چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی
چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی

زیباترین عکس از یوزپلنگ آسیایی

یکی از عکاسان حیات وحش ایران که به همراه اعضای کانون پژوهش و حفاظت از طبیعت پایدار محیطبان به پارک ملی توران رفته بود، عصر دیروز موفق شد از فاصله ۷ متری بیش از ۶۸ فریم عکس زیبا از یک ماده یوزپلنگ در پارک ملی توران تهیه کند.  
به گزارش سبزپرس فریبرز حیدری که بیش از ۱۷ سال است عکاسی از حیات وحش ایران را به طور حرفه ای دنبال می کند در گفتگو با سبزپرس در توضیح این واقعه گفت: عصر دیروز و در حالی که پاسگاه محیطبانی دلبر را به سمت احمد آباد به قصد جستجوی آگامای سروزغی توران و عکاسی از این گونه جانوری ترک کرده بودیم ناگهان در میان جاده متوجه دو یوزپلنگ شدیم. یکی از آنها ماده بالغ بود و دیگری احتمالا یک توله یک ساله بود که به فاصله کمی از جلوی خودروی ما میخواستند عبور کنند که بلافاصله ترمز کردیم و ماده یوز از مقابل خودرو عبور کرد و به سمت چپ جاده رفت و در حالی که در فاصله ۷ متری مقابل من قرار داشت شروع به عکاسی از آن کردم .
وی افزود: انگار یوزپلنگ مادر منتظر بود تا توله اش هم از جاده عبور کند و وقتی متوجه عبور از عرض جاده شد بلافاصله شروع به دویدن و دور شدن از ما کرد اما من نمی توانستم از هر دوی آنها با هم عکس بگیرم چون موقعیت من در خودرو به گونه ای بود که فقط می  توانستم از یکی از آنها عکاسی کنم و اگر می خواستم از ماشین پیاده شوم هم زمان از دست می رفت و هم اینکه شاید حیوان بیشتر احساس خطر می کرد و سریعتر از ما دور می شد به همین دلیل ترجیح دادم یوز ماده را تا آخر دنبال کنم و در مدت زمان کمی که در زاویه دید ما قرار داشتند نزدیک به ۶۸ فریم عکس فقط از فاصله ۷ متری از او گرفتم.
این عکاس حیات وحش در ادامه افزود: در این سفر مهدی چلانی، لیلی خلعتبری و حسین یوسفی از اعضای کانون محیطبان مرا همراهی می کردند که خوشبختانه مهدی چلانی هم موفق شد حدود ۲۲ ثانیه از این صحنه ها فیلمبرداری کند.
نزدیکترین تصاویری که تاکنون از یوزپلنگ آسیایی در ایران تهیه شده، در سالهای پیش از انقلاب متعلق به آقای بیژن فرهنگ دره شوری، بود و بعد از دهه ۸۰ نیز اگرچه چندین عکس دیگر هم توسط محیطبانان و اعضای برخی تشکل های زیست محیطی از یوزپلنگ در طبیعت گرفته شده اما به دلیل فاصله زیاد از حیوان از کیفیت بالایی برخوردار نبودند . با این حال به نظر می رسد این نخستین تصاویر ثبت شده از یوزپلنگ آسیایی در ایران باشد که از این فاصله نزدیک گرفته شده است.
فریبرز حیدری، از جمله علاقمندان به طبیعت ایران است که اگرچه فعالیت زیست محیطی خود را در حوزه حیات وحش از اوایل دهه ۷۰ آغاز کرده بود اما با عضویت فعال در انجمن حمایت از حیوانات ایران در سال ۱۳۷۷ به طور جدی از سر گرفت.
او  در سال ۱۳۸۱ نخستین ماهنامه تخصصی دنیای وحش را با همکاری کاوه فیض الهی، فرهاد رضایی، مژگان جمشیدی، حسین یوسفی و علی گلشن، منتشر کرد که بعد از ۵ شماره به دلیل مشکلات مالی انتشار این ماهنامه تخصصی متوقف شد.
یوزپلنگ آسیایی که زمانی نه چندان دور در سراسر قاره آسیا پراکندگی داشت در حال حاضر درتمامی کشورهای آسیایی به جز ایران منقرض شده و تنها جمعیت محدودی ازان که تخمین زده می شود حدود ۷۰ قلاده تا ۱۰۰ قلاده از آن باقیمانده باشد در مناطق کویری ایران هنوز زیست می کنند . از این رو برنامه عمران ملل متحد و تسهیلات جهانی محیط زیست از سال ۱۳۸۰ تاکنون حمایت مالی از پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی درایران را بر عهده گرفته اند تا شاید بتوان روند انقراض این گونه جانوری را کند کنند.
(5) نظرات
  موضوع: محیط زیست ،  نوشته شده در تاریخ یکشنبه 22 خرداد 1390 ساعت 03:44 ب.ظ
نویسنده: سعید مالکی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد