چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی
چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی

قربانی و توزیع گوشت نذری شتر


با نیت جلوگیری از بلایا و کم شدن مرگ و میر، ظهر روز برات یک شتر که با همیاری مردم خریداری شده بود قربانی شد و گوشت نذری آن بین همه مردم چوپانان توزیع شد. 
[خبر از: حاج عباس رستاقی]

(یادداشت نگارنده: گمان نمی‌کنم که مرگ و میر زیاد شده باشد بلکه چوپانانیان به جای آنکه درگذشتگان خود را غریبانه در آرامستانهای شهرها دفن کنند آنها را برای خاکسپاری در نزدیکی سایر عزیزان درگذشته، به آرامستان چوپانان می‌آورند)
(6) نظرات
  موضوع: عمومی ،  نوشته شده در تاریخ دوشنبه 27 تیر 1390 ساعت 02:31 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی

بررسی مقاله «ریگ جن، ترسناکترین منطقه کشور»


پس از افزودن رونوشت مقاله «ریگ جن، ترسناکترین منطقه کشور»  که چند روز پیش در این سایت نوشته شد، چند نقد خوب در نظرات برای آن نوشتند که برخی از آنها را با اندکی ویرایش در اینجا می‌خوانید:

** مهدی ...
چهارشنبه 22 تیر 1390 01:57 ب.ظ
دوستان! من خودم از علاقه مندی هایم کویر نوردی است. و معمولا حداقل سالی یک بار به یکی از مناطق کویری سفر میکنم و پیاده بعضی از این مناطق را طی میکنم (نهایت بین سه تا چهار روز، چرا که حمل تجهیزات برای بیشتر از این میزان امکان ناپذیر است). باید عرض کنم ریگ جن وجود دارد و مردم محلی هم آنرا به همین نام میشناسند. البته متاسفانه در این گزارش با بهره گیری ناقص از گزارشهای آقای پارسا بیشتر روی خوف انگیز و مرموز جلوه دادن منطقه مانور داده شده در حالی که مناطق کویری خودشان به قدری شگفت انگیز و دیدنی هستند که فقط درج یک سفرنامه ی کویر نوردی به تنهایی گویای این مطلب هست و دیگر نیازی به این تفاسیر ندارد. اما در مورد ریگ جن، حقیقتش این است که این مناطق و مناطقی شبیه اینجا که کم هم نیستند به خاطر صعب العبور بودن در گذشته بین مردم به عنوان جاهایی که قدرت های ماورایی در اونجا دخالت دارند معروف شده‌اند. پس می‌بینید که بیشتر این صحبتها به سرگرمی های عامیانه میخورد. البته این منطقه واقعا ترسناک هست ولی نه از بابت هایی که گفته شد . بلکه اگر بی اطلاع واردش بشوید دچار دردسر میشوید. در این مناطق نوعی خاک پفکی هست که وقتی خیس بخورد درست مثل یک چسب با قدرت کشش بالا عمل میکند و اگر کسی در آن گیر بیفتد و تقلا کند باعث خستگی مفرط آن شخص شده و در نهایت اگر به دادش نرسند از خستگی و آفتاب زدگی میمیرد. خلاصه کلام اینکه بهتره هر چیزی رو با نگاه همه جانبه بسنجیم نه صرف چند کلمه ی جالب توجه دربارش خبر بدیم.


** حسین آزاد
شنبه 25 تیر 1390 05:50 ب.ظ
لازم است از آقامهدی تشکر کنم بخاطر نقد جالب و درست او نسبت به متن اصلی که بدون اطلاعات صحبت کرده است. چون اولا آقای (گابریل) با شتر و راهنما از ریگ جن عبور کرد و سفرنامه او هم مبین آن است و موجود ... ثانیا در سال 76 و 77 یک تیم مستند ساز سیما (طبق سفر نامه گابریل) اقدام به ساخت سریالی با نام (عبور از صحاری ایران) کرد که چند سال بعد از شبکه 2 سیما پخش شد. (اگر چه ما ایرانیان برنا مه های مستند را کمتر میبنیم ودنبال می کنیم). شروع این سریال از جاده سنگچین ورامین بود و ادامه آن تا قم، کاشان، انارک، معادن طالمسی، نخلک، و زادگاهم آشتیان (اینان حدود 10 روز آنجا بودند) و همچنین چوپانان، جندق و... 
این سریال بخاطر کم آوردن بودجه ناتمام ماند و در روستای مصر آن را به پا یان رساندند زیرا قرار بود تا انتهای ریگ جن در مرز میرجاوه ادامه داشته باشد.
بنابر این، اطلاعات عمومی نویسنده مقاله در هفته نامه (سیاحت-تجارت) بشدت پایین و بدون تحقیق بوده است و فقط شمایی کلی و به دور از واقعیت را به تصویر کشیده و آب و تاب رسانه ای داده که جای بسی تاسف است.
(3) نظرات
  موضوع: مقاله و شعر ،  نوشته شده در تاریخ شنبه 25 تیر 1390 ساعت 07:42 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی

مراسم روز برات در چوپانان


همه ساله پسین روز قبل از عید نیمه شعبان چوپانانی‌ها برای خیرات و خواندن فاتحه به آرامستان میروند که مردم به آن عید مرده‌ها هم می‌گویند. امسال نیز همچون سالهای پیش -و پربارتر و شلوغتر از سالهای پیش- مردم در چوپانان با شربت و شیرینی و سیروک و میوه به مزار درگذشتگان خود رفتند و گونه‌ای عید برای درگذشتگان برگزار کردند. [خبر از: غلامعلی صمیمی]
(0) نظرات
  موضوع: مناسبت‌ها ،  نوشته شده در تاریخ شنبه 25 تیر 1390 ساعت 08:08 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی

دوچرخه سوار جوان ازچاه ملک تا مشهد رارکاب زد


بنازم همت وغیرت جوانان کویر را!!..
دوچرخه سوار جوان از خطه چاه ملک از چاه ملک تا مشهدمقدس و بالعکس را طی 18 روز رکاب زد.
این جوان چاهملکی که روز چهارم تیر ماه جاری سفر خود با دوچرخه را ازچاه ملک به قصد مشهد مقدس شروع کرد آقای حجت اله فرخ نام دارد.این جوان که سفر خود را با شعار"کویر با مردمی خونگرم به گرمی کویر" آغاز کرد روز اول را بامسافت 200 کیلومتراز سمت طبس طی کرد وروز دوم 170 کیلومتر کویر را درنوردید وبقیه روزها را 100 کیلومتر به سمت مشهد رکاب زد.
ایشان  روزها رکاب زد تابه  مشهدمقدس رسید وپس از زیارت با بارگاه ملکوتی ثامن الحجج امام علی ابن موسی الرضا ،مشهد رااز طریق خطه شمال وچالوس طی کرد وپس از زیارت در قم از سمت کاشان ونایین دیروز به انارک رسیدند ودیشب را در راهداری چوپانان استراحت نمودند(سه شنبه شب90/4/21).
وی امروز به زادگاهش چاهملک میرسد ومورد استقبال اهالی ومسئولین محترم خوروبیابانک قرار میگیرند.در روستاها  وشهرهای مسیر نیز از ایشان بگرمی استقبال شد.
این حرکت آقای فرخ بسیارستودنی است ومایه افتخار همه مردمان کویر بویژه خور وبیابانک است.امید است این حرکت خودجوش سر چشمه ای برای همه جوانان این خطه پاک باشد.درود بر این جوان چاه ملکی.خسته نباشی
خبراز:آقای احمد فیروزی معاونت محترم فرمانداری خوروبیابانک

(3) نظرات
  موضوع: گردشگری ،  نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 22 تیر 1390 ساعت 09:56 ق.ظ
نویسنده: غلامعلی صمیمی

ریگ جن؛ ترسناک‌ترین منطقه کشور/ بیابانی با صداهای ترس آور


 

ریگ جن؛ ترسناک‌ترین منطقه کشور/ بیابانی با صداهای ترس آور

 

 

هفته نامه سیاحت-تجارت نوشت:آیا در ایران منطقه‌ای ملقب به «مثلث برمودا» وجود دارد؟ آیا تا به حال از بیابانی به نام «ریگ جن» چیزی شنیده‌اید؟ منطقه‌ای کویری و پر از تپه‌های ماسه‌ای که در جنوب سمنان، شرق دریاچه نمک، شمال چوپانان و اناراک و غرب جندق قرار دارد." ریگ جن" منطقه‌ای کویری و دارای تپه‌های ماسه‌ای در کویر مرکزی ایران است و به دلیل وسعت زیاد و نداشتن چشمه یا چاه آب، در گذشته‌های دور، محل عبور کاروان‌ها نبوده و فقط در سال‌ها اخیر، چند گروه از محققان و سیاحان به آن منطقه رفته‌اند. 

ادامه مطلب ...

محور جندق-گرمسار


محور جندق-گرمسار
سه شنبه 21 تیر 1390

درپاسخ به دوستانی که دراین مورد اطلاعات خواستند:
پیرو مذاکره تلفنی یک هفته پیش با دست اندرکاران این محور که از سمت گرمسار بتازگی شروع به زیرساخت نموده اند اظهار داشتند که تازه ما محور رابدست گرفته ایم وشروع بکار نموده ایم.خوشبختانه پیمانکار این جاده از سمت گرمسار آقای محمد خرامان هستند.
اما درمورد جاده سمت جندق به گرمسار که حدود2سال پیش کار زیر سازی ان شروع شد که حدود 80 کیلومتر ان زیر سازی واماده گردید اما برای مدتی تعطیل ودیگر اطلاعی نداریم.لازم است عزیزانی که اطلاعات بیشتری دارند حتما به ما ایمیل بکنند.
یاداور میشود که محور جندق به گرمسار بطول 180 کیلومتر میباشد که در صورت بهره برداری 150 کیلومتر نسبت به جاده سرکویر سمنان نزدیکتر میشود.
هم اکنون برای رسیدن به گرمسار باید از مسیر جندق معلمان سمنان گذر نمود که 395 کیلومتر میباشد.
(1) نظرات
  موضوع:  نوشته شده در تاریخ سه شنبه 21 تیر 1390 ساعت 11:34 ب.ظ
نویسنده: غلامعلی صمیمی

مشاهده 4 قلاده یوز در عباس آباد


یوز3

ایرن- محمد محمدپور: رئیس اداره محیط زیست نائین از مشاهده دسته کم ۴ قلاده یوز طی دو ماه اخیر خبر داد.
رئیس اداره محیط زیست نائین از مشاهده دسته کم ۴ قلاده یوز طی دو ماه اخیر خبر داد. به گزارش خبرگزاری محیط زیست ایران، حسین اکبری گفت: «حدود یک هفته پیش یک رهگذر بومی از مشاهده یک قلاده یوز در دره شورا گزارش داد. ما امیدواریم دوربین‌های ما این یوز را به ثبت رسانده باشند.»  
ادامه مطلب ...

خاطرات آقای علیرضا علی بمانی - قسمت سوم


با عرض سلام خدمت شما اهالی محترم چوپانان
از این پس با درج ماهانه خاطرات شما دوستان عزیز در خدمتتان هستیم. امید که مورد پسندتان واقع شود.

   « درخت اجاره ای »
   ما خوش نشین های چوپانان کشاورزی نداشتیم اما به دلیل شرایط اقتصادی، هنگامی که زمان درو و برداشت محصول فرا می رسید، مادرم به کمک دو خاله و یک دایی ام که کشاورز بودند و در زمین های چوپانان و حجت آباد محصولی داشتند می رفت. یکی از خاله هایم ساکن حجت آباد بود.
   فصل توت که می شد، مادر و خاله ام درخت بزرگ توت سفیدی را اجاره می کردند و این درخت تا زمانی که محصول داشت در مالکیت ما بود.
   خیلی بزرگ نشده بودم و به اتفاق پسر خاله ام که شریک درخت ما بود به سختی می توانستیم از درخت بالا برویم و توت بخوریم. یادم هست یک روز ظهر تابستان پسر خاله ام که بالای درخت توت رفته بود، قادر به پایین آمدن نبود و کسی هم برای کمک پیدا نمی شد. من کودکانه دست هایم را باز کردم و گفتم بپر پایین من می گیرمت. پریدن وی همان و افتادن او روی زمین همان. چون از آن ارتفاع من قادر به نگه داشتن او نشدم، دست و پایش زخمی شد و گریه کنان به خانه شان رفت.
   مادرش شکایت وی را نزد مادرم آورد و خلاصه آن روز ناسزا و کتک مفصلی از مادرم نوش جان کردم.

«شما دوستان عزیز هم می توانید با ارسال خاطرات خود ما را یاری کنید»
(5) نظرات
  موضوع: مقاله و شعر ،  نوشته شده در تاریخ یکشنبه 5 تیر 1390 ساعت 10:20 ق.ظ
نویسنده: مصطفی مراد