چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی
چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی

وبلاگ چوپونون هفته چهارم آذر 1391

وبلاگ چوپونون هفته چهارم آذر 1391  

 انا لله و انا الیه راجعون    

حاجیه خانم مرضیه ملک احمدی دار فانی را وداع گفت
امروز خانم ملک احمدی (مادرخانم آقای هرمز نجفیان) 85 ساله بعلت سکته مغزی درگذشتند و ظهر امروز در خلدبرین یزد به خاک سپرده شدند
این فقدان را به سرور ارجمند جناب هرمز نجفیان و خانوادۀ محترمشون تسلیت مگم. خدا صبرتون بده و آمرزیده باشه

روحش شاد و یادش گرامی


پنجشنبه 30 آذر 1391

فال حافظ امشب

   نوشته شده توسط: ذبیح    نوع مطلب :دلـنوشته های چوپونونی ،

Falehafez - فال حافظ

 دل از من برد و روی از من نهان کردشب تنهاییم در قصد جان بودچرا چون لاله خونین دل نباشمکه را گویم که با این درد جان سوزبدان سان سوخت چون شمعم که بر منصبا گر چاره داری وقت وقت استمیان مهربانان کی توان گفتعدو با جان حافظ آن نکردی                     خدا را با که این بازی توان کردخیالش لطف‌های بی‌کران کردکه با ما نرگس او سرگران کردطبیبم قصد جان ناتوان کردصراحی گریه و بربط فغان کردکه درد اشتیاقم قصد جان کردکه یار ما چنین گفت و چنان کردکه تیر چشم آن ابروکمان کرد                     
تعبیر: انتظاری که از رسیدن به هدف داشتی برآورده نشده است و به آرزوهایت نرسیده ای. با ناله و شکوه هیچ کاری درست نمی شود. نا امید نباش و در روشی که انتخاب کرده ای تجدید نظر کن و با عقل و تدبیر به سوی هدف برو.


پنجشنبه 30 آذر 1391

طوطی و بازرگان

   نوشته شده توسط: ذبیح    نوع مطلب :وبگردی ،

یه نگاهی به اینا بندازت بد نیس


اختصاص 8 درصد بودجه عمرانی کشور به قرارگاه خاتم سپاه

با 8 درصد بودجه عمرانی چه کارا که نمشه کرد

جوانفکرم بستری شد
یاد قصه طوطی و بازرگان افتادم. فک کنم از مهدی هاشمی یاد گرفته

چرا فیس بوکا آزاد نمکنن؟
جداً چرا؟! نکنه دایه دلسوزتر از مادر شدن

برکناری بخاطر حمایت از رقیب
تنها چیزی که دیده نمشه تو مملکت شایسته سالاریه

ضعیفه های رشیده
حق گرفتنیه. بدووت دنبال حقوقتون

واکنش دفتر هاشمی به رسایی
چه بزن بزنیه اون بالاها


پنجشنبه 30 آذر 1391

شهربانو خوشکار دار فانی را وداع گفت

   نوشته شده توسط: ذبیح    نوع مطلب :خبرای چوپونون ،

 انا لله و انا الیه راجعون     

شهربانو خوشکار دار فانی را وداع گفت
شب گذشته خانم شهربانو خوشکار همسر مرحوم حاج حسن مرادی در سن حدود 85 سالگی دیده از جهان فروبست
شادروان خوشکار امروز از طبس به موطن خود تشییع و صبح فردا در بهشت سجاد چوپانان به خاک سپرده خواهد شد
این فقدان را به خونوادۀ مرادی تسلیت میگم. بویژه به همشهری و دوست خوبم شکرالله همایون
ایشالا که آمرزیده باشه و خدا به بازموندهاش صبر بده

روحش شاد و یادش گرامی


پنجشنبه 30 آذر 1391

شب زیبای یلدا

   نوشته شده توسط: هیچکس    نوع مطلب :رسوم و اطلاعات چوپونونی ،

عکس.پوستر.بنر.تصویر برای شب یلدا


گذشت پائیز آمــد فصل سرما         سر آغازش شب زیبـــای یلدا

چه شبهای درازی دارد این فصل         یقین زلف سیاه گسیـــوی یلدا

دراین فصل زمستان یکدلی به         محبت دوستی سیمـــــای یلدا

شب یلـــــدا عجب نیکو فتاده        به ماه دی که آید بوبـــی یلدا

در ایام گذشته کـــرسی عشق         بپا بـــــود از شب والای یلدا

به روی کرسی و سینی فراوان     عیان بود از صفا صد خوی یلدا

لحاف و منقل و آتش بــه خانه        نشسته دور هــم همسوی یلدا

زبرف و داستان راه مـــــانده         سخنها رفتــــه از سرمای یلدا

زسنجدآش کشک وقصه گفتن         بسی دریــــای قصه پای یلدا

ز نو رسمی بپا از بهــــر فردا         صفا و خرمــــــی فردای یلدا

مبارک باد فصل بــرف وباران         به یٌمن نعمت دیمــــــای یلدا

مقدم شکـــر ایزد کن به عالم          ز حاصل پر ثمـــر دارای یلدا

سلام ای فصل سرد و برف و باران         خوش آمد گویمت فصل زمستان

اگـــــــر چه زحمتی را نیز داری        ولکــن رحمت آری باغ وبستان

شاعر: منصور مقدم


پنجشنبه 30 آذر 1391

عکس میش و قوچ

   نوشته شده توسط: چیتا    نوع مطلب :عکس و فیلم چوپونونی ،


باسلام خدمت دوستان - چندوقت بود عکس گوسفند نذاشته بودم. گفتم این عکس میش و قوچارا بیذارم
چون مدونم بعضی ازدوستا علاقمندن و حالشا ببرن - الان تو منطقه ما یعنی عباس آبادهنوز گوسفندزیاد
داره و جاهایی مثل دور نایین و چاهملک واینا نسلشونا ورانداختن . و اینم ما مدیون شکاربانامون هستم .
خلاصه اونا دارن زحمت مکشن و همین بودنشون خیلی خوبه که اگر این شکاربانی راه نیفتاده بود الان گوسفند
 اگه تمومم نشده بودن دگه خیلی کم بودن. به هرجهت دستشون دردنکنه. وزحمتم مکشن واقعآ وچندتا
اب انبارساختن برای ابخوری گوسفنداو یونجه خشک خریدن رختن تو بیابوناو دارن چاهم مزنن نزدیک دهنه 
عروسون و چندتا پایگاهم جدیدا زدن و دارن مزنن - جاهایی از قبیل تو دهنه قدنی و دهنه چفت و سمت
مشجری و تو باغو کبودون. که این پایگاها خیلی کمک مکنه به جلوگیری از شکارچیا. 
خلاصه که دمشون گرم وخسته نباشن


پنجشنبه 30 آذر 1391

پدر نخل های چوپانان

   نوشته شده توسط: ذبیح    نوع مطلب :خاطرات چوپونونی ،


 


نویسنده: نسل سومی


در بزرگداشت صمد

من اور ا با نام صمد می شناختم و چوپانان هم اورا با این نام می شناخت.

بهترین جمله که شایسته اوست این است که طراوات و تازگی دشت چوپانان و نخلهای سر به فلک کشیده و شیرین و مصفای دشت چوپانان با تربیت و تلاش صمد پایدار و زنده بودند صمد که مُرد نخلها نیز یکی بعد از دیگری مُردند.

نام و نام خانوادگی:   صمد معتمدی

 
        محل عکس صمد

         ؟

یکی ازنیرو های کار سازنده  مهاجراز روستای گرمه به چوپانان

محل تولد به احتمال زیاد روستای گرمه            سال تولد  ؟       سال وفات  ؟     محل دفن  قبرستان چوپانان

شخصیتی عجیب بود مردی بسیار کم حرف ، متخصص در تربیت نخل ، از صبح تا شب در دشت چوپانان در خدمت تمام نخلهای مردم بود و برای خدمات خود مزدی دریافت نمی کرد تنها مقداری از برگه های درخت خرما و مقداری از پیچ های درخت را برای فعالیت بعدی خود می برد اگر مالکی یا زارعی چیزی به او می داد نمی گفت کم است و نه می گفت زیاد است فقط می گفت خدا برکت دهد .

او با برگه ها، جارو و زنبیل می بافت و با پیچ ها، طناب و لیف می ریسید و زندگیش را در فقز کامل اداره می کرد و با قناعت می زیست

او از بلندترین درختان خرما بالا می رفت و آنها را هرس می کرد . وقتی درخت خرمایی را با چندین خوشه خرما می تکاند یک کلاه نمدی خرما بابت اجرت خود بر می داشت و اکثرا زنهای مالکین و زارعین مقدار بیشتری خرما بابت زحمتش به او می دادند.

بدون صمد نخل داری در چوپانان بسیار مشکل بود و امروزه کمبود او کاملا احساس می شود

خداوند سایه یکی از نخل های بهشتی را نصیب او گرداند .    



منبع: چوپانان آباد


چهارشنبه 29 آذر 1391

قریه ما

   نوشته شده توسط: ذبیح    نوع مطلب :خاطرات چوپونونی ،

صفحاتی از کتاب قریه ما که در مورد چوپانان است:

من نمی‌دانم اگر امروز به قریه ما بازگردم و برای یافتن کسانی که به آن همه کثافت، که من آلوده شده‌ام، آلوده نشده باشند، جستجو کنم، آیا کسی را خواهم یافت یا نه؛ قطعاً خواهم یافت، چون هنوز خاله‌ام هدیه و دایی‌ام شیخ زنده‌ هستند، و هدیه گرچه چند سالی در شهر زیست، و شیخ گرچه برای خارج کردن آن همه ساچمه که با تفنگ خودش به اشتباه در ران خود فرو برده بود ، بارها به شهر آمد، اما هیچ کدام شهری نشدند و هیچ کدام هیچ چیز از اخلاق غرورآفرین خود را از دست ندادند. حالی که خاله من، هدیه و دایی من، شیخ در سنین نورانی زندگی می‌کنند، قطعاً باز هم انسان‌هایی هستند که همه آن ویژگی‌هایی را در وجود خود به ذخیره نگاه داشته‌اند، که من بایست برای یافتن آن‌ها بروم. آیا من آلوده‌ام و همه آلودگی‌ها را اگر بروم، با خود خواهم برد؟
صفحه 69 قریه ما
دکتر عبدالرحمن صدریه

منبع: www.ourgens.myheritage.ir


چهارشنبه 29 آذر 1391

درگذشت شهربانو صبوحی

   نوشته شده توسط: ذبیح    نوع مطلب :خبرای چوپونون ،

انا لله و انا الیه راجعون     

شهربانو صبوحی دار فانی را وداع گفت
بامداد امروز شادروان شهربانو صبوحی (همسر مرحوم حاج شعبونعلی جلالپور (چفتی) به دیار باقی شتافت
شادروان صبوحی که مدتها با بیماری دست و پنجه نرم میکرد سرانجام در سن حدود 90 سالگی و بعلت کهولت سن در اصفهان دیده از جهان فروبست و پس از تشییع به چوپانان دقایقی پیش (ظهر امروز) در بهشت سجاد زادگاه خود به خاک سپرده شد

این مصیبت را به خونواده های جلالپور و صبوحی و دیگر بستگان بویژه دوست خوبم محمدرضا شعبون تسلیت میگم. خدا صبرتون بده و آمرزیده باشه

روحش شاد و یادش گرامی


چهارشنبه 29 آذر 1391

راه‌اندازی‌صفحه‌دفتررهبرانقلاب‌درفیس‌بوک

   نوشته شده توسط: ذبیح    نوع مطلب :وبگردی ،

شبکه‌ای اجتماعی که بسیاری از مقامات رسمی کشورهای جهان یا به صورت شخصی در آن فعالند یا دفترشان در آن اکانت فعالی دارند. حساب کاربری «خامنه ای دات آی آر» در تویئتر تا کنون 3200 توئیت داشته است و 7200 نفر آن را دنبال می‌کنند

به گزارش صراط ؛ روز پنج شنبه هفته گذشته، دفتر رهبر انقلاب اسلامی ایران حساب کاربری خود در فیس بوک را هم باز کرد. حسابی که تا کنون 165 لایک خورده است. 
  
یکشنبه صبح، کاربران ایرانی توئیتر که اکانت دفتر رهبر انقلاب را دنبال می‌کردند؛ با یک توئیت عجیب روبرو شدند. توئیتی که صفحه فیس‌بوک همین دفتر را به همه معرفی کرد. صبح آن روز هم کسانی که در شبکه اجتماعی «پین ترست» عضو بودند؛ دیدند که اکانتی به نام دفتر ایشان باز شده است. 
  
«خامنه ای دات آی آر» نام سایتی است که به عنوان «پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی» فعالیت می‌کند. این سایت همانطور که از نامش پیداست در صدد این است که آثار رهبر انقلاب را حفظ و نشر دهد.




  
از این روست که «خامنه ای دات آی آر» توانسته است در حوزه‌های مربوط به رهبری، فعالیتی متفاوت کند. مثلا سخنان ایشان را به صورت نمودار ارائه کند، از سخنان ایشان تحت عنوان جستار فیش برداری کند، سایتی با نام دیگران راه اندازی کند که در مورد دغدغه‌های رهبری و نیز مواضع اشخاص (نخبگان) در مورد ایشان است، تلکس خبری اخبار در مورد رهبری راه بیندازد و حتی در سفر اخیر ایشان به خراسان جنوبی نقشه سفر ایشان را به صورت اینفوگرافیک منتشر کند. کارهایی که تا قبل از پدید آمدن این سایت بسیار بعید بود. 
  
اما یکی دیگر از فعالیت‌های این سایت، حضور در شبکه‌های اجتماعی است. نخستین شبکه توئیتر بود. شبکه‌ای اجتماعی که بسیاری از مقامات رسمی کشورهای جهان یا به صورت شخصی در آن فعالند یا دفترشان در آن اکانت فعالی دارند. حساب کاربری «خامنه ای دات آی آر» در تویئتر تا کنون 3200 توئیت داشته است و 7200 نفر آن را دنبال می‌کنند.  
  
مهم‌ترین توئیت این حساب کاربری نقل جمله‌ای از میان سخنان رهبری در دیدار با دانشجویان بود: «در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث، احساسات جوانان درست بود ولی رفتارشان درست نبود.» این توئیت در فضای رسانه‌ای ایران و جهان موج بلندی کرد و البته واکنش‌های متفاوتی را هم به همراه آورد. 
  
پس از این شبکه، دفتر رهبری حسابی در «اینستاگرام» باز کرد. یک شبکه اجتماعی برای عکس که البته عکس‌ها را می‌توان در آن ادیت هم کرد. 18 عکس در حساب کاربری رهبری در حال حاضر وجود دارد و هزار و 160 کاربر این حساب را دنبال می کنند. 
 





روز پنج شنبه هفته گذشته هم دفتر رهبر انقلاب حساب کاربری خود در فیس بوک را هم باز کرد. حسابی که تا کنون 165 لایک خورده است. این نهایت کار نبود و روز بعد، دفتر رهبری انقلاب در شبکه «پین ترست» حسابی باز کرد. شبکه «پین ترست» شبکه‌ای برای به اشتراک گذاشتن عکس است. فعالیتی از دفتر رهبری در این شبکه دیده نشده است. 
  
نظر رهبری در مورد فیس بوک چیست؟ 
  
اردیبهشت ماه امسال بود که فتوایی از رهبری در مورد فیس بوک منتشر شد. آیت الله خامنه‌ای در این فتوا در جواب اینکه «با توجه به اینکه وب‌سایت فیس بوک در ایران فیلتر شده است، آیا ورود به چنین سایتی صرفا برای ارتباط با دوستان و بدون هیچ فعالیت سوء علیه منافع ملی جمهوری اسلامی اشکال دارد؟» بیان کرده بودند «به‌طور کلی [ورود به سایت فیس بوک]، اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، جایز نیست والا مانعى ندارد.» 
  
به غیر از این فتوا، دبیر شورای عالی فضای مجازی که منصوب رهبری است و قرار است در قالب شورا و مرکز ملی فضای مجازی از این پس «اشراف کامل و بروز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصمیم‌گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور با این موضوع را داشته باشد»؛ در مصاحبه ای با روزنامه جام جم از این نکته سخن گفت که «فیس بوک را می پسندد» و اینکه «اگر [این شبکه] کار اشتباهی بود که الان این ‌همه طرفدار نداشت.» او در ادامه گفت که «اصل موضوع [شبکه اجتماعی] قطعا به یک نیاز بشر پاسخ می‌دهد لذا ما نمی‌توانیم مانع استفاده از این شبکه‌ها بشویم و بگوییم نه ما چنین چیز‌هایی را نمی‌خواهیم.» 
  
حال سوال اینجاست که آیا حضور دفتر رهبر انقلاب در شبکه‌های اجتماعی در کنار فتوای ایشان به ماهیت دوگانه این شبکه‌ها و نظرگاه دبیر شواری عالی فضای مجازی به ماسعنای تغییر سیاست کشور در قبال این شبکه‌هاست؟ آیا در آینده نزدیک رفع فیلترینگ فیس‌بوک و توئیتر را شاهد خواهیم بود؟ کمی باید صبر کرد تا آینده به این سوالات پاسخ دهد. 
  
لازم به ذکر است بر اساس جستجوی خبرنگار شفقنا لینک صفحه یاد شده به آدرس زیر است: 
  
https://www.facebook.com/www.Khamenei.ir?ref=ts&fref=ts 
 
منبع: مشرق

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حرف من:
چندماه پیش یه نامه از طرف دانشگاه برامون اومد و همه سیستم بهداشت و بیمارستانا را تهدید کردن که هیشکه عضو فیس بوک و توییتر و ... نباشه. وگرنه کارتون با حراست و گزینش و ایناهه. خیلی از بچها پیجاشونا بستن یا اسمشونا عوض کردن. منم که تقریبا غیرفعال شده بودم... خیلی نمخام مطلبا آب و تابش بدم. چون خیلی واضحه. شاه مبخشه ولی وزیر نمبخشه. رهبرمون که ازقضا مرجع تقلید خیلیام هس توییتر داره، فیس بوک داره، فتوا هم داده اگه مفسده نداشته باشه و اگه دشمن تقویت نشه اشکال نداره. خب برادران من! شما چرا دایه دلسوزتر از مادر مشت؟ باید چکارتون کنن؟

و اما نتیجه اخلاقی:
اللهم عجل لولیک الفرج


سه شنبه 28 آذر 1391

تفاوت الان باا 40 سال قبل

   نوشته شده توسط: ذبیح    نوع مطلب :وبگردی ،

این دو عکس از نظر زمانی با چهل سال اختلاف گرفته شده و از دو دولت با دو دیدگاه مختلف که قابل توجه است. به ادبیات و واژه های این دو عکس توجه کنید نکات جالبی در پنهان دارد.
"صراط" - این دو عکس از نظر زمانی با چهل سال اختلاف گرفته شده و از دو دولت با دو دیدگاه مختلف که قابل توجه است. به ادبیات و واژه های این دو عکس توجه کنید نکات جالبی در پنهان دارد.
 
عکس اول از زمان افتتاح مجموعه بزرگ ورزشی آزادی تهران است که در سال 1352 و در زمان رژیم گذشته بر روی بتون ها حک شده که بعدها آرم جمهوری اسلامی را به بالای آن اضافه کرده اند و نوشته شده: «به یاری خداوند متعال و با همت و سرمایه ملت شریف ایران این مجموعه افتتاح شد


اما عکس دوم؛ تصویر بیلبورد بزرگی است که در سفر چندی پیش رئیس جمهور در یکی از میادین شهر رامسر نصب شده بود. دقت کنید که در این تابلوی بزرگ تبلیغاتی «توسعه فرودگاه را هدیه دولت به مردم» اعلام کرده اند .
حال باید دید چه اتفاقی افتاده است که از سال 52 تا دولت دهم افتتاح اقدامات عمرانی از سرمایه ملت شریف به هدیه دولت تبدیل شده است .
 



منبع: صزاط نیوز


سه شنبه 28 آذر 1391

حال وهوای شب چله....

   نوشته شده توسط: هیچکس    

شب چله مواظب خودمون باشیم...!!!


سه شنبه 28 آذر 1391

در مسیر شب یلدا

   نوشته شده توسط: ذبیح    نوع مطلب :اشعار چوپونونی ،

تو ای پائیز نارنجی ،ناناز

که امشب میکنی پرواز، آغاز

زمستان سپید  آید به صد ناز

که آرد زمهریر دیگری باز

شب یلدا ، بود دنیایی از راز

شب رویا ، شب شادی ، شب ساز

شبی باز آن ما ، ایرانیان است

چه فری و شکوهی در جهان است.


دلنوشته :

عبدالرحیم کلانتری (پژواک)


منبع: سایت سینا


سه شنبه 28 آذر 1391

زلزله در چوپونون

   نوشته شده توسط: ذبیح    نوع مطلب :درد دلای چوپونونی ،

 

 آیا به خطر زلزله در چوپانان اندیشیده‌ایم؟

نویسنده : نسل سومی 

نمی دانم که چند تن از بچه های چوپانان تا کنون در رشته های عمران و معماری و زلزله شناسی فارغ التحصیل شده اند اما متاسفانه با این مشاله روبرو شده ام که حتی کوچکترین تحقیق در زمینه زلزله و گسل های فعال و غیر فعال در منطقه ما انجام نپذیرفته و احتمالا همه ما دلمان به این خوش است که روستای ما در مناطق امن از نظر زلزله قرار دارد و متاسفانه در ایران ما وقتی اتفاقی می افتد و عده ای جان خود را از دست می دهند به فکر تحقیق و تفحص می افتیم به مطلب زیر توجه فرمائید :

تاریخ طبس که شهری در حاشیه کویر است سابقه‌ی زلزله‌ی شدیدی ندارد. طبس شهری خشت و گلی با قدمت بیش از هزار سال بود و در آن ابنیه‌ی خشت و گلی قدیمی مانند مسجد دومنار، مسجد جامع و ارک طبس وجود داشته که یک زلزله شدید کافی بود تا آنها را خراب کند. فقط گویا ۳۰۰ سال قبل زلزله ای موجب خرابی گلداسته های مسجد شده است. عدم ذکر وقوع زلزله در این شهر در مدارک تاریخی مستند و پابرجای شهر تا قبل از زلزله‌ی ۵۷ ، نشان می دهد که زلزله در محلی که از نظر زلزله خیزی آرام فرض می شده رخ داده است. نکته‌ی بسیار قابل توجه این است که:

آرام بودن فعلی نقطه‌ای حتی یک آرامش هزار ساله دلیل بر مصون بودن آن از خطر زلزله‌ی قوی نیست خصوصاً که در حوالی آن سابقه‌ی زلزله قابل توجه موجود باشد.

http://tabas353.tebyan.net/default.aspx?TopicID=21673

ملاحظه می شود که شهر طبس نیز تا قبل از وقوع زلزله خانمان براندازش جزء مناطق امن محسوب می شد اما یک تکان شدید چه بر سر این شهر کهنسال آورد.

در مطالعه ایکه در اینترنت روی نقشه های گسل ها داشتم فقط دو گسل را در نزدیکی خودمان دیدم که می دانم گسل درونه یک گسل فعال است 

 و هر چند سال یک بار لرزش های شدیدی دارد  اما از گسل نزدیکتر یعنی بیابانک اطلاعات چندانی ندارم . اما با تچربه مساهده نموده ام که هر چند سال یکبار ما نیز از دست لرزش های زلزله راحت نبوده و احتمالا خطر زلزله بیخ گوش ماست من قسمتی از نقشه گسل ها را که در نزدیک ماست بزرگ کرده و می آورم اما دوستان برای دستیابی به نقشه کامل می توانند به ادرس زیر مراجعه کنند.

http://www.asemoni.com/img/iran-faults-map.jpg

سوال من این است که اگر یک زلزله با قدرت 5/5 ریشتر رخ دهد آیا چه بر سرما خواهد آمد ؟

آنچه مسلم است در زلزله ای با قدرت 5/5 ریشتر به احتمال زیاد یک ساختمان از بافت قدیم چوپانان سالم نخواهد ماند و در بافت جدید نیز تعداد انگشت شماری از ساختمانها سالم خواهند ماند و ما باید در انتظار یک فاجعه انسانی باشیم.

هر چند که طرفداران حفظ بافت قدیم چوپانان زیاد هستند و آنها نیز مانند من معتقدند که یکی از زیباییهای روستای ما بافت قدیم است اما زلزله به بافت قدیم رحم نمی کند همانطور که در طبس و بم رحمی به بافت قدیم نکرد و عده زیادی در بافت قدیم جان به جان آفرین تقدیم کردند .

اما اینکه چه باید کرد و چه می توانیم بکنیم  من به جواب این سوال فکر نکرده ام زیرا اولا محل زندگی من چوپانان نیست و فقط سالی چند روز به چوپانان می آیم  ثانیا این مقوله در تخصص من نیست بطوریکه در نوشتن همین مقاله نیز احساس عجز می کردم .

اما اگر فرزندان این آب و خاک تخصصی در زلزله دارند چه خوب است که نظرات و راهکارهای خود را به مردم پیشنهاد دهند و نوشتن وتذکرات آنها می تواند در پیشگیری این بلای آسمانی موثر باشد

در پایان دعا می نمایم که خداوند ما را از خطر زلزله مصون دارد. 


منبع: 
چوپانان آباد



دوشنبه 27 آذر 1391

آبخیزداری در چوپونون

   نوشته شده توسط: ذبیح    نوع مطلب :درد دلای چوپونونی ،

آبخوان داری در چوپانان بهترین راه حل برای جلوگیری از کم آبی قنات ها و چاه هاست

 

نویسنده : نسل سومی

آبخوان داری و آبخیز داری 

راهیست بسیار ساده در جلوگیری از هدر رفتن آب و هدایت آن به سمت سفره های


 آب زیر زمینی و جلوگیری از سیل . به عوض ساخت سدها که عمر محدودی دارند ،


وجود آبخوان ، آبخیز و تالاب های طبیعی یا دست ساز سبب می شود تا باهزینه ی


 کم ( بسیار کمتر از ساخت سدها در کوتاه مدت و بلند مدت) مدیریت بایسته ای 


بر منابع آبی داشته باشیم

امروزه برداشت زیاد از آب های زیر زمینی دشت چوپانان صورت می گیرد سه قنات بزرگ و قنات کوچک عباس آباد و چاه آب آشامیدنی چوپانان و مزرعه های موتوری اطراف چوپانان وچاه موتورآستیان شدیدا مشغول بر داشت از آبهای زیر زمینی هستند . که باید برای تقویت این سفره های آب های زیر زمینی چاره ای اندیشیده شود .

خوشبختانه وجود کوههای عباس آباد و کوه زرمو و کوه سفیدو و کوههای اطراف کبودان و عروسان بهترین موقعیت را برای سفره های زیر زمینی منابع آبی چوپانان آماده ساخته است به طوریکه دامنه این کوه چندین کیلومتر زمین های شنی هستند که به راحتی می توانند هرز آب های سیل را به سوی سفره های زیر زمینی هدایت کنند .

اگر آمار بارندگی اخیر را از وبلاگ هواشناسی چوپانان بر رسی کنیم به این نتیجه می رسیم که منطقه ما آمادگی زیادی برای جریان سیل دارد توجه کنید:

آمار روزانه شنبه1391/09/04   

حداکثر دما  24 ساعت گذ شته      15.8

حداقل  دما   24ساعت  گذشته     10.4        

بارندگی      24ساعت  گذشته        00.0

بارندکی سال زراعی                   01.1

 

آمار روزانه یکشنبه1391/09/05    

حداکثر دما  24 ساعت گذ شته      10.6

حداقل  دما   24ساعت  گذشته     02.0        

بارندگی      24ساعت  گذشته       03.5

بارندکی سال زراعی                   04.6

ملاحظه می شود که با3/5 میلیمتر بارندگی سیلاب به چوپانان می رسد البته به احتمال زیاد بارندگی روی کوه عباس آباد بیشتر بوده است.

همانطور که شاهدیم هر ساله مقدار زیادی از این سیلاب ها از این دشت فرار کرده و خودرا به ریگزارهای زیر دشت چوپانان می رسانند که اگر اقدامات آبخوان داری در قسمت های بالاتر یعنی در دامنه کوه عباس آباد در دهانه عروسان در دامنه های کوه سفیدو و در منطقه وربند انجام شود براحتی می توان این سیلاب ها را به درون سفره های زیر زمینی آب هدایت نمود و به مرور از آنها استفاده کرد و خطر سیلاب را هم که می تواند برای مزارع و قنات ها مضر باشد به صفر رساند

خوشبختانه به کمک بلدوزر و لودر امکان هدایت سیلاب ها هم آسان و هم ارزان خواهد بود نمونه این نوع عملیات را من در منطقه طبس در قسمت بالای جوخواه دیده ام که هر سال بارندگی خوب باشد میزان زیادی آب را به سهره ها و مخازن زیر زمینی قنات های جوخواه و طبس هدایت می کنند

اگر ما نیز از دولت بخواهیم که در این زمینه ما را کمک کند و فعالیت هایی را در این زمینه انجام دهد و مهندسین این رشته را برای برسی بیشتر مساله گسیل دارد در آینده استفاده مطلوب خواهیم برد.

 

منبع: چوپانان آباد

آیا اهمیت دادن به تحصیل یکی دیگر از عوامل ضد توسعه در چوپانان نیست؟

نویسنده : نسل سومی

هرچند که انتشار این مقاله مخالفین زیادی خواهد داشت اما از بیان واقعیت ناچارم

تاریخچه مختصر سواد آموزی درچوپانان

از آنجائیکه اربابان نسل اول چوپانان اهمیت زیادی برای سواد آموزی قائل بودند و دوست داشتند که فرزندانشان با سواد باشند قبل از آنکه دولت به فکر سواد آموزی باشد خودشان اقدام به استخدام معلم نمودند مرحوم حاج ممحمدعلی رمضان پسر برادر و داماد خودش یعنی محدرضا مستقیمی معروف به ملا را به چوپانان فرا خواند تا در زمینه با سواد کردن فرزندشان اقدام کند .

معمولا ملا از  جز 30 قر آن شروع می کرد و سپس به خواندن کتاب گلستان و دیوان حافظ می پرداخت بچه ها هر شب با قلم درشت خط را تمرین می کردند ضمنا عدد نویسی و چهار عمل اصلی در حساب ، استفاده از چرتکه و نوشتن حساب سیاق جز آموزشهای او بود خیلی از بزرگان چند سالی در مکتب ملا آموزش دیدند و بعدا طی امتحانی که از آنها به عمل آمد در کلاس پنجم دبستان انارک پذیرفته شدند و تصدیق ششم خود را گرفتند ارزش تصدیق ششم در آنزمان کمتر از دیپلم نبود ه است البته عده ای از این افراد در کار های دولتی موفق بودند که می توان از مرحوم حاج محمود عسکریان نام برد که سالها به عنوان رئیس امور مالی کارخانه قند مرو دشت خدمت نمود و یا مرحوم حاج محمود مستقیمی که او نیز سالها به عنوان رئیس امور مالی کارخانه قند تربت حیدریه انجام وظیفه کرد .

 خوشبختانه یا متاسفانه تحصیل در چوپانان طبقاتی نبود همه می توانستند فرزندشان را به مکتب بفرستند و دختران هم اجازه داشتند در مکتب درس بخوانند.از طبقه زارعیان آنان که روشنفکر تر بودند فرزندش را بدست ملا سپردند که از آن جمله می توان حاج حسین جلالپور و حسیعلی مراد و محمدعلی رنجبرو حاج عباس رستاقی و احتمالا قاسم جلالپور را نام برد دخترانی هم به مکتب ملا رفتند که من از اسامی آنها بی خبرم .

بعدا که دولت به تقاضا و اصرار مالکان برای تاسیس دبستان اقدام کرد به استخدام ملا پرداخت و کم کم معلمین نائینی برای تدریس وارد چوپانان شدند .ورود خانم سعیدی به چوپانان و با سواد بودن ایشان این فکر را تقویت کرد که مدرسه دخترانه تاسیس شود خانم سعیدی نوه دختری حاج مندلی بود و با مرحوم حبیب مستقیمی ازدواج کرد و به همین علت به چوپانان آمد و دبستان ایراندخت را تاسیس نمود و سالها در پست مدیریت این دبستان خدمت نمود .

چرا سواد آموزی ضد توسعه می شود؟

نتبیجه این کار این بود که مالکین در ادامه تحصیل فرزندان خود اصرار داشتند و این فکر به فرزندانشان تزریق می شد که ما اشتباه کردیم که در چوپانان ساکن شدیم و بهتر است فرزندانمان به شهرهای دیگر مهاجرت کنند این بود که تقریبا تمام فرزندان نسل سوم چوپانان و نصف فرزندان نسل دوم به شهرهای دیگر هجرت کردند.

این طرز تفکر بر روی قشر رعیت نیز تاثیر زیاد داشت و چون مانعی نبود و تشویق ارباب ها نیز بود بسیاری از بچه های رعیت ها و خوش نشین ها نیز به مدرسه رفتند و آنها نیز هجرت کردند .

معمولا برای افراد تحصیلکرده مشاغلی که آنها بتوانند به آن بپردازند در چوپانان وجود ندارد و اگر از خانوادهای یک نفر رفت، رفتن بقیه آسانتر می شود به همین علت می بینیم کلیه فرزندان تحصیلکرده این گروه ها نیز رفتند .

به همین علت است که می گویم سواد آموزی در چوپانان به یک عامل ضد توسعه تبدیل شد . اگر موقعی که ملا وارد چوپانان شده بود فقط اجازه می یافت که به بچه های مالکین آموزش دهد و اگر مالکین در تاسیس مدرسه در چوپانان تعجیل نمی کردند و فرزندانشان را برای تعلیم به انارک می فرستادند شاید تحولات زیادی در چوپانان ایجاد می شد

شاید علت این کار این بود که مالکیت چوپانان انحصاری نبود و خرده مالکی در چوپانان حاکم بود و مدیریت در چوپانان کاملا بر اساس اصول دمکراسی بوده است  به همین علت نیز پدران ما بهترین روش را انتخاب کردند . اما اگر مالکیت در انحصار یک نفر می بود آنوقت او می توانست حاکم دیکتاتور باشد و از ورود فکر نو به روستا جلوگیری کندو با بستن جامعه یک نسل دیگر را در خدمت خود بگیرد،همانطور که در بسیاری از نقاط دیگر ایران این اتفاق افتاده است .

منبع: 
چوپانان آباد


یکشنبه 26 آذر 1391

عباس عظیمی ...

   نوشته شده توسط: ذبیح    نوع مطلب :درد دلای چوپونونی ،


 می خواستم با خانواده عظیمی بیشتر آشنا شویم

 درباره عباس عظیمی نکات زیر قابل ذکر است . ایشان انارکی است و به علت اینکه در چوپانان داماد می شوند ابتدای زندگی  خانوادگی را در چوپانان بنا می گذارد ابتدا خانه خوبی می سازد که بعدا این خانه به عنوان دبستان دولتی ایراندخت خدمان آموزشی به فرزندان چوپانان ارائه می دهد . عباس عظیمی اقدام به احداث مزرعه همت آباد در منطقه کوچه می نماید که امروزه این مزرعه متروکه است . او اقدام به احداث اولین آسیاب باد در چوپانان می نماید که گویا آسیای بادی او با توفانی می شکند و آقای عظیمی از این کار منصرف می گردد . سپس او به انارک مهاجرت می کند و به عنوان شهردار انارک انتخاب می شود و تا انقلاب اسلامی شهر دار انارک است اما همچنان به اداره مزرعه همت آباد می کوشد او اولین تراکتور را وارد منطقه چوپانان می کند سالها تنها تراکتور منطقه در اختیار ایشان بود  بقیه عمرش را در چوپانان با همسر دومش به سر می برد . بقیه اطلاعاتم  را از اینترنت ارائه می دهم

در اینترنت بدنبال مطالب یا اشخاصی بودم که بتواند مرا در معرفی این خاندان محترم کمک کند اما در اینترنت مطالب زیر را یافتم و مطلب دوم کاملا مرا متحیر کرد . که تا کنون از آن بیخبر بودم و بسیار متاسف شدم  تصمیم داشتم در معرفی عباس عظیمی و فرزندانش  شهید منوچهر عظیمی و استاد دکتر پرویز عظیمی مطالبی شایسته و صحیح جمع کنم و در مقاله ای ارائه دهم که متاسفانه فقط با دو خبر زیر مواجه شدم  از دوستان و فامیل محرومین عظیمی هر کس مرا در تکمیل شرح حال و معرفی این بزرگواران  کمک کند تشکر می نمایم
گرامی میداریم یاد و خاطره شهید ترور،منوچهر عظیمی انارکی: شهید منوچهر عظیمی انارکی در هشتم بهمن ماه هزار و سیصد و بیست و شش در استان اصفهان بدنیا آمد. وی دارای تحصیلات متوسطه و کارمند بود. منوچهر دارای سه فرزند بود و در اصفهان سکونت داشت. وی سرانجام در هفده اسفند ماه هزار و سیصد و شصت در خیابان سهروردی تهران توسط عناصر تروریستی سازمان مجاهدین خلق(منافقین) مورد سوءقصد واقع شد و به شهادت رسید.
 اثری از شهید عظیمی
دوره‌ اپ‍رات‍وری‌ ن‍ی‍روگ‍اه‍ه‍ای‌ ح‍رارت‍ی‌: ت‍ورب‍ی‍ن‌ ب‍خ‍ار
پدیدآور/ ت‍رج‍م‍ه‌ م‍ن‍وچ‍ه‍ر ع‍ظی‍م‍ی‌ ان‍ارک‍ی‌
تاریخ اثر، ۲۵۳۵ش.‬‏‫= ۱۳۵۵.
شرح[۱]، ۴۸۲ ص‌.‬: م‍ص‍ور، ج‍دول‌، ن‍م‍ودار.؛ ‏‫‏۲۱ × ۲۸س‌م
ناشر[بی‌جا]: وزارت نیرو، امور توسعه برق 
    منبع         http://www.nosabooks.com  
پروفسور عظیمی چهره ماندگار سیستان و بلوچستان درگذشت

پروفسور «پرویز عظیمی» چهره ماندگار استان سیستان و بلوچستان بر اثر سکته قلبی در هواپیما درگذشت.
    به گزارش ایرنا، این پروفسور ریاضی که برای ارائه مقاله های علمی در حال عزیمت به آمریکا بود، در داخل هواپیما دچار سکته قلبی شد و کمک های اولیه حین پرواز نیز مانع پرواز او به سوی ابدیت نشد.
    پروفسور عظیمی چهره برتر علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان شاگرد دکتر مصاحب پایه گذار ریاضیات جدید در ایران بود.
    او دوره دکتری خود را زیرنظر ریاضی دانان بزرگی چون پروفسور الگ، پروفسور سالیوان و پروفسور جیمز گذراند.
     
 روزنامه کیهان، شماره 19004 به تاریخ 3/11/86، صفحه 3 (اخبار کشور) 

سلام.

این مطلبو برای کسی می نویسم که اونور دنیاست ومی دونم خیلی تنهاست.ودلش اندازه تمام دنیا پر از غصه است.اونی که همیشه مرحم زخم همه بود ودرد دل دردمندان بود ومثل یک مادر بزرگوار سنگ صبور مردمش بود.اما الان اونور دنیاست و با غم خودش تنهاست وحالا که می بایست ماهایی که همه بهش مدیونیم پیشش بودیم نیستیم.وباز مثل همیشه دیر رسیدیم وچهره ای برجسته وفروتن ومتواضع به قول همسرش انگار گلی بو کرد و آرام از این دنیا رخت بست.روحش جاودانه نامش ماندگار ویادش در دلهایمان.با اشک چشم این مصیبت را از صمیم قلب به خانم کشمیری که چون مادر دوستش دارم تسلیت می گویم واز خدا برای ایشان وخانواده محترمش آرزوی صبر مسئلت می نمایم.روحش با سید الشهدا محشور باد وبه حق نیز چنین است...فقط باید کمی اندیشه کرد...

زاهدان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۶/۱۱/۰۲‬

پروفسور "پرویز عظیمی" چهره ماندگار سیستان و بلوچستان شب گذشته بر اثر سکته قلبی در هواپیما در گذشت.

به گزارش ایرنا، این پروفسور ریاضی که برای ارایه مقاله‌های علمی در حال عزیمت به آمریکا بود در داخل هواپیما دچار سکته قلبی شده و حتی کمک‌های اولیه حین پرواز نیز مانع پرواز او به سوی ابدیت نشد.

استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان از نگاه همکاران و دانشجویان مردی فوق العاده متواضع، عاشق کشور به ویژه شهر و محل زندگی‌اش بود.

مرحوم پروفسور عظیمی با این که در یکی از دانشگاههای معتبر آمریکایی کرسی تدریس داشت ولی هیچگاه برای تدریس بدانجا نرفت و به توصیه استادش در یکی از مناطق محروم ایران مشغول به تدریس شد.

نظریه‌های وی در تئوری "فضاهای باناخ" برای همگان به ویژه جویندگان علم و دانش معروف است.

به گزارش ایرنا، پروفسور عظیمی چهره برتر علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان شاگرد دکتر مصاحب پایه گذار ریاضیات جدید در ایران بود.

او همچنین در دوره دکتری زیر نظر ریاضی دانان بزرگی چون پروفسور آلگ، پروفسور سالیوان و پروفسور جیمز درس خواند.

منبع   http://mihanblog.com/blog/post/edit/postrowid/45/atrty/1355219571/avrvy/907709//key/d35ae2c3cc21493eceea529d7c80c0e5


منبع: چوپانان آباد


چنتا کامنت از مخاطبای وبلاگ:

انارکی: سلام کاش تو خاطراتش نوشته بود از مرحوم عباس عظیمی شهردار بزرگ ومرد با عظمت انارک چه سیلی محکمی خورد اگه دوست داشته باشین علت را خواهم گفت

   : سلام من در سال 1353 دیپلم میخواستم بگیرم مطالعه ازاد بود داشتم میرفتم یه جایی درس بخونم دیدم که یک ماشین نوشابه اومده جلو مغازه مرحوم سعیدی وکنار ماشین خلخالی وعباس عظیمی در حال گفتگو بودند وخلخالی مانع تخلیه نوشابه بودچون از نظر روحانیون پبسی تحریم یا حرام بود مرحوم عظیمی را شاید اکثر چوپانانی ها دیده بودند قد بلند وتنومند مرحوم عظیمی چنان سیلی به گوش خلخالی زد که هنوز احساس میکنم صداش تو انارک هست بعد از انقلاب تشریف اورده بودن که اقای عظیمی شهر دار انارک فوت کرده بودن

انارکی: سلام فکر کنم از سیلی ابداری که از مرحوم عظیمی شهردار انارک خورد چیزی ننوشته

همشهری: دم عظیمی گرم این جور آدما حقشونه


یکشنبه 26 آذر 1391

باغ رستوران لُپِتو برای اولین بار ...

   نوشته شده توسط: ذبیح    نوع مطلب :خبرای چوپونون ،

مسابقۀ خوردن بزرگترین ساندویچ    
باغ رستوران لپتو افتخار دارد در طولانی ترین شب سال مراسمی ویژه همراه با مسابقه به شرح زیر برگزار نماید

.1  مسابقۀ خوردن بزرگترین ساندویچ آترویال
  .2اجرای موسیقی زنده
3  .مسابقۀ نقاشی جهت کودکان عزیز
.4  پذیرایی از مهمانان گرامی (سوپ،شام،تنقلات(


مسابقه در تاریخ 30/9/91 (شب یلدا) در دو سانس 19:30 الی 21:30 و 22 الی 24 برگزار میگردد
همراه با اهدای جوایز نفیس

برای ثبت نام در مسابقه، رزرو میزها جهت پذیرایی و دیدن مسابقه و همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید همه روزه از ساعت 18 الی 23 با شماره تلفن 8267472 تماس حاصل فرمائید
آدرس: یزد - صفائیه - ملاصدرا - باغ رستوران لپتو - جلالپور


شنبه 25 آذر 1391

بازم سوتی...

   نوشته شده توسط: ذبیح    نوع مطلب :درد دلای چوپونونی ،

نمخام به مداحامون ایراد بگیرما. ولی خداییش اینی که وهابیا دوره افتادن و دارن بد ما شیعه ها را مگن یجورایی حق دارن بخدا. ینی اینکه سیستممون درست نیست ما. سندامون درست نیست. حرفامون خیلیاش مستند نیست. از اون بالاییاش گرفته تا این پایینیا. اینقدر زشتش کردیم که ....
مداحا و روحانیون عزیز که ما میبینیم اکثرا دنبال گریوندن مردمن و چیزی از حقایق نمگن. بقول دکتر شریعتی مرحوم زخمای حسینا برامون به تصویر مکشن بجای حرفای حسین. تو جمعامون زیاد به شوخی شنیدیم که هرسال به یه شکلی صحنه کربلا را مگن برامون. بابا این که درست نیست. یخورده مطالعه مخاد. یه خورده شناخت مخاد. نه اینکه...
مداحا و روحانیونمون همینقد مدونن که کربلا یه فاجعه رخ داده و یه تعدادی خیلی بد کشته شدن. تموم.... اطلاعات علمی و مستندشون در همین حده.
همین محرم امسال بود که از زبون یکی از روحانیون عزیز شنیدیم که " با قنداق تفنگ تو کمر حضرت رقیه(س) میزدند"
اولش که یه سری از این آدمای خشک موگفتن شیخ منظورش قنداقۀ علی اصغر بوده... بعد دیدن زشت شد گفتن که تو یساعت سخنرانی این چیزا پیش میاد
ولی من بشخصه قبول ندارم. من مگم حرفا اگه رو مطالعه باشه و علمی صحبت بشه اصن مداح یا آخوند لزومی نمبینه به تخیلاتش رجوع کنه. 
تازه داشت قضیه قنداق تفنگ یادمون مرفت که پریروز تو مراسم پنجشنبه یه مداحای دگمون سوتی دگه داد.
"حضرت زینب(س) به شوهرش گفت: من نه ماشین مخام، نه آپارتمان، من فقط مخام با حسین باشم"
یعنی خداییش حضرت زینب اینا گفت؟؟؟
این چیزا بنظرم در کوتاه مدت اسباب تفریح ملت و وبلاگ و ... مشه . ولی در دراز مدت یه اثر منفی رو ذهن ملت مذاره تا حدی که کل حادثه را به سخره بگیرن یا تو صحت و سقمش شک کنن.

اینا نظرات شخصیمه. کسی گیر الکی بم نده


شنبه 25 آذر 1391

موفقیت صادق رستاقی

   نوشته شده توسط: ذبیح    نوع مطلب :خبرای چوپونون ،

صادق رستاقی فرزند جمشید ،  در دهمین جشنواره ی ملیِ ایده های برتر با ارائه ی ایده ی پنیر ماتیکی رتبه ی منتخب رو کسب کرد.
ایده پردازان از سراسر کشور ، یازده هزار ایده رو به این جشنواره ی ملی فرستاده بودن که صادق رستاقی که سیزده سال هم بیش تر نداره توانست یکی از 15 نفری باشه که در این جشنواره رتبه آوردن .
صادق کوچکترین برنده ی این جشنواره بود و جز او فقط یک خانم که در مقطع چهارم دبیرستان تحصیل می کرد منتخب شد ، بقیه ی برندگان هم از جامعه ی دانشگاهی بودن ، حضور صادق رستاقی توجه همه ی مسئولین و حضار جشنواره رو جلب کرده بود ومصاحبه های زیادی با او انجام شد .
 
لینک سایت رسمی جشنواره :  best-idea.ir
لینک یکی از سایت هایی که پوشش خبری داده : سپاه الغدیر یزد




شنبه 25 آذر 1391

مراسمای پنجشنبه

   نوشته شده توسط: ذبیح    نوع مطلب :خبرای چوپونون ،

مراسم عصر پنجشنبه پریروز، ساعت 2 تا 4، مسجد جامع چوپونون

ختم شادروان مصطفی جلال. مرحوم جلال گویا حدود یهفته پیش دارفانی را وداع گفته
چهلم شادروان علی مقیمی
سالگرد شادروان حاج حسین کلانتری
سالگرد شادروان حسین رفیع (حسین موسی)


جمعه 24 آذر 1391

اطلاعیه

   نوشته شده توسط: ذبیح    نوع مطلب :خبرای چوپونون ،


در پی اطلاعیه استخدام شرکت مس پارس بدین وسیله به اطلاع کلیه متقاضیان محترم می رساند لیست کلیه افراد واجد شرایط از طریق وب سایت این شرکت اعلام شده است لذا متقاضیانی که قبلا ثبت نام کرده اند برای آگاهی از زمان و مکان مصاحبه از طریق وب سایت این شرکت به نشانی اینترنتی parscu.com اقدام نمایند.

متقاضیان ساکن در انارک وچوپانان :
محل مصاحبه انارک - سالن بهزیستی انارک

متقاضیان ساکن در اصفهان، نائین، و سایر شهر ها :
خیابان نشاط - حدفاصل چهارراه نقاشی و هشت بهشت - جنب نمایشگاه اتومبیل یاس - مجتمع مس پارس

تاریخ شروع کار متعاقبا اعلام خواهد شد .

مدارک مورد نیاز:
رونوشت تمامی صفحات شناسنامه یک برگ
رونوشت پشت و رو کارت ملی و پایات خدمت هر کدام یک برگ
رونوشت مدارک تحصیلی و سوابق و آموزش ها هر کدام یک برگ
عکس 3*4 یک قطعه
پوشه کاغذی فنر دار یک جلد


نکات مهم :
پس از دانلود لیست متقاضیان در صورتی که اسم شما در هیچ یک از لیستها نبود از طریق این فرم اطلاع دهید تا در اولین فرصت با شما تماس گرفته شود
لطفا به تاریخ و ساعت مراجعه توجه فرمایید
در صورتی که محل مصاحبه شما با محل سکونتتان مغایرت دارد ، لطفا از طریق این فرم اعلام کنید تا شرایط مصاحبه برای شما مهیا گردد .
عدم مراجعه شما به منزله انصراف از استخدام خواهد بود .
تاریخ شروع کار متعاقبا اعلام خواهد شد.
چوپانانی ها در تاریخ اعلام شده مخصوص خود و در همان ساعت به انارک مراجعه کنند.

اسامی متقاضیان انارک
اسامی متقاضیان اصفهان
اسامی متقاضیان نائین
اسامی متقاضیان سایر شهر ها

روابط عمومی مجتمع مس پارس
منبع خبر:انارک تپش

منبع: خبرگزاری چوپانان


جمعه 24 آذر 1391

غزلی از حافظ

   نوشته شده توسط: هیچکس    نوع مطلب :وبگردی ،

سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانندپری رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند
به فتراک جفا دل‌ها چو بربندند بربندندز زلف عنبرین جان‌ها چو بگشایند بفشانند
به عمری یک نفس با ما چو بنشینند برخیزندنهال شوق در خاطر چو برخیزند بنشانند
سرشک گوشه گیران را چو دریابند در یابندرخ مهر از سحرخیزان نگردانند اگر دانند
ز چشمم لعل رمانی چو می‌خندند می‌بارندز رویم راز پنهانی چو می‌بینند می‌خوانند
دوای درد عاشق را کسی کو سهل پنداردز فکر آنان که در تدبیر درمانند در مانند
چو منصور از مراد آنان که بردارند بر دارندبدین درگاه حافظ را چو می‌خوانند می‌رانند
در این حضرت چو مشتاقان نیاز آرند ناز آرندکه با این درد اگر دربند درمانند درمانند


پنجشنبه 23 آذر 1391

یک حدیث فیس بوکی برای ایرانی ها

   نوشته شده توسط: ذبیح    نوع مطلب :وبگردی ،

اسدزاده، محمدرضا - حدیثی از امام حسین که در فیس بوک و اینترنت نقل می شود: 'ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی ها هستند هر عربی از هر ایرانی بهتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتراست و...'

توی فیس بوک که سیر می کنی، نمونه های فراوانی را می بینی که این روزها به نام حدیث و روایت نقل می شوند تا نشان بدهند اسلام، مکتب خرافی و دین عرب هاست.

نمونه زیر، مشتی از خروارهاست که این روزها با ایمیل و اس ام اس دست به دست می شود؛ و در این روزگار ما چه بسیارند ذهن های شکاک و پر تردید درباره دینداری و دل های فراری از دین که دل به این روایات فیس بوکی می بندند.

از مدتی پیش حدیثی از امام حسین(ع) در صفحات فیس بوک نقل می شود که مثلا متن حدیث را هم برای مستند و متقن بودنش، اسکن کرده اند تا به شما بگویند مو، لای درز کارشان نمی رود.

نوشته اند: " ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی ها هستند. روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتراست. ایرانی هارا باید دستگیر کرد و به مدینه آورد، زنانشان را بفروش رسانید و مردانشان را به بردگی و غلامی اعراب گماشت." 
حسین بن علی، امام سوم شیعیان، سفینه البحار و مدینه الاحکام و الاثار، نوشته حاج شیخ عباس قمی، صفحه ۱۶۴. "

متن اسکن شده حدیث در فیس بوک که عده ای این روزها برای یکدیگر ایمیل می کنند:

حدیث

نکاتی خیلی ساده درباره ظاهرحدیث

1- کتاب عربی "سفینة البحار" احادیث انتخاب شده از بحارالانوار است که توسط مرحوم محدث قمی جمع آوری شده است. صفحه 164 کتاب مربوط به توضیح لفظ "العجم" است. بگذریم که در این قسمت کتاب روایتی از امام حسین (علیه السلام) وجود ندارد.

داخل متن عربی کتاب آمده است: "قال سمعت اباعبدالله". یعنی " گفت شنیدم از اباعبدالله "، کسانی که اندک آشنایی با روایات داشته باشد، می‌دانند که مراد از «اباعبدالله» در روایات به صورت مطلق، امام صادق(ع) است، نه امام حسین(ع). پس اول اینکه این حدیث از امام حسین (ع) نیست، اما زیر متن نقل شده در فیس بوک، با فونت نزدیک به متن نوشته اند: "حسین ابن علی، امام سوم شیعیان".

2- مترجمان فیس بوکی، کل متن عربی بالا را متن اصلی حدیث امام تلقی کرده اند. با وجودی که متن حدیث شنیده شده از امام این است: قال سمعت اباعبدالله: " نحن قریش و شیعتنا العرب و عدونا العجم" .

حدیث در اینجا تمام می شود. مابقی، شرح و بیان مولف کتاب است که با کلمه "بیان" یعنی شرح حدیث شروع می شود. که نوشته شده :
" بیان: عربی که شیعه ما باشد ممدوح و شایسته است (پس معیار شایستگی، شیعه بودن است) اگر چه عجم و غیر عرب باشد و اما عجم (غیر عربی) که دشمن ما اهل بیت باشد مذموم و ناشایسته است (پس معیار مذموم بودن، دشمنی با اهل بیت است) اگر چه عرب باشد."

ادامه سخن مولف کتاب با کلمه "رای الثانی" آغاز می شود. یعنی نظرخلیفه دوم (عمر) را آورده است: "هنگامی که اسیران عجم وارد مدینه شدند، خلیفه دوم خواست که زنهایشان را بفروشد و مردانشان را بردگان عرب قرار دهد...."

اگر دقت کنید بالای کلمه بیان و رای الثانی یک خط سیاه وجود دارد که در متون حدیثی به معنی جداکننده است. داخل تصویر بالا با دایره قرمز رنگ مشخص شده است.

3- نکته مهم دیگر اینجاست که این حدیث ادامه دارد اما انگار غرض ورزان صلاح ندانسته اند ادامه حدیث را بیاورند. بنابراین در ادامه این متن سخن امیرالمومنین علی(ع) حذف شده است. در ادامه آمده که وقتی علی(ع) این جملات را از عمر شنید، اعتراض کرد و فرمود: " پیامبر فرموده کریمان هر قومی را احترام کنید، هرچند مخالف با شما باشند. این جماعت عجم حکیمان و کریمان هستند که آغوششان را به روی ما گشوده و اسلام را قبول کرده‌اند."

اما نکات محتوایی حدیث و سند و منبع آن:

1- از نگاه مولف کتاب :

باز نکته جالب ماجرا اینجاست که اصلا مولف کتاب " سفینه البحار" این بخش کتاب را درباره فضائل عجم بیان کرده و با بیان این حدیث و قبل و بعد آن، قصد دارد تا در این بخش کتاب، به شرح و توصیف عجم بپردازد. مرحوم شیخ عباس قمی، حتی قبل از نقل حدیث، یک آیه و حدیث را در تایید سخنش در فضیلت عجم نقل می کند:

در سوره شعراء آیه 198 می فرماید: " ولو نزلناه على بعض الأعجمین فقرأه علیهم ما کانوا به مؤمنین." یعنی : "هرگاه ما قرآن را بر بعضى ازعجم (= غیرعرب) ها نازل مى کردیم ... و ایشان آن را بر اعراب مى خواندند، (اعراب به دلیل شدت تعصب) به قرآن ایمان نمى آورند."

وهمچنین امام صادق(ع) در حدیثی در تفسیر این آیه می فرماید: " لو نزل القرآن على العجم ما آمنت به العرب ، وقد نزل على العرب فآمنت به العجم ، فهذه فضیلة العجم" یعنی: " اگر قرآن بر عجم نازل می شد اعراب به آن ایمان نمی آوردند و این قرآن بر اعراب نازل شد و عجم ایمان آوردند و این خود برای عجم فضیلتی است. "

2- از نظر علمای لغت شناس:

اول اینکه اینجا هم اصل حدیث را جعل کرده اند وهم آن را با غرض ورزی ترجمه کرده اند. آنها که عربی نمی فهمند، هر متن عربی را ترجمه ظاهری کلمه به کلمه می کنند.

اگر به لغت نامه های عربی مراجعه کنید "العرب" در لغت به معنای " با فهم و فصاحت و واضح و شفاف سخن گفتن" است. همچنین در زبان عربی واژه "العجم" معانی فراوانی دارد که یکی از آنها " با ابهام و غیر شفاف سخن گفتن یا چیز گنگ" است.

بنابراین معنای سخن امام صادق این است که : "ما بنی هاشم و کسانی که پیرو ما هستند، اهل شفافیت و فهم و فصاحت هستند و دشمنان ما اهل ابهام و گنگی"

چرا این تعریف و معنا درست است؟

به واژه های متن عربی دقت کنید: در کلام عربی حدیث بیان نشده : " العرب شیعتنا و العجم عدونا" بلکه بیان شده "شیعتنا العرب، وعدونا العجم. " در برگردان فارسی هم می توان تفاوت این دو نوع بیان را فهمید. این دو معنی کاملا با هم تفاوت دارند.
در بیان اولی این مطرح می شود که گروه اعراب شیعه هستند و گروه عجم، دشمن اهل بیت که این با متن آیات قرآن و روایات گوناگون تضاد دارد.

یعنی اگر در حدیث گفته شده بود "العرب شیعتنا و العجم عدونا" این معنی را می داد، اما حدیث این گونه بیان نشده .بلکه به گونه دوم بیان شده یعنی گفته شیعتنا العرب. یعنی شیعه ما کسی است که اهل فهم و فصاحت و شفافیت است.

دوم اینکه معنای "العجم" درلغت عربی بعدها در سیر تاریخی به معنای قوم فارس و ایرانی ها ترجمه شده و یکی از معانی اش در زمان پیامبر و اهل بیت، به هرغیرعربی گفته می شده است. اما هم چنان که در ترجمه فیس بوکی ملاحظه می کنید کلمه عجم به معنای ایرانی ترجمه شده است.

سوم اینکه خود مولف کتاب هم در شرح این حدیث اینگونه بیان می کند:

"عربی که شیعه ما باشد ممدوح و شایسته است(پس معیار شایستگی، شیعه بودن است) اگر چه عجم و غیر عرب باشد و اما عجم (غیر عربی) که دشمن ما اهل بیت باشد مذموم و ناشایسته است (پس معیار مذموم بودن، دشمنی با اهل بیت است) اگر چه عرب باشد. به طور خلاصه یعنی این که : "شیعیان ما ممدوح و مورد ستایشند چه عرب باشند چه غیر عرب و دشمنان ما مذمومند چه غیر عرب باشد و چه عرب"

همچنین در ادامه همین حدیث روایات فراوانی در مدح عجم آمده است .حالا این ترجمه صحیح را باترجمه ناقص وسراسر غلط و مغرضانه ای که از این عبارت داده شده مقایسه کنید: "ایرانی هارا باید دستگیر کرد و به مدینه آورد، زنانشان را به فروش رسانید و مردانشان را به بردگی و غلامی اعراب گماشت! "

3- از نگاه علمای علم رجال:

مساله ریشه ای تر اینکه در روایات باید سند حدیث بر اساس "علم رجال" بررسی شود. تا همه افراد نقل کننده آن شناخته شده و معتبر باشند. آیت الله خویی در جلد 4 کتاب "معجم الرجال" صفحه 9 می گوید که در سند این روایت فردی به نام "سلمة بن خطاب" وجود دارد که علمای رجال او را فردی ضعیف و غیر قابل اعتماد می دانند. علاوه بر این سند این روایت به دلیل فاصله زیاد زمانی بین دو راوی از اتصال برخوردار نیست و از این جهت غیر قابل اعتماد است. پس اصل این حدیث تقطیع دارد و نزد علما رجالی اصلا اعتبار ندارد.

4- از نگاه مفسران قرآن

مساله آخر بررسی محتوای حدیث و تطبیق آن با آیات قرآن است. چون خود پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) فرمودند: "اگر حدیثی از ما مخالف با صریح آیات قرآن و یا سنت قطعی ما باشد آن را نپذیرید و قبول نکنید."

به فرض محال اگر همین ترجمه ظاهری فیس بوکی را هم قبول کنیم، به راحتی می توان گفت که این معنی مخالف با آیه 13 سوره حجرات است که ملاک برتری را فقط تقوی و ایمان قرار داده و تبعیض نژادی و قومی را باطل می داند.

در سوره حجرات می خوانیم: "یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ"

"اى مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را اقوام و قبیله‏ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامى‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است. "

به راستی بهتر نیست که با اعتقاد به آزاد اندیشی، از اسارت بیماری های قوم پرستی وعقده مندی های ناسیونالیستی بیرون بیاییم و بدون غرض ورزی نسبت به مکتب اسلام و آموزه های راستین و انسان ساز دین روشن، راه زندگی انسانی را بیابیم؟

منابع مورد استفاده این مطلب:

1- http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D8%AC%D9%85

2- http://www.parsquran.com/data/show.php?sura=26&ayat=%DB%B1%DB%B9%DB%B3&user=far%E2%8C%A9=far&tran=1

3- http://www.pasokhgoo.ir/fa/node/5353

4- http://www.almobin.ir/fa/content/view/87/1

 


چهارشنبه 22 آذر 1391

تفنگ

   نوشته شده توسط: چیتا    نوع مطلب :خاطرات چوپونونی ،


 سلام دوستان -  این تفنگیه که باهاش نصرالله خان را کشتن - نصرالله خانم که مدونت یه یاغی بوده که قدیما از مردم تو این منطقه باج مگرفته
 و اذیت مکرده - که آخرش به وسیله همین تفنگ و توسط نظر  پدر همین آقای علی نظر و فکر کنم قلی کشته مشه. نزدیک چشمه ای بنام 
نظیریه که یه کالی هم اون نزدیکش هست که معروفه به کال نصرالله خان. خلاصه که قدیمیا خوب از جریان نصرالله خان و کشته شدنش خبر دارن.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد