چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی
چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی

معدن سرب نخلک به خط سراسری برق متصل شد

با اعتباری بالغ بر ۱۲میلیارد ریال؛

با حضور معاون وزیر و جمعی از مسوولان کشور، استان و شهرستان، مجتمع معدنی سرب نخلک به خط سراسری برق متصل شد.



وجیه الله جعفری در گفتگو با خبرنگار ایمنا در نایین، با اعلام این خبر اظهار داشت: پروژه برق رسانی به معدن سرب نخلک با همت مسوولان شهرستان و مدیران این مجتمع، عملیاتی و اجرایی شده است.

وی ادامه داد: این پروژه از مهرماه ۱۳۹۰ با اعتبار اولیه 8 میلیارد ریالی آغاز و در حال حاضر با هزینه بالغ بر ۱۲میلیارد ریال افتتاح و به بهره برداری رسید.

معاون امور معدنی و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور خاطرنشان کرد: پست برق شهر انارک توانایی تأمین ۱۵مگاوات برق را دارد که از این پست با ۵۴کیلومتر خط انتقال، حدود یک مگاوات برق سراسری برای معدن نخلک تأمین شد.

وی افزود: در گذشته با توجه فرسوده و قدیمی بودن دیزل ژنراتورهای این معدن که توان جوابگوی ظرفیت این مجتمع را نداشت، معدن و کارخانه دائما در خاموشی بسر می‌برد که حال با اتصال این مجتمع به خط سراسری برق، معدن و کارخانه فرآوری به صورت همزمان با یکدیگر می‌توانند به فعالیت خود ادامه داده و در نتیجه توسعه فعالیت‌های معدن در ابعاد استخراج، اکتشاف و فرآوری را داشته باشیم.

جعفری اضافه کرد: امروز همچنین کلنگ زنی توسعه افق عمق ۲۴۰متری معدن سرب نخلک توسط پیمانکار نیز انجام شد که با انجام این پروژه و نیز اتصال برق سراسری، می‌توان پیش‌بینی افزایش ۲۰۰درصدی ظرفیت این کارخانه (۳برابر) را در سال‌های آینده داشته باشیم.

وی با اشاره به اشتغال ۱۲۰نفری کنونی این مجتمع معدنی تصریح کرد: بازگشایی افق عمق ۲۴۰متری با قرارداد یکساله ۱۰۰میلیارد ریالی توسط پیمانکار انجام خواهد شد که این قرارداد تا سه سال قابل تمدید است و موجب افزایش اشتغال این مجتمع تا حدود ۲۲۰نفر خواهد شد.

جعفری در پایان تاکید کرد: بخش معدن امروز به عنوان بخشی پایه و اساسی در اقتصاد کشور محسوب می‌شود که خوشبختانه در سال‌های اخیر علیرغم بحث تحریم‌ها نه تنها رشد خوبی داشته، بلکه به اقتصاد کشور نیز کمک‌های شایانی را داشته است.

وی افزود: این بخش با توجه به این که تأمین کننده مواد اولیه بسیاری از صنایع دیگر مانند، فولاد، سیمان، آلومینیوم، کاشی و سرامیک است، به لطف خدا رشد تولید داشته که نشان دهنده شرایط یاری دهنده این صنعت به اقتصاد کشور است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت اضافه کرد: باید با تشویق سرمایه گزاران و حرکت در مسیر اصل ۴۴قانون اساسی، سرمایه گذاری در بخش معدن بگونه‌ای شود که در شرایط تحریم، بتوان بهتر و بیش از گذشته به اقتصاد کشور کمک کرد.

معاون وزیر بیان داشت: مجتمع معدنی نخلک یکی از مجتمع‌هایی است که سوابق تاریخی و معدنی بسیار زیادی دارد که می‌توان از آن در ابعاد آموزش، گردشگری و همچنین استخراج بیشتر ماده معدنی سرب استفاده بهتری کرد.

همچنین عابدینی، مدیر مجتمع معدنی نخلک با اشاره به ظرفیت‌های موجود در این مجتمع ادامه داد: راه اندازی موزه معدنی ایران با هزینه‌ای حدود ۳۰میلیارد ریال و راه اندازی آموزشگاه معدنی که قابلیت پذیرش ۹۰نفر در هر ترم را داشته باشد با هزینه‌ای بالغ بر ۲۰میلیارد ریال از جمله برنامه‌هایی است که برای این مجتمع معدنی در نظر گرفته شده و قابل اجرا است.

وی تاکید کرد: تکمیل اکتشاف در منطقه نخلک، بازگشایی افق‌های دیگر در معدن، احداث کارخانه فرآوری جدید، استفاده از میلیون‌ها باطله قدیمی معدن، راه اندازی موزه معدنی و مجتمع گردشگری، راه اندازی آموزشگاه معدنی و استفاده از آب خروجی معدن از جمله برنامه‌های آتی برای توسعه این مجتمع معدنی است.

عابدینی اضافه کرد: کمبود نیروی انسانی، فرسودگی و کمبود تجهیزات، نامناسب بودن بخشی از جاده دسترسی، از کارافتادگی و ناکارآمدی برخی از نیروها از جمله مهم‌ترین مشکلات این معدن در حال حاضر است.

گفتنی است معدن سرب نخلک انارک، دارای قدمتی دو هزار ساله است که به طور رسمی فعالیت جدی استخراج در آن به صورت مداوم از زمان صفویان تاکنون ادامه داشته است. 
این مجموعه در فاصله ۱۲۰کیلومتری شمال شرق نایین و ۴۵کیلومتری شمال شرق انارک در حاشیه کویر مرکزی ایران و در استان اصفهان واقع شده است.

همچنین طباطبایی، نماینده مردم شهرستان های نایین و خوروبیابانک، یوسف حسنی، فرماندار نایین، نوروزی، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، ایروانی، معاونت دفتر نظارت و بهره برداری وزارت صنعت، میرزابیگی بخشدار انارک، حمیدی رییس خانه صنعت و معدن کشور، مطلبی رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نایین و جمعی دیگر از مسئولان کشور، استان و شهرستان در آیین این افتتاحیه حضور داشتند.

(0) نظرات
  موضوع: خبرهای عمران و آبادی ،  نوشته شده در تاریخ یکشنبه 23 مهر 1391 ساعت 10:44 ق.ظ
نویسنده: غلامعلی صمیمی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد