قدیمیترین معادن جهان با داشتن همهی وجوه با ارزش دیرینشناسی، علمی، زیباییشناسی و انسانی یک معدن، استعداد و استحقاق فوقالعادهای برای تبدیل شدن به یک موزهی تمام عیار و پرکشش را دارد.
وی ادامه داد: موقعیت مکانی ویژهی این معدن و وجود دژ و آتشکدهی کهنسال نخلک و مجاورت آن با شهر تاریخی انارک و شهرستان خور و بیابانک (در دل آن، روستاهای گرمه، مصر، بیاضه، عروسان، هفت تومان و چوپانان) که اکنون بهعنوان مقاصد و مسیرهای گردشگری معتبر و شناختهشده برای گردشگران داخلی و خارجی بهشمار میآیند، از مزیتهای استثنایی نخلک برای جذب بازدیدکننده است.
مظاهری اضافه کرد: در صورت تبدیل شدن معدن نخلک به موزهی معدنی براساس یک طراحی دقیق و کارشناسانهی گردشگری و موزهداری و اجرا و تأسیس اندامها و امکانات ضروری یک موزهی معدنی مانند نورپردازی اصولی محوطه، تونلها و تالارها، ساخت سالنهای نمایش موزهای سطحی و زیرزمینی، فروشگاه محصولات موزهای، سالنهای نمایش، سخنرانی و آمفیتئاتر، راهاندازی تورهای گردشگری واگنی و پیاده، کارگاههای انجام کارهای عملی، ساخت مجسمههای مومی از معدنچیان، آرشیو عکس و حتی کتابخانه، این مکان میتواند بهعنوان یکی از مهمترین جاذبهها و قطبهای گردشگری و حتی علمی - پژوهشی و ورزشی در کویر مرکزی ایران مطرح شود.
به گزارش ایسنا به نقل از سایت موسیقی ایرانیان، شبکه یک بر خلاف انتظار مخاطبین، حین اجرای موسیقی، نوازندگان را سانسور نکرد و تصویر اعضای گروه را همراه با سازهایشان در این برنامه پخش کرد.
پیش از این تلویزیون به طرق مختلف اجرای خوانندگان را بدون نمایش گروه نوازندگان و سازها پخش میکرد که طی هفتههای اخیر هم هنرمندانی همچون همایون شجریان، حسین علیزاده و علیرضا قربانی در مصاحبههایی در این زمینه گلایههایی کرده بودند.