از او سوال کردم که شما یکی از مالکین چوپانان هستی آیا می دانی که اولا چقدر از املاک چوپانان به تو ارث رسیده و ثانیا موقعیت املاک شما کجاست؟ در پاسخ من گفت که من فقط از موقعیت باغمان با خبرم آن هم به این دلیل که در زمان بچگی هر وقت به چوپانان می رفتم به همراه پدر بزرگم به باغ می رفتم

من میزان مالکیت اورا برایش محاسبه کردم . پدر بزرگ شما مالک 3 حبه از 120 حبه چوپانان بوده است او 4 پسر و دو دختر داشته که سهم هر پسر 2سهم از 10 سهم می شود و مرحوم پدر شما یک پسر و یک دختر داشته که شما ارث پسر می برید یعنی سهم شما از 3حبه4سهم از 30دسهم می شود یعنی شما مالک48 دقیقه از آّ چوپانان هستید و در آمد شما در سال 91 از این ارثیه54 هزار تومان در سال میشود

حال سوال من از شما این است که چرا برای این املاک فکری نمی کنید ؟ او در جوابم گفت ارزشی ندارد

و من از اوپرسیدم پس آنرا بفروشید؟ او گفت یادگار پدرانم است بهتر است این یادگاری باقی بماند

اما این یادگاری باقی نمی ماند چون دچار آلزایمر شده روز بروز دارد تحلیل می رود

چوپانان مالک می خواهد  مالکی که املاک چوپانان برایش صرفه اقتصادی داشته باشد  کارگرانی که امروزه در املاک پدران ما کار می کنند به فکر منافع اقتصادی خودشان هستند آنها دلشان برای ما نمی سوزد تا روزی که برایشان صرفه اقتصادی دارد روی آن کار می کنند و هر روز که برایشان در آمدی نداشته باشد رهایش می کنند

امروزه کشاورزی سنتی و نیروی بازو قادر به بهره برداری نیست باید سیستم کشاورزی به روز شودو ماشین باید جایگزین نیروی کار انسانی گردد آیا چنین کاری امکان پذیر است ؟

باخرده مالکی این کار غیر ممکن است و درصورتی این کار ممکن می شود که چوپانان به صورت یکپارچه درآِید

یکپارچه شدن چوپانان دو راه دارد  اول آنکه همه خرده مالکان تصمیم به فروش یکپارچه بگیرند که به احتمال زیاد خریداری پیدا نخواهند کرد

دوم آنکه چوپانان به صورت یک شرکت سهامی کشاورزی در آید وبا یک مدیریت قوی کار های کشاورزی سامان بگیرد  البته تجربه حجت اباد بعد از سیل نیز مانع بزرگی در این راه است

اما چوپانان مریض است و باید درمان شود و گرنه تدریجا می میرد   


منبع: چوپانان آباد