در دائره المعارف دنیای مجازی یعنی وکی پدیا که توسط هموطنان خوب من ویرایش شده برای معرفی چوپانان در تاریخجه اش  چنین آمده:

تاریخچه 

چوپانان روستایی جدید است که تاسیس آن حدود سال 1280 هجری شمسی می باشد. قبل از آن در محل این روستا چاهی بوده است که چوپانها و گله داران و ساربانان برای آب دادن به گوسفندان و شتران خود از آن استفاده میکردند.

در حدود سال 1280 خورشیدی چند نفر از شترداران و صاحبان گله‌ها تصمیم میگیرند که قناتی در آن منطقه حفر کنند. پس از تکمیل قنات معلوم شد که آب زیادی از قنات بدست می آید و میتوان برای کشاورزی نیز از آن استفاده کرد. و بدین صورت سنگ بنای روستا گذاشته می شود. بنیان گذاران چوپانان شتردارانی اهل انارک بوده اند و به شغل باربری از جنوب کشور تا تهران مشغول بودند. به علت هرج و مرج در دوره قاجار ترجیح می دهند که به شترداری پایان داده و زندگی قلعه نشینی و کشاورزی را انتخاب کنند این افراد و شرکا به شرح زیر می باشند: 1- حاج محمدعلی فرزند رمضان (خاندان مستقیمی )مالک دو شبانه روز املاک چوپانان 2- حاج محمد علی فرزند محمد ابراهیم (خاندان عمادی) مالک دو شبانه روز چوپانان 3- محمد فرزند حاح عبدالله(خاندان بقایی و رحیمی) مالک یک شبانه روز 4- باقر فرزند حاج محمد (خاندان امینی) مالک یک شبانه روز 5- حاج مهدی فرزند حاج عبدالله ( خاندان عسگری) مالک یک شبانه روز 6- حاج محمد فرزندحاج رحیم(زاهدی) یک شبانه روز

به علت مخالفت جندقی ها و اینکه زمینهای آماده را از آن خود میدانستند و ممکن بود برای مالکیت آنها مشکلاتی پدید آید تصمیم میگیرند که دو شبانه روز از مالکیت چوپانان به مشیرالملک نائینی منشی دفتر ظل السلطان اعطا شود تا او حامی روستا در مقابل انان باشد فرزندان مشیر الملک و یا خود ایشان بعداً املاک خود را به خاندان طباطبایی در چوپانان میفروشند.

در هنگام احداث چوپانان اصلاً جندقی ها ، هیچ مشکلی با احداث چوپانان نداشته اند و نویسنده این سطور این اطلاعات را اشتباه در ویکی پدیا به ثبت رسانده است . البته من می خواستم که این اشتباه را اصلاح کنم امّا بهتر دیدم که صحیح آنرا به اطلاع نویسنده آن برسانم تا ایشان خودشان اقدام به اصلاح نوشته خویش کنند.

از مرحوم حاج هدیه دختر حاج محمدعلی رمضان یکی از موسسین چوپانان شنیدم که در هنگام احداث قنات چوپانان ، عباس صفری ها که ساکن عباس آباد بودند به تحریک کارگزار مالک عباس آباد که حاج مشیرالملک نائینی بوده است مزاحمت هایی را ایجاد کرده تا مرزتعطیلی کار قنات پیش می روند به این دلیل که این قنات عباس آباد راخشک می کند. امّا با مذاکراتی که بین آنها و کارگزار حاج مشیر انجام می پذیرد قراردادی برقرار می شود که حاج مشیر هم دو شبانه روز در احداث قنات و ایجاد مزرعه جدید شریک شود . و کار دومرتبه با جدیت دنبال می گردد .

امٌا من برای بررسی بیشتر، این موضوع را با حاج حسین ِ کربلاعلی جلالپور در میان گذاشتم ایشان معتقد است که عباس صفری ها اصلاً در این ماجرا دخیل نبوده و فقط کارگزار ِ حاج مشیر و کارگرانش در این مورد دخیل بوده اند. به هر حال جندقی ها اصلاً با احداث چوپانان هیچ مشکلی نداشته اند  بلکه رابطه آنها صمیمی هم بوده کما اینکه بعضی از مالکین گرایش به شیخیه داشته اند . بعداً نیز مهاجرینی از جندق بخشی از جمعیت روستای ما را تشکیل داده اند و از همشهریان بسیار خوب ما شده اند.

به هرحال ماجرای شراکت حاج مشیر و مزاحمت عباس آبادی ها نیاز به دقًت و بررسی دارد. 

منبع:چوپانان آباد