چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی
چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی

وبلاگ چوپونون هفته سوم دی 1391

وبلاگ چوپونون هفته سوم دی 1391  

زحمت کودکانه

   نوشته شده توسط: ذبیح    نوع مطلب :عکس و فیلم چوپونونی ،

یه شکار لحظه ها؛ لب جوب آب


پنجشنبه 21 دی 1391

کافی نت ترنج

   نوشته شده توسط: ذبیح    نوع مطلب :خبرای چوپونون ،

همشهریای عزیز ساکن یزد
بعرض مرسونم که کافی نت ترنج واقع در مجاهدین با مدیریت آقای جهانی متونه در خدمت شما باشه و خدمات اینترنتی شما را با تخفیف ویژۀ چوپونونی به شما ارائه بده


آدرس: یزد ، مجاهدین، ابتدای خیابون دهم فروردین، کوچه جنب پاساژ کویتیا، کافی نت ترنج
علیرضا جهانی


پنجشنبه 21 دی 1391

موسیقی در چوپانان

   نوشته شده توسط: ذبیح    نوع مطلب :درد دلای چوپونونی ،

اساس موسیقی سنتی بر صوت استوار است. سرایندگان نقشی اساسی را دارا می‌باشند: او تصمیم می‌گیرد چه حالتی جهت ابراز مناسب بوده و اینکه چه دستگاهی مرتبط به آن است. در خیلی از موارد، سراینده مسئولیت انتخاب شعری که باید با آواز خوانده شود را نیز برعهده دارد. چنانچه برنامه نیاز به یک خواننده داشته باشد، خواننده باید با حداقل یک آلت بادی یا سیمی و حداقل یک نوع آلت ضربی همراهی گردد. البته می‌توان یک مجموعه از آلات موسیقی را یکجا داشت ولی سراینده اصلی نقش خود را ابقاء نماید. زمانی لازم بود که نوازندگان خواننده را با نواختن چندین قطعه بصورت تکی همراهی کنند. بصورت سنتی، موسیقی در حال نشسته و در محل‌های مزین شده به پشتی و گلیم نواخته می‌گردید. گاهی در این محلها شمع روشن می‌کردند. گروه نوازندگان و سراینده نوع دستگاه و اینکه کدام گوشه‌ها اجرا شوند را با توجه به شرایط زمانی و مکانی، مشخص می‌نمودند.

  http://www.flashkhor.com/forum/showthread.php?tid=21767


نمی دانم چرا مردم ما اهل موسیقی نبوده اند و چرا موسیقی نه تنها در روستای ما رشدی نداشته بلکه موسیقی در خور و جندق و انارک نیز ماجرایش شباهت زیادی به موسیقی چوپانان داشته است .

در این مقاله من چند هدف را دنبال می کنم که برای پاسخگویی به آنها نیاز به مطالعه بیشتر دارم و منتظردیدگاههای صاحبنظران هستم

1- چرا موسیقی در چوپانان رشد جندانی نداشته است.

2- در چه زمینه هایی از موسیقی در چوپانان استفاده می شده است

3- چه کسانی در موسیقی چوپانان نقش داشته اند .

4-سرایند گان موسیقی کلامی در چوپانان چه کسانی بوده اند

5- چه آلات موسیقی در چوپانان مورد استفاده  بوده است .

6- این نوشته زمینه ای برای تحقیق بیشتر در این مطلب باشد

 موسیقی محلی چوپانان صرفا در مراسم جشن عروسی مورد استفاده قرار می گرفته و تنها آلت موسیقی که در این مراسم مورد استفاده بوده داریه بوده که یک ساز ضزبی و شاید یکی از قدیمی ترین سازهای ساخته بشری باشد .در چوپانان استفاده از بقیه سازهای معمول مثل تنبک و سرنا نیز رواج نداشته و کسی با نواختن آنها آشنایی نداشته است .ومااز موسیقی کلامی حداکثر استفاده را داشته ایم

ویژگی موسیقی چوپانان این بود که هنگام نواختن داریه حتما مردان به رقص و پایکوبی می پرداختند و بعضی از خوانند گان در هنگام رقص ترانه خود را اجرا می کردند . بعضی اوقات نیز نوارندگان داریه خود به خواندن ترانه هایی اقدام می کردند . در مجالس عروسی زنانه بیشر با زدن لگن آهنگ رقص با ریتمی تند ایجاد می شده است. و گاها نیز بعضی خانم اقدام به نواختن داریه می کردند .

چه داریه توسط مردان نواخته می شده و چه داریه توسط زنان نواخته می شد همیشه نواختن آن دارای یک ریتم بود و من هیچوقت غیر از آن یک ریتم را از نوازندگان داریه نشنیده ام.

بیشتر اشعار ترانه های مورد استفاده دوبیتی بود که در اصطلاح چوپانانی ها آنرا چاربیتی می گفتند . بعضی از این دوبیتی ها همان دوبیتی هایی بود که در اکثر نقاط ایران مورد استفاده قرار می گرفت اما تعداد دوبیتی که حال و هوای فرهنگ مردم چوپانان را داشته توسط مردم عادی و بیشتر خوانندگان موسیقی سروده شده بود و یا به کمک یکدیگر ابیات را سروده بودند.

ترانه هایی که بیشتر در مراسم عروسی شهرت داشت به شرح زیر است :

ترانه حنا بندان

ترانه خنچه بران

ترانه کاسه می شکنم

ترانه عروس کشان

و گاها ترانه های محلی از سایر نقاط ایران

مردان موسیقی در چوپانان


غضنفر کلانترى - غضنفر کلانترى - سایت شجره نامه‌ی ما

میرگل کلانترى - میرگل کلانترى - سایت شجره نامه‌ی ما

على‌اصغر کلانترى - سایت شجره نامه‌ی ما

منبع عکسhttp://www.myheritage.ir

من فکر می کنم که باید علی اصغر کلانتری و میرگل کلانتری و غضنفر کلانتری را از پیشگامان موسیقی چوپانان بدانیم  اصولا موسیقی در چوپانان اختصاص به فامیل بزرگ کلانتری داشت که از مهاجران اولیه چوپانان هستندو از خور به چوپانان هجرت کرده اند و به احتمال زیاد موسیقی چوپانان تحت تاثیر موسیقی در خور است .انارکی های مهاجر اصولا هیچکدام اهل موسیقی و رقص و آواز نبوده اند . فکر می کنم میرگل می تواند اطلاعات خوبی را در اختیار محققین قرار دهد

مجالس عروسی در چوپانان شاید نیم قرن با نوای موسیقی این بزرگواران به پا داشته شده و تعداد از فرزندانشان نیز در این زمینه درسشان را از بزرگانشان آموخته اند .

در نوشتن این مقاله این سوال برایم مطرح شد که واقعا چرا رشد موسیقی در چوپانان حالت رکود داشته و ما در این زمینه رشدی نداشته ایم .

کلیپ هایی از اجرای موسیقی در چوپانان خدمت خوانندگان عزیز ارائه می شود. در ترانه اول نوع شعر  با اشعار سنتی متفاوت است ولی من از سراینده و سازنده این تصنیف بی خبرم . در کلیپ دوم مراسم سنتی پا تختی داماد و ترانه مخصوص آن اجرا می شود هردو خواننده از نسل دوم مردان موسیقی چوپانان هستند.



منبع: چوپانان آباد


چهارشنبه 20 دی 1391

بازگشت مسافرین کربلا

   نوشته شده توسط: ذبیح    نوع مطلب :خبرای چوپونون ،

ظهر امروز یه اکیپ از چوپونونیای زائر کربلا به چوپونون برگشتند و مورد استقبال اهالی قرار گرفتند

اصغر حلوانی و صغری بیگم آلداود - میرگل یاور و عزرابیگم آلداود - فخری بیگم موسوی - معصومه ذوالفقاری - فاطمه بیگم آلداود - محمد حلوانی و خانم ایزدی

ایشالا که زیارتاشون قبول درگاه حق واقع بشه


چهارشنبه 20 دی 1391

حمیده هم به دیار باقی شتافت

   نوشته شده توسط: ذبیح    نوع مطلب :خبرای چوپونون ،

 انا لله و انا الیه راجعون    

 

صبح امروز خانم حمیده سلمان به دیار باقی شتافت

مرحومه سلمان صبح امروز در سن 91 سالگی بعلت کهولت سن در خور درگذشت

مرحومه سلمان فردا صبح در مزار خور به خاک سپرده میشود

این فقدان را به خونوادۀ سلمان و خانلری بویژه دوستای داغدارم مسلم، محمود، مجتبی و عباس خانلری تسلیت مگم

ما را تو غم خودتون شریک بدونت و خدا صبر بده

 

روحش شادش

 


سه شنبه 19 دی 1391

یه عزل زین اسبی

   نوشته شده توسط: ذبیح    نوع مطلب :درد دلای چوپونونی ،

خب به سلامتی کلنگ ساختمون هیئت محبین اهلبت(ع) چوپونون هم خورد.
زمینی به مساحت فکر کنم حدود 3500 متر که بالاسر امامزاده و روبروی خونه مسیب و اکبر حسین گل مشه
ساختمون با نام مجتمع فرهنگی کلنگ خورده و ایشالا اگه بدوبلایی پیش نیاد کارای زیادی مشه باهاش انجام داد
البته تا حالا بجز ایرادات کوچک مورد خاصی تو مدیریت هیئت محبین نبوده
ولی احیاناً اگه خدانکرده بخاد به سمت تکروی و تکمحوری پیش بره مسلما خیلی از دلسوزای هیئت این رویه را نخواهند پسندید و سنگ رو سنگ بند نمشه
یکی از اصولی که از ابتدای تاسیس هیئت مد نظر همه بوده این بود که تصمیمات با نظر جمع انجام بشه نه اشخاص...
ولی متاسفانه داریم بتدریج به نقطه ای نزدیک میشیم که "من بیشتر میفهمم" و "من میخام اینجور باشه"
اصن بذارت نپیچونمتون
اصل قضیه اینه
یه رأی گیری انجام شد و آقایان حیایی و جلالپور و مستقیمی (حسن حیایی، محمد عبدالحسین و مرتضی فخری) مسئولیت سنگین برنامه ریزی برا هیئتا بعهده گرفتند. تیمشون با هم جور نبود از اول. رفیق بودنا؛ ولی ناهمخون...
تقریبا همون حرفی که الان 10 ساله دارم برا شورا مزنم برا هیئتم پیاده شد.
اعضای هیئت خیلی خوبن. اصن حرف ندارن. مث شوراهامون. همگی آدمای خوبین. ولی وقتی با هم نتونن کار کنن و هرکدوم ساز خودشونا بزنن این مشه که چوپونون سالها به زمین خورده و الانم هیئت دچار مشکل بشه
بگذریم
شب اربعین یه اتفاق وحشتناک تو جلسه هیئت رخ داد. من که الحمدالله نبودم و از همه جا بیخبر...
مراسم هیئت تو مسجد آشتیان برگزار شد. سخنرانی یه شیخ جدید (مهمون یکی از اهالی بوده) و مراسم سینه زنی و عزاداری.
اما حاشیه جلسه سخنرانی رئیس هیئت امنای هیئت و یه عزل و نصب یباره بود.
گویا فرهنگ ضدفرهنگ جابجایی بسیجی وار مدیرا داره همه گیر مشه. یکی بخاطر زین اسب و دیگری بخاطر اسب نبودن(دور از جون بقیه). خیلی زشته یه مدیر داشته باشیم که جمع هیئتیا با حضور و با اجازه هیئت امنا بهش رای دادن. بعدش یهو بیاییم و بدون نظر جمع و حتی بدون نظرخواستن از هیئت امنا یهو عزل کنیم و یهو یه چهره جدیدا معرفی کنیم و از اون بدتر اینکه هیچ برنامه ای برا تشکر از نفر قبلی نداشته باشیم و حتی بهش نگیم که عزلت کردیم. خیلی زشته ... خیلی... 
تو جلسه آشتیان -که جای من و شما خالی بوده شام خوبی هم دادن- مرتضی فخری که بنظر شخص اینجانب لایقترین فرد برای مدیریت هیئت بود یهویی عزل شد و پسرعمو نیکنام ما جایگزینش شد.
اول از همه که از پسرعمو مخام بخاطر این حرکت غیراخلاقی این پستا قبول نکنه. ثانیا به اونایی که تاب و تحمل مخالفا ندارن و ناراحتن که مرتضی حرفاشونا نمخونه و خوشرقصی هم بلد نی براشون مگم که دست از شانتاژ و پشت پرده بازیشون بردارن که همش به ضرر هیئته. اگنه که حاج غلام بنده خدا که اصن از جایی خبر نداره که. این جابجایی هم کاملا مشخصه که طبق نظر یکی دونفر انجام شده که نظر حاج غلام را برگردوندن
خیلی نمخام تندش کنم. چون تلفن یه طرف قضیه خاموش بود و نمخام یطرفه قاضی برم
اما چیزی که مدونم اینه که این رویه اشتباه محضه و باعث کدورت مشه. شاید این رفتار اگه با هرکدوم از خود تصمیم گیرندها مشد دگه پاشونا تو هیئت نمذاشتن. ولی چفایده که سیستم مرتضی کلا با بقیه فرق داره و فقط و فقط برا امام حسین کار موکنه.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد