چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی
چوپانان            زادبوم من

چوپانان زادبوم من

تو مادر منی

حاج علی مرد بی ادعا

حاج علی مرد بی ادعا

 

 

بیوگرافی حاج علی

 

سال تولد: 1305 شمسی

سن:87 سال

متولد: روستای اردیب

شغل: کشاورز از کار افتاده

میزان تحصیلات: بی‌سواد

محل سکونت: چوپانان

این بیوگرافی متعلق به کسی نیست جز حاج علی مؤبد که معرف تمام چوپانانیان می‌باشد وی  از اوایل دهه20 درچوپانان به طور مستمر زندگی کرده. زمانی که چوپانان شکل گرفته و اولین گام قطب کشاورزی منطقه به دست مالکان صورت گرفت اکثر مردمان جهت کار کشاورزی و امرار معاش به چوپانان تازه تأسیس روی آوردند وحاج علی هم همچون دیگر کشاورزان  درسال 1326 که آن روز جوان 20 ساله‌ای بیش نبودند به شغل شریف کشاورزی مشغول شدند. یکی از روزهای ایام عید به سراغ ایشان رفتم و مصاحبه‌ای هرچند کوتاه با وی داشتم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

س - لطفاً خودتونو بیشتر برای مردم معرفی کنید

ج - علی مؤبد هستم فرزند موسی ابن حسینعلی، ابن محمدحسن، ابن استادعلی، ابن محمد صادق بحرینی، جد ما اهل بحرین وعرب بوده اند(چگونه از بحرین به این منطقه سر درآوردند خود بحثی است که سن وی قد نمی‌دهد). در سال 1326 هنوز مجرد بودم که برای کار به چوپانان آمدم و به کارکشاورزی مشغول شدم و در همین سال نیز ازدواج کردم ودر چوپانان برای همیشه ماندگار شدم و ثمره ازدواج بنده تعداد 7 دختر و 3 پسر  و 35 نوه و 16 نتیجه می‌باشد.

[اگر چه آقای حاج علی سال‌هاست که در کارکشاورزی از کار افتاده شده اما هیچ منبع درآمدی ندارد زیرا وی بیمه نبوده وسال‌های کار او هم به نظر می‌رسد که مالک زمین وی حق قانونی وی را تضییع نموده  چون که وقتی کسی بیش از سی سال روی زمینی کار کند و زمان سالمندی را بدون توجه اربابش بی هیچ مزد و بیمه و... بگذراند نشان از تضییع حقوق وی به دست افرادی است که فقط منافع خود را دیدند و دیگری را نادیده گرفتند.

البته ایشان هیچ نظری درمورد دوره بازنشستگی نداشتند و به همین قانع بودند اما جای سؤال دارد برای صاحبان زمین که چرا این منطق را به کار برده‌اند که پس از سی و اندی سال چرا از امکانات درمانی بی‌بهره باشند که جای بسی تاسف است؟؟ چرا پاسخگو نیستند افراد ذینفع  یا وارثان آنان،خود جای تامل دارد.!!]

س- حاجی شما گفتید بی‌سواد هستی اما در مراسم‌ها ونشست‌ها با روایات واحادیث مردم را روشن می‌کنی ،قرآن میخوانی، چطوری؟

ج - بلی بی‌سواد هستم اما استعداد عجیبی خداوند به من عطا کرده که با همنشینی وشب نشینی با بزرگانی چون حاج آقا ریاض وحاج سید حسین  واستفاده از منبرهای بزرگان، من هم ادعیه واحادیث را یاد گرفتم.

لازم به یاداوری است که سال‌های متمادی است که صدای اذان حاج علی در بلندگوی مسجد چوپانان طنین انداز است و یادم میاید که سال‌های پیش که مسجد هنوز امکانات صوتی نداشت حاج علی بر بلندای پشت بام منزلش در وقت اذان، اذ ان میگفت. حاج علی تاکنون چندین مرتبه افتخار زیارت خانه خدا وکربلا و دیگر عتبات عالیات را داشته است.

س- شما گویا طبع شعر هم داری؛ درسته؟

ج-  بلی گاهی اشعاری را که فی‌البداهه در ذهنم نقش می‌بندد را به زبان می‌آورم .

حاج علی تا کنون اشعار زیادی را سروده که یکی از این اشعار در محفل شعر نوروز خوانده شد، شعری را به مناسبت درگذشت همسرش سروده که بسیار جالب است و یکی از اشعار وی را شادروان دکتر مشتاقی که از دوستان وی بود را با دستخط زیبای خودش نوشته و در قاب گرفته و به حاج علی تقدیم کرده است.

 

 سروده حاج علی  ، "دستخط شادروان دکتر علی اکبرمشتاقی"

خاطره ای از حاج علی:   یادم هست نوجوان 10 دوازده ساله‌ای از اردکان جهت روضه‌خوانی آن زمان ها به نخلک آورده بودند وسپس به چوپانان آوردند ایشان در چوپانان منبر رفت وشعر بلندی را روی منبر خواند که در همان ابتدا شعر حفظم شد (همان شعر را از حاج علی پرسیدم تمام شعر هنوز یادش بود). بیستسوره از سوره های کوچک قرآن را حاج علی از حفظ می‌باشد ایشان در استعداد و یادگیری نمونه است. شادروان دکتر مشتاقی شعری از هاتف اصفهانی در 18 بند را برای حاج علی میخواند که با همان یک بار خواندن شعر را حفظ می‌کند ودر زمان مصاحبه با ایشان پرسیدم که تمام شعر را برایم خواند. بنازم استعداد را و ماشااله به این همه ذوق.یکی از اشعار ایشا ن در مدح امام علی:

 

مونس شبهای تارم یا علی  من زعشقت بیقرارم یا علی

یا علی افتاده ام دستم بگیر         سرزپایت برندارم یا علی

گرمهار بیکسان دردست توست        درمیان این قطارم یا علی

یاعلی بادوستانت دوستم        لعن حق بردشمنانت یاعلی

یاعلی بادشمنانت دشمنم          جان فدای دوستانت یا علی

یاعلی هنگام رفتن زین جهان       من توراچشم انتظارم یاعلی

گربیایی وقت مردن برسرم         پای برچشمم گذاری یاعلی

یاغلی اندرلحدوقت سوال          من توراچشم انتظارم یا علی

روزمحشرچون برآرم سرزخاک        سوی تومن رهسپارم یاعلی

یاعلی دربرزخ واندر صراط        چشم امیدبرتودارم یاعلی

یاعلی من موبدم غرق گناه        خادم این خاندانم یا علی

گرچه به نظر استادان شعر شاید ردیف و قافیه رعایت نشده باشد اما بسیار زیبا و ماهرانه سروده شده و از سراینده کمال سپاس و قدردانی را دارم. ما اهالی چوپانان با وجود چنین اسطوره‌هایی در چوپانان مفتخریم و هدف از این مصاحبه صرفا معرفی این بزرگواران بی‌ادعاست که باید قدر چنین مردانی را داشته باشیم.

 

و در نظرات، یکی از خوانندگان چنین انتقاد کرده است:

همشهری چهارشنبه ۱۹تیر ۱۳۹۲ ۲۲:۴۷

البته در زحمتکش بودن و متدین بودن جناب موبد شک و ردیدی نیست و اینکه حق زحمتکشانی چون او بوده است که در دوران کهولت از منبع در آمدی ارتزاق کنند و بیمه ای داشته باشند.

اما فکر می‌کنم نویسنده مطلب قدری بی‌انصافی کرده و بیهوده به خرده مالکی تاخته است که او خود نیز اگر درآمدی غیر از ملک چوپانان نداشت حال روزش بهتر از آقای موبد نبود فکر می‌کنم که مالک آقای موبد خانواده ط[.....] بودند که سرپرست املاک آنها با حاج م........... بود همانطور که همه می‌دانند حاج م......... مرد با انصافی است و اگر امروز وضع اقتصادی او بد نیست حاصل زحمات او در بخش معدن داری با برادرش و بخش عمده اموالش حاصل تلاش او از راه تجارت در بازار تهران است و او با رعایایش با انصاف رفتار کرده و هیچ ظلمی از او به هیچکس نرفته است.

اما اگر اقای موبد و امثال او از بیمه برخوردار نیستند تقصیر نظام سابق و قوانین آن روز بوده که بیمه درمان و بازنشستگی شامل حال آنها نشده و الا هیچ کارفرمایی به تنهایی و بدون قانون و کمک دولت نمی تواند کسی را بیمه کند و در آمد املاک چوپانان آنقدر نبوده که کسی بتواند حق بیمه کارگرانش را بپردازد و از همه مهمتر اینکه کسی هم این مسائل را بلد نبوده و قانونی نیز در این زمینه وجود نداشته است امروزه نیز کارفرما در دوران بازنشستگی نسبت به کارگر هیچ مسئولیتی ندارد و فقط سازمانهای بیمه مسئولند به نظر من قانون کشور و حاکمان کشور مسئول هستند نه آن مالکی که اگر املاکش را هم تقدیم آقای موبد می کرد بازهم یک دهم مخارج آقای موبد نمی شد . من خواهشمندم بدون تحقیق چیزی ننویسد

نقل از: وبلاگ چوپانان آباد 

نظرات 1 + ارسال نظر
وب مانی پنج‌شنبه 20 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 12:05 ب.ظ

سلامسلام
وبلاگ خوبی دارین.
خواستی تبادل لینک کنی خبرم کنم.

عنوان:وب مانی
لینک:http://www.PersianXchange.ir/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد