چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی
چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی

خروجی چوپانان آباد در خرداد94

خروجی چوپانان آباد در خرداد94


  

آغاز برداشت بادام کوهی در استان اصفهان
اصفهان/خبرگزاری صدا و سیما/اقتصادی 

Image result for ‫بادام کوهی چوپانان‬‎برداشت بادام کوهی از 240 هزار هکتار رویشگاه های طبیعی این گیاه در استان اصفهان آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رییس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان اصفهان گفت: شهرستان های برخوار ،آران و بیدگل ،خورو بیابانک ،چادگان ،دهاقان ،سمیرم ،شهرضا ،نایین و نطنز عمده مراکز رویش این محصول در استان اصفهان است . 
آقای میرطالبی افزود: پیش بینی می شود 79هزارو 660 تن بادام کوهی به ارزش بیش از8 میلیارد ریال تاپایان تیر از رویشگاههای این استان برداشت شود.
بادام کوهی نام درختچه سبز رنگی است با برگ‌های باریک و کوچک که در اقلیم نیمه خشک ایران می‌روید. 
بادام کوهی در خاکهای عمیق تا نیمه عمیق سنگریزه دار و در شیبهای ملایم کوهستانها می‌روید. 
در طب سنتی از این گیاه به عنوان ضد عفونی کننده و تسکین دهنده درد استفاده می شود.


ز سوی خانه کتاب منتشر شد؛

کتاب و کتاب شناسی در نوشته های حبیب یغمائی

«کتاب و کتاب شناسی در نوشته های حبیب یغمائی»
شناسهٔ خبر: 2783822 - 
«کتاب و کتاب شناسی در نوشته های حبیب یغمائی» به کوشش سیدعلی آل داوود توسط خانه کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، این کتاب برگزیده نوشته ها، مقالات و خاطره های شادروان استاد حبیب یغمائی است که درباره کتاب و کتابخانه ها، بانیان و واقفان کتابخانه های عمومی، کتاب دوستان، کتابفروشان و چاپخانه داران منتشر شده و دربرگیرنده مطالبی از حدود سال ۱۳۰۰ تا مدتی پیش از درگذشت وی در سال ۱۳۶۳ هجری شمسی است.

حبیب یغمائی، محقق ادبی، روزنامه نگار و شاعر ایرانی است که سال ۱۲۸۰ شمسی در خور ناحیه جندق از بخش خور و بیابانک متولد شد و در سال ۱۳۶۳ هجری شمسی از دنیا رفت.

وی در زمینه تالیف و تصحیح، کتاب هایی مانند «جغرافیای جندق و بیابانک»، «نمونه نظم و نثر فارسی»، «غزلیات سعدی» و «ترجمه تفسیر طبری» را در کارنامه خود دارد و «کتاب و کتاب شناسی در نوشته های حبیب یغمائی» در ۴ بخش به کارنامه کاری او می پردازد.

بخش اول کتاب، «گزیده نوشته ها درباره کتاب شناسان و کتاب دوستان» و حاوی ۲۴ مطلب است که گزیده نوشته هایی درباره افرادی مانند «حاج محمدحسین اقبال»، «حاج مخبر السلطنه هدایت»، «سعید نفیسی»، و «ملک الشعراء بهار» را شامل می شود.

«کتاب و کتاب شناسی در نوشته های حبیب یغمائی»

بخش دوم با عنوان «کتاب شناسی و کتابخانه»، ۲۶ مقاله و نوشته کوتاه و بلند درباره کتاب هایی مانند «ترجمه تفسیر طبری»، «شاهنامه فردوسی»، «خمسه نظامی» و «کلیات سعدی» است.

بخش سوم با عنوان «نقد و بررسی کتاب» به ۵۱ مقاله در نقد و بررسی و تقریظ کتاب های منتشر شده از دهه ۲۰ تا دهه ۵۰ شمسی اختصاص دارد. «داستان فریدون از شاهنامه فردوسی»، «همای و همایون»، «مفاتیح العلوم»، «وامق و عذرای عنصری» و «کلیله و دمنه» برخی از این مطالب را تشکیل می دهد.

فصل چهارم نیز با عنوان «معرفی و نقد کتاب، گوناگون و کوتاه» ادامه بخش قبلی به شمار می رود و دربرگیرنده مطالبی مانند «اسکندرنامه»، «بیژن و منیژه»، «گلشن راز» و «قند پارسی» است.

سید علی آل داوود در بخش هایی از مقدمه کتاب چنین گفته است: «یادآوری این نکته ضروری است که خاطرات و نوشته های مذکور تا قبل از شروع انتشار مجله یغما (فروردین ۱۳۲۷ ش) در نشریات دیگر چاپ و یا در قالب گفتارهای رادیوئی و سخنرانی ارائه شده است. اما باید تصریح کرد اکثر نوشته های مربوط به نقد کتاب چنانکه در حواشی و ذیل صفحات به آن اشاره گردیده در مجله یغما به طبع رسیده، زیرا روال کار مجله اینگونه بود که درباره همه کتاب ها و نشریاتی که به دفتر مجله می رسید اظهار نظری ولو به طور مختصر صورت گرفته و در شماره بعد به چاپ می رسید...»

«کتاب و کتاب شناسی در نوشته های حبیب یغمائی» توسط سید علی آل داوود و انتشارات خانه کتاب در ۳۴۸ صفحه و به قیمت ۱۵۰۰۰۰ ریال به انتشار رسیده است.


شنبه چوپانان گرمترین نقطه استان اصفهان

هوای اصفهان گرمتر می شود

اصفهان- ایرنا- سازمان هواشناسی استان اصفهان برای 48 ساعت آینده استقرار جوی پایدار را بر روی استان اصفهان پیش بینی می کند و دمای هوا در 24 ساعت آینده یک تا دو درجه افزایش نشان خواهد داد.

 به گزارش روز شنبه ایرنا، با توجه به استقرار جوی پایدار بر روی استان اصفهان، آسمان در اکثر مناطق استان به صورت صاف تا کمی ابری و همراه با غبار محلی پیش بینی می شود.

بررسی نقشه های هواشناسی بیانگر استقرار جوی پایدار بر روی استان است، بر این اساس آسمان در اکثر مناطق استان صاف تا کمی ابری همراه با غبار محلی، در ساعات بعد ازظهر و شب گاهی وزش باد پیش بینی می شود. 

وضعیت جوی شهر اصفهان نیز برای روزهای شنبه و یک شنبه، صاف تا کمی ابری و غبار محلی، در بعد ازظهر وزش باد و برای دوشنبه، صاف همراه با غبار صبحگاهی و گاهی وزش باد انتظار می رود. 

همچنین دمای اصفهان در 24 ساعت آینده یک تا دو درجه افزایش خواهد داشت. 

در این مدت دمای شهرستان اصفهان در گرمترین ساعات به 36 و در خنک ترین ساعات به 21 درجه سانتیگراد خواهد رسید.

در 24 ساعت آینده، گرمترین شهرستان در استان اصفهان، خوروبیابانک و چوپانان با دمای 43 درجه و خنک ترین نقطه، میاندشت با دمای 8 درجه سانتیگراد پیش بینی می شود.


 قابل توجه چوپانانی های ساکن تهران
نوشته :دکتر حمید زاهدی
دوستان عزیزم ،
یک سری از همکاران پزشک 
در کلینیک درمانی تخصصی و فوق تخصصی واقع در خیابان کارگر شمالی تهران ،خیابان دوم امیراباد شمالی عصرها درحال فعالیت هست که تعدادی از اساتید محترم هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران باتعرفه بسیار بسیار کم دراون مشغول طبابت بیماران نیازمند هستن
با تعرفه بیمه ای متخصص 4هزار تومن 
فوق تخصص 5هزار تومن و ازاد 15هزار تومن.
شامل تخصص های : ارتوپد، گوارش، عفونی،جراحی عمومی، درد، روماتولوژی، زنان و زایمان،جراحی زنان،پزشکی ورزشی، توانبخشی، ریه،قلب، کلیه و مجاری ادراری،ارولوژی،تغذیه ، داخلی مغز واعصاب، جراحی مغز و اعصاب، روانپزشک،غدد، کمر ولگن،جراحی قفسه سینه،داخلی و تعدادی تخصص دیگر.
البته فقط با نوبت قبلی
تلفن اخذ نوبت، شنبه تا چهارشنبه از 8صبح تا 8شب
02188004017 
02188637093
02188027412
باتوجه به نرخ ناچیز ویزیت توسط خود اساتید دانشگاه لطفا این متن را تا حد امکان منتشر کنید تا به اطلاع همگان برسد تا اگر کسی بعلت عدم تمکن مالی از درمان باز مانده بتواند به درمان مناسب دست یابد.


 ساخت  آب انبار و  حوضچه سیمانی برای جلوگیری ازتلف شدن وحوش  منطقه  عباس آباد چوپانان

فرماندار نایین از احتمال فاجعه زیست محیطی در کویر مرکزی کشور هشدار داد

نایین - اصفهان-ایرنا- فرماندارشهرستان نایین در شرق استان اصفهان از احتمال بروز بحران وفاجعه زیست محیطی به سبب تداوم خشکسالی در زیست گاه های حیات وحش کویر مرکزی کشور هشدار داد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا سهراب مظفر نجفی در جلسه مدیریت بحران شهرستان نایین افزود: امسال وضعیت خشکسالی به گونه ای است که در صورت توجه نکردن به بخش محیط زیست، با فاجعه ملی زیست محیطی در کویر مرکزی ایران روبرو خواهیم بود.

وی افزود: ساخت 9 آب انبار و 60 حوضچه سیمانی برای شرب وحوش و توزیع علوفه در بیابان از جمله مواردی است که برای جلوگیری ازتلف شدن وحوش انجام گرفته ولی کافی نیست.

منطقه حفاظت شده عباس آباد در محدوده شهرستان نایین یکی از زیست گاه های بومی یوزپلنگ ایران و شماری دیگر از وحوش منحصر بفرد است.

فرماندار نایین تاکید کرد : بارندگی در نایین در سال آبی جاری نسبت به گذشته حدود 50 درصد و نسبت به متوسط بارندگی دراز مدت 35 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: امسال با بحران کم آبی و خشکسالی در شهرستان نایین مواجه هستیم که این باعث شده قبل از شروع فصل تابستان و در فصل بهار، آبرسانی با تانکر به شهر و روستاهای شهرستان آغاز شود.

فرماندار نایین خاطرنشان کرد: هم اکنون از 186روستا در بخش مرکزی شهرستان نایین، 125روستا با پنج دستگاه تانکر آبرسانی وآب شرب شهر انارک نیز به شکل سیارتأمین می شود.

وی تاکید کرد: اکنون برای عبور از بحران کم آبی در شهرستان نایین دست کم به پنج دستگاه تانکر جدید نیاز است.

نجفی گفت: امیدواریم با همکاری مسئولان استان، 17کیلومتر خط باقی مانده طرح انتقال آب به شهرستان نایین که در منطقه شهرستان اصفهان قرار گرفته است هر چه زودتر تکمیل و به بهره برداری برسد.

شهرستان نایین با بیش از38هزار نفر جمعیت در140کیلومتری شرق اصفهان قراردارد.

ت7136/ م 6022


سخنی با خرده مالکان چوپانان

درست است که اکثر ما املاک چوپانان را به ارث برده ایم و مقدار ارث ما آنقدر کم است که در آمد حاصل از آن حتی پول کرایه اتوبوس به چوپانان هم نمی شود اما رها کردن و به امید خدا گذاشتن این اموال کار نادرستی است و همین رویه سبب بی اعتباری چوپانان می شود و روز به روز ارزش و اعتبار آن کاهش می یابد اما بهترین کار این است که هر ملک به یکی از وراث که علاقه بیشتری به چوپانان دارد فروخته شود تا او بتواند روی این ملک اقداماتی انجام دهد نمونه این کار را آقای مهندس عمادی روی املاک پدری انجام داده است. 
اما در حال حاضر چه باید بکنیم تا لااقل این بی مسئولیتی ما سبب ضرر و زیان دیگران نگردد الان در آشتیان اکثر مالکان هیچ اختیاری نسبت به املاک خود ندارند و کشاورزان آنجا نیز مهاجرین جدیدی از اطراف بیرجند هستند که هیچ شناختی نسبت به مالکین ندارند و به همین علت هم اکثر مالکیت ها در آنجا در خطر است.
توصیه های زیر به شما می شود 
1- حتماً سالی یکبار در اواخر مرداد و یا شهریور ماه یکنفر به نمایندگی بقیه وراث به چوپانان بیاید و در باره کشت سال بعد تصمیم بگیرد 
2-امروزه بیشتر املاک به اجاره داده می شود پس لازم است دقیقا اجاره نامه یکساله یا حد اکثر دوساله تنظیم شود و این اجاره نامه حتما در حضور دو نفر شاهد عادل انجام بپذیرد. اما اگر ملکی به رعیتی واگذار می شود حتما لازم است که قرار داد مزارعه نوشته شود و حتما این قرار داد ها را در بایگانی خود حفظ کرده و آنها را ازبین نبرید
3-حتما در اجاره نامه سهم هریک از مالکین دقیقا نوشته شود و زمین های تحویلی به مستاجر مشخص گردد و سایر شرایط اجاره نامه های معمول هم آورده شود 
4- نحوه پرداخت اجاره بها دقیق تعیین شود و اگر قرار است به حسابی واریز شود شماره حساب در اجاره نامه ذکر گردد بهتر است در چوپانان حسابی باز کنید
5- هیچگاه نگذارید مبلغ اجاره از موعد پرداخت به عقب بیفتد 
6-حتما خانه پدری را تعمیر کنید و وسایل اولیه زندگی را در آن قرار دهید و کلید را به همه وراث بدهید تا هر وقت به چوپانان آمدند برای اسکان خود نگران نباشند 
7 - چنانچه منزل پدری شما در اجاره است لااقل یک اتاق را آماده زندگی چند روزه در چوپانان بکنید و با مستاجر قرار داد کنید که سالی چند روزی شما بتوانید از این اتاق استفاده کنید تا آمدن شما به چوپانان راحت باشد 
8- قبل از امضا قرار داد هر اجاره نامه ای برای حفظ حقوق دیگران با چند نفر از مالکین مطلع هماهنگی کنید 
9- سعی کنید دو سه روزی در چوپانان بمانید افراد متشخص ساکن چوپانان را شناسایی کرده با آنها رابطه بر قرار کنید و تلفن آنها را در دفتر تلفن خودتان یاد داشت نمائید 
10 شماره تلفن شرکاء املاک چوپانان  هر کدام را که می بینید در دفتر خود بینویسید و شماره تلفن خود را به آنها بدهید 
11- میزان اجاره امسال در چوپانان را با اطلاعات زیر تعیین کنید
در سال گذشته چند نفری در مردادماه اجاره نامه نوشتند که مبلغ اجاره برای هر حبه چوپانان 650000 تومان بود و کسانی که اجاره نامه ننوشتند هم همین مبلغ را دریافت می کنند اما اکثر کسانیکه قرار داد اجاره را در شهریورماه نوشتند از قرار حبه ای 700000 تومان قرار داد بستند البته مواردی هم بوده که قرارداد دوساله نوشته شده که اجاره قرار داد دوساله حبه ای 800000تومان بوده است 
با توجه به اطلاعات فوق و با توجه به تورم در بخش تولیدات کشاورزی اجاره امسال حبه ای 900000 تومان پیش بینی می شود که خرده مالکان عزیز برای حفظ حقوق سایر شزکاء رعایت کنند هر چند که این میزان اجاره مخارج رفت و آمد شما را برای بستن قرار داد هم کفایت نمی کند 

12- متاسفانه کشاورزان حجت آباد و آشتیان پارسال سعی کردند که از امضا قرار داد با مالکان خود شانه خالی کنند به همین علت من اطلاعی از وضعیت قیمت این املاک ندارم ولی برای اجاره امسال مبلغی بین حبه ای 650000 تومان تا 700000تومان را حدس می زنم
13 - امیدوارم با نظرات سازنده و انتقادات منطقی مرا در این زمینه مدد فرمائید 


باز دید امام جمعه نائین از پناهگاه حیات وحش عباس آبادچوپانان

امام جمعه نایین:

حفظ و نگهداری محیط زیست عبادتی بزرگ است

نایین،اصفهان-ایرنا- امام جمعه نایین گفت: حفظ و نگهداری محیط زیست عبادتی بزرگ و وظیفه ای بر عهده همگان است.

به گزارش روز شنبه ایرنا،حجت الاسلام و المسلمین سید علی سجادی درسفر یک روزه به پناهگاه حیات وحش عباس آباد از پروژه ها و اقدامات زیست محیطی در این منطقه دیدن کرد. 

وی دراین سفر از پروژه ها وفعالیتهای زیست محیطی از جمله ساخت ، احداث و تجهیز منابع آبی حیات وحش اعم از آب انبارها ، چشمه ها و چاه ها ، چگونگی راهکارهای حفاظت و احیای تنوع زیستی ، آبرسانی سیار و مستمر به مناطق ، به کارگیری فن آوری دوربین های تله ای و خودکار در تحقیقات و همچنین فعالیتها ی آموزش و ترویج دیدن کرد.

امام جمعه نایین در این بازدید حفاظت از محیط زیست را رسالتی خطیر و حوزه محیط زیست را بسیار گسترده دانست و گفت: در واقع حفاظت از حیات و بستر توسعه ی انسانی و پیشرفت سالم در گروه محیط زیست سالم است.

حجت الاسلام سجادی افزود: مناطق حفاظت شده ثروت وسرمایه های بسیار با ارزش فرانسلی و ملی است و محیط بانان سربازان شجاع وسخت کوشی هستند که در شرایط بسیار سخت محیطی و باوجود مشکلات و کمبودهای زیاد، تمام قد و صادقانه به حفاظت از طبیعت مشغولند.

امام جمعه نایین همچنین حمایت مسئولین برای رفع کمبود ها و تامین تجهیزات زیست محیطی را مورد تاکید قرار داد.

پناهگاه حیات وحش عباس آباد با وسعت بیش از 300هزار هکتار در 90 کیلومتری شمال شرق شهر نایین واقع است و به لحاظ جغرافیایی در شهرستان نایین و بخشی از آن در شهرستان خور و بیابانک قرار دارد.

منطقه عباس آباد دارای انواع پستانداران، پرنده بومی، گونه خزنده و طیف وسیعی از پرندگان مهاجر و نیز گونه نادر یوز پلنگ آسیایی است.

تاکنون وجود چندقلاده یوز پلنگ در این منطقه اثبات شده و پیش بینی می شود جمعیت آن حدود 10 قلاده باشد.

چهارمنطقه تحت مدیریت و شکار ممنوع عباس آباد، منطقه حفاظت شده و پارک ملی سیاهکوه'، 'منطقه شکار ممنوع کوه بزرگی' و 'منطقه شکار ممنوع هیزم چاه' با بیش از 700 هزار هکتار مساحت در محدوده شرق استان اصفهان قرار دارد.

این مناطق با زیستگاه های غنی و متنوع، دارای جایگاه ممتازی به لحاظ ظرفیت های طبیعی و جمعیت های حیات وحش است.

منطقه حفاظت شده عباس آباد در 190 کیلومتری شرق نایین واقع شده است.

ت7136/ 6022


دیوان یک شاعر برای زادگاهش مجوز گرفت

روستای انارک
شناسهٔ خبر: 2771936 - 
دیوان اشعار محمدعلی ابراهیمی انارکی که شعرهای آن درباره روستای تاریخی انارک است، مجوز انتشار گرفت.

محمدعلی ابراهیمی انارکی شاعر و محقق در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام این خبر گفت: اثر جدیدم یک دیوان شعر است که مربوط به زادگاهم روستای انارک است. تمام اشعاری را که طی سال ها درباره این آبادی سروده ام در این مجموعه گردآوری کرده ام.

وی افزود: قصیده، ترجیع بند، قطعه، دوبیتی و ... قالب هایی هستند که اشعاری را با استفاده از آن ها، درباره گذشته و امروز روستا سروده ام. روستا علاوه بر گذشته ای که دارد، امروز مشکلاتی هم دارد که شعرهایی درباره آن ها هم سروده ام.  

این شاعر در ادامه گفت: مجوز انتشار دیوان شعری که برای روستای انارک سروده ام، به تازگی صادر شده است و قرار است این کتاب توسط انتشارات گلستان ادب در قم منتشر شود. این کتاب حدود ۱۱۲ صفحه دارد و طی این روزها مشغول طراحی جلد آن هستیم.


بخت یار معدن چاه خربزه شد.

  • دوشنبه, 18 خرداد 1394
  • نوشته شده توسط  بزرگمهر

  • نتیجه تصویری برای معد ن چاه خربزه
 به گزارش انارک نیوز : معدن سرب چاه خربزه که از معادن متروکه انارک می باشد، قرار است توسط بخش خصوصی راه اندازی گردد. این معدن زیر زمینی که بهره برداری نمی شد، اینک در حال تعمیر و بازسازی خانه هایش می باشند.
امید است استخراج این معدن شروع شود و رونق به معادن قدیمی انارک برگردد.


آش شله‌قلم‌کار

(بخش سوم، پاره‌ی دوم)

نتیجه تصویری برای محمد مستقیمینویسنده : محمد مستقیمی 

در انتهای گفت‌وگوی دوستانه‌ی سرکار آقا و پدر بزرگ در آن عصر باشکوه بر دامنه‌ی کوه انبار، ناگهان شیخ با اشاره به دشت گسترده در زیر پایشان می‌گوید:

حاجی محمّدعلی! من در این جا یک آبادی بزرگ می‌بینم!

به جمله‌ی شیخ توجّه کنید! می‌گوید می‌بینم؛ پس این پیش‌بینی است نه کرامت. پیش‌بینی حاصل از آگاهی این مرد بزرگ به جغرافیای منطقه و مسایل زمین‌شناسی و آب‌شناسی و خیلی چیزهای دیگر که این آگاهی مرا هم به تعظیم وامی‌دارد امّا یک شگرد دیگر در بیان شیخ هست که کمی دقّت می‌خواهد باز هم به جمله توجّه کنید! شیخ نمی‌گوید که حاجی این جا مستعد احداث یک قنات پرآب است که به نظر من باید همین را می‌گفت بلکه می‌گوید: من در این جا ک آبادی بزرگ می‌بینم؛ جمله شیخ محقق شدن همان جمله را در بر دارد این است که جمله رنگ کرامت به خود می‌گیرد و بلای بر سر پدر بزرگ من می‌آورد که نگو و نپرس! ادبیات و دستور زبان جمله‌ی شیخ رنگ عوام‌فریبی دارد. او آگاهی خود را به گونه‌ای بیان می‌کند که انگار به او وحی شده است؛ همان برداشتی که پدر بزرگ از آن کرده است حال چرا شیخ این ادبیات را انتخاب می‌کند به ذات این طبقه برمی‌گردد. ادبیات این گروه همین است. آن جمله‌ی پیش‌نهادی من رنگ علمی دارد و این جمله‌ی شیخ رنگ وحی و الهام و عوام‌ هم دومی را بهتر می‌پسندد و اگر جناب شیخ این ادبیات را به کار نگرفته بود امروز چوپانانی در جغرافیای ایران نبود و معلوم نبود من کجایی هستم؟ شاید همان انارکی باقی می‌ماندم و یا شاید اصلاً به وجود نمی‌آمدم که امروز بنشینم و ناخن بزنم و رفتارهای گذشتگان را حلاجّی کنم.
برای مطالعه بقیه مطالب اینجا را کلیک کنید


ادامه مطلب

چوپانان 94

عکس از: محمد کریم مستقیمی

برای بزرگ شدن تصویر روی آن کلیک کنید


برداشت گندم در نایین از روستای چوپانان آغاز شد

برداشت گندم از سطح مزارع شهرستان نایین در روستای چوپانان و مزارع منطقه دق سرخ انارک آغاز شد.




به گزارش خبرنگار اینا، احمدرضا باقریان نایینی، مدیرجهاد کشاورزی شهرستان نایین در این باره اظهار داشت: در شهرستان نایین افزون بر 475هکتار زمین زیر کشت گندم قرار گرفته که پیش بینی می شود با متوسط عملکرد 4200 کیلوگرم در هکتار، افزون بر 1900 تن گندم در این شهرستان تولید شود.

وی ادامه داد: امسال باتوجه به وقوع خشکسالی، باد زدگی مزارع و خسارت طوفان، متاسفانه با کاهش 20درصدی تولید محصول در مجموع شهرستان روبرو هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نایین با اشاره به برداشت گندم در مناطق شرقی شهرستان خاطرنشان کرد: برداشت مکانیزه گندم در این شهرستان توسط دو دستگاه کمباین مهاجر در این مناطق آغاز شده و تاکنون حدود 125 تن گندم تحویل سیلوی کارخانه آرد هرند شده است.

باقریان تصریح کرد: ارقام کشت شده گندم در این شهرستان شامل ارقام محلی، روشن، بم و ارگ هستند که رقم بم از سال 1384 و رقم ارگ از سال گذشته در راستای افزایش بهره وری از منابع آب و خاک به زارعین این شهرستان معرفی شده است.

وی اضافه کرد: از مزایای ارقام جدید معرفی شده این است که آن ها نسبت به ارقام محلی و روشن، سازگاری بیش تری به شوری و خشکی و همچنین مقاومت بیش تری نسبت به ریزش و خوابیدگی داشته و افزایش عملکرد بهتری در واحد سطح و کیفیت نانوایی دارند.

گفتنی است برداشت گندم در بخش مرکزی از اواخر خرداد ماه آغاز میشود.


آش شله‌قلم‌کار

(بخش سوم، پاره‌ی نخست)

کرامت سرکار آقا

نتیجه تصویری برای محمد مستقیمینویسنده : محمد مستقیمی

کاروان آرام آرام در موسیقی دل‌نواز زنگ شتران در شیب ملایم به سمت شمال پیش می‌رود. لحظاتی قبل از بارانداز مشجری بار کرده است و باباحاجی که خود این بار کاروان‌سالار است؛ رکاب به رکاب سرکار آقا که مسافر عزیز اوست پیشاپیش کاروان می‌راند و خوش‌حال است که می‌تواند باز هم در فرصت‌هایی از فیوضات سرکار آقا بهره ببرد و نگران این که یکی دو منزل دیگر این مسافر به مقصد می‌رسد و این هم‌پالکی عزیز را از دست می‌دهد. سرکار آقا، میرزا محمدباقر همدانی[1] است که از غائله‌ی شیخیه از همدان گریخته و چند صباحی را در تهران گذرانده و بالاخره همه جا را ناامن دانسته صلاح بر این دیده است که به نقطه‌ای دور افتاده در قلب کویر پناه ببرد و جندق را انتخاب کرده است. جندق علاوه بر این در دل کویر جای دارد و دور از دست‌رس بیگانگان است یک ویژگی دیگر هم دارد اهالی آن تقریباً قریب به اتفاق شیخی مذهبند و این ویژگی هم امنیت بیشتری برای شیخ دارد هم مشتاقان او گردش خواهند بود بنا براین بهترین انتخاب است و با این مقدّمات است که جناب شیخ برای رسیدن به جندق مسافر کاروان باباجاجی می‌شود که از اصفهان به دامغان و شاهرود می‌رود و این همه تصادف برای همراه شدن یک مرید با مراد شاید پیش‌درآمد همان نکته‌هایی که در پی خواهد آمد.

برای مطالعه بقیه مطالب اینجا را کلیک کنید


ادامه مطلب

زاغ بور، پروفسور امریکایی را به عباس آباد چوپانان کشاند

نایین، اصفهان- ایرنا- پروفسور چارلز فیشر، اکولوژیست (بوم شناس) و پرنده شناس مشهور آمریکایی برای دیدن زاغ بور، پرنده منحصر به فرد ایران به عباس آباد نایین در شرق اصفهان سفر کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، زاغ بور پرنده ای از خانواده کلاغها است اما رنگ حنایی مایل به نارنجی اش باعث تفاوت چشمگیرش با دیگر کلاغ سانان شده است. 

زاغ بور در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی زندگی می کند و وابستگی زیادی به گیاهیِ کویری به نام قیچ دارد و لانه اش را بر روی این گیاه بوته ای می سازد. 

این پرنده، یگانه پرنده خالص ایرانی است که معرف شمای محیط زیستی کشور ما در دنیا محسوب می شود، لذا این مرغک زیبای کویری می تواند بعنوان یکی از مهمترین مظاهر طبیعت ایران زمین به جهانیان معرفی شود و گردشگران بسیاری را به سوی کویر مرکزی ایران بکشاند. 

از همین رو، پرفسور چارلز فیشر با سفر به نایین و پناهگاه حیات وحش عباس آباد بدنبال تنها پرنده آندمیک ( بومی) ایران آمد تا این شاهکار خلقت را از نزدیک مشاهده کند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین با اشاره به سفر این پروفسور امریکایی به ایرنا گفت: 

این کارشناس برای مشاهده زاغ بور، تنها پرنده آندمیک و منحصر بفرد ایران در جهان در سفر خود از برخی از زیستگاههای نایین و پناهگاه حیات وحش عباس آباد بازدید کرد.

حسین اکبری افزود: پروفسور فیشر در آستانه ورود به پناهگاه حیات وحش عباس آباد از فاصله بسیار نزدیک شش قطعه از پرنده کمیاب زاغ بور را مشاهده و تصویر برداری کرد. 

اکبری اظهار کرد: این دانشمند پرنده شناس با مشاهده این صحنه با شور و هیجان اعلام کرد که مشاهده زاغ بور، پرنده منحصر بفرد ایران در جهان آرزویم بوده و تحقق آن در این سفر، افتخاری بزرگ و فراموش نشدنی در طول زندگی حرفه ای من محسوب می شود .

رئیس حفاظت محیط زیست نایین گفت: این بوم شناس امریکایی، زاغ بور را گنجینه سترگ گردشگری و ژنتیکی برای ایران خواند.

پرفسور فیشر در این سفر با مشاهده گونه های حیات وحش اعم از پرندگان، خزندگان و پستانداران، تنوع زیستی پناهگاه حیات وحش عباس آباد نائین را بسیار غنی توصیف کرد .

این دانشمند امریکایی 81 ساله، سابقه 56 سال کار و مطالعه تخصصی روی پرندگان و زیستگاههای مختلف کشورهای جهان را دارد و سفر تحقیقاتی طولانی مدت و پنج ساله در دهه 1960 با خودرو شخصی به طبیعت و زیستگاههای پنج قاره جهان از جمله ایران یکی از کارهای تخصصی این پژوهشگر است.

پرفسور چارلز فیشر یکی از مدعوین و سخنرانان اجلاس بین المللی انجمن موسسات آموزش عالی جنوب شرقی آسیا (آسایهل 2015) در اصفهان بود که دوم و سوم خرداد برگزار شد.

پناهگاه حیات وحش عباس آباد در 190کیلومتری شرق نایین قراردارد و یکی از با ارزش ترین زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی محسوب می شود. 

این منطقه سال ۱۳۸۴ بعنوان منطقه شکار ممنوع و سال 89 طبق مصوبه شورای عالی محیط زیست به دلیل ظرفیتهای برجسته و کم نظیر زیست محیطی از جمله حضور یوزپلنگ آسیایی و وجود انواع گونه های کمیاب، نادر یا در خطر انقراض با تصویب هیات دولت به پناهگاه حیات وحش ارتقاء یافت.

عباس آباد نائین زیستگاه 400 گونه گیاهی و گونه هـای جانوری متعددی از جمله گربه شنی، جبیر، آهو، قوچ و میش، کل و بز، بحری و زاغ بور است.

ت/7136/3011/ 6508


تصادفی خونین در محور چوپانان- خور و بیابانک


پژو حامل مواد مخدر شش نفر را به کام مرگ کشاند

اصفهان- ایرنا- خودروی پژو 405 که شش سرنشین آن در حادثه رانندگی در شرق استان اصفهان کشته شدند حامل 82 کیلوگرم مواد مخدر بود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری پلیس، فرمانده انتظامی شهرستان نایین روز دوشنبه گفت: روز گذشته یک دستگاه پژو 405 با یک کامیون بنز و یک دستگاه خاور در محور چوپانان – خور وبیابانک برخورد کرد و در این حادثه راننده پژو و پنج سرنشین آن به علت شدت جراحات وارده در دم فوت کردند.

سرهنگ سواد کوهی افزود: ماموران در بازرسی از خودرو پژو مقدار 82 کیلوگرم تریاک کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان نایین علت وقوع این حادثه را سرعت بسیار زیاد و غیر مجاز خودرو پژو و عدم توجه به جلو بیان کرد. 

مدیرحوادث و فوریتهای پزشکی استان اصفهان صبح دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته بود: ساعت 21:47 روز یکشنبه یک دستگاه کامیون در محور چوپانان شهرستان نایین با یک پژو 405 به شدت برخورد کرد و حال جسمی سرنشینان خودرو پژو وخیم گزارش شد. 

غفور راستین افزود: یک واحد امدادی اورژانس پیش بیمارستانی 115 به همراه دو تکنسین فوریتهای پزشکی شهرستان نایین در محل حاضر شدند و پس از بررسی وضعیت مصدومان متوجه شدند که شش سرنشین خودروی پژو در دم جان خود را از دست داده اند. 

وی اظهار کرد: سه مصدوم این حادثه نیز پس از ارائه خدمات اولیه درمانی به بیمارستان حشمتیه نایین منتقل شدند.

شهرستان نایین در شرق استان اصفهان قرار دارد.

ت/7135/ 6508


دمای هوای چوپانان به 41درجه سانتگیراد رسید

اصفهان- ایرنا- گرمای بالای 40 درجه سانتیگراد با گرم شدن نسبی دمای هوا در روزهای اخیر به شرقی ترین نقاط در استان اصفهان نیز رسید.

 به گزارش روز یکشنبه ایرنا بر اساس داده های پایگاه اینترنتی اداره کل هواشناسی اصفهان، دمای گرمترین نقاط استان یعنی چوپانان و خور و بیابانک امروز به 41 درجه سانتیگراد رسید.
همچنین پیش بینی شده است بیشینه دما در 24ساعت آینده در مناطق مرکزی و شرقی استان یک تا دو درجه افزایش یابد.

خنک ترین نقطه استان اصفهان نیز میاندشت با 10 درجه سانتیگراد است.

بر اساس این گزارش، بررسی نقشه های هواشناسی بیانگر شرایط ناپایداری ضعیف بر روی استان در 48 ساعت آینده است.

در دو روز آینده برای اصفهان ، آسمانی کمی ابری با افزایش ابر و در برخی مناطق گاهی وزش باد نسبتاً شدید و گردوخاک پیش بینی می شود. 

هوای کلان شهر اصفهان نیز برای روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته، صاف تا کمی ابری و غبار محلی گاهی افزایش ابر و وزش باد پیش بینی شده است.

بیشترین دمای اندازه گیری شده در شهر اصفهان برای امروز یکشنبه 34 درجه و کمترین دما 20 درجه است.


اخطار پلمب رباط انارک و آتشونی گرمه

اخطار پلمب برای اقامتگاه‌های بوم‌گردی

  به گزارش همشهری :سفر > ایرانگردی - محمد باریکانی:
اقامتگاه‌های بوم‌گردی شیوه‌ای نوین از مهمان‌نوازی ایرانی در جذب گردشگر است که با هدف توسعه پایدار در جامعه محلی و نقاط محروم ایجاد شد و حالا به‌دلیل نداشتن مجوز از اتحادیه مهمان‌پذیرها با خطر پلمب مواجه است.

خبرگزاری مهر دیروز در خبری اعلام کرد که اقامتگاه‌های بوم‌گردی باید زیرمجموعه اتحادیه مهمان‌پذیرها باشند.روزنامه همشهری نیز در پیگیری این خبر در تماس با مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی در منطقه خور و بیابانک و کاشان و همچنین رئیس اتحادیه مهمان‌پذیران اصفهان دلیل اخطار به اقامتگاه‌های بوم‌گردی را جویا شد.

سیاوش جلالی، بهره‌بردار و مدیر رباط انارک و عضو شبکه خوشه‌سار بوم‌گردی با اشاره به اینکه اواخر سال گذشته اخطاریه‌ای با عنوان پلمب رباط انارک برای او ارسال شده است به همشهری گفت: اعلام کرده بودند که اگر رباط انارک از اتحادیه مهمان‌پذیرها مجوز نگیرد به‌زودی پلمب می‌شود. او با اعلام اینکه به او گفته شده بود دریافت مجوز برای اقامتگاه بوم‌گردی رباط انارک از اتحادیه مهمان‌پذیرها 250هزار تومان هزینه دارد، گفت: حدود 3میلیون تومان پول گرفتند و مجوز صادر شد. جلالی گفت: از سال گذشته که عضو اتحادیه مهمان‌پذیرها شدیم نه‌تنها امسال برای رباط انارک مالیات بسته شد که حتی به چشم یک مجرم که از پرداخت مالیات فرار کرده است به ما نگاه می‌کنند و حتی اداره میراث فرهنگی نایین خبر ندارد که از اقامتگاه‌های بوم‌گردی خواسته‌اند از اتحادیه مهمان‌پذیرها مجوز فعالیت بگیرند.

به گفته او، رباط انارک اکنون دارای 3مجوز روی دیوار است. یکی پروانه بهره‌برداری میراث، دیگری پروانه بهره‌برداری بوم‌گردی و حالا پروانه بهره‌برداری از اتحادیه مهمان‌پذیرها.جلالی تأثیر وجود اقامتگاه بوم‌گردی رباط انارک را افزایش بودجه این محل در استان اصفهان و تجهیز 146خانه به انرژی خورشیدی دانست.

مازیار آل‌داوود، مالک خانه آتشونی در روستای گرمه که از پیشکسوتان در حوزه بوم‌گردی ایران است نیز به همشهری گفته است که پیش از عید بارها اخطار پلمب برای اقامتگاه بوم‌گردی او آمده و چون یک هفته مانده بود به عید نوروز او مدارک مربوط به دریافت مجوز از اتحادیه مهمان‌پذیران را تکمیل و ارسال کرد اما مجوزی به او داده نشد. او با اعلام اینکه مشخص نیست چرا اتحادیه مهمان‌پذیران استان اصفهان موضوع پلمب اقامتگاه‌های بوم‌گردی را مطرح می‌کند و پیگیر آن است، افزود: الان در برخی هتل‌ها از برق ارزان‌قیمت استفاده می‌کنند ولی ما هنوز همان مجوز را هم نداریم. می‌خواهیم وام بگیریم نمی‌توانیم. می‌خواهیم بیمه بگیریم نمی‌توانیم. عملا کاری برای ما انجام نشده و فکر می‌کنم این مشکلات تقصیر همه ازجمله خود مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی است که باید ابتدا انجمن‌شان را به ثبت برسانند تا فعالیت‌شان رسمیت یابد.

اکبر رضوانیان، مالک اقامتگاه تاریخی خانه نقلی در کاشان نیز می‌گوید: 10روز است حکم تخلیه اقامتگاه بوم‌گردی خانه نقلی صادر شده و گفته‌اند باید خانه را تخلیه کنم اما یارمحمدی، معاون گردشگری اصفهان فرصت یک‌ماهه برای تشکیل مجمع اقامتگاه‌های بوم‌گردی را گرفته تا اقامتگاه‌های بوم‌گردی از خطر پلمب و تخلیه در امان بمانند. وی با انتقاد از برخی مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی که پیگیر تشکیل انجمن یا مجمع اقامتگاه‌ها نیستند، افزود: نمی‌دانیم چرا اتحادیه مهمان‌پذیرها پیگیر این داستان است؟

اسدالله صداقت‌پناه، رئیس اتحادیه مهمان‌پذیرهای استان اصفهان پاسخ این پرسش همشهری را که چرا فشار بر اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای گرفتن مجوز از آن اتحادیه افزایش یافته است؟ می‌گوید: ما فشار نمی‌آوریم. ماده91 قانون نظام صنفی گفته است هر بنگاه اقتصادی که از یک ارگان و سازمان و اداره پروانه بهره‌برداری برای فعالیت می‌گیرد موظف است از اتحادیه همگن مجوز بگیرد. وی افزود: در استان اصفهان حدود 70 اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد که برای 20واحد پروانه ثبت صادر شده است.

صداقت‌پناه با اشاره به اینکه اداره اماکن از او خواسته است تا اقامتگاه‌های بوم‌گردی تعیین صلاحیت شوند تا بتوانند فعالیت کنند، گفت: اینها می‌آیند و یک‌نفر را برای یک شب یا 5 شب اقامت می‌دهند که باید نرخ مشخص داشته باشند. ما هیچ مشکلی با اینها نداریم. اما اینها باید قانونمند شوند.



 واژگونی خودرو سواری  در محور چوپانان - انارک  

به گزارش نایین نا، عصرجمعه ساعت ۱۸ یک دستگاه خودرو سواری PK با ۴ سرنشین در کیلومتر ۳۰ محور چوپانان – انارک (گردنه زنجیرگاه) واژگون شد. علی رغم شدت حادثه از ۴ سرنشین حادثه تنها  ۲ نفر دچار مصدومیت سطحی شدند.

 

 

20150529_17331520150529_173340


تورم بخش کشاورزی  23.5 درصد

تورم محصولات وخدمات کشاورزی چقدر بود؟

مرکز آمار ایران گزارشی با عنوان «قیمت فروش محصولات و هزینه خدمات کشاورزی، زمستان ١٣٩٣» منتشر کرد. تورم محصولات کشاورزی، دامی و خدمات در قیاس با زمستان ١٣٩٢، با 23.5 درصد افزایش گزارش شده است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، بیشترین افزایش قیمتی در قیمت پرتقال بوده است که نسبت به زمستان سال ١٣٩٢ با افزایش 156.9 درصدی رو به‌رو شده است و از میانگین هرکیلو ٧٠٠ تومان به هزار و ٧٩٩ تومان رسیده است.
بیشترین قیمت پرتقال، متعلق به استان فارس است که به قیمت دو هزار و ٦٥٦ تومان به فروش رسیده و کمترین قیمت هم با قیمت هزار و ٢٨٤ تومان به استان گیلان تعلق دارد. بعد از پرتقال، بیشترین تغییر را قیمت شخم زمین دیم با تراکتور دارد. در این بخش قیمت میانگین نسبت به سال گذشته ٥٨ درصد افزایش داشته است. بیشترین قیمت برای شخم زدن زمین‌های دیم به وسیله تراکتور متعلق به استان گیلان است که هزینه آن روزانه برابر است با ١٥٥ هزار و ٥٠٨ تومان و کمترین قیمت این خدمات با قیمت ٥٧ هزار و ٣٨٨ تومان به استان لرستان تعلق دارد. در ادامه هم دیسک زمین دیم با تراکتور افزایش ٥٤ درصدی را تجربه کرده است. همچنین قیمت نارنج هم با افزایش ٤٥ درصدی نسبت به سال گذشته، در رده چهارم بیشترین افزایش‌ها قرار گرفته است. در زمینه بیشترین کاهش‌ قیمت‌ها نسبت به زمستان ١٣٩٢، گوجه فرنگی 25.5 درصد کاهش داشت.
گوجه فرنگی که در زمستان ١٣٩٢ هر کیلو ٨١٠ تومان به فروش می‌رسید به ٦٠٤ تومان کاهش قیمت داشت. بیشترین قیمت گوجه‌فرنگی در میان استان‌های کشور، به استان کهگیلویه و بویراحمد تعلق دارد که هر کیلو از این محصول کشاورزی را هزار و ٩٢٢ تومان به فروش می‌رسید و کمترین قیمت هم به قیمت هر کیلو ٥٢٥ تومان به استان هرمزگان تعلق دارد. بعد از گوجه فرنگی، خیار هم جزو محصولاتی است که قیمتش نسبت به زمستان سال ١٣٩٢ کاهش داشت. این محصول نسبت در زمستان ١٣٩٣، نسبت به زمستان سال قبل آن، کاهش شش درصدی داشت. هر کیلوگرم خیار در زمستان ١٣٩٢، به طور میانگین، هزار و ٥٧ تومان خرید و فروش می‌شد در حالی که در زمستان سال بعد آن قیمت فروش به ٩٩٤ تومان کاهش یافت. علاوه بر اینها قیمت کارگر وجین کار مرد به ازای هر روز کار کاهش 1.7 درصدی را تجربه کرد. بعد از آن هم قیمت گاو کمتر از دو سال (پرواری) بدون هیچ تغییری باقی ماند.


وا‍ژگونی خودرو با دو کشته درمحور اردکان -چوپانان

یزد - ایرنا - رئیس فوریت های پزشکی اردکان از کشته شدن 2 نفر بر اثر واژگونی یک دستگاه خودرو پژو پارس در محور اردکان به سمنان خبر داد.

مصطفی نوروزی روز چهارشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: نیروهای پایگاه اورژانس چوپانان بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند که متأسفانه قبل از رسیدن آمبولانس مصدومین این حادثه فوت کرده بودند .

وی اضافه کرد: این حادثه ساعت 7 صبح امروز در 100 کیلومتری محور اردکان به سمنان اتفاق افتاد.

این مسوول تصریح کرد: علت حادثه در دست بررسی است.

اردکان با 80هزار نفر جمعیت در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع شده است.ک/2


«نائب حسین کاشانی در خور بیابانک» به بازار نشر می آید

سید علی آل داوود
خبرگزاری مهر :
دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹

سید علی آل داوود از آماده سازی کتاب «نائب حسین کاشانی در خور بیابانک» با محوریت بخشی از تاریخ مشروطه، برای انتشار توسط کتابخانه مجلس خبر داد.

سیدعلی آل داوود نویسنده و محقق در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آثار جدید خود گفت: کتاب جدیدم «نائب حسین کاشانی در خور بیابانک» است که یک تحقیق تالیفی تاریخی محسوب می شود. 

وی افزود: این اثر درباره چندی پیش و پس مقطع تاریخی مشروطه در ایران است. مسائل تاریخی را در این کتاب شرح داده و اسناد معتبر را ضمیمه آن کرده ام. بازه تاریخی کتاب هم از ۴ سال پیش از مشروطه شروع شده و تا ۱۵ سال بعد از آن ادامه پیدا می کند. این کتاب در حال حاضر زیر چاپ است و تا چند هفته دیگر توسط کتابخانه مجلس عرضه خواهد شد.

این پژوهشگر در ادامه گفت: اثر جدیدم هم که ظرف ۲ روز گذشته منتشر شده، «کتاب و کتابشناسی در نوشته های حبیب یغمایی» است. این اثر هم مجموعه نوشته ها و مقالات زنده یاد یغمایی را درباره کتابدارها و کتابدوست ها در بر می گیرد. 

آل داوود گفت: من مجموعه ای از مقالات را برای این کتاب گردآوری کردم. سهم خودم هم از آن، ۲ مقاله و نوشتن مقدمه اثر بود. این اثر با ۳۱۴ صفحه حجم که حدود ۳۰ صفحه آن، مقدمه ابتدایی اش است، توسط خانه کتاب چاپ شد. 

مجموعه مقالات «هفت شهر کتاب» از انتشارات امیرکبیر و نسخه تصحیح شده دیوان منوچهری دامغانی از بنیاد موقوفات محمود افشار، ۲ اثری هستند که اخیر از آل داوود چاپ شده اند. دیوان منوچهری دامغانی، اثر تصحیح شده زنده یاد حبیب یغمایی بوده که تا به حال چاپ نشده بود و آل داوود آن را مجددا ویرایش کرد. سپس آن را با ۲ نسخه دیگر مقابله کرده و به همراه مقدمه ای جدید آن را به چاپ سپرد.


رب ریواس ( روپ ریواسک ) 

نوشته:آرش برادران انارکی
دوستان تا به حال دمپخت ماش یا عدس با رب ریواس خوردید اگر خوردید که الان میدونم دارید آب دهنتون رو دارید قورت میدید اگر نه حتما" امتحان نمائید .
این گیاه را در رشته کوههای مشرف به مراتع چاه خربزه تا اشین می توان پیدا نمود .
ریواس گیاهی است پایا و چندساله از خانواده علف هفت بند که در نواحی شیب دار کوهستانها، تپه ماهورها و لابه لای تخته سنگها رشد می کند.

برگهای ریواس حالت طوقه ای پهن با دم برگ کوتاه داشته و ساقه های گل دهنده آن تا یک متر رشد می کند که در بیشتر مناطق برای مصارف خوراکی استفاده می شود و دم برگ و انشعابات آن هم در اواخر فروردین و با رسیدن به رشد نهایی گیاه، برای تهیه رب ریواس مورد استفاده قرار می گیرد.
با چیدن گیاه و جدا کردن برگهای آن که معمولاً تلخ و انتهای ریشه آن شیرین است، گیاه را تمیز و در دیگهای بزرگ جوشانده تا به مرور زمان قوام و سفت شود و بعضی افراد برای بهتر شدن طعم آن در زمان جوشاندن به آن ریشه شیرین بیان، آویشن و مقداری قارا اضافه می کنند.
در طب سنتی از ریواس برای مصارف دارویی نیز استفاده می شود که از جمله برای بی اشتهایی-درد معده و بیماری های کبدی نافع است و باعث تقویت معده و روده شده و تنظیم کننده ترشحات و حرکات معده است همچنین لوز المعده را وادار به ترشح انسولین کرده و قند خون را کم میکند .
طبیعت ریواس سرد است اما دارای ویتامینها و املاح معدنی گوناگون است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد